تدوین استراتژی های بازاریابی در موسسات غیرانتفاعی مبتنی بر آمیخته بازاریابی خدمات (مورد مطالعه: موسسه خیریه فاطمه زهرا (س) سمنان))

پدیدآور: سیدمحمدحسن طباطبایی استاد راهنما: داود فیض استاد مشاور: مرتضی ملکی

چکیده:

مجموعه‌های فعال در بازار اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی برای فعالیت و ابقا نیازمند سندی کاربردی به جهت ترسیم چشم‌اندازی روشن و اهدافی مبرهن برای اجرا و پیشبرد مقاصد خود می‌باشند. در این میان بخش اعظمی از فعالان بازارهای جهانی را سازمان‌های خدماتی تشکیل می‌دهند که ویژگی‌ها و تعاریف مختص خود را دارند. در پژوهش حاضر مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) سمنان مورد مطالعه قرار گرفت تا با توجه به مطالعات انجام گرفته در ادبیات موضوعی برای مؤسسه مورد مطالعه، تدوین استراتژی مبتنی بر آمیخته بازاریابی انجام گیرد. این تحقیق از نوع توصیفی بوده و داده‌ها در دو مرحله جمع‌آوری شده است. در مرحله اول مصاحبه با مدیران مؤسسه به جهت اکتشاف تعاریف استراتژی مبتنی بر آمیخته خدمات موسوم به P7 انجام گرفت و سپس از طریق توزیع دو نوع پرسشنامه مجزا در بین افراد جامعه آماری مخاطبان مؤسسه شامل 265 مددجو و نمونه آماری 157 نفر که در سال جاری از مؤسسه محصول و خدمت دریافت کرده‌اند و جامعه آماری خیّرین با تعداد 93 عضو و نمونه آماری 80 نفر که به صورت مستمر به مؤسسه کمک می‌کنند، داده‌ها جمع‌آوری و با آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در عین تناظر عناصر تعریف شده در آمیخته بازاریابی خدمات برای مؤسسات انتفاعی در بازارهای تجاری و مؤسسه خیریه، برخی عناصر متفاوت و نیازمند باز تعریف می‌باشند که در پژوهش حاضر این امر صورت گرفت، و استراتژی بازاریابی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا (س) با توجه به ویژگی‌های خاص آن تدوین شد.

کلیدواژه ها: موسسه خیریه،استراتژی های بازاریابی،موسسات غیر انتفاعی،موسسه خیریه فاطمه زهرا،سمنان

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *