حسن کیائی – عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاددانشگاه امام صادق (ع)

محمد سلیمانی – عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاددانشگاه امام صادق (ع)

چکیده مقاله:

تامین مالی جمعی، که توسعه آن وامدار پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات است، به بیان ساده جمع آوری منابع مالی مورد نیاز برای یک طرح، محصول یا کسب و کار از طریق فضای مجازی به وسیله انبوهی از مردم می باشد. تامین مالی جمعی می تواند بر مبنای دریافت پاداش و یا مبتنی بر امور خیرخواهانه باشد. در تامین مالی جمعی مبتنی بر امور خیرخواهانه که موضوع مقاله حاضر است افراد بدون هیچ چشم داشتی به حمایت از یک فعالیت خیرخواهانه می پردازند. با وجود برخی تجربیات محدود در ایران در استفاده از تامین مالی جمعی خیرخواهانه برای فعالیت هایی مانند تامین جهیزیه، هزینه درمان و اموری مشابه این، تا بحال از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و تولید استفاده نشده است. با توجه به اینکه فعالیت های تولیدی دارای عواید و منافع آتی هستند، طراحی چنین نهادهای تامین مالی جمعی باید به نحوی صورت پذیرد که افراد نیکوکار انگیزه کافی برای ورود به این نوع تامین مالی را داشته باشند. نتایج حاصل از مقاله نشان می دهد، پروژه هایی که دارای منافع عمومی هستند، پروژه هایی که منابع آتی آن صرف کارهای خیر می شود، تامین ابزارآلات تولید برای افراد نیازمند و پروژه های تولیدی در مناطق محروم از جمله حوزه هایی هستند که امکان تامین مالی آن ها از طریق تامین مالی جمعی خیرخواهانه وجود دارد. البته انجام کارآمد این نوع تامین مالی در گرو تحقق برخی الزامات از قبیل شفافیت در انتخاب و معرفی پروژه ها و گزارش دهی از عملکرد آتی آن ها می باشد.

«برای دریافت متن کامل مقاله در سیویلیکا کلیک کنید»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.