تبیین مبانی نظری اصلاح الگوی مصرف در قرآن کریم و روایات

(20 صفحه اول در ایرانداک نمایه نشده است)

پدیدآور: عباس قربان پور

چکیده:

اصلاح الگوی مصرف عبارت است از اصلاح چارچوب های تعیین کننده کیفیّت و کمیّت مصرف. به عبارت دیگر مقدار و نوع مصرف کالاها و خدمات مصرفی افراد و جامعه طوری تغییر نماید که به خیر و مصلحت فردی و اجتماعی آنها منجر شود. بر این اساس ما در این پژوهش درصدد بیان برخی از مبانی نظری اصلاح الگوی مصرف می باشیم که پس از جستجو، آیات و روایات مربوط به آن استخراج و برخی از مهمترین این مبانی اسننباط گردید. در ابتدای این پژوهش، مسأله مصرف از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. سپس برخی از مهمترین اصول و قواعد موثر در اصلاح الگوی مصرف مانند؛ اعتدال و میانه روی، انفاق، مواسات با دیگران، تقدیر معیشت، منع اسراف و تبذیر، بخل(تقتیر)، زراندوزی، رفاه طلبی(إتراف) و … را ارائه نموده ایم. و در ادامه نیز ارزشهایی اعتقادی( مالکیّت مطلق الهی، معاد و روز جزاء ) و ارزشهای رفتاری( رعایت تقوی و ترک گناهان، شکر نعمت های الهی ) که موثر در امر مصرف و الگوی مصرف هستند را تشریح نموده ایم و در پایان این پژوهش نیز بعضی از آثار و پیامدهای منفی عدم اصلاح الگوی مصرف مانند؛ فقر، فاصله شدید طبقاتی، کفر و انکار آیات الهی، نزول بلاها و عذابها و … را از دید آیات و روایات مورد بررسی قرار داده ایم.

کلیدواژه‌ها: انفاق،قناعت،اعتدال،اسراف،بخل،اصلاح الگوی مصرف،قرآن

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *