نقش رسانه‌های ارتباطی در انگیزش مردم شهر مشهد به وقف ( با تأکید بر روزنامه قدس)

پدیدآور: مرتضی احمدی

: چکیده

رسانه می‌تواند با تقویت باورهای دینی مخاطبان خود، باعث افزایش کنش گری آنان در انجام امور خیریه و بشردوستانه‌ای چون وقف شود در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با تحلیلی علمی و جامعه‌شناختی و با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا به بحث و بررسی وقف در رسانه‌ها با تأکید بر روزنامه قدس به‌عنوان یکی از رسانه‌های مهم و جامع در اختیار آستان قدس رضوی که نهادی است مبتنی بر وقف و شکل‌گرفته از امور خیریه مبتنی بر عقاید مذهبی و دینی جامعه اسلامی، پرداخته شود. درواقع باهدف بررسی نقش رسانه در انگیزش مردم به امر دینی مهمی چون وقف و بهره‌گیری از آرای آنتونیو گرامشی در خصوص هژمونی فرهنگی به دنبال پاسخ این سؤال است که آستان قدس رضوی به‌عنوان یک‌نهاد قدرتمند در حوزه وقف با بهره‌گیری از روزنامه‌قدس و توان رسانه‌ای خود، چگونه دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های فرهنگی جهان اسلام و تشیَع در حوزه نوع‌دوستی و امور‌خیریه‌ای چون وقف را به مخاطبان ارائه و انگیزه آن‌ها را از این طریق به وقف کردن تشویق می‌کند. جامعه موردمطالعه در این پژوهش مطالب منتشرشده آذرماه سال 1395 در روزنامه‌قدس هست که بر اساس نتایج و تحلیل‌های انجام‌شده این رسانه توانسته است در راستای رشد و توسعه این امر پسندیده مؤثر عمل کند و در هریک از اقدامات، فعالیت‌ها و رویکردهایی رسانه‌ای خود تلاش کرده است تا در ذهن و افکار عمومی نگرشی خاص نسبت به موضوع وقف ایجاد کند و از طریق این تغییر نگرش به بهبود و تداوم، رشد و توسعه این امر حسنه کمک کند و با تولید اخبار و محتواهای خود به‌صورت نامحسوس گسترش فرهنگ وقف را در نظر داشته باشد.

کلیدواژه‌ها: وقف،رسانه،آستان قدس رضوی،کاتالیتیک،هژمونی،مشهد،انگیزه

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *