برآورد تمایل افراد جامعه جهت حمایت از تولید علم و فناوری در قالب وقف و خیریه(مطالعه موردی: شهر رشت)
آزاده زاهد چکووری، مهدی طغیانی
کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی Zahed66@chmail.ir
استادیار اقتصاد دانشگاه اصفهان Mtoghyani@gmail.com
چکیده:
نقش عمده عرضه و تأمین مالی عرصه گسترش علم و حمایت از نخبگان بر عهده دولت است. با توجه به ضرورت کاهش حجم دولت و کاهش بار مالی دولت نیاز به تأمین مالی جدید برای حمایت از نخبگان و پژوهشهای آنها است. از دیر باز وقف نقش منحصر به فردی در عرضه و تأمین مالی عرصه علم در اقتصاد ایران داشته است. حمایت از دانشپژوهان و نخبگان از طریق وقف انجام میشده است. در این پژوهش به این موضوع پرداخته خواهد شدکه، امروزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مردم، آیاهنوز وقف گزینه مناسب و قابل اطمینان برای حمایت از علم و آموزش است؟ در واقع قرار است میزان تمایل به پرداخت افراد جامعه برای وقف علمی و آموزشی برآورد شود.
این پژوهش از نوع پژوهشهای “کاربردی” میباشد و روش انجام آن “توصیفی- علی” میباشد که در راستای آن میزان علاقهمندی مردم به مشارکت در تأمین نیازهای علمی نخبگان با بکارگیری روش ارزشگذاری مشروط اندازهگیری شد. بدین منظور پرسشنامه ارزشگذاری مشروط برای برآورد تمایل به پرداخت افراد برای تأمین مالی نیازهای علمی از سوی 450 نفر از افراد جامعه در قشرهای دانشجو و اساتید دانشگاه و حوزه و… در کلان شهر رشت تکمیل گردید. تحلیل دادهها با استفاده از الگوی لوجیت انجام شد. نتایج نشان میدهد که تمایل به پرداخت افراد از متغییرهای جنس،تحصیلات، سهم امور خیر،آگاهی از نیازهای علمی نخبگان تأثیر پذیرفتهاست. هر خانوار در شهر رشت حاضر است ماهانه67852.35 تومان برای تأمین نیازهای علمی نخبگان هزینه کند که این مبلغ برای تمام خانوارهای شهر رشت یعنی 160064 خانوار ساکن در شهر رشت ماهانه حدود 10860 میلیون تومان خواهدبود.
کلیدواژهگان:
تمایل به پرداخت؛ وقف آموزشی؛ فناوری؛الگوی لوجیت
1-مقدمه
در جهان امروز پيشرفت و توسعه كشورها بر مبناي علم و دانش استوار است. پژوهش و توليد علم و فناوري از مهمترين عناصر رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، صنعتي و سياسي كشور به حساب ميآيد. توفيق در اين زمينهها در صورتي محقق ميشود كه در برنامهريزيهاي هدفمند و كلان كشور، توجه مناسبي به امر پژوهش و فناوري صورت پذيرد. تاكنون كشوري در جهان ديده نشده است كه بدون توسعه همه جانبه علمي به توسعه اقتصادي و صنعتي برسد. بنابراين لازم است پژوهش و فناوري به عنوان يك مسأله حياتي و نيروي محركه پيشرفت و توسعه پايدار و رسيدن به رفاه و استقلال واقعي جامعه در اولويت قرار گيرد.
پایههای اقتصادی هر کشور میتواند بر اساس تکنولوژیهای جدیدی که ایدهی اولیه، طراحی و اجرای آن در همان کشور صورت گرفتهاست، پایهگذاری شود (مثل کشور آلمان با تولید ماشین بنز). چرخ اصلی این تکنولوژی و فناوری را نخبگان با تولید علم و پژوهشهایی که تبدیل به صنعت میشود، میچرخانند. نخبگان هر کشوری سرمایهی آن کشور بهشمار میآیند. وقتی بخش عمدهای از درآمد صنایع بزرگ از محل فناوری تأمین میشود. پس نخبگان را میتوان عین ثروت دید و باید مورد حمایت قرار بگیرند. از جمله موارد حمایتی: تجاریسازی محصولات نخبگان، تکمیل اختراع و انجام پژوهشهای تحقیقاتی و تولید علم و غیره است. از اثرات مثبت حمایت از نخبگان تولید اشتغال، ترغیب و ایجاد امید در نخبگان برای ماندن در کشور و عدم مهاجرت آنان، عدم وابستگی به خارج، مانع از خروج ارز و غیره خواهد بود. به گفتهی بعضی از نخبگان آنچه درحال حاضر مهم است، تولید محصولاتی که از خارج وارد میشود؛ در حالی که آن محصول را میتوان در ایران با هزینهی کمتر و با تکنولوژی برتر نسبت به نمونه خارجی چه با استفاده از مهندسی معکوس و چه با اختراعات جدید که از نظر تحقیقاتی کامل است، تولید کرد. بنابراین، آنچه در این پژوهش مورد تاکیداست تجاریسازی محصولات نخبگان است. طبق اساسنامه بنیاد ملی نخبگان کشور، بنیاد میتواند از محل منافع حاصل از تمامی موقوفات در نظر گرفتهشده برای امور نخبگان برای برنامههای حمایتی و هدایتی خود استفاده نماید. با توجه به مجاز بودن برای استفاده از موقوفات در جهت حمایت از نخبگان و اهمیت حمایت از آنها همانطور که در بالا به آن اشارهشد، در این پژوهش بررسی خواهد شد که آیا مردم تمایل دارند که از درآمدها و داشتههای خود در این زمینه وقف کنند؟ آیا مقولهی وقف میتواند یک راهحل مورد اطمینان و مورد اتکا برای تامین منابع مالی این موضوع خاص باشد؟
کشورهایی که فاقد نخبگان موثر و صاحب ایده در حوزههای مورد نیاز هستند و یا دچار کمبوداند، اقدام به شناسایی و جذب استعدادهای برتر کشورهای دارای نخبه میشوند. در این بین کشورهای پیشرفته با تلاش بیشتر سعی بسیاری دارند که با جذب نخبگان از سایر کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه هرچه بیشتر به غنای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خود بیافزایند و در این میان نیروهای آماده و تازه نفس کشورهای درحالتوسعه، بهترین صید آنها محسوب میشوند. بنابراین از تریبونهای مختلف موضوع فرارمغزها از کشورهایی همچون ایران مطرح میشود. نمایندهی سازمان بینالمللی مهاجرت از کوچ سالانه 180 هزار نفر تحصیل کردهی ایرانی خبر داده است. (Olyiaei,2002)بر اساس برخی از برآوردها خسارت سالانه ناشی از خروج سرمایههای فکری، بیش از سه برابر در آمدهای نفتی کشور برآورد شدهاست. (بررسی وضعیت علمی و فرهنگی ایرانیان ساکن آمریکا1372،81) این مهاجرت هزینههای سنگینی بر کشور وارد خواهدکرد. پس باید بعد از بررسی علل مهاجرت، راهحلی برای برطرف کردن این مشکل اندیشیدهشود.
در حالی که محققانی همچون استفان کستلز و شان لون و هنریک اولسن، مسائل اجتماعی را در شکلگیری پدیدهی مهاجرت نخبگان مؤثر میدانند، صاحب نظران مدیریتی از متغیرهای مبتنی نظیر شرایط سیاسی و فرهنگی، ضعف مدیریت موسسات علمی و پژوهشی، ناکارآمد بودن سیستم اطلاع رسانی و تبادل علمی، محدودیت اعتبارات تحقیقاتی، عدم مشارکت بخش خصوصی در پژوهش، ساختار نامناسب تحقیقاتی دانشگاهها و موسسات علمی و پژوهشی، بروکراسی سازمانهای دولتی و نبود فضای جذاب برای انجام کار علمی، بهعنوان دلایل تاثیرگذار در پیدایی مهاجرت نخبگان یاد میکنند. یکی از علل پدیده مهاجرت نخبگان از نظر صاحب نظران مدیریتی، محدودیت اعتبارات عنوان شد. اگر اعتبارات و سایر منابع مالی برای حمایت از محصولات نخبگان در نظر گرفتهشود و این محصولات در حد انبوه تولید شود نه تنها یکی از نیازهای تولیدی کشور برطرف میشود، بلکه میتوان مشکلات و نیازهای مالی شخصی نخبه را از این طریق برطرف کرد. یکی از راههای تامین منابع مالی مورد نیاز، برای مرتفع کردن مشکلات، وقف میباشد و علت انتخاب این راه سابقهی تاریخی آن در اسلام و ایران است.
با بررسیهای تاریخی انجامشده بدست میآید که از جمله عوامل مهم رشد و شکوفایی تمدن اسلامی و پیشرفتهای علمی، حمایت مادی و معنوی از دانشمندان و پژوهشگران، بهوجود آمدن مراکز بزرگ علمی و تحقیقاتی از دارالعلمها، مدارس، بیتالحکمهها؛ بیمارستانها، رصدخانهها، در پوشش نهادهای بزرگ وقفی بودهاست.
وقف در ايران پيش از اسلام وجود داشته و براي نگهداري از آتشکدهها و آتشگاهها و آسايش مغان و موبدان، خانهها و باغهايي وقف ميشدهاست. پس از ظهور اسلام در ايران و گرايش ايرانيان به اين دين، وقف گسترش يافت. امروز کمتر در شهر و يا روستايي وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دين و معنويت حضور بيشتري در اين مناطق داشته، انگيزه و تنوع وقف و گستره موضوعات و مصارف وقف هم نمود فراوانتري پيدا کردهاست .
بسیاری از نویسندگان با مرور تاریخی موضوع وقف در ایران به وقف علمی و آموزشی در مقالات خود اشاراتی داشته اند و با مطالعه آنها به این نتیجه میرسیم که موقوفات در این بخش به دو صورت بودهاست. (غلامرضا مصباحی مقدم و همکاران، 1388)
الف- واقفهایی که سود حاصله از وقف را به گسترش علم ومعرفت اختصاصدادهاند. مثال:حمام نقش جهان
ب-واقفهایی که بطور مستقیم برای گسترش علم وآموزش ونهادهای علمی و آموزشی موقوفاتی داشتهاند. مثال : ربع رشیدی
با توجه به اهمیت و جایگاه وقف و اهمیت حمایت از نخبگان در این پژوهش بررسی خواهد شد که آیا مردم برای حمایت از تولید علم و فناوری (با تاکید برحمایت از نخبگان ) در جهت تجاریسازی محصولات آنان تمایل به وقف پول یا مال خود دارند؟ در صورت تمایل مقدار مبلغ یا نوع وقف با توزیع پرسشنامه در میان مردم شهر رشت بر آورد خواهد شد.
1- ادبیات نظری پژوهش
وقف با اشکال گوناگون از زمان صدر اسلام به صورت گسسته و پراکنده وجود داشتهاست. ازاینرو، امور اجرایی و ومدیریت آن به صورت غیرمتمرکز و بخشی بودهاست. مهمترین خدماتی که در گذشته بهصورت پراکنده به واسطه وجود اموال موقوفه ارائه میشد، عمدتاَ بهترتیب در بخشهای کشاورزی، خدماتی، اجتماعی، ایجاد شغل، تهیه و تدارک آذوقه برای حیوانات و انسانها و فراهمکردن زیر ساختهای اساسی بود.
درحالحاضر، در بیشتر کشورهای مسلمان، نهادهایی برای مدیریت متمرکز امور اجرایی و مسائل وقف ایجاد شدهاست؛ اما متاسفانه بیشتر این نهادها به نهادهایی کاملاَ ناکارآمد و غیر اثربخش تبدیل شده که حتی یک بخش خاص یا ویژهای از اقتصاد کشور را نیز نمیتوانند پوشش دهد. بههمین خاطراست که این قبیل نهادها عموماَ به دولتها تحمیل شده و هزینه سنگینی را بر دوش آنها میگذارند. نگاهی به کشورهای توسعهیافته نشان میدهد که نهادهای غیرانتفاعی به صورت مدیریت غیرمتمرکز در این کشورها شکل گرفتهاست و دولت با مکانیزمها و برگزیدن تدابیر مزایای خاص، مثل سپر مالیاتی و غیره، از آنها حمایت میکند. در طی سی سال اخیر، درآمد این موسسهها از 35میلیارد به 621میلیارد دلار رسیده و در توزیع درآمد به اقشار محروم کارآمد بوده و بسیاری از بخشهای جامعه، مثل آموزش، بهداشت و غیره خدمات رسانی داشته است. ایجاد شغل و افزایش سطح رفاه عموم جامعه از کارکردهای این نهادها بودهاست. (حجت الاسلام مصباحی مقدم، 1388)
در بررسیهای انجام شده در باره نقش نهادهای غیرانتفاعی در کشورهای توسعهیافته، سودان در بین کشورهای جهان، از لحاظ حجم نهادهای غیرانتفاعی، بزرگترین کشور محسوب میشود. این کشور، 200هزار نهاد غیرانتفاعی دارد، که در سه حوزه اصلاحات اجتماعی، توسعه و بهبود فردی و ارتقا و حمایت از نهادگرایی و نهادسازی متمرکز شدهاست. دولت انگلیس در سال 1979به این نتیجه رسید که نمیتوانند به ارائه همه خدمات اجتماعی بپردازد؛ بنابراین، در نظر گرفتن تخفیفهای مالیاتی، جوایز و برخی معافیتهای خاص به تقویت بخش خصوصی و نهادهای خود مختار پرداخت؛ .بهطوری که در دو سال بعد، درآمد اموال موقوفه 8,7میلیارد فرانک، یعنی چیزی حدود 3درصد تولید ناخالص ملی(GNP) و در سال 1985به 12,6میلیاردفرانک، معادل4,1درصد تولید ناخالص ملی(GNP)رسید. (حجت الاسلام مصباحی مقدم، 1388)
در بررسی پیشینه موقوفات آموزشی و پژوهشی در جهان بنیاد فولکس واگن از مهمترین بنیادهای مستقل وقف کشور آلمان است که در سال 1961تأسیس شدهاست. سرمایهی این بنیاد صرفا برای پشتیبانی، ترویج و ارتقای دانش و فن و کمک به پژوهش و آموزش عالی است. (راهنمای رودپشتی و همکاران،1389)
جدول زیر، ارزش بازاری داراییهای صندوق وقفی بیست دانشگاه برتر در سال 2014 و 2013 را نشان میدهدکه بخشی از این درآمد صرف تولید علم و حمایت از فن آوری میشود. (شرکت ملی مؤسسه های بازرگانی و دارایی(صندوق)عمومی دانشگاه،2014).
جدول ارزش داراییهای مؤسسههای وقفی دانشگاههای برتر دنیا در سال2014 و 2013
ردیف | دانشگاه | بودجه اهدایی(دلار)2014 | بودجه اهدایی(دلار)2013 | تغییر در ارزش بازار(درصد) |
1 | هاروارد | 358883691 | 32334293 | 11 |
2 | تگزاس | 25425922 | 20448313 | 3/24 |
3 | یل | 23900000 | 20780000 | 15 |
4 | استنفورد | 21446006 | 18688868 | 8/14 |
5 | پرینستون | 20995518 | 18200443 | 4/15 |
6 | ماساچوست | 12425131 | 10857976 | 4/14 |
7 | سیستم پایه تگزاس | 11103880 | 8732010 | 2/27 |
8 | نورث وستون | 9778112 | 7883323 | 24 |
9 | میشیگان | 9731460 | 8382311 | 1/16 |
10 | پنسیلوانیا | 9582335 | 7741396 | 8/23 |
11 | کلمبیا | 9223047 | 8197880 | 5/12 |
12 | نوتردام | 8039756 | 6856301 | 3/17 |
13 | شیکاگو | 7545544 | 6668974 | 1/13 |
14 | کالیفرنیا | 7384410 | 6377379 | 8/15 |
15 | دوک | 7036776 | 6040973 | 5/16 |
16 | اموری | 6681479 | 5816046 | 9/14 |
17 | واشنگتن | 6643379 | 5651860 | 5/17 |
18 | ویرجینیا | 5945952 | 5166660 | 1/15 |
19 | کامل | 5889948 | 5272228 | 7/11 |
20 | رایس | 5527693 | 4836728 | 3/14 |
دانشگاههای جهان به منظور حفاظت از اموال وقفی دانشگاه و استفاده بهینه از آن اموال، اموال وقفی دانشگاه را یکجا مصرف نمیکنند بلکه آنها را در قالب صندوقهای وقفی نگهداری میکنند. (راهنمای رودپشتی و همکاران،1389)
در آمریکا به طور متوسط فقط 40درصد دانشگاههای دولتی را دولت میپردازد و مابقی از طریق صندوقهای وقفی تأمین میشود. اموال وقفی به طور دائمی بخش بزرگی از بودجه دانشگاهها را پرداخته است. .هدف صندوقهای وقفی دانشگاه ایلینویز شمالی به شرح زیر تعیین شدهاست:
راهبردهای مخارج و تخصیص داراییهای برای صندوقهای وقفی به گونهای انجام شود که قدرت مصرف از صندوقها بعد از تعدیل برای تورم در طولانی مدت حفظ شود. بنیاد دانشگاه ایلینویز شمالی در قبال واقفان متعهد است که وجوه آنها را به گونهای مصرف کند که حمایت از برنامههای مورد نظر آنها جنبهی دائمی پیدا کند.
تصمیمات سرمایهگذاری صندوقهای وقفی دانشگاه را مؤسسهای به نام «کامان فاند» [*]اتخاذ میکند که خود شرکت غیرانتفاعی مدیریت سرمایهگذاری در موسسات آموزشی است. (عبده تبریزی،1384).
سیاست مصرفی صندوقهای وقفی دانشگاه ایلینویز شمالی آن است که 4%میانگین عواید سه سال آخر وجوه وقفی را مصرف کند. سود و عایدات مازاد بر این 4%به سرمایه وقف اضافه میشود. سیاستهای سرمایهگذاری و مصرف همه ساله در کمیته امور مالی صندوقهای وقف دانشگاه ارزیابی میشود. این کمیته می داند که همه بازده لزوما نقدینگی ندارد. یعنی عایدات سرمایهای حاصله را نمیتوان توزیع ومصرف کرد، چرا که نقدینگی در کار نیست. (عبده تبریزی،1376:280)
در ادامه به موضوع وقف و بررسی تاریخی آن در اسلام و ایران پرداخته خواهدشد.وقف با اشکال گوناگون از صدر اسلام وجود داشته است .مدرسهها، کتابخانهها، مکتبخانهها، قرآنخانهها و حدیثخانههای فراوانی با اموال موقوفه ساخته یا اداره شدهاست. شیوه سنتی وقف داراییهایی که عمدتا از طریق وقف داراییهای ثابت صورت میپذیرد گرچه ممکن است در دورههای زمانی خاصی واجد کارایی باشد ولی در بلندمدت با تغییر نیاز جامعه، امکانات وقفی دارای کارایی نبوده و بازده اقتصادی آنها بسیار پایین میباشد و بدینترتیب بخش عمدهای از ثروت ملی بدون بهره اقتصادی بلوکه و از مسیر توسعه کشور خارج میشود. (راهنمای رودپشتی و همکاران،1389)
مساجد جامع در حکم نخستین دانشگاههای عمومی برای عبادت وارشاد و آموزش در امر دین و دنیای مسلمانان بود که از زمان تاسیس مسجدالنبی در مدینهی منوره به عنوان خانهی خدا مورد تعظیم واحترام نو مسلمانان قرار گرفت. از اینرو دیگرنهادهای عبادی و آموزشی پس از مسجدالنبی در جایجای جزیرهالعرب و پس از آن در سرزمینهایی که به قلمرو اسلام پیوست با پشتوانهی مشروعترین و مقبولترین اموال موقوفه تاسیس گردید. با فزونی آمد و شد مسلمانان به این آموزشگاههای عمومی، دیگر نهادهای آموزشی چون دارالقرآن، دارالعلم، مدرسه دارالحدیث،خانقاه، کتابخانه، مکتب یا کتاب به عنوان رسمیترین نهادهای آموزشی علمی در سرزمینهای اسلامی بنیان گردید، با نیان و واقفان این مراکز بیشتر خلیفگان، سلاطین، امیران، وزیران و توانگران نیکوکار بودند که گذشته از سنخیتی علمی، خدمت به علم و عالمان را وظیفه و رسالت حکمرانی و انسانی خود می دانستند. امامان، پیشوانیان مذاهب و دانشمندان نیز به فراخور توان مالی خود مسجد یا خانهی شخصی را وقف بر تعلم و تعلیم شاگردان و پیروان خود میکردند. در تاریخ آموزش و پرورش اسلامی از این گونههای عبادی آموزشی نمونهها بسیار است. (نورالله کسائی، 1378)
در تمدن اسلامی بدلیل تغییر اوضاع و همچنین تغییر نوع نگاه به دانش موقوفات سابق بیشتر جنبه حمایت از مدارس و آموزش که کانونهای تولید علمی جامعه بودهاند را داشتهاست.بطور مثال؛ دستاوردهای علمی امثال شیخ بهایی و ابن سینا و…حاصل تحصیل در چنین مدارسی بودهاست.
شاه سلیمان درآمد حاصله از حمام نقش جهان را وقف استنساخ و تکثیر نسخههای خطی نمودهاست. حاج محمد بن علی محمود آبادی یزدی در سده سیزدهم بخشی از در آمد آب و املاک موقوفه خود در روستای محمود آباد یزد را جهت استنساخ و خرید کتاب اختصاص دادهاست. از دیگر موقوفاتی که سود آن برای خرید کتاب صرف شده موقافات بهرام بیک، موقوفات حاج رمضان کرمانی، موقوفات میرزا محمد طبسی است.
از جمله مدارس که جهت تعلیم وتعلم و آموزش علوم شیعی بخصوص فقه و اصول استفاده شده مدرسهی الماسی، جدهی بزرگ و کوچک، مدرسهی ملا عبدالله شوشتری است.
یکی دیگر از مجتمعهای علمی و آموزشی وقفی، مجتمع عظیم ربع رشیدی میباشد که واقف و بانی آن خواجه رشید الدین فضل الله همدانی طبیب و مورخ و وزیر معروف اسلامی بود.
رشید الدین در زمانی میزیست که سازمانهای اجتماعی ایران و سایر بلاد شرقی اسلامی در اثر تهاجم مغولان از هم پاشیدهشده و حفظ میراث گذشتگان بر عهدهی افراد علاقهمند نهاده شدهبود. او خود یکی از این افراد بود ، ومانند خواجه نصیر الدین طوسی که نسلی قبل از او با همت والای خود رصد خانه و مدرسهی عالی علمی مراغه را پایهگذاری کردهبود، به تنهایی به تاسیس دانشگاه و مراکز علمی وقفی بزرگ ربع رشیدی و رشیدیه همت گماشت و آن چنان در این امر اصرار ورزید که توانست در اندک مدت این مراکز را به مرتبهی بالا برساند و حائز اهمیت جهانی گرداند. او در ربع رشیدی مدرسهای بهوجودآورد که واقعاَ بینالمللی بود و از علوم چینی وهندی تا معارف رومی بیزانس در آن تدریس میشد و با زبانهای چینی و یونانی وعبری ومغولی و ترکی و شاید سانسکریت علاوه بر فارسی و عربی در این مرکز آشنایی وجودداشت و آوازهی شهرت آن از پکن تا قسطنطنیه افکندهبود. (سید حسین امیدیانی، 1378)
3-روش شناسی
با توجه به اهداف و موضوع پژوهش در جهت ” برآورد تمایل افراد جامعه جهت حمایت از تولید علم و فنآوری در قالب وقف و خیریه” نوع پژوهش کاربردی و از نوع مطالعات پژوهش توصیفی-علمی میباشد. در این مطالعه ابتدا به صورت پیمایشی و براساس پرسشنامهای که با استفاده از تکنیکهای موجود در روش ارزشگذاری مشروط (CVM) طراحی گردیده، اطلاعات لازم جمع آوری شده و سپس به توصیف و تحلیل اطلاعات به دست آمده پرداخته میشود. در واقع در روش ارزشگذاری مشروط، با طراحی یک بازار فرضی برای مفهوم مورد نظر (که قیمتی برای آن تعیین نشده است) در مورد تمایل به پرداخت افراد جامعه برای وقف علمی و آموزشی با تأکید بر علم و فناوری سوال میشود. همچنین برای گردآوری ادبیات موضوع، از روش کتابخانهای و اینترنتی استفاده شده است.
در ابتدادر این پژوهش تعداد 30 پرسشنامه به عنوان پیش پرسشنامه توزیع شده است. مبالغ پیشنهادی برای تمایل به پرداخت در پیش پرسشنامه به صورت باز مطرح میشود. بعد از استخراج مبالغ پیشنهادی از پیش پرسشنامه باید این مبالغ از لحاظ نرمال بودن بررسی شود.برای تعیین حجم نمونه از روش ميشل و کارسون براي اندازه نمونه و سطوح دقت در مطالعات ارزشگذاري مشروط استفاده شد. به منظور تعيين ضريب تغييرات (V)جامعه مورد مطالعه، همان طور که ذکر شد تعداد 3۰ نمونه از جامعه آماري مورد تحقيق به صورت تصادفي انتخاب و پيش آزمون شد. ضريب تغييرات به دست آمده از اين پيش آزمون برابر5/2است. مقدار بحرانی آماره Z در سطح اطمینان 90 درصد برابر است. درصد اختلاف بین تمایل به پرداخت واقعی و تمايل به پرداخت برآورد شده نیز در سطح 20 درصد درنظر گرفته شده است. بدین ترتیب محاسبه حجم نمونه در جدول میشل کارسون به صورت زیر میباشد:
464= N=
بنابراین با توجه به محاسبات انجام شده و جدول میشل کارسون، حجم نمونه در دامنه 600- 446 قرار میگیرد که ما در این پژوهش تعداد464 پرسشنامه را به عنوان حجم نمونه در نظر گرفتیم که بدلیل عدم همکاری افراد تعداد 291 پرسشنامه کامل شد.
جدول میشل و کارسون برای تعیین حجم نمونه
=.05 | =.1 | =.15 | =.2 | |
V=1 =.05 α | 3457 | 864 | 384 | 216 |
V=1.5 =.1 α | 2570 | 643 | 286 | 161 |
V=2 =.05 α | 6147 | 1537 | 683 | 384 |
V=2 =.1 α | 4570 | 1142 | 508 | 286 |
=.05 V=2.5 α | 9604 | 2401 | 1067 | 600 |
=.1 V=2.5 α | 7140 | 1785 | 793 | 446 |
برای استخراج قیمت پيشنهادی در اين تحقيق از روش بويل و بيشاپ استفاده گرديد. ابتدا پس از تعيين تعداد نمونه (N)، تعدادN/2 از اعداد تصادفي در نظر گرفته ميشود (احتمالP )، که از توزیع یکنواخت در فاصله صفر و يک حاصل ميشود. سپس به تعداد N/2 باقيمانده مقدار احتمال تصادفي اضافه و به عبارتيq=1-p حاصل ميگردد. اين مرحله به ما N نقطه احتمال داده را ميدهد. در مرحله سوم N مرحله به ما صدکهاي ثابتي از توزيع تصادفي ساخته ميشود. اين صدکها به صورت دهک (۱۰ قيمت پيشنهادي) و يا پنجک (۵ قيمت پيشنهادی) و يا … بسته به تعداد قيمت پيشنهادي مدنظر محقق و به صورت توزيع تجمعي ساخته ميشود. در مرحله چهارم احتمالات موجود تبديل به پيشنهاد مورد استفاده در پرسشنامهها خواهد شد. اين مرحله با اعمال ميانگين و انحراف معيار به دست آمده از پيش آزمون بر توزيع تجمعي ساخته شده توسط صدکهاي کاملاً تصادفي انجام ميشود. در انتها پيشنهادها به صورت مساوي در پرسشنامهها توزيع ميشود. اين مراحل اين اطمينان را ميدهد که مشاهدات انتخابي بين انتهاي توزيع به صورت متعادل پراکنده شده و هستههاي اصلي پيشنهادها در اطراف ميانه ميباشد (دلیری و همکاران، 1392).
حساسترین مرحله در پژوهش مبتنی بر CVM تنظیم پرسشنامه میباشد؛ چرا که در صورت عدم رعایت اصول در مرحله طراحی پرسشنامه، نتایج حاصل از پژوهش بدلیل مشکلات اریب بودن از اعتبار مفهومی چندانی برخوردار نخواهد بود. جامعه پرسش شوندگان در این پژوهش شهروندان رشتی میباشند.پرسشنامه ها در دانشگاهها ،حوزه های علمیه،موسسات علمی و آموزشی،ادارات وعامه مردم توزیع شد.
4-یافتهها
پژوهشگر در این مرحله از پژوهش با استفاده از ابزارهای معتبر، اطلاعات مربوط به متغییرهای پژوهش را محاسبه مینماید و عوامل موثر بر موافقت یا مخالفت با پرداخت پول جهت تأمین نیازهای علمی نخبگان بررسی خواهد شد.
تعداد پرسشنامهها به تفکیک مناطق توزیع پرسشنامه
مناطق | تعداد پرسشنامه | درصد فراوانی |
دانشگاه ها | 106 | 36% |
حوزه های علمیه | 55 | 19% |
ادارات و موسسات علمی و آموزشی | 70 | 24% |
عموم مردم | 60 | 21% |
مجموع | 291 | 100درصد |
توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
مرد | درصد فراوانی | زن | درصد فراوانی | |
تعداد | 181 | 62% | 109 | 38% |
توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان
25-18 | 30-25 | 40-30 | 60-40 | بالاتر از 60 | |
تعداد | 137 | 57 | 54 | 42 | 1 |
درصد فراوانی | 47% | 19.6% | 18.6% | 14.5% | 003. % |
توزیع فراوانی وضعیت تحصیلات پاسخدهندگان
طبقه تحصیلاتی | تعداد | درصد فراوانی |
بی سواد | 3 | 1 |
زیر دیپلم | 8 | 3 |
دیپلم | 75 | 26 |
فوق دیپلم | 43 | 15 |
کارشناسی | 82 | 28 |
کارشناسی ارشد | 22 | 7 |
دکتری | 5 | 2 |
حوزوی | 53 | 18 |
الویتهای اهمیت علم و فناوری در پیشرفت جامعه از نظر مردم
تأمین نیازهای علمی از طریق وقف از نظر مردم
میزان مبلغ پرداختی برای تأمین نیازها و کمبودهای مالی حوزهی علم و فناوری مراکز علمی و دانشگاه
- الویتهایی که از نظر مردم باعث تولید علم و فناوری می شود.
در پرسشنامه از مردم پرسیده شد که در کدامیک از زمینه ها که باعث تولید علم و فناوری می شود حاضر به پرداخت هستید (به سؤال 18پرسشنامه مراجعه شود.)
الویتهایی که از نظر مردم باعث تولید علم و فناوری می شود.
در این حالت متغییر وابسته، موافق یا مخالف بودن برای پرداخت پول جهت تأمین نیازهای علمی نخبگان میباشد. به عبارت دیگر متغییر وابسته یک متغییر مجازی است که مقدار صفر را برای مخالف بودن و مقدار یک را برای موافق بودن یا پرداخت پول برای تأمین نیازهای علمی نخبگان، اختیار میکند. از آنجایی که در این حالت متغییر وابسته یک متغییر موهومی با دو مقدار صفر و یک است، مدل لوجیت جهت تعیین رابطه بین متغییرهای مستقل و متغییر وابسته به کار گرفته می شود. در اینجا متغییرهای مستقل عبارتند از: جنس، تحصیلات، سهم امور خیر، قیمت پیشنهادی، آگاهی از نیازهای علمی، میباشند. نتایج حاصل از برآورد مدل لاجیت در جدول زیرآورده شده است.
سطح معناداری | آماره Z | انحراف معیار | ضریب تخمین | متغییر |
0.0121 | 2.51 | 0.29 | 0.73 | جنس |
0.0008 | 3.34 | 0.7 | 0.26 | تحصیلات |
0.0045 | 2.38 | 0.14 | 0.41 | سهم امور خیر |
0.053 | 1.92 | 9.92 | 0.6-E1.91 | قیمت پیشنهادی |
0.0537 | 2.909181- | 0.64344 | 1.871923- | عرض از مبدأ |
MCF = 0.21 Prob (LR Statistic) = 0.000 LR Statistic=86.45 |
مأخذ: یافتههای پژوهش
Y=
همانطور که از جدول مشخص است همه متغییرها معنادار میباشد.
- متغییر جنس دارای اثر مثبت و معنیداری است. این متغییر کیفی است و به دو گروه زن و مرد تقسیمبندی میشود، و با دو کد صفر و یک نشان داده شده است. نتایج نشان میدهد که مردان تمایل به پرداخت کمتری نسبت به زنان دارند. در طی تحقیقات انجام شده در این پژوهش، میتوان یکی از دلایل عمده تمایل کمتر مردان به پرداخت عدم شفافیت در فرآیند و محل هزینه کرد موقوفات بوده است.آنچنان که مثالهایی از موقوفات را نامیبردند که بعد از سالها بدون استفاده ماندهاست. و یکی دیگر از علل عدم تمایل آقایان برای پرداخت در این حوزه این بود که دولت را مسئول میدانستند و معتقد بودند که دولت بودجه کافی برای حمایت از همه حوزهها را دارد و نیازی به موقوفات ناچیز مردم نیست.
- متغییر تحصیلات فرد دارای اثر مثبت و معنیداری است.این متغییر در پرسشنامه در هشت قسمت آمدهاست. نتایج نشان میدهد که هرچه تحصیلات افراد بیشتر باشد تمایل به پرداخت آنها برای تأمین نیازهای علمی بیشتر خواهد شد. به دلیل اینکه افراد تحصیلکرده در محیطهای دانشگاهی و آموزشی حضور دارند، با مشکلات و نیازهای این محیط ها بیشتر اشنا هستند، در واقع ممکن است با یکی از گزینههای پرسشنامه بعنوان یک نیاز برخورد کردهباشند.
- متغییر سهم امور خیر از درامد مثبت و معنیدار است.یعنی با افزایش درآمد افراد، سهم امور خیر بیشتر خواهد شد.هر یک درصد افزایش در درآمد به اندازه 0.41سهم امور خیر از درآمد افراد را بیشتر میکند.
- متغییر قیمت پیشنهادی دارای ارتباط مثبت و معناداری میباشد. همانگونه که انتظار میرفت احتمال پاسخ “بله” به پرسش تمایل به پرداخت عمدتاً به میزان مبلغ پیشنهادی (bid) در هر یک از پرسشها بستگی دارد. علامت مثبت این متغییر نشان میدهد که هر چه مقدار مبلغ پیشنهادی افزایش یابد پاسخ دهندگان تمایل بیشتری برای پرداخت از خود نشان میدهند، مشروط بر اینکه شرایط رفتار عقلایی در بازار فرضی برای شخص پاسخ دهنده فراهم باشد.
ارزش تمایل به پرداخت پاسخگویان
پس از برآورد الگو و به دست آوردن ضرایب متغیرها، با استفاده از مقدار میانگین متغییرهای توضیحی، میانگین تمایل به پرداخت پاسخگویان محاسبه شد. مقدار انتظاری متوسط WTP پس از برآورد پارامترهای مدل لاجيت با استفاده از روش حداکثر درستنمايی، به وسيله انتگرالگيری عددی از سطح زيرمنحني تقاضاي افراد در محدوده صفر تا بالاترين پيشنهاد محاسبه گرديد. با محاسبه انتگرال معين، متوسط تمايل به پرداخت ماهانه خانوار ساکن در شهر رشت در سطح اطمینان 95% برابر با67852.35 تومان جهت تأمین نیازهای علمی نخبگان به دست آمد. با ضرب اين عدد در تعداد اعضای جامعه آماری تحقيق (160064 خانوار ساکن در شهر رشت)میزان تمایل به پرداخت ماهانه کل جامعه حدود 10860 میلیون تومان خواهد بود؛ و با توجه به اينکه در حدود 26درصد از افراد جامعه آماری حاضر به پرداخت هستند، این میزان برابر با 2823 میلیون تومان به دست آمد.
5-نتیجه گیری
- 1. هر خانوار در شهر رشت حاضر است ماهانه67852.35 تومان برای تأمین نیازهای علمی نخبگان هزینه کند که این مبلغ برای تمام خانوارهای شهر رشت یعنی 160064 خانوار ساکن در شهر رشت ماهانه حدود 10860 میلیون تومان خواهد بود که با توجه به اينکه در حدود 26درصد از افراد جامعه آماری حاضر به پرداخت هستند، این میزان برابر با 2823 میلیون تومان به دست آمد.
- برای خانوارهای ساکن شهر رشت، متغییرهای جنس،تحصیلات، سهم امور خیر،آگاهی از نیازهای علمی نخبگان اثر معنیداری بر پذیرش قیمتهای پیشنهادی برای تأمین نیازهای علمی نخبگان با استفاده از وقف داشته است. متغییر جنس دارای اثر مثبت و معنی داری است. نتایج نشان میدهد که مردان تمایل به پرداخت کمتری نسبت به زنان دارند. متغییر تحصیلات دارای ارتباط مثبت و معناداری میباشد، این بدین معناست که افراد با تحصیلات بالاتر حاضر به پرداخت بیشتر برای تأمین نیازهای علمی میباشند. متغییر سهم امور خیر از درامد مثبت و معنی¬دار است.یعنی با افزایش درآمد افراد، سهم امور خیر بیشتر خواهد شد.هر یک درصد افزایش در درآمد به اندازه 0.41سهم امور خیر از درآمد افراد را بیشتر می¬کند. متغییر قیمت پیشنهادی دارای ارتباط مثبت و معناداری میباشد. همانگونه که انتظار میرفت احتمال پاسخ “بله” به پرسش تمایل به پرداخت عمدتاً به میزان مبلغ پیشنهادی (bid) در هر یک از پرسشها بستگی دارد. علامت مثبت این متغییر نشان میدهد که هر چه مقدار مبلغ پیشنهادی افزایش یابد پاسخ دهندگان تمایل بیشتری برای پرداخت از خود نشان میدهند، مشروط بر اینکه شرایط رفتار عقلایی در بازار فرضی برای شخص پاسخ دهنده فراهم باشد.
- آگاهی از نیازهای علمی، متغییر منفی و معنادار دیگری میباشد. ، دلیل منفی شدن این متغییر آن است که بسیاری از افراد بدلیل عدم اعتماد به مسئولان امر و عدم شفافیت به محل هزیته کرد، تمایل به پرداخت ندارند و تأمین نیازهای علمی را وظیفه دولت میدانند و بودجه دولت را برای رفع نیازها کافی میدانند و پیشنهاد بعضی به کمک گرفتن از سرمایه داران و خیرین با درآمدهای بالا بود.
در نهایت می توان پیشنهاد کرد که با ایجاد چرخه زنجیروار تبدیل فكر و اندیشه به محصولات تجاری كه در آن ایدههای ذهنی نخبگان و نابغهها، به مراكز علمی تحویل دادهشود تا پس از پرورش علمی این ایدهها، نخبگان فناوری و صنعتی آنها را به محصولات صنعتی و غیرصنعتی تبدیل كنند و دستگاههای ذیربط نیز زمینه تولید و تجاری كردن این محصولات را فراهم سازند.
تشكیل حداقل یك پژوهشگاه با استفاده از استادان بازنشسته دردانشگاهها که این پژوهشگاهها، می تواند حلقه وصل نسل جدید نخبگان و استادان قدیمی و مجرب دانشگاهها باشد.
فعالیتهای حمایتی از نخبگان باید به گونه ای باشد كه پیچ و خمهای رایج اداری، شیرینی این خدمات را بكام نخبگان تلخ نكند.
رصد و بررسی دائم نتایج سرمایه گذاریهای انجام شده در مقوله نخبگان نیز از موارد ضروری است. لازم است فعالیتها و پیشرفتهای علمی كشورهای همسایه و اسلامی را نیز، دائماً رصد كرد و در برنامه ریزیها و فعالیتها مورد توجه قرار داد.
منابع
ژیانپو، مهدی (1392) «تجربه نخبگان درباره موانع تجاری سازی ایدهها (مطالعه موردی: شهر رشت)»، مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم شماره 1.
رحمانی، مژده (1386) «ساختار صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی، رهیافت، شماره40
شریف تابع بردبار، محمد (1387) «جایزه علمی برای دانشپژوهان جوان»، رهیافت، شماره47
صادقی،عباس، افقی،نادر (1384) «نقش دانشگاهها در کاهش مهاجرت نخبگان»،رهیافت، شماره36]، ص 22 تا 30
ریاحی،محمدحسین (1391) «وقف پشتوانه نهادهای علمی و آموزشی در اصفهان در عصر صفوی» وقف میراث جاویدان، شماره19 و 20
فلاحی،کیومرث، منوریان، عباس، (1387) «بررسی عوامل مهاجرت نخبگان(سرمایه انسانی) و ارائه راهبردهای مناسب برای پیشگیری از این پدیده»، مجله دانش و توسعه، سال 15، شماره 24.
هداوند، سعید(1389) «چالشهای پژوهشی کشور و تأثیر آن بر مهاجرت نخبگان»، تدبیر، شماره 216
اساسنامه بنیاد ملی نخبگان کشور (1384)، رهیافت، شماره 35
اخوان کاظمی،بهرام (1383) «نگاهی به پدیده مهاجرت متخصصان و نخبگان علمی» علوم سیاسی و اقتصادی، شماره 207 و 208
قلن بر،زهرا، کیانی،ابوالفضل، «معرفی بنیادهای:آشنایی با بنیاد و جایزه نوبل» رهیافت، شماره 29
ریاحی، محمدحسین(1391) «وقف در مدارس اصفهان عصر صفوی و مروری بر ویژیگیهای برخی وقفنامههای آن»، شماره 77 و 78، از 119 تا 180
کسایی،نورالله (1378) «وقف در خدمت نهادهای علمی-آموزشی» میراث جاویدان، سال هفتم،شماره3
حسینی اشکوری،سیدجعفر (1390)، «وقف گامی در گسترش علم»، وقف میراث جاویدان، شماره 74، از63 تا 110
امیدیانی،سیدحسین، (1378)، ربع رشیدی، مجتمع بزرگ وقفی و علمی آموزشی در تبریز(قرن هشتم هجری)»، وقف میراث جاویدان، شماره27، از 50 تا 71
مصباحیمقدم،غلامرضا (1388) «امکانسنجی وقف سهام و پول؛ مدل صندوق وقف سهام و پول در ایران»، جستارهای اقتصادی، شماره 12، ص 59 تا 89
Masahina, Sarabdeen and Kijas, A.C.Muhammadu.( 2012 ).Applying contingent valuation method for economic valuation of Awaqf wealth management in wefare changes of muslim households in serilanka:a conceptual framework.
Tazkia Islamic Finance and Business Review,7.2.
Habib, A.(2002). Financing Microenterprises: An Analytical Studay of Islamic Microfinance Institution. Islamic Economic Studis, 9(2),27-62
Whittington, Dale,Briscoe, John, Mu,Xinming, Barron,William (2003), »Contingent valuation: Estimating the willingness to pay for housing services: A case study of water supply in southern Haiti«,Routledge, 189-206.
منطقه:
محله: تاریخ: ساعت: |
باسمه تعالی
پرسشنامه ارتقاءجایگاه وقف در تأمین نیاز های عرصه ی علم و فناوری
1-جنسیت: 1- oمرد 2- oزن
2-سن: …………………………………….
3-وضعیت تأهل: 1- oمجرد (تعداد اعضای خانواده……..) 2- oمتأهل (تعداد فرزند………………)
4-تحصیلات: 1-oبیسواد 2-oزیر دیپلم 3-oدیپلم 4- oفوق دیپلم 5-oکارشناسی 6-oکارشناسی ارشد 7-oدکتری 8-oحوزوی
5-سطح تحصیلات پدر:
1-oبیسواد 2-oزیر دیپلم 3-oدیپلم 4- oفوق دیپلم 5-oکارشناسی 6-oکارشناسی ارشد 7-oدکتری 8-oحوزوی
6-شغل…………………………………… 7 -منطقه محل سکونت …………………
8-میزان درآمد ماهانه ……………………….تومان
9-بیشتر از چه طریقی اقدام به انجام فعالیتهای خیر میکنید؟
1-oصدقه 2-oکمک به اشخاص نیازمند 3-oنذر 4-oوقف 5-oخیریههای محلی/فامیلی
6-oصرف وقت 7-oکمک به مدارس 8-oکمک به مساجد، هیأت مذهبی، بقاع 9-oکمک به مراکز فرهنگی10-oکمک به مؤسسات نگهداری ایتام/سالمندان/بیماران خاص/شیرخوارگاه 11- oسایر……………
10-انگیزه شما از فعالیت خیر چیست؟
1-جلب رضایت خداوندo2-عمل به دستورات دین o3-برای تبلیغ کار خیر و گسترش آن در بین مردمo 4-کسب آرامشo5-جلب رضایت دیگرانo 6-کسب پاداش ها ی دنیوی و اخرویo 7-رسم و رسومات خانوادگی و اجدادیo8-برآورده شدن حاجاتo9-برای رفع آسیب های دنیوی ویا اخرویo10-سایر……………………………………..
11-در مجموع بطور متوسط چه میزان از درآمد ماهانه خود را صرف امور خیر میکنید؟ ………………………………….تومان
12-فعالیتها و کمکهای خیر شما بیشتر چه قالبی دارد؟
1-oپرداختهای مالی مستمر 2-oپرداخت های مالی غیرمستمر 3-oوقف 4-oکمک غیرمالی(غذا، لباس، جهزیه و…) 5-oصرف وقت یا فعالیت تخصصی 6-oتوزیع نذری 7-oسایر……………………..
13-به نظر شما عرصه علم و فناوری برای پیشرفت جامعه چقدر اهمیت دارد؟
1-خیلی زیاد o 2-زیاد o 3-تا حدودی o 4-کم o 5-خیلی کمo
14-اگر بودجه دولت برای تأمین نیازهای حوزه علم و فناوری کافی نباشد از چه راهی می توان آنرا تأمین کرد؟
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
15- در طول تاریخ بخشی از نیازهای علمی از جمله تأسیس مدارس و هزینه های مدرسه شامل تأمین هزینه های طلاب و …..را با موقوفات تأمین می کردند. به نظر شما این راهکار در زمان حال چقدر قابل انجام است؟
1-خیلی زیاد o 2-زیاد o 3-تا حدودی o 4-کم o 5-خیلی کمo
16-آیا شما برای تأمین نیازها و کمبود های مالی حوزه ی علمی و فناوری مراکز علمی و دانشگاهی حاضر به پرداخت هستید؟ بلهo خیرo
17– در صورت مهیا بودن شرایط تمایل دارید بطور متوسط چه میزان از درآمد سالانه خود را صرف این کار نمایید؟………………………………..
18-در کدام یک از زمینه های زیر که باعث تولید علم و فناوری می شود حاضر به پرداخت هستید؟
- ساخت یا تجهیز کتابخانه دانشگاهی o
- تأمین نیاز های مالی فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی مخترعین و مبتکرینo
- کمک به صندوقهای مالی حمایت از نخبگان علمی و مخترعین o
- کمک به تجاری سازی نتایج تحقیقات و مطالعات علمی o
- کمک هزینه ی بورسیه دانشجویان مستعد مناطق محروم o
- ساخت محیط های آزمایشگاهی و کارگاهیo
- تأمین امکانات، مواد اولیه و لوازم آزمایشگاه و کارگاه و …… o
- تأمین نیاز های آموزشی مانند تجهیز کلاسهای درس و…. o
- تأمین امکانات رفاهی دانشجویان مستعد مانند تجهیز خوابگاه ، تأمین نیازهای ورزشی و ….. o
- تهیه جوایز سالیانه برای آثار علمی فاخر، اختراعات و ابتکارات دارای سطح ملی و جهانی (مانند جایزه نوبل) o
- سایر…………………………
19-در صورت تمایل برای تأمین نیازهای مالی حوزه ی علم و فناوری کدام کانال را برای هدایت این کمکها مناسب می دانید؟
1-oدانشگاه 2-o بنیاد ملی نخبگان 3-oانتخاب نخبگان و نیاز هایشان به طور مستقیم 4-oمؤسسات تخصصی تشکیل شده با این هدف 5-o سایر………………..
20-در چه قالبی بیشتر تمایل دارید کمکهای خیر خود را برای تأمین نیازهای نخبگان (تجاری سازی محصولات) اختصاص دهید؟
1-oوقف یا کمک فردی به هر نیتی 2-o کمک یا وقف گروهی 3–oوصیت یک سوم مال 4- oنذر
5-oسایر………………
21-چه عاملی موجب خواهد شد تا انگیزهی شما برای کمکهای خیریهای در جهت رفع نیازهای نخبگان بیشتر شود؟(از طریق رتبه بندی)
1-oشفافیت در فرآیند و محل هزینهکرد آن 2-oماندگاری نام و یادبود 3-oوجود نهادی قابل اعتماد جهت انجام این مخارج 4- بهبود وضعیت مالی خودo
22- به نظر شما برای افزایش مشارکت مردم در تأمین مالی عرصه های علمی و فناوری کشور په باید کرد؟
[*] Common Found
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
Hola, gracias por tu atención, no es necesario iniciar sesión, el artículo está disponible.