آئین رونمایی از کتاب‌های چاپ شده در پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) روز چهارشنبه سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری(خیر ماندگار)، آئین رونمایی از کتاب‌های چاپ شده پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار)، روز چهارشنبه سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۰ در دانشگاه اصفهان، دانشکده الهیات و معارف اهل‌البیت(ع)، ساختمان پردیس، طبقه اول، سالن اجتماعات پردیس با حضور دکتر مجید صادقی؛ رئیس دانشکده الهیات و معارف اهل‌البیت(ع)، دکتر ابراهیم رضایی؛ معاونت فرهنگی و اجتماعی،دکتر صحبت الله حسنوند؛ مدیر گروه معارف اهل البیت(ع) برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمدصالح طیب‌نیا به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به نسل های مختلف دانشگاه در صد سال اخیر اظهار داشت: نسل اول دانشگاه ها  با هدف تربیت نسل دانش محور، آموزش داده می شدند، یعنی کار تربیت نیروی متخصص جامعه را انجام می دادند.

وی افزود: نسل دوم دانشگاه ها، دانشگاه های پژوهش محور بودند و هدف آنها حل مسئله بود، لذا رشته های کارشناسی ارشد و دکتری دائر شد و نسل سوم نیز دانشگاه های کارآفرین هستند که در این مرحله پارک های علم و فناوری شکل گرفت.

وی دانشگاه های نسل چهارم را دانشگاه هایی برای حل مسائل پیچیده بیان کرد و گفت: این دانشگاه ها درحکمرانی شریک می شوند و در این مرحله اندیشکده ها در کنار دانشگاه ها شکل گرفت و پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری، در واقع یک اندیشکده از نسل چهارم است.

طیب نیا با اشاره به دلیل اهمیت مطالعات وقف و نیکوکاری عنوان کرد: در کتاب معماران عصر جدید، آمده است که آینده دنیا را خیریه ها و سمن ها اداره می کنند.

وی خاطر نشان کرد: ظرف 8 سال آینده در دنیا امری به نام آموزش و پرورش نخواهیم داشت و مدرسه های هوش مصنوعی جای آن را خواهند گرفت و اکنون بیل گیتس این مدارس را ایجاد کرده و به 24 زبان دنیا نیز فعال است و آکادمی هوش مصنوعی، یکی از کارهای خیریه بیل گیتس به شمار می رود.

وی با تاکید بر ورود خیریه ها در امر حکمرانی تصریح کرد: در دوران صفویه ایران با وقف اداره می شد و وقف یک روش تامین مالی بود و این امپراطوری با وقف اداره می شده است.

وی خاطر نشان کرد: پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) از نسل چهارم دانشگاه ها بوده و معتقد هستیم که در آینده خیریه ها در امر حکمرانی حضور دارند و باید با این شیوه آشنا شویم و این حکمرانی از سنخ حکمرانی نرم است.

طیب نیا به برخی از دستاوردها و اقدامات  پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری اشاره کرد و افزود: حمایت از پایان نامه ها و رساله های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، انتشار مجله علمی پژوهشی، برگزاری همایش های دوسالانه، تعریف پروژه های پژوهشی، انتشار کتاب، تصویب رشته کارشناسی مدیریت سمن ها و خیریه ها برای اولین بار در کشور و افتتاح انجمن علمی دانشجویی برای آشنایی دانشجویان با کار علمی در حوزه های نیکوارانه برخی از اقدامات این پژوهشکده بوده است.

گفتنی است در این مراسم از کتاب‌های نردبان برند(ویژند) ، خیریه در مسیر قانون، راه و رسم خیریه‌داری و شوک خیریه، رونمایی شد.

 

نردبان برند(ویژند)؛ به قلم سارا دورهام و مترجم علی نجار

در چکیده این کتاب آمده است:

در بازار نامطمئن امروزی، سازمان‌های غیرانتفاعی با این مسائل مهم مشابه مواجه‌اند:

نحوۀ نمایش ارزش خود،کسب اعانات با کارکنان، سرمایه و تجربۀ محدود ارتباطات.

نردبان ویژند به رهبران غیر‌انتفاعی، رویکرد آزموده‌ای را برای جمع‌آوری اعانه عرضه می‌کند. این رویکرد تمرکز خود را بر بازاریابی و ویژندسازی و ارتباطات قرار می‌دهد. در این منبع حیاتی، سارا دورهام، کارشناس تحسین شده‌ی ارتباطات غیرانتفاعی، اهمیت برنامه‌ی یکپارچه‌ی بازاریابی و جمع‌آوری اعانه را بر اساس مأموریت روشن و راهبرد مرتبط آشکار می‌کند. او راهنمایی عملیِ دقیقی برای ایجاد ویژندی شاخص و معنادار و گسترش راهبرد ارتباطات چند سطحی جامع عرضه می‌کند.

نردبان ویژند رویکردی جامع برای ارتباطات است که همه‌ی اعضای هیئت مدیره‌ی سازمان، رهبر کارکنان، داوطلبان، کارکنان برنامه و گاه، سرمایه‌گذاران و اهداکنندگان را درگیر می‌کند. خوانندگان یاد می‌گیرند چگونه هر جنبه‌ای از تلاش‌های ویژندسازی و ارتباطات خود را از ابتدا تا انتها هماهنگ کنند. دورهام نشان می‌دهد چگونه می‌توان جمع‌آوری اعانه و برنامه‌ها و تلاش‌های حمایتی را این‌گونه تقویت کرد:

– بیان مشخصات سازمانی: چشم‌انداز،مأموریت، ارزش‌ها، اهداف، موقعیت و شخصیت؛

– گسترش هویتی مستحکم: سکوی دیداری و سکوی پیام رسانی؛

– تبلیغ هوشمند: برخط، چاپی، حضوری، روی هوا و با گوشی همراه؛

– فراتر رفتن از ارتقای ویژند: اندازه‌گیری تأثیر ارتباطات در برنامه‌ها، جمع‌آوری اعانه، حمایت از ارتباطات موفق با وقوع تغییر و حفظ آن.

روش نردبان ویژند سازمان‌های غیر انتفاعی را قادر می‌سازد پول بیشتری جمع‌آوری کنند و به مخاطبان بیشتری در برنامه‌هایشان دست  یابند و ارتباط نزدیک‌تری با قانون‌گذاران و رسانه‌ها و جامه ایجاد و آن را حفظ کنند.

کتاب‌ خیریه در مسیر قانون؛ به قلم داریوش کیوانی

در چکیده این کتاب آمده است:

قانون به مثابه فرآورده‌ای اجتماعی، مهم‌ترین شاخصۀ هر جامعۀ انسانی به شمار می‌رود. حفظ نظم و امنیت و جلوگیری از هرج‌و‌مرج با اتکای به قانون، از آن‌چنان اهمیتی در هر جامعه برخوردار است که گویا وجود و بقای جامعه با وجود قانون گره خورده است. رسالت قانون‌گذار در هر کشور نیز احصای نیازهای اجتماعی و به‌نظم‌کشیدن آن‌هاست. مردمی بودن کار خیر از سویی و وابستگی برخی سازمان‌های خیریه به دولت از سوی دیگر و لزوم نظارت بر شیوۀ هزینه کرد خیرات عام‌المنفعه، به این بخش، ساختارهای دینی دولتی با کارکردهای گوناگون فرهنگی اجتماعی داده است.همچنین، حمکرانی آنرا نسبت به دیگر نهادهای اجتماعی، پیچیده‌تر و ساماندهی و ارزیابی آن را دشوارتر کرده است. از‌این‌رو، شناسایی قوانین و مقررات حاکم بر این عرصه، از اهداف اصلی ما در کتاب خیریه در مسیر قانون است.

هدف ما در این کتاب تدوین مجموعه‌ای منسجم از قوانین و مقررات عرصۀ وقف و امور خیریه است. بر این اساس تلاش کرده‌ایم با واکاوی قوانین و مقررات، قوانین مهم را برای آگاهی بخشی و بهره‌برداری خیّران، واقفان، متولیان موقوفات، مؤسسات خیریه و نیز دانشمندان و پژوهشگران گردآوری کنیم.

کتاب راه و رسم خیریه‌داری؛ به قلم میلاد مرادی و افشین خورشیدنیا

گذار کار خیر از شکل فردی و غیر رسمی به شکل قانونی و رسمی، نیازمند یادگیری قوانین و مقررات در حوزه‌های گوناگون است. در برخی کشورهای دنیا برای مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه رشته‌های تحصیلی، دوره‌های آموزشی،کتاب‌های راهنما و سایر محتواهای کاربردی وجود دارد؛ در حالی که این‌ها در کشور ما بسیار اندک است. کتاب پیش رو به منظور راهنمایی و هدایت عملی مسئولان امور خیر و به ویژه مؤسسات خیریه نوشته شده است و حاوی مطالب و مباحث کاملا کاربردی و عملی است. در این کتاب سعی شده است به پرسش‌های رایج مربوط به مؤسسات خیریه پاسخ داده شود: از پرسش‌های مربوط به پیش از راه اندازی مؤسسه گرفته تا نحوه‌ی گرفتن مجوز، مدیریت مؤسسه یا مسائل مربوط به قوانین و مقررات گوناگون و انحلال آن.

این کتاب برای این مخاطبان تدوین شده است: مدیران،‌اعضای هیئت‌های مدیره، اعضای هیئت‌های امنا، اعضای هیئت‌های مؤسس مؤسسه‌های خیریه، کارمندان و داوطلبان آن‌ها، نیکوکاران و در نهایت، مدیران و کارشناسان دولتی‌ای که مسئول امور خیریه هستند.

کتاب شوک خیریه؛ به قلم بیل‌های و وری گری و مترجم علی نجار

چقدر با سازمان‌های اقتصادی آشنا هستید؟

چقدر ساز و کار اداره‌ی یک سازمان اقتصادی را می‌شناسید؟

به نظر شما آیا خیریه هم یک سازمان اقتصادی محسوب می‌شود؟

بر خلاف تفکر بسیاری از افراد، خیریه‌ها یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی هستند. در واقع خیریه‌ها سازمان‌های واسطه‌ای قابل اعتماد و شریفی هستند که سرمایه را جمع‌آوری کرده و سپس در زمینه‌های مورد نیاز که به وسیله‌ی تحقیق و نیازسنجی به آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند، صرف می‌کنند. اما در دنیای بعد از ویروس کرونا که تمامی کشورها با تورم شدید روبرو شده‌اند، کار برای سازمان‌های امور خیر به مراتب سخت‌تر شده‌است؛ چرا که افرادی هستند که در بحث مدیریت اقتصادی خود با سرمایه‌ی مازاد مواجه نخواهند شد تا بتوانند آن را در امور خیریه صرف کنند و به همین دلیل ممکن است سرمایه‌ی ورودی خیریه‌ها افت کند، در حالی‌که زمینه‌های مورد نیاز امور خیر روز افزون هستند. در این‌جا نقش خود خیریه‌ها برای جمع‌آوری صحیح و مدیریت‌ شده‌ی اعانه‌ها و آموزش به مردم برای مدیریت اقتصادی پررنگ خواهد شد. کتاب حاضر پاسخی است بر بسیاری از این چالش‌ها و چالش‌های دیگر خیریه‌ها در اقتصاد نوین.

قابل ذکر است علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند به انتشارات مهرستان مراجعه نمایند.

          

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *