تاریخچه و نحوه تأسیس:

دغدغه تأسیس بنیاد آلاء از آن جا شروع شد که مؤسسین آن به فکر سازمانی بودند که امور خیر را به شکل نوین ارائه کند و کار خیرشان بشود انجام کارهای اولویت دار زمین مانده، کارهایی که شاید کمتر کسی سراغ آن ها می رود. کار خیر خوب را خیلی ها انجام می دهند اما، ما می خواستیم کار خوب‌تر را شروع کنیم. کاری که هم در شرایط فعلی جامعه اثر بگذارد و هم در آینده، انتخاب عنوان بنیاد به جای خیریه، بیشتر به همین خاطر بود و همین طور دوری از ذهنیت های معمول در مورد خیریه های موجود در کشور.

سال 1388 نقطه شروع این حرکت بود، حرکتی که با حمایت معنوی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ مهدی مظاهری(ره)، یادگار معنوی شهر اصفهان، و با تلاش و دغدغه خانواده خیراندیش و کارآفرین ایشان در قالب مؤسسه «آیینه داران لقاء آفتاب آلاء» شکل گرفت.

این مؤسسه که در سالیان بعد، با نام «بنیاد خیریه راهبری آلاء» به فعالیت خود ادامه داد، نگاه آرمان‌گرا و اندیشه نظام‌مند راهبردی توحیدی را با حرکت جهادی، علمی، پویا و درون‌زا، مردمی و بر اساس فناوری‌های روز در هم آمیخته تا بتواند امور خیری را به سرانجام برساند که اثربخشی آن تا سالیان طولانی ماندگار باشد.

داشتن نگاه نظام مند و جامع به انجام فعالیت های خیر، یکی از نقاط قوت بنیاد آلاء است، نگاهی که سعی شده با نگاه جهادی و مردمی آمیخته شود تا از آفت‌های معمول این فعالیت‌ها دور شود.

تدوین سند راهبردی و برنامه ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت نیز، ثمره داشتن همین نوع نگاه است و شاید وجه تفاوت آلاء با دیگر مراکز خیریه در همین جا باشد. علاوه بر آن داشتن کمیته‌های تخصصی برای هر طرح، متشکل از صاحب‌نظران و متخصصان سرآمد در حوزه‌های مختلف بر غنای برنامه‌ریزی‌ها افزوده است و توانسته است مجموعه قابل قبولی از کارشناسان متعهد را در حوزه‌های متنوع دور هم جمع نماید.

چشم انداز بنیاد  آلاء:

«مرجعیت علمی و الگوی عملی مدیریت جامع امور خیر در سطح ملی و مؤثر در سطح فراملی»

 رسالت بنیاد  آلاء

«راهبری امور خیر بر زمین مانده ی اولویت‌دار، در کشور و جهان به منظور زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج)» میباشد.