نقش سلبریتی ها در کمکهای مردمی و بازتاب آن در رسانه ها
(20 صفحه اول در ایران داک نمایه نشده است)
پدیدآور: سمیرا رفیعی
چکیده:
همانطور که می دانیم ،رسانه ها (سینما و تلویزیون)بازتابی از جلوه های هنری، و رسانه ها آینه ی تمام نمای رفتار و واکنش های اجتماعی ،و هنرمندان ،کنشگران این عرصه هستند. می توان گفت ،رفتار و عملکردشان ،در همه ی زمینه ها ،امری مهم تلقی می شود.و همچنین، از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردارند.فیلم ها راوی اجتماعی رادر جامعه ایفا می کنند. رسانه به غایت نقشی تاثیر گذار در بستر جامعه، در شکل دهی به فکار عمومی و سمت سو دادن به آن را به خود اختصاص داده است .اینکه نقش رسانه چقدر در بافت و لایه های اجتماعی جامعه تاثیر گذار بوده ،در جای خود مورد بحث قرار می گیرد.یکی از بحث های مهم در مسئله ارتباطات عمومی ،میزان تاثیر رسانه ها در افکار عمومی می باشد.در ارتباطات عمومی بحث این است که مردم درباره آنچه که رسانه ها منتشر می کنند ،گفتگو می کنند،ویا اینکه مردم دارای قدرت انتخاب و فعال می باشند و خود موضوعات و سوژه های اندیشیدن و فکر کردن خود را خلق می کنند این موضوع یکی از موضوعات اساسی ،در ارتباطات عمومی می باشد .بررسی این موضوع یک نوع نگاهی به تاثیر گذاری رسانه ها بر افکار عمومی است .لذا باید متذکر شد که در دوره جدید ،رسانه ها به صورت گسترده به فعالیت ،آغاز نموده است .و توانسته است تا حدود ی تاثیر بر افکار عمومی بگذارد. وقتی به صورت کاوشگرانه عملکرد رسانه را مورد بررسی قرار می دهیم ،به یافته هایی میرسیم که هم منافع جامعه را مد نظر قرار می دهد، هم بازتابی از آن است. بر اساس کتاب نقد فرهنگی در حقیقت وظیفه رسانه انتقال فرهنگ است.بر اساس این کتاب عملکرد هر رسانه ای ،بازتابی از رفتار و فرهنگ و کنش های آن جامعه است.در حقیقت رسانه تریبونی است از مجموع رفتار و فرهنگ همان جامعه .بنا براین می توان گفت ،بر اساس رویکرد بازتاب (شکل گیری)که توسط گلدمن مطرح شده است ،رسانه ها مطالب و محتوایی را تولید و منعکس می کنند که در جامعه فعلی اتفاق افتاده است.ودر واقع به نوعی واقعیات جامعه را به معرض نمایش می گذارند. یکی از رسانه هایی که امروز الگو پذیری از آن و نقش آفرینان آن چه در زمینه رفتاری ،کلامی ویا پوششی و … را مورد توجه همگان قرار داده است، سینماسیت.سینما رسانه ای است نافذ و تعیین کننده و امروزه ،در بسیاری از کشورها برای بستر سازی ،و عملیاتی کردن برنامه هاو راهبر های کلان ملی و بین المللی از این رسانه بهره گیری می کنند.در دنیای امروز ،خیلی از ما شاید، یک روز بدون فیلم و سینما بودن نتوانیم تصور کنیم.در کشور های توسعه یافته که مردم ،برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند،وابستگی مشهود و ملموس است.در کشور ما نیز به طبع سینما ،مخاطبان خاص خود را دارد .اگر چه نسبت به سایر کشورها ،مخاطبان بسیار کمتری دارد.ولی به هیچ وجه نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت . سینما در تاریخ یکصد و چند ساله خود همیشه به دنبال ایجاد معنایی متفاوت از رسانه ای دیگر برای مخاطبان بوده است . بر اساس نظریه بالس در کتاب نظریه تغییر اجتماعی اثر ترور نوبل ،این چنین بیان کرده است که تغییرات نسلی و ابژه ای رامی توان در اتاق کودکان مشاهده و تاثیر آن را دریافت کرد.چرا که وقتی ورد اتاق کودکان می شویم و مشاهده می کنیم که همه چیز تغییر کرده است،در واقع تغییر نسلی و ابژه ای صورت گرفته است.در حقیقت ما بانسلی رو برو هستیم که گروه های مرجع و ابژه های نسلی آنها تغییر کرده است.در واقع با تغییرات نسلی رو بروهستیم در حال حاضر با نسلی مواجه هستیم که گروههای مرجع و ابژه های نسلی (همان روحانیون ومراکز خیریه ها و مساجد و مراکزی که بانی خیر و کارهای عام المنفعه بودند)تغییر کرده ،واین امور توسط سلبریتی ها انجام پذیرفته است. هنرمندان این عرصه یا همان چهره های برتر این حوزه که امروزه با نام سلبریتی خوانده میشود خود به تنهایی یکی از تاثیر گذار ترین افراد بر رفتار جامعه هستند این دسته با حرکات و پوشش هایی خاص، و ایجاد کمپین های اجتماعی ارتباطی و به نوعی بر روح جامعه تاثیرمیگذارند، که مخاطب در صدد الگو پذیری از آن است یکی از این رفتارها کمک های عام المنفعه ایست که این دسته از هنرمندان در جهت خدمت به هم هم نوعان خود انجام میدهند. این روزهاسلبریتی ها از اقبال عمومی برخوردارند.شاید برای همین است که در موضوعات اجتماعی و فرهنگی پیشگام می شوند.یک سال از وقوع زلزله هفت ریشتری کرمانشاه گذشته است.همه به یاد داریم که هنرمندان، نخستین کسانی بودند که،به این موضوع واکنش نشان دادند.وبرای جمع آوری کمکهای مردمی ،اقدام کردند.بی شک نقش هنرمندان و سلبریتی ها در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه ،بسیار پررنگ بوده است و درجامعه توانسته اند مثمر ثمر واقع شوند.البته ورود سلبریتی ها ،برای جمع آوری کمکهای مردمی ،یا ارائه کمک،موضوع جدیدی نیست،ودرجای جای دنیا به عنوان اقدامی بشر دوستانه شناخته می شود.طرح مسئله: بر طبق نظریه کریستوفر بالس، میخواهیم میدان تحقیق خودرا در (طبقه اجتماعی خاص جامعه ) در واقع همان سلبریتی هایی که به انجام امورات عام المنفعه اقدام کرده اند،ببریم .و اینکه چگونه سلبریتی ها توانستند به تغییرات نسلی در خصوص کارهای عام المنفعه و خیریه بپردازند. بر طبق این نظریه میخواهیم به این مهم پی ببریم که سلبریتی ها چگونه توانستند نقش گروههای مرجع را بر عهده بگیرند؟و چگونه تغییرات نسلی و ابژه ای ایجاد کردند؟همچنین چگونه توانستند به انجام امورات خیر و عام المنفعه بپردازند؟ در این تحقیق میخواهیم به نقش سلبریتی ها در کمکهای عام المنفعه پی ببریم ،و اینکه دقیقا چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.در این زمینه نگارنده قصد دارد این مسئله را مطرح کند که ،سلبریتی ها دقیقا چه کاری را انجام می دهند ،و عملکرد رسانه در این راستا چگونه بوده،ونقش کنشگران رسانه و سلبریتی ها در این زمینه چه بوده است ،و چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است. لذا قرار است به این مهم دست پیدا کنیم.
کلیدواژهها: امور خیریه،کمک های مردمی،سایبریتی ها،کنشگران رسانه،رسانه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.