شناسایی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی: مدیران سازمانهای مردم نهاد شهرستان آران و بیدگل)

 

پدیدآور: محمدحامد روحانی بیدگلی

چکیده:

نوآوری را می‌توان نوعی تغییر تازه، عامل مهم در نظام مدیریتی و ایجاد رقابت جهانی تعریف کرد. یکی از محیط‌های پویا برای ایجاد نوآوری اجتماعی سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی ازجمله سازمان‌های مردم‌نهاد که بر اساس نیازهای فردی و اجتماعی متفاوت انسان‌ها در زمان‌ها و مکان‌های شکل‌گرفته می‌باشند. نوآوری اجتماعی به دلیل تأثیر مستقیم در رفع چالش‌های جهانی و کمک به بهبود آینده اجتماعی با استفاده از اهداف استراتژیک موجود در سازمان‌های مردم‌نهاد بیش‌ازپیش مهم جلوه می‌نماید. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نوآوری اجتماعی مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و ازلحاظ جمع‌آوری داده‌ها، به روش کمی و کیفی (تلفیقی) بوده است در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و به روش تحلیل تم سعی در شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری اجتماعی از دیدگاه مدیران ارشد سازمان‌های مردم‌نهاد داشته و اعتبار و پایایی سؤالات تحقیق توسط چند تن از اساتید حوزه مدیریت بررسی‌شده و مورد تأیید قرارگرفته است. در بخش کمی، پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد شهرستان آران و بیدگل در سال 1398بوده که تعداد آن ها 68 مورد می باشد و با توجه به تعداد جامعه آماری، حجم نمونه همان تعداد تعیین‌شده و در واقع تمام شماری صورت گرفته است. اعتبار مفاهیم و ابعاد شناسایی شده به وسیله اعتبار محتوایی تایید و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته بوده که روایی آن به‌وسیله ضریب آلفای کرونباخ تائید شده است. یافته‌های توصیفی پژوهش حاکی از آن است هرچند اکثر پاسخگویان دارای گرایش به نوآوری اجتماعی هستند، بااین‌حال برخی دیدگاه‌های متفاوت و متضادی در مورد گرایش به نوآوری اجتماعی وجود دارد. نتایج حاصل از فرضیه‌ها نشان می‌دهد بین سرمایه اجتماعی، تفکر خلاق، تعهد اجتماعی و تفکر سیستمی با نوآوری اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. هم‌چنین بیشترین تأثیر گرایش به نوآوری اجتماعی از سوی مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد مربوط به متغیر سرمایه اجتماعی که دارای0.821β= و رتبه دوم تأثیرگذاری مربوط به متغیر تعهد اجتماعی با دارا بودن0.162β= می‌باشد.

کلیدواژه‌ها: نوآوری اجتماعی،عوامل اجتماعی،عوامل فرهنگی،سازمان های مردم نهاد

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *