نقش سازمان های مردم نهاد جوانان در توسعه ی فعالیت های تفریحی، گردشگری و سلامت استان قم
پدیدآور: علی قنبری
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد جوانان قم در توسعهی فعالیتهای تفریحی،گردشگری و سلامت استان قم بود. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی است که بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را 179 نفر از تمام دبیران، اعضای شورای مرکزی سازمانهای مردم نهاد جوان استان قم و همچنین کارشناسان حوزه معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قم که در 38 سمن جوانان مطابق با آمار رسمی اداره کل ورزش و جوانان استان قم فعال هستند، تشکیل دادند. نمونه آماری به دلیل محدود بودن تعداد جامعه آماری به صورت تمام شمار انتخاب شد. جهت دستیابی و تحلیل کمی اطلاعات مورد نظر، پرسشنامههای باز و در چهار بخش به صورت طیف پنج ارزشی لیکرت برای بررسی و رتبهبندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی از شاخصهای آماری فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و نیز جداول استفاده شد. همچنین برای بررسی میزان جذابیت استراتژیها، از شاخص QSPM استفاده شد. نتایج نشان داد، وجود نیروی انسانی تحصیل کرده در سمنهای جوان، نبود بودجه مصوب سالیانه و کمبود بودجه دورهای سمنهای جوان، برخورداری از تنوع قومی و فرهنگی گسترده در سطح استان، به ترتیب بهعنوان مهمترین قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند. همچنین براساس نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (55/2) و خارجی (62/2) مشخص کرد که موقعیت فعلی سازمانهای مردم نهاد جوانان استان قم در منطقه WT (استراتژیهای تدافعی-ثبات) قرار دارد. ضمنا براساس تحلیل SWOT در مجموع چهار استراتژی ST، سه استراتژی WT، دو استراتژی SO و سه استراتژی WOبرای سازمانهای مردم نهاد جوانان قم تدوین شد. بنابراین با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است سازمانهای مردم نهاد جوانان قم اغلب از استراتژیهای تدافعی (ثبات) استفاده نمایند که هدف کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است.
کلیدواژهها: سازمان های مردم نهاد،فعالیت های تفریحی،گردشگری،سلامت،استان قم
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.