حسین حسن زاده سروستانی – استادیار گروه مدیریت مالی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام

مهدی حاجی رستملو – عضو گروه مدیریت مالی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام

مهدی تمییزی فر – دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام

چکیده مقاله:

امروزه با گسترش شبکه های الکترونیکی و اجتماعی و همچنین توسعه وب، فضای مناسب تری جهت کمک به نیازمندان فراهم شده است و شایسته است که نهادهای فعال در زمینه امور خیریه با آشنایی و استفاده از این ظرفیت های جدید، کیفیت و کمیت خدماتشان را ارتقاء دهند. یکی از این ظرفیت های جدید، تامین مالی جمعی است. نهادهای خیریه می توانند با ایجاد یا استفاده از پلتفرم های تامین مالی جمعی، مشکلات و نیاز های جامعه هدفشان را بصورت یک طرح مشخص، در معرض عموم مردم قرار داده و منایع مالی لازم جهت رفع آن نیازها را از عموم مردم تامین کنند. امروزه از چند مدل اصلی جهت تامین مالی جمعی استفاده می شود که این مدل ها عبارتند از اهداء، پاداش، پیش خرید، استقراض و سهام یا مشارکت در سود و زیان. با استفاده از برخی از این مدل ها بویژه مدل اهدایی و پاداش می توان به تامین مالی جمعی امور خیریه پرداخت. باید دقت داشت که تامین مالی جمعی روشی چابک است که در آن پول از تعداد زیادی از خیرین خرد جمع آوری می شود(به جای جمع آوری سرمایه های کلان از تعداد کمی خیر) و جهت تامین مالی امور خیر مورد استفاده قرار می گیرد که همین امر می تواند منجر به گسترش فرهنگ انفاق و بخشش در سطح جامعه شود. در این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی ابتدا به تبیین پدیده تامین مالی جمعی پرداختیم و سپس نحوه استفاده از این الگو را جهت جذب مشارکت های خیرین توضیح دادیم.

کلیدواژه ها:

تامین مالی جمعی ، تامین مالی امور خیریه ، امور خیریه ، موسسات خیریه

,تامین مالی جمعی, تامین مالی امور خیریه ,امور خیریه,موسسات خیریه
,NGO,همایش خیرماندگار ,بنیاد خیریه راهبری آلاء ,پژوهشکده آلاء

 

«برای دریافت متن کامل مقاله در سیویلیکا کلیک کنید»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.