نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو پژوهشکده آلاء (مطالعات نوین وقف و امور خیر) گفت: یکی از پیشنهادهایی که بیمارستان‌های خیریه‌ در اصفهان به ما می‌دادند این بود که مالیات‌های سنگین بیمارستان‌  در داخل بیمارستان خرج شود و معتقدند اخذ مالیات مانع توسعه بیمارستان و آن کار خیر می‌شود.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو پژوهشکده آلاء(مطالعات نوین وقف و امور خیر) در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی خیر ماندگار گفت: راهکار حل بسیاری از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم در سال ۹۲ در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری پیش‌بینی شده بود.

وی ادامه داد: برای مثال ما با افزایش قیمت کالاهای اساسی مواجه هستیم؛ در سیاست‌های ملی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری سیاست کلی نظام را داخلی‌سازی نهاده‌های اصلی تولید محصولات  بیان کرده بودند و اگر در این هفت سال در این مسیر گام جدی برداشته بودیم، امروز سفره مردم اینقدر کوچک و معیشت آنها در کالاهای ضروری تنگ نمی‌شد.

طغیانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی قائل به این هستند که مسیری را طی کنیم که اقتصاد کشور درون‌زا، برون‌گرا، دانش‌بنیان، عدالت محور و مردمی شود، گفت: حوزه امور خیر در رکن پنجم اقتصاد مقاوم می‌گنجد. اگر بخواهیم اقتصادی بسازیم که با نوسانات تصمیم‌گیری در کاخ سفید و اتحادیه اروپا متزلزل نشود، یک رکن مهم این است که مردم در این اقتصاد نقش‌آفرینی کنند و اقتصاد مردمی شود.

وی افزود: مردم معمولاً با انگیزه‌های مختلف در اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند که یکی از این انگیزه‌‌ها رسیدن به سود است. بیشتر در دنیا جریان خصوصی‌سازی را مردمی شدن اقتصاد می‌دانند که آنچه را که دولت انجام می‌داد مردم انجام دهند و سودش را ببرند. در بخش دیگری از دنیا نیز نهضت‌های تعاونی را مصداق اقتصاد مردمی می‌دانستند که مردم با انگیزه جمعی و همکارانه کاری را انجام و منفعتی گروهی را کسب می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی سومین حوزه‌ای را که می‌توان از آن به مردمی شدن اقتصاد تعریف کرد را بحث خیر دانست و گفت: افراد در این بخش با انگیزه‌های الهی کاری را در اقتصاد انجام می‌دهند. می‌توان به جای اینکه یک بیمارستان را دولت تأسیس و اداره ‌کند، مردم آن را اداره کنند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در حوزه نقش‌آفرینی در مقاوم شدن کشور هیچ قاعده جامعی نیست، گفت: قوانین پراکنده فراوان داریم و این مجموعه پراکنده باعث شده این حوزه رشد نکند. یکی از پیشنهادهایی که بیمارستان‌های خیریه‌ در اصفهان به ما می‌دادند این بود که مالیات‌های سنگین بیمارستان‌ را در داخل بیمارستان خرج شود. ما نه تنها در نظام اجرایی به خیریه‌ها کمک نمی‌کنیم بکه درآمدی که دارند را به شکل مالیات از آنها می‌گیریم و مانع توسعه آنها می‌شویم.

عضو پژوهشکده آلاءادامه داد: معضل مهم قاعده‌گذاری که ذیل موضوع کلان حکمرانی خیریه‌‌های می‌گنجد را در مجلس یازدهم دنبال می‌کنیم که در آن حوزه‌های مختلف مجوزدهی‌ها، نظارت‌ها، افشای اطلاعات، حسابداری‌ها و حسابرسی‌ها از حیث یک قانون جامع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر از منظر اقتصاد به این مؤسسات نگاه کنیم باید به نحو خاصی برای آنها قاعده‌گذاری کرد؛ فعالیت‌‌هایی انجام شده و ما در حال پیگیری هستیم. در همین خصوص نسخه‌ای در سامانه قوانین ثبت شده که در تلاش هستیم آن را اصلاح کنیم.

طغیانی در پایان اظهار امیدواری کرد در دوره یازدهم مجلس هر چه زودتر بتوانند قاعده‌گذاری درستی برای حوزه امور خیر انجام دهند که لازمه شکل‌گیری اقتصاد مردمی است.

در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر، از دو کتاب «معماران عصر جدید» که به تحلیل سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخته و «سرمایه‌های ماندگار» که روش‌های تأمین مالی مؤسسات خیریه را بررسی کرده، رونمایی به عمل آمد.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *