شناسایی ویژگی های فردی موثر بر توسعه کارآفرینی اجتماعی در سازمان های خیریه در استان تهران
(20 صفحه اول در ایرانداک نمایه نشده است)
پدیدآور: زهرا بهروزآذر
چکیده:
«کارآفرینی اجتماعی » یکی از انواع کارآفرینی است که به تازگی در جوامع دانشگاهی مطرح شده و با رویکرد کارآفرینی به رفع نیازهای اجتماعی که در جامعه از توجهات به دورمانده اند، می پردازد. از آنجا که تلاش دولتمردان و اقدامات بشردوستانه هنوز کاملا پاسخگوی انتظارات نبوده و عملکرد نهادهای بخش اجتماعی نیز کاملا کارا و اثربخش نبوده برای توسعه مدل ها و روش هایی نوین برای قرن جدید به کارآفرینان اجتماعی نیاز داریم. به همین دلیل، توسعه کارآفرینی اجتماعی ضرورت می یابد. در این پژوهش تلاش شده ویژگی های فردی موثر بر توسعه کارآفرینی اجتماعی در مؤسسات خیریه استان تهران، به عنوان گسترده ترین، فراگیرترین و قدیمی ترین نهاد مدنی جامعه ایران بررسی شود . بر اساس نتایج این تحقیق، کارآفرین اجتماعی، از لحاظ ویژگی های شخصیتی و رفتاری دارای ابعاد مشترکی با کارآفرین اقتصادی است. اما علاوه بر این ویژگی های مشترک دارای ابعاد شخصیتی و رفتاری خاص خود می باشد، همچنین دو ویژگی برخورداری از سرمایه اجتماعی فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی، از مهمترین شاخصه های کارآفرین اجتماعی هستند که نقش بسزایی در توسعه کارآفرینی اجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی دارد. طبق این پژوهش، دو ویژگی سرمایه اجتماعی فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی بیشترین تأثیر را در توسعه کارآفرینی اجتماعی دارد و ویژگی های روانشناختی کارآفرینانه، ویژگی های شخصیتی مختص کارآفر ینان اجتماع ی، زمینه های جمعیت شناختی و ویژگی های رفتاری کارآفرینان اجتماعی، به ترتیب، در جایگاه بعدی تأثیر قرار م یگیرند.
کلیدواژهها: سازمان خیریه،کارافرینی،سرمایه اجتاعی،موسسه خیریه،ویژگی های فردی،کارافرینی اجتماعی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.