به گزارش روابط عمومی بنیاد خیریه راهبری آلاء، بیست و پنجمین نشست خیرماندگار با موضوع بررسی نقش خیریه‌ها و دولت در فقر زدایی با حضور میثم هاشم‌خانی؛ اقتصاد دان و مدیرعامل موسسه مطالعاتی حامیان فردا در سالن اجتماعات بنیاد آلاء برگزار شد.

میثم هاشم‌خانی در این نشست با اشاره به این که وقتی از موضوع فقرزدایی سخن می‌گوییم با عباراتی همچون فقرزدایی، تحرک اجتماعی و نابرابری اجتماعی مواجه می‌شویم، افزود: هر یک از این عبارات دارای مفاهیم مختص خود است که باید با توجه به معنا و مفهوم آن مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه مطالعاتی حامیان فردا تصریح کرد: فقرزدایی به معنای کاهش جمعیت زیر فقر است و تحرک اجتماعی به معنایی شانس تک تک افراد یک جامعه برای رسیدن به جایگاه مطلوب اقتصادی و بر اساس این مفهوم ممکن است در یک جامعه ما با جمعیت زیر فقر بالایی مواجه باشیم اما تحرک اجتماعی آن جامعه بالا باشد.

وی در ادامه به مفهوم نابرابری اشاره کرد و بیان داشت: نابرابری اجتماعی به معنای شکاف طبقاتی در بین گروه‌های یک جامعه است که به انواع مختلفی همچون شکاف جنسیتی، اقتصادی و رفاهی و … تقسیم بندی می‌شود.

هاشم‌خانی در بخش دیگری از سخنان خود به به مکاتب اقتصادی مطرح در حوزه فقرزدایی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مکاتب اقتصادی مطرح در حوزه فقر زدایی مکتب اقتصاد آزاد است.

مدیرعامل موسسه مطالعاتی حامیان فردا تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های این مکتب اقتصادی می‌توان به تورم زیر دو درصد، ثبات اقتصادی بالا، یک‌پارچه بودن، ساده، شفاف و نقدی بودن یارانه‌ها، آسان سازی روند کسب و کارهای رسمی، کم بروکراسی بودن و قدرت بالای چانه زنی نیروی کار در مواجهه با کارفرما اشاره کرد.

وی افزود: غالبا مکاتب اقتصادی در حوزه فقر زدایی در پاسخ به این سه سئوال با یک دیگر اختلاف دارند، ۱٫ چه سهمی از فقر زدایی بر اساس کمک‌های بلاعوض دولتی باشد، ۲٫ چه سهمی از فقر زدایی از مسیر زمینه‌سازی برای اشتغال مرتفع شود و ۳٫ چه سهمی از فقر زدایی بر اساس توانمند سازی فقرا با تولید ثروت محقق شود.

هاشم‌خانی در ادامه به موانع فقر زدایی در ایران و کشورهای نفتی اشاره کرد و اظهار داشت: ابهام و انحصار آماری، نبود برندهای سیاسی موفق، عدم برنامه‌ریزی بلند مدت مدیران و تصمیم گیران، یارانه سیاه که غالبا غیر شفاف، پر فساد، پر بروکراسی و ضد فقرزدایی است و طولانی بودن روند تصمیم سازی تا تصویب قوانین و اجرای قوانین از جمله موانع فقرزدا در کشور است.

وی افزود: برای این که دولت در حوزه فقرزدایی موفق باشد پیشنهاد می شود دولت با یک تقسیم کار صحیح با خیریه ها به اجرای کارهای ساده و فراگیر همچون پرداخت یارانه نقدی، دارای فرایند ساده با جامعه هدف خوش تعریف، دارای اهداف ساده و سنجش پذیر و دارای بودجه مشخص با منابع مشخص بپردازد.

مدیرعامل موسسه مطالعاتی حامیان فردا بیان داشت: از طرف دیگر خیریه‌ها به کارهای پیچیده همچون ارائه خدمات به بیماران صعب العلاج، افزایش نشاط اجتماعی و ارائه خدمات به شهروندان افسرده، مددکاری اجتماعی و موارد از این دست ورود پیدا کنند و از پرداختن به امور سطحی و ساده همچون دادن وام ازدواج دوری کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *