بررسی تاثیر قابلیت مشارکت خیرین بر عملکرد موسسات خیریه مشهد با نقش میانجیگری نوآوری و مزیت رقابتی
پدیدآور: آریا فکور
چکیده:
یکی از مهمترین چالشهای پیشروی سازمانها اندازهگیری عملکرد است. این مهم در سازمانهای خدماتی بسیار مغفول واقع شده و در ادبیات پژوهشی نادری میتوان نمونههایی از آن یافت. موسسات خیریه آن دسته از سازمانهای خدماتی هستند که اندازهگیری عملکرد در آنها در ادبیات علمی دیده نمیشود و این در حالی است که این سازمانها در ارتباط گستردهای با افراد و شخصیتهای معتبر هستند و لزوم علمی تاثیر مشارکت این افراد را در عملکرد موسسه خیریهشان مبهم میدانند. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر قابلیت مشارکت خیّران بر عملکرد موسسات خیریه مشهد با نقش میانجیگری نوآوری و مزیت رقابتی میباشد. روش این پژوهش از منظر هدف، کاربردی میباشد و بر مبنای روش پژوهش میدانی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد با روایی و پایایی مورد تائید، دادههای پژوهش گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و تصمیمگیرندگان موسسات خیریه فعال در سطح شهر مشهد شامل میشوند که از بین 294 نفر مدیر و تصمیمگیرنده در موسسات خیریه فعال شهر مشهد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفیساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی و بر اساس جدول مورگان، تعداد 169 نفر به عنوان نمونهآماری پژوهش انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای کاربردی مدیریتی شامل اسپیاساس25 و پیالاس3 انجام شده است و نتایج نشان داد که: توانایی مشارکت خیّران در موسسات خیریه بر نوآوری در خدمات ارائه شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین توانایی مشارکت خیّران در موسسات خیریه از طریق نوآوری بر عملکرد خدماتی در موسسات خیریه، تاثیر مثبت و معناداری دارد. نوآوری در خدمات ارائه شده، تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد خدماتی در موسسات خیریه دارد. نوآوری در موسسات خیریه، تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارد. مزیت رقابتی موسسات خیریه، تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد خدماتی موسسات خیریه دارد. همچنین نوآوری از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد خدماتی در موسسات خیریه دارد.
کلیدواژهها: موسسات خیریه،توانایی مشارکت مشتری،نوآری،مزیت رقابتی،مشارکت خیران
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.