شناسایی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی خیر خواهانه و اولویت بندی سناریوها
پدیدآور: صبا بهرامی
چکیده:
امروزه نقش اجتماعی شرکت ها بسیار پررنگ تر از قبل شده است. از آنجایی که امروزه مسئولیت اجتماعی به یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در کسب و کار تبدیل شده است، لذا شرکت ها نیز جهت باقی ماندن در عرصه رقابتی ناگزیر به ادغام این موضوع با برنامه های بازاریابی خود هستند. بازاریابی خیرخواهانه یک استراتژی نوین بازاریابی است که صرفاً به روش های جاری و مرسوم جهت کسب مزیت رقابتی اکتفا نکرده و عوامل پیچیده تری همچون حس نوع دوستی و دیگرخواهی را به یاری می طلبد. افزایش توجه جامعه و شرکت ها به بازاریابی خیرخواهانه باعث شد که تحقیقات آکادمیک بیشتری در این زمینه انجام شود. لذا پیش از اجرای عملیاتی بازاریابی خیرخواهانه توسط بنگاه های اقتصادی در ایران، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی خیرخواهانه لازم است. پژوهش حاضر بدنبال شناسایی و الویت بندی سناریوهای موفقیت بازاریابی خیرخواهانه از دید مصرفکنندگان می باشد. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان شهر شیراز می باشند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش جزء پژوهش های توصیفی-پیمایشی میباشد، که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پس از جمعآوری اطلاعات، تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل توأمان صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد که در بین عوامل مؤثر بر موفقیت کمپین های بازاریابی خیرخواهانه از دید مصرفکنندگان به ترتیب 1 .عوامل مرتبط با محل هزینه کرد 2 .عوامل مرتبط با اندازه کمک مالی 3 .عوامل مرتبط با همکاری با سازمان خیریه و در آخر .4 عوامل مرتبط با فرم کمک اهمیت دارد. در بین عوامل مرتبط با محل هزینهکرد، اول کودکان بی سرپرست سپس موارد بهداشتی و بیماری های خاص و در آخر فقر و آموزش، از نظر مصرفکنندگان دارای اولویت میباشند. در رابطه با عوامل مرتبط با اندازه کمک مالی، 1تا 5 درصد قیمت محصول و سپس 5 درصد قیمت محصول به بالاسش دارای الویت میباشد. در رابطه با سازمان خیریه مصرفکنندگان عدم همکاری با سازمان خیریه را نسبت به همکاری با سازمان خیریه ترجیح میدهند. در اخر در رابطه با عوامل مرتبط با فرم کمک، مصرفکنندگان شکل غیرپولی را نسبت به شکل پولی ترجیح میدهند.
کلیدواژهها: سازمان خیریه،بازاریابی خیرخواهانه،اندازه کمک مالی،فرم کمک
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.