شناسایی الگوی توسعه کارآفرینی اجتماعی در موسسات خیریه شهر تهران

(20 صفحه اول در ایران داک نمایه نشده است)

پدیدآور: فاطمه بازیار

چکیده:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امروزه کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک رویکرد نوآورانه در مواجهه با نیازها و مشکلات اجتماعی شناخته می‌شود تا راه حل‌هایی را برای این مشکلات پیدا کرده و ارزش اجتماعی جدید و پایداری را ارایه دهد. از آنجا که فعالیت بخشی از کارآفرینان اجتماعی در کشور ما در قالب موسسات خیریه صورت می‌گیرد و توسعه کارآفرینی اجتماعی در این موسسات تحت تاثیر عوامل مختلف است، لذا شناخت این عوامل و شناسایی یک الگوی فرآیندی از توسعه کارآفرینی اجتماعی در خیریه‌ها، می‌تواند این موسسات را به سمت اقدامات کارآفرینانه اجتماعی هدایت نماید تا منافع حاصل از آن تمامی افراد اجتماع را در برگیرد. از این رو، هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی مدل توسعه کارآفرینی اجتماعی در خیریه‌های شهر تهران است و در این راستا شرایط علّی توسعه کارآفرینی اجتماعی، پدیده توسعه کارآفرینی اجتماعی و عوامل موثر بر آن و نهایتا پیامدهای این توسعه مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از روش تحقیق کیفی گراندد تئوری استفاده شده است؛ نتایج حاصل از 12 مصاحبه که بصورت نمونه گیری هدفمند صورت گرفت، نشان داد که وجود فقر و مشکل در جامعه اصلی‌ترین شرط علّی است. همچنین ابعاد توسعه کارآفرینی اجتماعی عناصری چون پدیده توسعه کارآفرینی اجتماعی و نیز فعالیتهای نوع دوستانه را شامل می‌شود که همگی تحت تاثیر عواملی چون سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی، مدیریت موسسه، قانون، دولت و شرایط اقتصادی است و در نهایت پیامدهای این توسعه منجر به رشد اجتماعی و فرهنگی و شکوفایی اقتصادی جامعه می‌گردد. سرانجام پس از مطالعه و بررسی در خصوص روابط میان این طبقات، یک مدل فرآیندی از توسعه کارآفرینی اجتماعی براساس مدل پارادایمی ارایه شده است

کلیدواژه‌ها: موسسات خیریه،کارآفرینی اجتماعی،خیریه،تهران

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *