مطالعه روشهای طراحی اجتماعی در راستای نیاز سنجی خدماتی افراد ناتوان جسمی مرکز خیریه رعد
(20 صفحه اول در ایرانداک نمایه نشده است)
پدیدآور: نجمه میرزائی
چکیده:
امروزه درک عمیق ناتوانان و تلاش برای بهبود زندگی آن ها با درنظرگیری شخصیت هر یک، یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف در هر جامعه ای است. در کشور ما با وجود گسترش دامنه توجهات و اقدامات در سازمان های مختلف مسئول، همچنان مشکلات فراوانی برای حضور موفق و مساوی ناتوانان در جامعه وجود دارند. در این پژوهش با دیدگاهی جامع تر به نیازهای ناتوانان جسمی در مراکز خیریه به عنوان یکی از پایه ای ترین مراکز در آگاه سازی ناتوانان و جامعه با هدف اصلاح خدمات آن ها پرداخته و مرکز خیریه رعد تهران، شعبه شهرک غرب، برای نمونه اجرایی انتخاب شده است. در مرحله اول، به کمک روش های طراحی کاربر محور و اصول طراحی تجربه، پروژه به نیازسنجی کاربران موسسه رعد با دیدگاه اثبات سودمندی این روش ها در طراحی خدمات، پرداخت؛ به طوری که تمام فازهای پروژه با اشتراک مستقیم خود کاربران، طراحی و اجرا شدند. به کمک این نتایج و مقایسه تطبیقی با موسسات خیریه موفق در دنیا، در مرحله دوم، رعد آرمانی، از دید کاربران آن و با بکارگیری اصول طراحی خدمات و سیستم های محصول- خدمات طراحی شد. در مرحله سوم با معرفی هسته تحقیقاتی، محقق به تطابق خدمات طراحی شده کاربر محور فاز دوم با تجربیات ایده آل برای هر کاربر در این موسسات پرداخته است. این دو فاز در مجموع خروجی اول پروژه را تشکیل می دهند. سپس در آخرین مرحله، تجربیات ایده آل کاربران و اصول طراحی سیستم های محصول -خدمات برای فرآیند خدماتی اوقات بیکاری کاربران موسسه رعد، مورد تطابق قرار گرفته و به صورت کانسپتی از محصولات به عنوان خروجی دوم پروژه، ارائه شده است. در انتها در خروجی سوم، محقق به ارائه فرآیندی پیشنهادی (چهار مرحله ذکر شده در بالا) برای طراحی خدمات در موسسات مرتبط به ناتوانان جسمی می پردازد.
کلیدواژهها: مرکز خیریه،نیاز خدماتی کاربر محور،ناتوان جسمی،طراحی خدمات
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.