رابطه مدیریت دانش و وجدان کاری با توانمندسازی کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس

پدیدآور: علی بمانی استاد راهنما: رضا زارعی

: چکیده

هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه بین مدیریت دانش و وجدان کاری با توانمند سازی کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس بوده است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه ی استان فارس هستندکه در زمان انجام پژوهش بالغ بر 250 نفر بودند. روش نمونه گیری ، تصادفی خوشه ای تک مرحله ای بوده است.جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن(2004) ، وجدان کاری کاستا و مک کرا(1992) و توانمند سازی اسپریتزر(1995) استفاده شده است و هر سه پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی بر خور دار بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت . در بخش آمار توصیفی با استفاده از جدول فراوانی ها و شاخص هایی نظیر حداقل ، حد اکثر ، میانگین و انحراف معیار به توصیف داده ها پرداخته شده و در بخش آمار اسنتباطی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش و وجدان کاری با توانمند سازی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. هم چنین هر دو متغییر مدیریت دانش و وجدان کاری پیش بینی کننده ی معناداری برای توانمند سازی هستند.بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد وجدان کاری با توانمند سازی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. هم چنین از بین ابعاد مدیریت دانش بعد دانش آفرینی(خلق دانش) و بین ابعاد وجدان کاری بعد موفقیت مداری پیش بینی کننده معنا داری برای توانمندسازی هستند اما ابعاد انتشار دانش، به کارگیری دانش ، ذخیره سازی دانش و جذب دانش پیش بینی کننده های معنا داری برای توانمند سازی نیستند. و هم چنین بعد خود اتکا بودن در بین ابعاد وجدان کاری پیش بینی کننده معنا داری برای توانمند سازی نیست.

کلیدواژه‌ها: توانمند سازی،وجدان کاری،سازمان اوقاف وامور خیریه،مدیریت دانش،توانمندسازی،کارکنان ،استان فارس

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *