دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان که به لحاظ قدمت و رشته‌های تحصیلی بزرگ‌ترین دانشگاه در منطقه‌ مرکز کشور مي‌باشد، دانشگاهي دولتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است که پايه‌هاي نخستين آن از سال ۱۳۲۵ شمسي با ايجاد آموزشگاه‌ عالي بهداري اصفهان گذاشته شد. اين آموزشگاه با تعدادي دانشيار در خانه محقري واقع در خيابان احمدآباد كار خود را آغاز كرد و پس از مدتي كوتاه از آنجا به ساختمان شمالي دبيرستان سعدي كه در آن زمان داراي آزمايشگاه نسبتاً مجهزي بود منتقل شد و آزمايشگاه اين دبيرستان مورد استفاده دانشجويان قرار گرفت.

چهار سال پس از آن یعنی در سال ۱۳۲۹ شمسی دانشکده پزشکی اصفهان در جوار آموزشگاه مزبور کار خود را شروع کرد و با داشتن دوره شش ساله تحصيلي و اجازه صدور ديپلم دكتري در پزشكي به دانشجويان پس از نوشتن پايان‌نامه‌ به فعاليت‌هاي آموزشي ادامه داد و بدين ترتيب آموزشگاه عالي بهداري به تدريج تعطيل شد و دانشياران آن به دانشكده پزشكي منتقل شدند و پس از آن تعدادي از پزشكان واجد صلاحيت نيز براي تدريس استخدام گرديدند.

در سال تحصیلی ۳۵-۱۳۳۴ دانشکده داروسازی تشکیل شده به دانشکده پزشکي ملحق گشت و كلاس‌ها و آزمايشگاه‌هاي آن دانشكده كه ساختمان‌هاي مربوط بدان بطور پراكنده در شهر اجاره شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۳۳۷ دانشکده داروسازی به­صورت واحدی مستقل درآمد و در همان سال اجازه تأسیس دانشکده ادبیات در اصفهان صادر گرديد. اين دانشکده از تاريخ ۱۸ آذرماه ۱۳۳۷ فعاليت‌هاي آموزشي خود را شروع کرد. با افزوده شدن دانشكده ادبيات به دانشكده‌هاي پزشكي و داروسازي موجوديت دانشگاه اصفهان تحقق يافت و در ۲۵ آذرماه همان سال رئيس دانشگاه منصوب گرديد.

در سال تحصیلی ۴۲-۱۳۴۱ دبیرخانه دانشگاه اصفهان منحل گردید و دانشکده‌هاي ادبيات و پزشکي هر يک به­ صورت واحدي مستقل زير نظر اداره کل تعليمات عاليه وزارت فرهنگ وقت در آمد. توضيح اين­كه در سال تحصيلي ۴۲-۱۳۴۱ دانشكده داروسازي مجددا به دانشكده پزشكي ملحق گرديد و از پذيرفتن دانشجو براي آن دانشكده خودداري به ­عمل آمد و مانده دانشجويان آن نيز به دانشكده داروسازي تهران اعزام گرديدند.

در مرداد­ماه ۱۳۴۳ دانشکده علوم در جوار دانشکده ادبیات تاسیس و فعالیت‌‌های آموزشي خود را شروع کرد. در مهر­ماه ۱۳۴۴ دانشسراي عالي اصفهان-هم­زمان با دانشسراهاي عالي اهواز و تبريز و مشهد در جوار دانشکده‌­هاي ادبيات و علوم تأسيس گرديد.

در ۱۶ شهریورماه ۱۳۴۶ با تعیین رئیس جديد دانشگاه اصفهان اين دانشگاه موجوديت دانشگاهي خود را آغاز کرد. از آن تاريخ تشکيلات دانشگاه صورت نويني به خود گرفت و ساختمان‌هاي مختلفي براي دانشکده‌ها در کوي دانشگاه واقع در هزار جريب ايجاد گرديد و تاسيسات مورد نياز نيز بدان­ها افزوده شد.

