علی محمودزاده مرقی – مدرس دانشگاه پیام نور – واحد کاشان ، مددکار اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کاشان

چکیده مقاله:

ارزش های اخلاقی- اجتماعی، متشکل از قواعد و عناصری اند که انسان ها با کاربست آنها در زندگی اجتماعی، رفتار خود را نسبت به دیگران تنظیم می کنند. کنشگران نظام اجتماعی با فراگیری این عناصر و مولفه ها و همچنین درونی کردن و اشاعه آنها، بقای ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه خود را تضمین می کنند.در این میان، یکی ا ز مهمترین ارزشهای اخلاقی – اجتماعی، نیکوکاری است که در نوشتار حاضر به دلیل اهمیت و ضرورت آن در جامعه، با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به تبیین علی و پیامدی (اثرپذیری و اثرگذاری) این صفت حسنه پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش شهر کاشان و 353 نفر از افراد بالای 15 سال به شیوه نمونه گیری خوشه ای در معرض انتخاب قرار گرفته اند.یافته های تحقیق بیانگر این است که میانگین نیکوکاری در بین شهروندان، بالاتر از حد متوسط (3/09 از 4) بوده و آن با متغیرهایی چون مشارکت اجتماعی (r=0/40)، عدالت گرایی (r=0/20) و شبکه اجتماعی (r=0/25) رابطه مستقیم و مثبت دارد. از سوی دیگر، با افزایش صفت نیکوکاری درجامعه، شاهد بروز و ظهور هیجانات و احساسات خوشایند به ویژه احساس شادی و نشاط در بین شهروندان می باشیم (r=0/19). همچنین مدل رگرسیون در تحقیق حاضر نشان می دهد، متغییرهای مشارکت اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی و عدالت گرایی حدودا 19 درصد از واریانس صفت نیکوکاری را تبیین می کنند، به طوریکه متغیر مشارکت اجتماعی بیشترین نقش را در تبیین نیکوکاری دارد.(بتا 0/34).

کلیدواژه ها:

نیکوکاری ، مشارکت اجتماعی ، عدالت گرایی ، شبکه اجتماعی ، نشاط اجتماعی

 

 

«برای دریافت متن کامل مقاله در سیویلیکا کلیک کنید»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.