طراحی صندوق نیکوکاری مردمنهاد ، با بكارگيري روش تأمين مالي جمعي
حمید فهیمی1، عارف علیقلی پور2*
1کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد حقوق مالی دانشگاه تهران، نویسنده مسئول مکاتبات:
aaligholipour@gmail.com
چکیده:
یکی از مهمترین صفات ایرانیان که از گذشته تا به حال به آن شهره بودهاند و پس از گرایش آنها به اسلام و با توجه به توصیهها و آمیزههای اسلام پررنگتر نیز شده است شرکت در فعالیتهای خیرخواهانه و انجام امور خیر به صورت فردی و جمعی میباشد. شواهد نشان داده است که همواره فعالیتهای جمعی نتایج بهتری را نسبت به فعالیتها و اقدامات انفرادی کسب کرده است. کار خیر نیز از این موضوع استثناء نیست، بنابراین تامین منابع مالی برای اقدامات خیرخواهانه و تخصیص منابع جمعآوری شده به این امور علاوه بر اینکه از ضروریات انجام امر خیر محسوب میشود نوعی فعالیت اقتصادی نیز بهشمار میرود. یکی از مهمترین محورهای اقتصاد، حضور مردم در عرصههای اقتصادی و مشارکت همه جانبه جامعه در رویدادهای اقتصادی است.
با توجه به این توضیحات میبایست بهدنبال طراحي ابزاري بود كه با شبكه ارتباطي بين خيرين، موسسات خيريه و ساير نهادها بتواند انبوهي از منابع نيكوكاري را تجميع نموده و با ايجاد يك بستر سرمايهگذاري، بتوان بر قدرت جذب منابع مالي افزود. در واقع ما در این تحقیق بهدنبال طراحی ابزاری هستیم که بتواند منابع خردی که افراد برای امور خیرخواهانه در نظر گرفتهاند را تجمیع کرده و با مدیریت و هدایت آن منابع به سمت فعالیتهای خیرخواهانه گامی مثبت در جهت این امر خداپسندانه برداریم. برای طراحی این ابزار مالی با رویکرد ذکر شده، از ظرفیت صندوق نیکوکاری مردم نهاد که مجوز فعالیت آن از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار صادر میشود بهره گرفته شده است.
کلیدواژهگان:
صندوق نیکوکاری مردم نهاد؛ تأمین مالی اجتماعي؛ تأمين مالي نیکوکاری
مقدمه
بسیاری از امور خیرخواهانه و خداپسندانه در مراحل آغازین خود با چالشهای متعددی در زمینۀ کسب منابع لازم برای شروع فعالیتهای خود روبهرو میباشند. دسترسی محدود به منابع مالی لازم برای انجام امور خیرخواهانه، خیرین را ناگزیر کرده است تا به دنبال یافتن راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی باشند. یکی از این راهکارها استفاده از رویکرد تأمین مالی جمعی میباشد. در ادبیات موجود در این زمینه منظور از تأمین مالی جمعی[1] تأمین منابع مالی مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار به وسیلۀ جمعی از افراد مستقل میباشد که منابع مالی در این روش معمولاً از طریق اینترنت و به واسطۀ مشارکتهای محدود افراد متعدد فراهم میگردد. از مهمترین چالشهای عدم وجود منابع مالی و در دسترس نبودن سرمایۀ میتوان به کاهش انگیزه لازم برای انجام کار خیر و کم شدن این فعالیتها اشاره کرد که میتواند جامعه را متضرر نماید. تأمین مالی جمعی میتواند با جمعآوری منابع خیرخواهانه مردم از طریق اینترنت منابع لازم را برای کارهای خیری که به حجم زیادی از سرمایه نیازمند هستند تامین میکند. سرمایهگذاری جمعی که برخی اوقات تأمین سرمایه از اجتماع یا تأمین مالی جمعی نیز نامیده میشود معمولاً مشارکت جمعی توسط افرادی که سرمایهگذاری مشترک میکنند نامیده میشود، اغلب از طریق اینترنت انجام میشود تا از تلاشهای یک کارآفرین توسط عموم جامعه یا سازمانها حمایت شود.
در این مطالعه با بررسی مدلهای موجود و معرفی بسترهای فعلی در زمینۀ تأمین مالی جمعی که در مناطق مختلف جهان پیاده میشود، کوشش میشود نمایی از نحوۀ عملکرد تأمین مالی جمعی در زمینه امور خیرخواهانه ارائه شود و با استفاده از ظرفيت صندوقهاي سرمايهگذاري نيكوكاري كه در بازار سرمايه كشور متداول شده، ابزاري را طراحي شود تا قدرت جمعآوري منابع براي امورخيرخواهانه افزايش يابد و همچنين نهادي مالي براي جذب ساير منابع مالي در كشور ايجاد گردد.
1 پیشینه تحقیق
باتوجه به اينكه در اين پژوهش نيازمند بررسي دو حوزه، صندوقهاي سرمايهگذاري و تأمين مالي جمعي هستيم در مرحله نخست مباني نظري صندوقهاي سرمايهگذاري را مورد بررسي قرار ميدهيم و بعد به بررسي تأمين مالي جمعي خواهيم پرداخت.
1-1 صندوقهاي سرمايهگذاري
صندوقهای سرمایهگذاری یکی از مهمترین ابزارهای سرمایهگذاری در بازارهای مالی هستند که با ایفای نقش واسطهگری مالی، سرمایهگذاری افراد خرد را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل میکند و از این رهگذر، مزایای متعددی برای اقتصاد کشورها به ارمغان میآورد(گربر[2]،2008). صندوق سرمایهگذاری، وجوه سرمایهگذاران مختلف را جمعآوری، آن را در سهام[3]، اوراق بادرآمد ثابت[4] و سایر ابزارهای کوتاه مدت سرمایهگذاری میکنند.(رحمانی و همکاران،1395).
طی سالیان گذشته، تعداد این صندوقها در دنیا روندی صعودی داشته و از 51 هزار صندوق در سال 2000 به بیش از 66 هزار صندوق در سال 2007 با حجم کل خالص دارایی بیش از 26.2 هزار میلیارد دلار رسیده است.
1.1.1 صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری
صندوق سرمایهگذاری نیکوکاری از جمله صندوقهای سرمایهگذاری قابل ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و تحت نظارت آن میباشد. هدف از تشکیل صندوق، جمعآوری سرمایه از اشخاص نیکوکار و تشکیل سبدی از داراییها و مدیریت این سبد به منظور کسب منافع و سپس صرف تمام یا بخشی از منافع در امور نیکوکارانه است.(ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار،1390) وظیفه سرمایهگذاری منابع و کسب منافع، به عهده مدیر صندوق است. مدیر صندوق در مقاطع زمانی مشخص منافع حاصل از سرمایهگذاری را با توجه به نوع قراردادها بین سرمایهگذاران و مدیر اجرا تقسیم نموده و مدیر اجرا وظیفه صرف عواید در فعالیتهای نیکوکاری تعیین شده را بر عهده میگیرد.
1.1.2 ساختار عملیاتی صندوق سرمایهگذاری نیکوکاری
کارکرد صندوق های نیکوکاری به عنوان نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که هدف از تشکیل آن جمع آوری وجوه از اشخاص علاقهمند به نیکوکاری است که تمایل به صرف وجوه خیرخواهانه خود در اهداف خاص نیکوکارانه صندوق را دارند.
این نوع از صندوق ها با جمع آوری وجوه از سرمایهگذاران علاقهمند به نیکوکاری و تشکیل سبدی از داراییها و مدیریت آن به کسب منافع میپردازند.
تنها رکن اضافه شده در صندوق های نیکوکاری در مقایسه با سایر صندوق ها، مدیر اجرا می باشد که وظیفه رکن مزبور صرف وجوه و منافع صندوق جهت امور خیرخواهانه صندوق را دارا است.
درحاليکه عمليات اجرايي صرف منافع صندوق در امور خیرخواهانه توسط مدير اجرا انجام ميشود، وجود اركان نظارتي صندوق (متولي و حسابرس) وهمچنين گزارش منظم فعاليتهاي انجام شده توسط مدير اجرا، باعث اطمينان از مصرف اين منافع در امور خیرخواهانه موردنظر و همچنين شفافيت عملكرد است. بنابراين صندوق سرمايهگذاري نيكوكاري با ساختار خاص خود راهي جديد براي سرمايهگذاراني است كه تمايل به انجام امور خيرخواهانه، بهصورت مداوم و با عوايد مطلوب دارند.
نمودار1: خلاصه ارکان صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری(سازمان بورس،1388)
ساختار صندوقها مطابق با اساسنامه در سه سطح: 1- تصمیمگیری،2-نظارتی،3-اجرایی دسته بندی میشود.
1. اركان تصمیمگیری
یکی از اولین ارکان صندوق که ساختار کلی ارکان را تعیین میکنند و در واقع بنیانگذاران صندوق سرمایهگذاری تلقی میشوند، دارندگان واحدهای ممتاز یا بهعبارتی موسسین صندوق میباشند. دارنده واحدهای سرمایهگذاری ممتاز، دارای حق رأی است و میتواند در مجمع صندوق، از حق رأی خود استفاده کند. دارندگان واحدهای سرمایهگذاری ممتاز نمیتوانند با درخواست ابطال واحدهای سرمایهگذاری خود، سهم خود را از داراییهای صندوق مطالبه کنند، ولی میتوانند واحدهای سرمایهگذاری ممتاز خود را به دیگران واگذار كنند.(نمونه امیدنامه،1395)
براساس اساسنامه مجمع در هر زمان با دعوت مدیر صندوق یا متولی یا دارندگان بیش از یک پنجم واحدهای ممتاز صندوق، یا سازمان بورس و اوراق بهادار قابل تشکیل میباشد. بنابر اساسنامه، دارندگان عادی واحدهای سرمایهگذاری صندوقها نسبت به تصمیمات کلان صندوق حق رای نداشته و اجازه ورود به جلسه مجمع (بدون حق رای)هم ندارند(نمونه اساسنامه ،1395).
2. اركان اجرایی
عملیات اجرایی صندوق بهطور عمده توسط مدیر سرمایهگذاری (در صندوقهای نیکوکاری، رکن مدیر اجرایی به آن اضافه میشود) به اجرا درمیآید. لازم به توضیح است در صندوقها درکنار داشتن مدیر صندوق، مدیران سرمایهگذاری نیز برای آن در نظر گرفته شده است،گروه مدیران سرمایهگذاری متشکل از حداقل سه شخص حقیقی است که توسط مدیر صندوق از بین اشخاص صاحب صلاحیت، معرفی شده تا وظایف و مسئولیتهای مندرج در مادهی مذکور را به انجام رسانند.
انتصاب مدیران سرمایهگذاری در اختیار مدیر صندوق میباشد و اساسنامه صندوقها این اختیار را برای مدیر صندوق قرارداده است که درصورت عزل یکی از مدیران سرمایهگذاری،بایستی فرد جایگزینی به سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی نماید.
مدیر صندوق جهت صدور و ابطال واحدهای سرمایهگذاری از رکنی به عنوان مدیر ثبت استفاده میکند. مدیر ثبت یک شخص حقوقی است که بعد از قبولی سمت و توسط سازمان تأیید میشود.
یکی از ارکان مهم صندوقهای سرمایه گذاری نیکوکاری رکن مدیر اجرا است. مدیر اجرای صندوق براساس مقررات و مفاد این اساسنامه از بین اشخاص حقوقی صاحب صلاحیت که در امر نیکوکاری سابقۀ فعالیت داشته یا توانایی انجام آن امور را داشتهباشد، توسط مجمع صندوق انتخاب میشود. مهمترین وظایف مدیر اجرا عبارت است از: صرف وجوه دریافتی از صندوق صرفاً در امور نیکوکاری مندرج در امیدنامۀ صندوق، تهیۀ گزارشهای دورهای در مورد نحوۀ صرف وجوه دریافتی از صندوق هر سه ماه یک بار و همچنین برای هر سال مالی، پاسخگویی به سؤالات سبا، متولی و حسابرس در مورد نحوۀ صرف وجوه دریافتی از صندوق و همکاری با بازرسان آنها. (سازمان بورس و اوراق بهادار،1386)
یکی دیگر از ارکان اجرایی صندوق، ضامن نقدشوندگی یا سودآوری است،که مهمترین وظیفه ضامن عبارت است از پرداخت مبالغ تعيين شده طبق اساسنامه در صورت عدم توان مدیر.
از سایر ارکان اجرایی صندوق، رکن کارگزاری است. بنابر رویههای بازار سرمایه،درگاه ورود به بازارهای مالی، استفاده از خدمات کارگزاری است.
3. اركان نظارتی
ارکان نظارتی در ساختار صندوقها دو گروه میباشند، گروه اول ارکان نظارتی درونی میباشد، و گروه دوم، نهادهای نظارتی بیرونی میباشد.
3.1. رکن نظارتی درونی
عملکرد مدیران از جانب رکنی دیگر از سوی سرمایهگذاران یا نهاد ناظر مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به اینکه سرمایهگذاران صندوقهای سرمایهگذاری حق رای در مجامع صندوق را ندارند و امکان خرید واحدهای ممتاز برای آنها نیز فراهم نیست، این صندوقها از طریق تعیین ناظران ، نظارت خود را خواهند داشت.
ناظران سرمایهگذاران در واقع دو رکن متولی و حسابرس هستند که عملکرد صندوق را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد. متولی، رکن نظارتی است که توسط مجمع صندوقها انتخاب میشود. (نمونه اساسنامه،1395)
حسابرس صندوق، یک شرکت حسابرسی است که از بین موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و توسط متولی، جهت تأیید به مجمع صندوقها معرفی میگردد تا کلیه وظایف حسابرسی صندوق مطابق با اساسنامه ، امیدنامه، مقررات، استانداردها و ضوابط حسابرسی به انجام رساند.(نمونه امیدنامه،1395)
3.2. رکن نظارتی بیرونی
اشخاصی که در داخل ساختار عملیاتی صندوق قرار دارند، با اشراف کامل بر عملیات جاری نظارت میکنند. سازمان بورس و اوراق بهادار نیز براساس وظایف قانونی خود، نظارتهای موثری بر این نهاد مالی اعمال میکند. نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار از دو طریق امکان پذیر است: (سازمان بورس و اوراق بهادار،1391)،1- از طریق نرمافزار، 2-بازرسی حضوری
درضمن سازمان بورس و اوراق بهادار بهعنوان مرجع رسیدگی به کلیه تخلفات ارکان صندوق از مقررات، اساسنامه و امیدنامه صندوق است.
1-2 ادبیات تحقیق تأمين مالي جمعي
گریفین[5] در سال 2012 تأمین مالی جمعی را به مثابه آگهیهای بازرگانی که در سایتهای اینترنتی تبلیغ میشوند بیان نمود. با این تفاوت که در سایتهای مربوط به تأمین مالی جمعی، کارآفرینان با هدف جمعآوری منابع مالی از افراد و بازدیدکنندگان اقدام به انتشار آگهیهای بازرگانی مینمایند. در فرآیند تأمین مالی جمعی، کارآفرین اقدام به تهیۀ طرح تجاری مینماید و تمام اطلاعات مربوط به فعالیتهای تجاری خود را به همراه اهداف پروژه را در آن منعکس مینماید. همچنین نحوۀ مصرف منابع جمعآوری شده را نیز در طرح تجاری برای آگاهی مشارکتکنندگان در طرح ارائه مینماید. در این پلتفرم به افراد اعلام میشود که در قبال مشارکت خود در طرح چه عوایدی را دریافت خواهند نمود. قابل ذکر است که بر اساس ماهیت پروژه، کارآفرین میتواند طرح تجاری ارائه ندهد. کلیۀ نقل و انتقالات و تعاملات در فرآیند تأمین مالی جمعی از طریق اینترنت صورت میپذیرد. جدول2 ، انواع روشهای تأمین مالی جمعی را به صورت خلاصه به نمایش میگذارد.
روش | فرم مشارکت | فرم بازگشت سرمایه | انگیزه های مشارکت |
کمک و اعانه | اعانه | بازگشت ندارد/ (مزایای نامشهود) | انگیزههای اجتماعی کمک به همنوع و شخصی |
جایزه/پاداش | اعانه/پیش خرید | جایزه/مزایای نامشهود | ترکیبی از محرکهای شخصی، اجتماعی و دریافت جایزه |
وام/قرض | وام/قرض | بازپرداخت وام به همراه بهره/بدون بهره | ترکیبی از محرکهای شخصی، اجتماعی و دریافت جایزه به همراه بهره |
سرمایه گذاری | سهامداری | بازگشت سرمایه در صورت عملکرد مناسب کسب و کار کارآفرینی/جایزه/مزایای نامشهود | ترکیبی از محرکهای شخصی، اجتماعی و مالی |
جدول2 ، انواع روشهای تأمین مالی جمعی
با توجه به اینکه فرآیند تأمین مالی جمعی عمدتاً از طریق اینترنت صورت میگیرد در این قسمت به معرفی نحوۀ عملکرد سایتهای فعال در زمینۀ تأمین مالی جمعی پرداخته شده است.
1.2.1 پایگاههای الکترونیکی پیشخریدی و پاداشی[6]
این نوع تأمین مالی و سایتهای مرتبط با آن معمولاً، شامل تسهیم مستقیم درآمد نمیشود. به عنوان مثال، پرداخت بهره یا هر نوع سود مشارکت در این پروژه مطرح نمیباشد. با این وجود، کارآفرینان میتوانند انواع مختلفی از پاداش یا جایزه را براساس مبلغ مشارکت در طرح، برای مشارکتکنندگان در نظر بگیرند. این جایزه میتواند شامل یک یادداشت تشکر، یا توکنهای کوچک، جاسوئیچی و یا هر نوع هدیۀ تبلیغاتی دیگر نیز باشد. بسیاری از فیلمهای سینمایی از این طریق تأمین مالی شده اند. سایتهایی که آپشنهای پیشخرید را ارائه میدهند، مشارکتکنندگان را قادر میسازند تا محصولات تولیدی کارآفرینان را با قیمتهای کمتری خریداری نمایند. برای مثال، اگر آلبوم موسیقی از طریق تأمین مالی جمعی و با روش پیشخرید، منابع مورد نیاز خود را دریافت نماید، مشارکتکنندگان این امتیاز را خواهند داشت که آلبوم موسیقی را با قیمت کمتری خریداری نمایند. بهعنوان نمونهای از سایتهای فوق، میتوان Kickstarter و IndieGoGo را نام برد.
مدلهای تجاری تأمین مالی جمعی معمولاً بر اساس هزینههایی که برای هر پروژه تعریف میشود و مصارف آن پروژه را تشکیل میدهد، پایهریزی میشوند. به طور معمول، سایتهایی که اقدام به تأمین مالی جمعی مینمایند تنها در صورتیکه فرآیند تأمین مالی همراه با موفقیت باشد اقدام به دریافت کارمزد مینمایند که این رقم معمولاً 4 تا 9 درصد رقم کل تأمین مالی را تشکیل میدهد و در صورتیکه ناموفق باشد کارآفرینان ملزم به پرداخت مبلغی به سایت نیستند.
1.2.2 پایگاههای الکترونیکی تأمین مالی استقراضی[7]
این نوع سایتها در دو طبقۀ مختلف قرار دارند. یکی از انواع این سایتها به مشارکتکنندگان بهره پرداخت مینماید و در نوع دیگر، بهره و سود مشارکت پرداخت نخواهد شد. به عنوان مثال سایت Kiva ، سود مشارکتی به مشارکتکنندگان پرداخت نمیکند. Kiva منابع مالی مورد نیاز را برای کارآفرینان در 66 کشور مختلف در سراسر جهان تأمین مینماید. کارآفرینان درخواست وام خود را برای سایت Kiva پست کرده و وامدهندگان تنها اصل مبلغ وامی که به کارآفرینان پرداخت کردهاند را دریافت خواهندکرد. علاوه بر این، تعدادی سایت که در فرآیند تأمین مالی وارد شده و برای وامدهندگان اقدام به دریافت سود مشارکت مینمایند نیز وجود دارد. به عنوان مثال Prospe و Lending Club دو سایت آمریکایی هستند که به تأمینکنندگان وجوه در قبال فراهم نمودن منابع مالی مورد نیاز برای کارآفرینان، سود مشارکت پرداخت مینمایند. در این مدل، وامدهنگان در ازای وجه واریزی، ورقهای که توسط سایت مربوطه صادر شدهاست را دریافت خواهندکرد و در قبال این برگه امکان در اختیار گذاشتن منابع مالی از طریق WebBank و یا Paypal به کارآفرینان فراهم میگردد. در این حالت تأمینکنندگان منابع مالی بیش از آنکه عملکردی مشابه بانکهای وامدهنده داشته باشند، رفتاری مشابه سرمایهگذاران دارند. در صورتیکه کارآفرینان بازده سرمایهگذاری داشته باشند، وامدهندگان نیز دریافتی خواهند داشت. کارمزد نقل و انتقالات منابع مالی و همچنین بهرۀ مالی وامهای پرداختشده، بستگی به “ریسک اعتباری” کارآفرینان خواهد داشت. تسهیلات بهرهدار معمولاً به عنوان اوراق بهادار لحاظ میشوند و بنابراین تحت قوانین اوراق بهادار میبایست بررسی گردند.
