استفاده از ظرفیت بخش تعاونی در قانون اساسی جهت توسعۀ وقف و نتایج آن در توسعۀ اقتصادی کشور

نویسنده : علیرضا زبرجدی، کارشناس ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام، پژوهشگر آزاد، مشهد، ایران.

 

alirezazebarjadi1970@gmail.com

 

چکیده

جنبه­‌های مثبت اقتصادی امر خیر ماندگار وقف بر کسی پوشیده نیست. وقف در هر مکان و هر زمان و جهت کمک به هر فرد یا افراد نیازمندی، نیکو و پسندیده می­‌باشد. طبیعی است که با این اوصاف افراد زیادی خواهان انجام این امر نیکو بوده تا ضمن رسیدن به آرامش روحی و حس خوب کمک به هم­نوع از نیک­نامی و ماندگاری نامشان در جامعه که برای خانواده و بازماندگان‌شان نیز امری مطلوب و غرور آفرین است برخوردار شوند. در این میان توانایی مالی انجام این کار (وقف) مهم­ترین قسمت این قضیه است. در این مقاله ضمن توضیح کوتاهی در مورد بخش­های اقتصادی که در قانون اساسی کشور ما پیش بینی گردیده است و قالب فعالیت­‌های اقتصادی و درآمدزا را مشخص نموده است به بیان راه­کاری که امکان انجام امر خیر وقف برای افراد با درآمدهای متوسط یا در حدود متوسط را نیز فراهم می­‌آورد یعنی استفاده از ظرفیت بخش تعاونی، می­‌پردازیم. این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و تجربیات فردی صورت پذیرفته است و با بررسی­‌های انجام شده تاکنون پژوهشی تحت این عنوان صورت نپذیرفته است. فقط چند پژوهش به بیان برخی موضوعات مرتبط با وقف و اقتصاد و تجاری سازی پرداخته‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می­‌دهد که نه تنها تاکنون از ظرفیت بخش تعاونی برای امر خیر وقف استفاده نگردیده است بلکه خود بخش تعاونی در اقتصاد کشور ما به خصوص در بحث خصوصی سازی­‌های بنگاه‌­های دولتی که در سالیان قبل صورت گرفته است جایگاه بسیار بسیار ضعیفی داشته است.

کلمات کلیدی : وقف؛ اقتصاد؛ قانون اساسی؛ بخش تعاونی

 

مقدمه

یکی از ویژگی­‌های بارز وقف ویژگی اقتصادی آن است. وقف در واقع ارائه کمک­‌های مالی به دیگران (اعم از افراد جامعه از طریق وقف عام یا افراد خانواده از طریق وقف خاص یا اولادی) توسط واقف یا واقفان می­‌باشد. بنابراین اقتصاد و فرآیندهای اقتصادی و مسائل مربوط به آن همواره در امر خیر وقف نقش کلیدی داشته و شرایط و قوانین اقتصادی در مقاطع مختلف زمانی و مکانی در وقف تأثیر مستقیم (چه مثبت و چه منفی) داشته و خواهد داشت. در این مقاله با توجه به وجود یک بخش اقتصادی به نام تعاونی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ویژگی­‌های اقتصادی خاص و مطلوب آن (که متأسفانه به نظر نگارنده مغفول مانده است) پیشنهاد و نحوۀ استفاده از این ظرفیت قانونی در کشور در جهت گسترش وقف (که اشتغال­‌زایی و توسعۀ اقتصادی را نیز در پی دارد) مطرح گردیده است.

پرسش اصلی در این مقاله این است که: کارکردهای بخش تعاونی در توسعۀ امر خیر وقف چگونه و به چه ترتیبی می­‌تواند باشد؟

ضمناً پرسش­‌های فرعی برای تبیین پرسش اصلی عبارتند از: اهمیت وقف­‌های مشارکتی در گسترش فرهنگ وقف چگونه است؟ ظرفیت­‌های قانون اساسی در مسائل اقتصادی به چه میزان است؟ و در نهایت جایگاه بخش تعاونی در توسعۀ  اقتصادی کشور چه می باشد؟

بررسی سوابق پژوهش نشان می­دهد که تاکنون پژوهش مستقلی در این مورد یعنی نقش بخش تعاونی در توسعۀ وقف و نتایج آن در توسعۀ اقتصادی کشور صورت نپذیرفته است و فقط مقالاتی نظیر وقف و اقتصاد (ریاحی سامانی ، 1394 ، شماره 91 و 92 ، 27 تا 54 ) و امکان استفاده از نهاد وقف در تجاری سازی دانش و فناوری و الگوی پیشنهادی آن (میرهاشمی ، 1393 ف 63 تا 82) به بیان موضوعات مرتبط

با وقف و اقتصاد پرداخته‌اند و بخش تعاونی موضوع اصلی آن­‌ها نبوده است.

 

1-موقوفات مشارکتی و اهمیت آن­ها

از آن­جایی که در بین تقسیم بندی­‌هایی که برای انواع وقف وجود دارد استفاده از بخش تعاونی در وقف می­‌تواند در قالب وقف مشارکتی قرار گیرد ابتدا به توضیحی در این رابطه می­‌پردازیم. ویژگی‌ مهم وقف مشارکتی، گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه است. افراد با هر سطح درآمدی می‌توانند در این کار نیک مشارکت داشته باشند و صرفاً منابع مالی زیاد، ملاکی برای کمک رسانی نیست، و هر یک به تناسب توانمندی خود شریک می‌شوند.

طبق اسناد تاریخی بنگاه آب لوله «علی‌آباد» به عنوان اولین وقف مشارکتی در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی توسط تعدادی از خیّرین بیرجندی، صورت گرفته است. بنگاه آب لوله علی آباد بیرجند، اولین سازمان آبرسانی در ایران است که به منظور تامین آب قابل شُرب مردم شهر بیرجند، توسط ۳۰ تَن از نیکوکاران این شهر تأسیس شده است. فعالیت این سازمان خیریه باعث گردید تا شهر بیرجند به عنوان دومین شهر در ایران از لوله کشی آب شهری برخوردار شود. ( ع‍ل‍ی‍زاده‌ ب‍ی‍رج‍ن‍دی‌ ، 1392 ، 7-15 )

علاوه بر ویژگی که برشمردیم شاید مهم­ترین ویژگی وقف مشارکتی ایجاد یک حس هم‌گرایی و هم‌فکری و عاقبت اندیشی مشترک در بین شرکت‌کنندگان در این نوع وقف باشد که این خود می‌­تواند به هم‌بستگی و اتحاد یک جامعه کمک نماید.

 

2-قانون اساسی و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

 

1-2-اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نکات قابل تأمل آن

اصل 44 قانون اساس جمهوری اسلامی ایران می گوید: «نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است. بخش دولتی شامل كلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانكداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبكه‏‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، كشتیرانی، راه و راه آهن و مانند این‌ها است كه به صورت مالكیت عمومی و در اختیار دولت است. بخش تعاونی شامل شركت‏‌ها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع است كه در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشكیل می‏‌شود بخش خصوصی شامل آن قسمت از كشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می‏‌شود كه مكمل فعالیت‏‌های اقتصادی دولتی و تعاونی است. مالكیت در این سه بخش تا جایی كه با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی كشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون جمهوری اسلامی است. تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین می‏كند.»

همان­‌گونه که مشخص است قانون اساسی با نام بردن از سه بخش دولتی و تعاونی و خصوصی و نام بردن از برخی مصادیق آن­ها نظام اقتصادی کشور را در قالب این سه بخش تعریف نموده است. نکتۀ قابل تأمل این است که طی چند دهۀ گذشته بخش دولتی و خصوصی بیش­ترین حضور و نمود را در اقتصاد ایران داشته‌­اند ولی بخش تعاونی نمودی به جز در برخی مناطق کم برخوردار نداشته است. آسیب‌شناسی این امر فرصتی دیگر را می­‌طلبد فقط به گفتن این نکته بسنده می­‌شود که یکی از دلایل مهم این نمود کم، این بوده است که هرجا بخش دولتی یا خصوصی علاقه‌­ای به حضور نداشته‌­اند (بیش­تر به دلیل بازدهی کم یا دور‌افتاده بودن مکان طرح و یا مسائلی از این دست) بخش تعاونی با حضور افراد حقیقی و گاهی هم حقوقی وارد عمل گردیده است. این در حالی است که اگر این بخش اقتصاد فعال‌­تر از این که هست، گردیده بود با توجه به بزرگ­ترین ویژگی­‌اش که راه اندازی طرح­‌های اقتصادی با افراد دارای علاقه و انگیزه و توانایی علمی و حرفه‌ای ولی «کم­‌سرمایه» می­‌باشد می‌توانست به عنوان یک رقیب جدی برای دو بخش دیگر مطرح گردد که این رقابت می توانست باعث تحول و رشد هر سه بخش گردد.

در میان سه بخش اقتصادی مطرح در قانون اساسی‌، بخش دولتی به جز در امور خاص و راهبردی و امنیتی در سایر بخش­‌ها به دنبال کم کردن حضور مستقیم خود می­‌باشد. واگذاری‌­هایی که طی دو سه دهۀ گذشته صورت پذیرفته است سوای این­که آیا درست انجام گرفته یا خیر، ولی همگی نشان از عزم دولت برای کوچک کردن نقش مستقیم خود در اقتصاد و واگذاری آن به بخش‌­های دیگر دارد. مانند اکثر کشورهای دیگر، دولت باید سعی خود را به نظام بخشی و تعیین خط مشی­‌های مناسب برای توسعۀ کشور و نظارت بر حسن انجام کارها معطوف داشته و با حمایت‌های قانونی و مستمر از دو بخش دیگر راه را برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور هموار نماید. در این میان مشاهده می­گردد که اکثر واگذاری‌­ها (منظور واگذاری بنگاه­های اقتصادی بخش دولتی به غیر دولتی می‌­باشد) به بخش خصوصی بوده است و بخش تعاونی  سهم بسیار ناچیزی (در حد نادیده گرفته شدن) داشته است. (نگاه شود به قسمت عملکرد تفصیلی سایت سازمان خصوصی سازی). البته اهلیت داشتن یا نداشتن افراد حقیقی یا حقوقی که این بنگاه­‌ها به آن­ها واگذار گردیده است خود مسألۀ قابل تأملی است که بارها در مورد آن در رسانه­‌ها و مراکز علمی و اقتصادی مرتبط سخن گفته شده است که اگر نقش بخش تعاونی در این واگذاری­‌ها پررنگ‌­تر بود و برای واگذاری هر بنگاه اقتصادی صرفاً نگاه­‌ها به سوی افراد صاحب سرمایه (با تعداد اندک) نبود و رقابتی در این مورد به وجود می­آمد چه بسا سنجش اهلیت متقاضیان به صورت جدی­تری صورت می­پذیرفت.

 

2-2-نقش تأثیرگذاری که بخش تعاونی می‌تواند در توسعۀ  اقتصادی کشور داشته باشد

توسعه اقتصادی، به سیاست‌ها، برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی می‌گویند که به منظور دستیابی به بهبود شرایط اقتصادی و کیفیت زندگی یک جامعه صورت می­پذیرد. تعریف دقیق این مفهوم وابسته به جامعه‌ای است که درباره آن بحث می‌شود. اما ابعاد مختلفی از تغییرات اجتماعی- اقتصادی همراه با افزایش ظرفیت‌های تولیدی، فیزیکی، زیرساختی، فنی و فناوری را شامل می‌شود. توسعه اقتصادی از طریق تغییر بنیادی در متغیرها به دلیل ایجاد تحول از اقتصاد سنتی به مدرن طی فرآیند رشد، انجام می‌شود.

توسعۀ اقتصادی و تغییرات اقتصادی که منجر به آن می‌­شود در بستر جامعه صورت می­پذیرد و در واقع این افراد جامعه هستند که عوامل اجرایی این فرآیند می­‌باشند. مهم‌­تر و پیش از نقش اجرایی افراد جامعه در این فرآیند، پذیرش روحی و روانی جامعه است که با قبول تغییرات و ایجاد انگیزه در افراد موجبات سیر تحولی و موفقیت این فرآیند را به وجود می‌­آورد.

با دقت در ساختار بخش تعاونی و نحوۀ شکل‌گیری آنها می­‌توان گفت به دلیل اینکه موجودیت و ساختار تعاونی‌­ها در متن جامعه بوده و تولد و ادامۀ حیات آنها بستگی به هم­دلی، هم­پوشانی، هم­‌فکری و در کنار هم قرار گرفتن افراد با سلایق گوناگون برای موفقیت در یک هدف تعریف شده مشخص (موضوع تعاونی) می­‌باشد خود به خود مسأله پذیرش روحی و روانی و ایجاد انگیزه برای انجام یک کار اقتصادی به وجود می­‌آید که این یعنی همان بستر انسانی توسعۀ اقتصادی.

 

3-2- وقف انگیزه‌ای برای هم­‌گرایی در جهت توسعۀ اقتصادی

وقف و ساختار دینی و سنتی حاکم بر آن به خودی خود همواره انگیزه‌ای قوی برای نوع­‌دوستی و کمک به مردم در بسترهای اقتصادی بوده است. طبیعی است که برای وقف مال یا اموال و بهره‌مندی دیگران (منسوبین یا غیر منسوبین) از آن باید ابتدا به ساکن آن بستر اقتصادی فراهم باشد تا بتوان از بهره اقتصادی آن دیگران را بهره‌مند ساخت. طبیعی است که به جز در موارد بسیار معدود، این بستر اقتصادی نیازمند مهیا بودن سرمایه‌ای قابل توجه می­‌باشد. به همین دلیل است که مشاهده می­‌نماییم که اکثر موقوفات بزرگ واقف یا واقفانشان از افراد متمول و سرمایه داران بزرگ زمان خود بوده‌اند. همان­گونه که مطرح گردید با وقف مشارکتی افراد با سرمایه­‌های اندک نیز می­‌توانستند در امر خیر ماندگار وقف شرکت کنند منتهی این مشارکت به دلایل متعدد از جمله پراکندگی و عدم آشنایی افراد راغب به این گونه وقف با یکدیگر، آن­چنان گسترده نگردیده است و تعداد وقف‌­های مشارکتی به نسبت موقوفات دیگر قابل توجه نمی­باشد.

 

3-تلفیق وقف مشارکتی و تعاونی، پیشنهاد مشخص این مقاله

در مباحثی که مطرح شد چند نکته ذکر گردید. یکی این­­که نهاد تعاونی به خاطر ماهیت خود می­تواند در توسعۀ اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا کند. دیگر این­که وقف با توجه به ساختار دینی و سنتی­ و اقتصادی­‌اش می­تواند انگیزه‌ای قوی در راستای کارهای اقتصادی و نهایتاً توسعۀ اقتصادی در افراد به وجود آورد. با درکنار هم قرار دادن این مفاهیم می­توان به یک شکل جدید از وقف که در بستر تعاونی شکل می­‌گیرد رسید.

در این شکل، بسترهای لازم برای ایجاد تعاونی­‌ها (با توجه و دقت در امکان­ سنجی و عرصه سنجی برای هر کدام) ایجاد گردیده و سپس با تشکیل و راه اندازی هر تعاونی، قسمت یا همۀ منافع حاصل از آن وقف کار یا کارهایی که اعضا تعیین می­کنند، می‌­گردد. در مورد تولیت این نوع از وقف نیز با توجه به ساختار تعاونی­‌ها می­توان تولیت آن به صورت چرخشی به افراد تعاونی محول کرد (یا مثلاً به هیأت مدیره تعاونی، حتی می­‌شود در هر مقطع زمانی قانونی که مدیران تعاونی توسط سهام­‌داران انتخاب می‌­شوند وظیفه تولیتی را نیز هم­زمان انجام دهند) در این پیشنهاد دو نکته قابل توجه وجود دارد:

_ اول این­­که با توجه به ساختار تعاونی­‌ها و این­که در این طرح بحث امکان سنجی و عرصه سنجی جایگاه ویژه­‌ای خواهد داشت در نتیجه بنگاه­‌های اقتصادی با زیرساخت قوی و علمی (دانش بنیان) ایجاد می­‌گردد که طبیعتاً اشتغال‌­زایی قابل توجه و پایداری را به همراه خواهد داشت.

_ دوم این­که چون یکی از علل تشکیل تعاونی‌­ها گردهمایی افراد علاقه­‌مند به فعالیت اقتصادی ولی کم‌­سرمایه می­‌باشد و از طرف دیگر در بحث وقف مشارکتی هم وقف توسط مشارکت افرادی که علاقه­‌مند وقف بوده ولی     کم‌­سرمایه هستند بنابراین نقطه اشتراک تعاونی و وقف مشارکتی یعنی علاقه­‌مندی به انجام کارهای مهم و بزرگ با سرمایه اندک در این­جا وجود داشته و تلفیق این دو مسأله را منطقی و موجه می‌نماید.

_ سوم این­که چون ماهیت بخش تعاونی هم‌­گرایی و هم­‌اندیشی افراد در کنار سهام یکسان و حق اظهار نظر و حق رأی برابر و هم‌­افزایی سرمایه­‌های اندک در کنار هم می­‌باشد ایجاد هر تعاونی به نوعی تقویت اتحاد و        یک‌­صدایی اجتماعی و زمینه‌سازی برای مشارکت در سایر امور اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

_ چهارم این­که وقف به عنوان امری پسندیده و نیکوکاری ماندگار علاوه بر ایجاد حس خوب نوع‌دوستی در افراد و دادن تشخص اجتماعی به واقف، اشخاص را از نظر روحی و روانی آمادۀ پذیرش و انجام مسئولیت­‌های اجتماعی و حضور قوی و مؤثر در عرصه‌­های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی می نماید. اگر تاکنون این امر (وقف) فقط در توان، توان­مندان مالی بوده با اجرای پیشنهاد این مقاله تعداد بسیار بیشتری از افراد جامعه می­توانند از مزایای معنوی و آثار فردی و اجتماعی آن که ذکر شد، بهره‌مند می­‌گردند.

_ پنجم این­که تشویق افراد برای انجام موضوع این مقاله می­‌تواند پول­‌های اندک افراد را که ممکن است در بحران‌­های اقتصادی به سمت سفته‌بازی و خرید و فروش ارز و مسکوکات (هر چند به مقدار اندک) برود را به سوی یک بنگاه اقتصادی که ماهیت اشتغال­‌زایی داشته می­‌کشاند و در این میان وجود بحث وقف و نگاه مثبت اکثریت مردم به آن انگیزۀ این کار را  در افراد افزایش می­‌دهد.

_ ششم این­که یکی از ویژگی‌­های بسیار قابل توجه این شکل از وقف (با ساختار اقتصادی تعاونی) این است که با توجه به روند قانونی ثبت تعاونی و وجود قوانین مشخص در رابطه با نحوۀ تأسیس و اداره و سهام و …  تعاونی‌­ها و نحوه تخصیص سود ( که در اینجا قرار است همه یا قسمتی از آن وقف امر یا اموری شود ) مشکلاتی که گاهی در موقوفات فعلی پیش می‌­آید، پیش نخواهد آمد. یعنی همه چیز مشخص و به قولی شسته و رفته و قانونی می­باشد.

 

1-3-نقشی که پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) می‌تواند در این قضیه ایفا نماید

_ شناخت ظرفیت‌­ها و مزیت‌­های نسبی و مطلق مناطق مختلف ایران از طریق عرصه‌سنجی و امکان سنجی جهت ایجاد بنگاه‌­های اقتصادی (کشاورزی، صنعتی، خدماتی) متناسب با هر منطقه با تشکیل کار‌گروه‌­های تخصصی.

_ بررسی دقیق و عالمانه جهت شناسایی نیازهای کشور با توجه به شاخص­‌های زندگی مطابق با معیار (استاندارد) های جهانی. این بررسی در کنار شناخت ظرفیت‌­ها و امکان­‌سنجی که ذکر گردید می­‌تواند نقشۀ راه مکان (در کجای کشور) و نوع (کشاورزی، صنعتی، خدماتی) ایجاد تعاونی‌­ها باشد.

_ فراخوان (از طریق تبلیغات رسانه‌ای) و شناسایی و سازماندهی افراد علاقه­‌مند به ایجاد تعاونی جهت کارهای اقتصادی و امر خیر وقف جهت کار نیکوکارانه در کنار هم.

_ دادن مشاوره‌­های لازم به متقاضیان (از جنبه‌های حقوقی و اجرایی و اخذ تسهیلات قانونی مربوط به تعاونی‌­ها) و همراهی با آن‌ها از ابتدا تا راه‌اندازی و عنداللزوم پس از راه اندازی. این مشاوره­‌ها می‌­تواند همراه با اخذ حق‌المشاوره (طبق ضوابط قانونی) باشد.

محور قرار گرفتن پژوهشکدۀ مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) ضمن رونق بخشیدن به مبحث تعاونی‌­ها و در کنار آن امر خیر وقف، می‌­تواند باعث ایجاد یک مرکز منظم و متمرکز علمی و دانش بنیان در راستای توسعۀ امر وقف در قالب ساختار اقتصادی تعاونی گردیده که خود به خود اشتغال­‌زایی و توسعۀ اقتصادی را به همراه خواهد داشت. بدیهی است این مرکز می‌­تواند در آینده کمک شایانی به برنامه ریزی‌­های کلان توسعۀ اقتصادی کشور بنماید.

 

نتیجه گیری

وقف و واقف دو واژۀ محترم در فرهنگ دینی و باورهای ایرانیان بوده و هست. برای این­که این واژگان هم­چنان محترم و عزیز باشند باید در جهت تشویق و ترغیب افراد به سوی امر خیر وقف حرکت نمود. شرایط اقتصادی جهان و کشور ما، روند تولید و توزیع ثروت را به گونه‌ای رقم زده که اکثریت مردم از لحاظ درآمد و ثروت در سطوح متوسط و نزدیک به آن و پایین‌­تر قرار گرفته‌اند. سوای بحث‌­های مهم و عمیق و راهبردی که در رابطه با سیاست­گذاری­‌های جهانی که باعث این پدیده (یعنی اکثریتی با ثروت متوسط و پایین‌­تر و اقلیتی با ثروت افسانه ای) گردیده، می­‌توان داشت باید با در نظر گرفتن همین شرایط موجود برنامه‌ریزی و حرکت کرد. تلفیق بخش تعاونی به عنوان یک بنگاه اقتصادی اشتغال‌­زا و درآمدزا با امر خیر وقف به عنوان ‌یک اقدام خداپسندانه و نیکوکارانه و کمک کننده به افراد نیازمند که با ایجاد آرامش روحی و روانی و احساس خوشایند نوع‌­دوستی در افراد باعث ایجاد انگیزه در آن‌­ها در راستای تلاش بیشتر می­‌گردد، می­‌تواند یکی از راه­‌های رسیدن به این مقصود باشد. بدیهی است که به مراکزی نظیر پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) نیاز است تا با برنامه ریزی و جهت دهی و کمک رسانی به افراد این مسأله را سامان داده و در مسیر درست و کاربردی قرار دهند.

 

منابع :

_ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

_  قانون اجرای سیاست‌­های اصل 44 قانون اساسی مصوب 8/11/1386 مجلس شورای اسلامی و تاییدیه 25/03/1387 مجمع تشخیص مصلحت نظام.

_ گزارشات رسمی سایت سازمان خصوصی سازی.

_ ریاحی سامانی، نادر،(1394)، وقف و اقتصاد، نشریه وقف میراث جاویدان، پاییز و زمستان 1394، شماره 91 و 92 ، از 27 تا 54.

_ میرهاشمی، زهرا سادات، امکان استفاده از نهاد وقف در تجاری سازی دانش و فناوری و الگوی پیشنهادی آن و امکان استفاده از نهاد وقف در تجاری سازی دانش و فناوری و الگوی پیشنهادی آن، فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی، سال دوم، شماره 8، زمستان 1393، از 63 تا82 .

_ حقیقی، مرتضی، کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان مبتنی بر ظرفیت موقوفات، ارائه مدل با استفاده از تکنیک دیمتل و مدل‌یابی معادلات ساختاری ، نشریه پژوهشنامه خراسان بزرگ ، بهار 1400 ، شماره 42 ، از 85 تا 106.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *