سیدعلیرضا نیکبخت – پژوهشگر – موسسه نیکوکاری دکتر مجتبی معین

چکیده مقاله:

در دوره ای زندگی می کنیم که با توجه به افزایش روز افزون حجم اطلاعات و داده ها، کلان داده و به طبع آن علم داده به عنوان یکی از مهمترین منابع و ابزارهای تحلیل و برنامه ریزی در سطوح مختلف سازمانی و اجتماعی نقشی کلیدی ایفا می نمایند. امروزه در بخش های حاکمیتی و اقتصادی کشور شاهد زمزمه هایی در راستای ترویج و بکارگیری علم داده هستیم که با رونق و شکوفایی کسب و کارهای اجتماعی و بخش سوم، به تدریج شاهد ورود این تحول در چنین سازمانهایی که شواهد اثربخشی خود را دنبال مینمایند، نیز خواهیم بود.در جستار پیش رو ضمن مرور مقدماتی مفاهیم مرتبط با کلان داده، به راهبردهای تنظیم گری نهادی در حکمرانی داده اشاراتی خواهد شد؛ با این سوال مشخص که سازمانهای غیرانتفاعی چگونه میتوانند با کاربست بینش های داده محور، دستیابی به اهداف و برنامه هایشان را تسهیل و کارایی و اثربخشی سازمانی را به حداکثر برسانند و با استفاده از ابزارهای تحلیل داده برای خیر عمومی جامعه اقدام نمایند؟حکمرانی کلان داده در نهادهای غیرانتفاعی در سه محور .۱: پویش های جذب سرمایه و بازاریابی مبتنی بر داده؛ .۲نظارت، پیش بینی و کارآمدسازی فعالیتهای غیر انتفاعی؛ و .۳ پردازش زبانهای طبیعی((NLP برای بررسی رفتار کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه ها) با ذکر تجاربی از نهادهای مردمی چند کشور پیشرو مورد بررسی قرار گرفته و “داده برای کنش” و “داده برای تاثیر” به عنوان دو روی سکه این جریان شرح داده خواهد شد.

کلیدواژه ها:

کلان داده ، حکمرانی داده محور ، کارآمدسازی نهادی ، داده برای کنش ، داده برای تاثیر.

 

«برای دریافت متن کامل مقاله در سیویلیکا کلیک کنید»

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.