در سال تحصیلی ۴۸-۱۳۴۷ دوره شبانه در دانشگاه اصفهان دائر گردید. هم­چنین در اين سال دانشسراي عالي اصفهان با تشکيلات وسيع‌تر و برنامه‌اي کامل‌تر گسترش يافت و با نام دانشکده علوم تربيتي فعاليت‌هاي خود را شروع کرد و دوره تحصيلي آن نيز از دو به چهار سال افزايش يافت.

در سال ۱۳۵۲ انستیتو باغبانی تاسیس گردید. اين انسيتو در سال ۱۳۵۶ به دانشگاه صنعتي اصفهان منتقل گرديد و اکنون به نام دانشکده کشاورزي در آن دانشگاه به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. در سال ۱۳۵۴ مدرسه عالي کورش سابق به دانشگاه اصفهان واگذار شد و از آن سال با نام دانشكده علوم اداري و اقتصاد فعاليت‌هاي آموزشي خود را آغاز كرد.

در سال ۱۳۵۵ دانشکده زبان‌های خارجی که تا قبل از این تاریخ گروه‌هاي آن در دانشکده ادبيات فعاليت داشتند، آغاز به­ کار كرد.

در سال ۱۳۶۵ دوره‌های کارشناسی ارشد در رشته‌های اقتصاد، جغرافیا، رياضي، زمين­شناسي، زيست­شناسي، شيمي، علوم تربيتي و فيزيک در دانشگاه اصفهان تأسيس گرديد. ضمناً در همان سال دانشکده­های بهداشت، پرستاری، پزشکی، داروسازی و دندان­پزشکی از دانشگاه اصفهان مجزا شده به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتقل گردید. در سال ۱۳۶۷ دانشکده مهندسی با دو رشته مهندسي کامپيوتر (سخت افزار-نرم افزار) و مهندسي عمران- نقشه برداري تاسيس گرديد.

در سال ۱۳۶۹ دوره دکتری ریاضی در دانشگاه اصفهان تاسیس شد. دوره مذکور از سال تحصيلي ۷۲-۱۳۷۱ فعاليت‌هاي آموزشي خود را شروع کرده است. همچنين در سال ۱۳۷۱ دوره دکتري جغرافيا تاسيس شد و در همين سال دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي تاسيس گرديد و گروه تربيت بدني از دانشكده علوم تربيتي به اين دانشكده منتقل شد.

بر پیشانی این شهر زیباي خدا، دانشگاه اصفهان با قدمتی ۷۰ ساله به­عنوان نگین اندیشه و خردورزی و بزرگ­ترین دانشگاه مرکز کشور مي­درخشد و بيش از يکصدهزار دانش آموخته اين دانشگاه در مسند مسئوليت هاي مهم کشور خدمت كرده و اثر بخش بوده اند.

در راستای افق آینده دانشگاه اصفهان، مسیری روشن و هموار و برنامه­ هاي مهمي در اين خصوص در نظر گرفته است:

– سوق بخشیدن به توسعه مرزهای دانش، تبدیل آن به فناوری و توليد ثروت

– پاسخگویی به نیازهای علمي جامعه در جهت توسعه پايدار

– و تداوم حضور موثر در عرصه ملی و بین المللی

از مهم­ترین رسالت­های مصوب برنامه راهبردی این دانشگاه است.

در حال حاضر دانشگاه اصفهان با استفاده از توان علمی بیش از ۶۵۰ عضو هیأت علمی و تعليم و تربيت بيش از ۱۵۰۰۰ دانشجو در ۷۱ رشته تحصيلي در مقطع کارشناسي، ۱۸۵ رشته تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد و ۱۱۹ رشته در مقطع دکتري نقش مهم و اساسي خود را در اعتلاي فضاي علمي، فرهنگي و اجتماعي جامعه ايفا مي­ نمايد.