1.2.3 پایگاههای الکترونیکی تأمین مالی مشارکتی[8]
این نوع سایتهای تأمین مالی بیشتر در اروپا و تعداد محدودی نیز در استرالیا ثبت شده و فعالیت میکنند. سایتهای تأمین مالی از طریق آوردۀ سهامداران در واقع در قبال آوردۀ مشارکتکنندگان در طرح به آنها سهام میدهد؛ به صورتیکه در عایدات طرح سهیم باشند. در برخی کشورها مانند کانادا به واسطۀ قوانین سختگیرانه نقل و انتقال سهام، چنین سایتهایی وجود ندارد. علاوه بر این چنین سایتهایی در حال حاضر در آمریکای شمالی نیز وجود ندارد. یکی از سایتهای موفق در زمینۀ تسهیم درآمد (سهام در قبال مشارکت) SellaBand میباشد. مدل پیادهسازی شده تأمین مالی در این سایت از طریق جمعآوری منابع مالی مورد نیاز برای آلبومهای موسیقی از طریق مدلهای هبهای و سرمایهگذاران در سهام پروژه یا کسب و کار مربوطۀ آن میباشد.
1.2.4 اندازه و رشد بازار تأمین مالی جمعی
از زمان ورود تأمین مالی جمعی به ادبیات جهانی، این مفهوم رشد بسیار سریعی داشتهاست. سرمایهگذاری در صندوق تأمین مالی جمعی، در ابتدا از آمریکا آغاز شد و سپس در بریتانیا دنبال شد و در حال حاضر در سراسر جهان در حال توسعه و انتشار است. امروزه 45 کشور در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیا و آفریقای مرکزی دارای بسترهای فعال تأمین مالی جمعی میباشند.
نمودار 1 : حجم تأمین مالی جمعی در جهان در سال 2012
با استفاده از مدلهای تأمین مالی جمعی در سال 2011 مجموعاً 89 میلیون دلار برای پروژهها و طرحهای موجود منابع مالی جمعآوری گردید که این رقم در سال 2011 به 1.47 میلیارد دلار و در سال 2012 به 2.66 میلیارد دلار افزایش یافت. در سال 2012 ، حدود 2.7 میلیارد دلار از طریق کلیۀ بسترهای موجود تأمین مالی جمعی و از طریق تمامی مدلهای تجاری موجود در سراسر جهان، تأمین مالی صورت گرفت. از سال 2009 تا 2012 ، بیشترین نرخ رشد تأمین مالی جهان متعلق به اروپا و آمریکای شمالی بودهاست. نرخ رشد مرکب تأمین مالی جمعی در جهان در این بازۀ زمانی معادل 63 درصد بوده است. تأمین مالی جمعی بر مبنای مشارکت (سرمایهای) رشدی معادل 114 درصد، تأمین مالی بر اساس وام 78 درصد، اعانه 43 درصد و پیشخرید (پاداش) نیز رشدی معادل 524 درصد داشتهاست. کشورهای در حال توسعه نیز از زمانی که درگیر تأمین مالی جمعی شدند، با این مقوله به خوبی هماهنگ شده و توسعۀ مناسبی داشتهاند. افزایش در تعداد بسترهای تأمین مالی جمعی وابسته به عواملی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورهای جهان تغییر مینماید. به دلیل اینکه این کشورها در دورۀ اولیۀ صنعتی خود میباشند، تعداد تأمین مالیهای موفقیتآمیز در این کشورها در زمینۀ تکنولوژیهای مدرن و پیشرفته انگشت شمار بودهاست و تنها پروژههایی که برای تأمین مالی طرحهای هنری و سینمایی بوده، بسیار موفق عمل کرده و منابع مالی مناسبی برای این پروژهها جمعآوری شدهاست. با این حال، مسیر مشابهی همانند کشورهای توسعهیافته (که اکنون وضعیت مناسبی در زمینۀ تأمین مالی جمعی دارند)، در این مناطق نیز طی شدهاست.
1.2.5 تأمین مالی جمعی و فرصتهای پیشرو در کشورهای در حال توسعه
تأمین مالی جمعی، هنوز یک مفهوم بسیار جدیدی بوده و تاکنون به عنوان یک پدیدۀ وارداتی از سوی کشورهای توسعهیافته در این مناطق مطرح بودهاست. مفهوم اصلی و هدف ابتدایی گسترش تأمین مالی جمعی در سراسر جهان، در حمایت از نوآوری و ارائۀ راهکاری برای جمعآوری سرمایۀ اولیۀ کارآفرینان، اشتغالزایی و توسعه خلاصه میگردد. تعمیم و گسترش این مدل تأمین مالی از نمونههای موفق آن در کشورهای پیشرفته میبایست همراه با یادگیری تجربیات و نمونههای موفق و بررسی و تحلیل این نمونهها باشد. با وجود اینکه این مدل تأمین مالی همچنان در مراحل بسیار ابتدایی رشد خود قرار دارد، بررسی روندهای موجود نشان میدهد که این روش، در حال گسترش نفوذ خود به بازارهای سرمایه است. تأمین مالی جمعی و صندوقهای تأمین مالی جمعی دارای ظرفیت بالقوهای برای ایفای نقشهای مهمی در زمینۀ کارآفرینی و محیط کسب و کارهای خطرپذیر میباشند.
در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعهیافته، ساختار نامناسب وضعیت فرهنگی، اقتصادی و سایر زمینههای اجتماعی، موجب شدهاست تلاشهای انجام شده در این مناطق در تأمین مالی کسب و کارهای کارآفرینان و نوآورانه با نتایج امیدوارکنندهای همراه نباشد. با این وجود، به واسطۀ بستر مناسب صندوقهای تأمین مالی جمعی، بسیاری از منابع مالی از سوی افراد این جوامع به سمت پروژههای زیرساختی شهری سرازیر شدهاست. بنابراین این صندوقهای تأمین مالی جمعی ظرفیت فراهم نمودن بازده مناسب برای افراد مستقل سرمایهگذار در پروژههای تأمین مالی جمعی را دارا هستند. در کشورهای توسعهیافتۀ جهان، اکثر مدلهای تأمین مالی جمعی در بسترهای اعانه، جایزه و پیشخرید اختصاص دارد. در جدول 4 بسترهای تأمین مالی جمعی مناسب با وضعیت کشورهای در حال توسعه ارائه شدهاست.
بستر | طرح های مناسب | میانگین مبلغ تأمین مالی | مناسب بودن مدل برای کشورهای در حال توسعه | مناسب بودن مدل برای طرحهای Start up با رشد سریع |
مبتنی بر اعانه | هنری | کمتر از 10000 دلار | بله | خیر |
مبتنی بر جایزه/پیش فروش | پروژه/محصول | کمتر از 100000 دلار | بله | بله |
تأمین مالی خرد | توسعه جزئی | کمتر از 1000 دلار | بله | خیر |
قرض اجتماعی | توسعه جزئی | کمتر از 50000 دلار | بله | تنها به شرط اینکه سرمایه از 50000 دلار کمتر باشد |
تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام | نوآوری تکنولوژی | کمتر از 250000 دلار | بله | بله |
جدول 4 : بسترهای تأمین مالی جمعی مناسب با وضعیت کشورهای در حال توسعه
1.2.6 بيان موضوع
خانوادهها با پسانداز، مصرف خود را به دورههای آتی انتقال میدهند و در فرصتهای سرمایهگذاری وارد میشوند. از طرفی خانوادهها درکنار پسانداز، مبالغی را به وقف یا قرض الحسنه که یک فعالیت مالی غیر انتفاعی و خیرخواهانه است تخصیص میدهند. برای مثال در سال 1392 کل کمکهای مردمی به کمیته امداد امام خمینی، رقم 260 میلیارد تومان بوده است.(کمیته امداد،1392) در واقع این منابعی بوده است که مردم برای امور خیریه وقف کردهاند. این رقم صرف شده در امور خیرخواهانه تنها قسمتی از کمکهای مردم در حوزه اقتصادی است، در حالیکه ظرفیت بالقوه در حوزه جذب منابع صرف شده در امور خیرخواهانه بیشتر است.
در اینجا با مطرح کردن موضوعاتی همچون سبک زندگی، امور خیرخواهانه، خانواده و بازارهای مالی بهدنبال مطرح کردن این سوال هستیم که، چرا با وجود خانوادههایی که با بهرهگیری از الگوی سبک زندگی اسلامی هم به امور دنیوی و هم به امور اخروی خود پرداختهاند، سهم امور خیرخواهانه کم میباشد؟ پاسخ این سوال در فقدان ابزاری مالی است که بتواند منابع خیرخواهانه را جمعآوری نماید و عموما این موضوع به شکل سنتی دنبال می شود.
2 روش تحقیق
روش تحقیق توصیفی و از حیث هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. در تحقیقات توصیفی پژوهشگر بهدنبال چگونه بودن موضوع است.(محمدرضا حافظنیا، 1393)در این تحقیقات نوعاً از روشهای مطالعه کتابخوانی و بررسی متون و محتوای مطالب استفاده میشود.
3 ضرورت انجام تحقیق
یکی از ابزارهای موجود در بازارهای مالی، صندوق نیکوکاری مردم نهاد است. این صندوقها بدلیل در اختیار گذاشتن حق انتخاب نسبت به حجم انفاق از منابع مالی افراد، فرصتی برای مشارکت و کمک به تأمین مالی امور خیرخواهانه برای جامعه به وجود میآورد. در این پژوهش برآنیم ابزاری طراحی کنیم که بتواند منابع خیرخواهانه خانوار را جذب نماید. نکتهای که باید در طراحی این ابزار مد نظر قرار داد، درنظر گرفتن نبود سازوکار منسجم و رسمی که دارای ساختار و نظارت باشد در جذب منابع برای امور خیرخواهانه است.
4 مدل مفهومي
مدلهای تأمین مالی جمعی را میتوان در چند مدل پایه دسته بندی کرد:
حالات تأمین مالی جمعی | مدل کسب و کار | ساختار |
کمک | اهدا | سرمایه گذاران بدون انتظار پاداش مالی مشارکت می کنند |
پاداش | سرمایه گذاران یک هدیه بابت مشارکت یا پیش خرید یک محصول یا خدمت دریافت می کنند | |
سرمایه گذاری | خرید سهام | سرمایه گذاران اسناد سهام یا مقدمات سود سهام دریافت می کنند |
وام | سرمایه گذاران اسناد بدهی وام (مبلغ ثابتی سود یا بدون بهره) دریافت می کنند و سرمایه اصلی در برنامه زمانی مشخص بازگشت پیدا می کند |
در بحث ما که تأمین مالی برای امور خیرخواهانه میباشد، هدف حالت کمک از تأمین مالی جمعی میباشد،میتوان مدلهای فوق را به صورت زیر متناسب با اهدافمان تطبیق داد:
- مشارکت اصل و سود منابع صندوق در امور خیرخواهانه
- مشارکت سود صندوق در امور خیرخواهانه
- مشارکت بخشی از اصل یا سود منابع و یا هر دو در امور خیرخواهانه
با توجه به سه مدل فوق و ترجیحات افراد برای چگونگی انجام امور خیر میتوان هر کدام از مدلها را انتخاب نمود.
4.1.1 مزیتهای سرمایهگذاری در صندوق نیکوکاری مردم نهاد
مشارکت در امور خیر از طریق سرمایهگذاری در این صندوق، نسبت به مشارکت انفرادی در این امور، مزیتهایی دارد. اولاً سرمایههای اندک نیز میتوانند با سرمایهگذاری در این صندوق، در امور نیکوکاری مشارکت کرده و صندوق با تجمیع این سرمایهها میتواند اثر قابل توجهی در پیشبرد اهداف خیرخواهانه داشته باشد. ثانیاً سرمایهگذاران بسته به سلیقه خود میتوانند به حالتهای مختلف در امور خیرخواهانه مشارکت کنند. مثلاً اشخاص نیکوکار میتوانند اصل سرمایه را برای خود حفظ و حتی بخشی از منافع را به خود اختصاص و باقیمانده منافع حاصل را صرف امور خیرخواهانه کنند. حتی اگر شخص خیر تمایل داشته باشد که اصل سرمایه را نیز به امور خیرخواهانه اختصاص دهد، باز هم سرمایه مذکور در صندوق به کار گرفته شده و منافع حاصل صرف امور خیرخواهانه میشود، و تنها در صورت انحلال صندوق بنا به دلایل مذکور در اساسنامه است که آن بخش از اصل سرمایه که اشخاص خیر به امور خیرخواهانه اختصاص دادهاند، در این امور صرف میشود. این بدان معناست که همواره سعی میشود تا اصل سرمایه حفظ و منافع آن صرف امور خیرخواهانه گردد. ثالثاً ساختار صندوق به گونهای طراحی شده که از مصرف منافع صندوق در امور خیرخواهانه، اطمینان زیادی حاصل شود، ارکان نظارتی نظیر متولی و حسابرس صندوق بر این امر نظارت دارند در حالیکه عملیات اجرایی صرف منافع توسط شخص دیگری تحت عنوان مدیر اجرا صورت میپذیرد. علاوه بر این در دورههای کوتاه مدت، گزارش نحوۀ صرف منافع اختصاصی در امور خیرخواهانه تهیه و مورد رسیدگی قرار گرفته و از طریق تارنمای صندوق به اطلاع عموم میرسد. این گزارش علاوه بر گزارش عملکرد صندوق و صورتهای مالی آن است و باعث میشود تا شفافیت عملکرد صندوق افزایش یافته که این امر نظارت همگانی را به دنبال خواهد داشت.
شکل5: الگوی پیشنهادی تاسیس صندوق نیکوکاری
در واقع روابط فیمابین ارکان را نمودار زیر به بیان جامعتر ولو پیچده تر بیان کردیم. مطابق نمودار زیر این صندوق جهت ایجاد بازدهی برای مشارکتکنندگان میبایستی در بازارهای پولی و مالی سرمایهگذاری نماید. در نمودار زیر بیان شده است این صندوق میتواند در سهام شرکتهای دانش بنیان که در بازارهای مالی عرضه خواهند شد سرمایهگذاری نماید. یا اوراق مشارکتی و صکوک منتشر شده برای طرحهای ملی را جهت سرمایهگذاری انتخاب نماید. در واقع این نموداربیان میکند نه تنها این صندوق مزیت جذب منابع در امور خیرخواهانه را دارد بلکه فرصتی برای جامعه ایجاد میکند که با منابع مالی آنها طرحهای بزرگ اقتصادی و یا بنگاههای کوچک نیز تأمین مالی شوند.
5 نتیجه گیری و پیشنهادها
کلیاتی از صندوق نیکوکاری مردم نهاد و مزیتها این صندوقها برای خلق منابع بیشتر در امور خیرخواهانه و نیز سازوکار اجرایی از قبیل ارکان صندوق و روابط فی مابین آنها آورده شد تا نحوه ورود به امور خیر از طریق ایجاد این نوع صندوقها مملوس تر باشد.
ایجاد این صندوقها میتواند فرصتیهایی به شرح زیر برای جامعه ایجاد نماید:
– پیشرفت جامعه
از جمله نتایج دنیایی و مادی این کار میتوان به این مورد اشاره داشت: نخست آن که جامعه رو به پیشرفت مینهد؛ چراکه پیشرفت جامعه در گرو انجام گرفتن به موقع کارهای خوب است. اگر روحیهی انجام کار خیر و انجام کارهای نیک در جامعه نهادینه شود، کارها با شتاب بیشتری پیش میرود.
– ایجاد انگیزه در دیگران
حرکت عظیمی که با کمک این صندوقها در امور خیر انجام میشود، جامعه را به انجام کارهای خیر تشویق میکند و هر کسی میکوشد تا نخستین کسی باشد که کار خوبی را انجام میدهد و در حقیقت جامعه با حالت عاطفی خاصی رو به رو میشود که هرکسی در جست و جوی یافتن کارهای خوب است.
-ظهور و بروز علنی کارهای خیر در جامعه
فایده دیگر انجام خیر از این طریق این خواهد بود که کارهای خیر علنی و آشکارا انجام و در چشم دیگران مطرح شود؛ زیرا در این روش تعداد زیادی از افراد مشارکت خواهند داشت و این گونه است که به صورت آشکار کارهای خیر مطرح و در جامعه منتشر و رقابت برای پیش تازی میان مردمان پدید میآید.
وقتی ما به دیگری کمک میکنیم، تنها آن فرد نیست که از یاری ما بهرهمند میشود بلکه با این رفتار این عمل پسندیده را به کل جامعه تزریق میکنیم و دیگران نیز دست به چنین رفتارهایی میزنند.
وقتی فردی رفتار بخشندهای داشته باشد، الهامبخش دیگران میشود و آنها نیز رفتار خوبی با دیگران خواهند داشت و بنا به گفته محققان، این نوع برخوردها تا سه درجه ـ از یک فرد به دیگری و دیگری و دیگری ـ هدایت میشود. در نتیجه اگر هرکس در اجتماع نسبت به دیگری مهربان باشد، پس از مدتی کوتاه تعداد بسیاری از افراد آن جامعه با یکدیگر رفتارهای محبتآمیز خواهند داشت و گاهی از کسی که حتی او را نمیشناسید، محبت میبینید.
منابع:
- سازمان بورس و اوراق بهادار.(1391).معرفی صندوقهای سرمایهگذاری مشترک.(ویرایش:اول).تهران
- رحمانی،علی.حسینی،سیدعلی.کاشف،معصومه.(1395).بررسی تأثیر ویژگیهای صندوق سرمایهگذاری بر عملکرد آنها، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی،13(2)،15-28
- مجلس شورای اسلامی.(1384).قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی.تهران
- احمدپور،احمد.(1385).صندوقهای سرمایهگذاری مشترک، ماهانه بورس،(آذر 85)،2-3
- مدیریت پژوهش،توسعه و مطالعات اسلامی.(1389). نهادهای مالی،راهنمای قانون بازار اوراق بهادار.تهران: شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس
- سلیمانی امیری،غلامرضا. پاکدین امیری، علیرضا.(1391).مدیریت مالی.تهران:دانشگاه الزهرا
- پایتختی اسکویی،سیدعلی.عرب مازار،عباس.(1394).بررسی اثر عقدهای بانکداری اسلامی بر نرخ بیکاری در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی،61(16)،65-77
- راعی،رضا. عیوضلو،رضا.(1392).نهادهای مالی.تهران:دانشگاه تهران
- نظرپور،محمدتقی.ابراهیمی،محبوبه(1388).طراحی صندوقهای سرمایهگذاری مشترک اسلامی در بازار سرمایه. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی،33(9)،63-94
- ابراهیمی، آیت اله.سیف، اله مراد.(1394). مفهوم شناسی و زمینه یابی بانکداری مقاومتی در اقتصاد ایران،فصلنامه روند، شماره 71
- ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار.(1390).ابلاغیه نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوقهای سرمایهگذاری نیکوکاری.تهران:ابلاغیه شماره 12020005 مدیریت نظارت بر نهادهای مالی
- شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس.(1388). قوانین و مقررات بازار سرمایه.تهران: شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس
- پاسبان،محمدرضا.سلطانی،محمد.بشارتی،نسترن(1390).ماهیت حقوقی وقواعد حاکم برصندوقهای سرمایهگذاری مشترک. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علامه طباطبایی
- نمونه امیدنامه.(1395). نمونه امیدنامه صندوقهای سرمایهگذاری.تهران:سازمان بورس و اوراق بهادار
- انبارلو،علیرضا.(1394). آینده پژوهی در سبک زندگی تمدن نوین اسلامی. همایش ملی سبک زندگی، نظم و امنیت
- طباطبایی، محمدحسین(1374). تفسیر المیزان.ترجمه سیدمحمدباقرموسوی همدانی، قم، انتشارات جامعه مدرسین
- نمونه اساسنامه.(1395). نمونه اساسنامه صندوقهای سرمایهگذاری .تهران:سازمان بورس و اوراق بهادار
- امیدنامه صندوق نیکوکاری ایتام برکت.(1393). سازمان بورس اوراق بهادار
- امیدنامه صندوق نیکوکاری بانک گردشگری.(1390). سازمان بورس اوراق بهادار
- امیدنامه صندوق نیکوکاری پرسپولیس. (1392). سازمان بورس اوراق بهادار
- پورتال شرکت مدیریت فناوری بورس تهران،مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران
- M.(2008).How to create and manage a mutual fund or Exchange-Traded fund. New Jersey: John Wiley.
- J.(2003).Investing in Mutual Funds. New York: IDG Books Worldwide,Inc.
- A,Cornett.M.M. (2012). Financial Markets and Institutions( fifth Edition). New York: McGraw-Hill/Irwin
- CH,Teresa.P.D,Kinnel.R.(2003).Morningstar Guide to Mutual Funds. New Jersey: John Wiley.
- Z, Kane.A, Marcus.J.A.(2014). Investments .New York: McGraw-Hill/Irwin
- Investment Company Institute.(2014). October Report.ICI
تعاریف و مخففها:
[1] Crowding Found
[2]Melinda Gerber
[3] Stock
[4] Bond
[5] Griffin, Z.J. (1111), Crowdfunding: Fleecing the American Masses
[6] Reward and Pre-Purchase Sites
[7] Lending Crowdfunding Sites
[8] Equity Crowdfundig Sites
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.