تدوین و طراحی نقشه استراتژی اداره کل اوقاف و امور خیریه در حوزه بقاع و اماکن متبرکه به منظور افزایش نقش و تأثیر آن در توسعه استان همدان با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن
پدیدآور: فرزاد صفائی شایگان استاد راهنما: علیرضا عقیقی استاد مشاور: محمدمهدی محبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین و طراحی نقشه استراتژی برای اداره اوقاف در حوزه بقاع متبرکه به انجام رسیده است.روش انجام تحقیق روش توسعه ای-کاربردی است و جامعه آماری این تحقیق را کلیه افراد مرتبط با بقاع متبرکه استان همدان تشکیل میدهند روش نمونهگیری مورداستفاده در این تحقیق روش نمونهگیری گلوله برفی است. جامعه آماری این پژوهش نیز 12 نفر از مدیران ،کارمندان سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین کارشناسان حوزوی و صاحب نظران بقاع متبرکه استان همدان است که در دوره انجام این پژوهش در این مراکز مشغول به کار بودند. از آنجا که تدوین نقشه استراتژی بیشتر ماهیتی کیفی دارد لذا نخست با استفاده از روش تحلیل تم، اهداف موجود در نقشه استراتژی شناسایی و با استفاده از این اهداف و جلسات کانونی مدل بومی مناظر کارت امتیازی متوازن برای سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه بقاع متبرکه طراحی شد و سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری روابط علی و معلولی میان اهداف هر منظر استخراج شد. در حقیقت با استفاده از این سه ابزار روابط علی و معلولی بین اجزای استراتژی بهعنوان یک سیستم مفروض با تجمیع و پردازش دانش و قضاوت مدیران و معاونان ارشد سازمان اوقاف، کشف و ترسیم شد؛ بنابراین روش ارائهشده قدرت بالایی در مدلسازی روابط علی و معلولی موجود بین اهداف استراتژی ارائه کرده این امکان را فراهم میکند که در قالب الگویی ساختیافته بتوان روابط علت و معلولی موجود بین اهداف استراتژیک را مبتنی بر دانش و قضاوت مدیران ارشد سازمان شناسایی و تحلیل کرد.میتوان گفت با توجه به اقدامات و ارزیابی های صورت گرفته،سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور رسیدن به وضع مطلوب بایستی به وجه فرهنگی اجتماعی توجه بیشتری نموده و تمرکز خود را بر روی برآورده سازی و تحقق اهداف این وجه قرار دهد و در اولویت های بعدی موقوفات ،خدمات زائرین و اماکن متبرکه، پشتیبانی و توسعه مدیریت و اقتصادی بررسی نماید. بر اساس جدولهای تعیین سطح عامل تبدیل بقاع به قطب فرهنگی و حفظ فرهنگ اسلامی در سطح اول، یعنی در بالای مدل قرار میگیرند و سایر عوامل پایینتر از آنها خواهند بود، بهعبارتدیگر همه عوامل منجر به این دو نتیجه میشوند. رعایت این فرایند سلسهمراتبی، نقشه راهی است برای مدیران اوقاف و امور خیریه. آنها بر اساس این نقشه خواهند دانست که مسائل سازمان چگونه باهم ارتباط داشته و کاهش یا افزایش هرکدام چه تأثیری بر دیگر اهداف خواهد گذاشت.
کلیدواژهها: طراحی و تدوین،نقشه استراتژیک،بقاع ،اماکن متبرکه،استان همدان،اداره کل اوقاف ،امور خیریه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.