بررسی روند تغییرات ارزش نوع دوستی مردم تهران
محمد آقاسی [1]
محمدرضاجوادی یگانه[2]
زهراسادات روح الامین[3]
چکیده
یکی از انواع تغییرات اجتماعی، تغییرات برنامهریزی شده است که بُعدی از آن با استفاده از سیاستگذاریاجتماعی و سیاستگذاریفرهنگی، باعث تغییر و تحول در کیفیت زندگی مردم کشورهای جهان میگردد. اهمیت این سیاستگذاریهای گسترده و تاثیر آن عاملی است که کشورهای اسکاندیناوی، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ را سالهاست در رتبهبندی بالاتری از دیگر کشورها قرار میدهد. در این میان توجه به مبانی و مبادی فرهنگی جامعه و نیز شرایط اجتماعی آن، می تواند نقشی جدی و مهم را در ارتقای سطح برنامهها داشته باشد.
از دیگر سو باید توجه داشت که در دنیای جدید و با گسترش رسانههای جمعی و حاکمیت آنان بر اذهان و افکار جهانیان در دنیایی جهانی شده به سر می بریم که تغییرات در سطح جهانی بر سطح منطقهای و محلی را بیش از پیش تاثیرگذار نموده است. زندگی روزمره مردم یکی از حوزه های بازنماینده فعل و انفعالات میان فرهنگ و جامعه با یکدیگر و با جهان می باشد که تحت عنوان چرخش فرهنگی تبیین می گردد.
در حال حاضر جامعه توليد محور به جامعه مصرف محور حول محور شهر مبدل شده است. باید توجه داشت که فرايند مصرف آنچنان فرايندي از فعاليت اجتماعي، فرهنگي و نمادين است كه بر خلاف تصور منفعت گرايي، ليبراليسم كلاسيك يا بعضي از انواع ماركسيسم مادهگرايانه، كاملا اقتصادي نيست. مصرف را در صورت بندي هاي مرفه اجتماعي سرمايه داري مدرن غرب بايستي به عنوان فرايندي كه با بازي نمادها و نه با ارضاء نيازهاي مادي حكومت سرو كار دارد، ملاحظه و مطالعه نمود.
یکی از نگرانی های حرکت به سمت جامعه مصرفی افزایش «فردگرایی خودخواهانه» است که اخلاق عمومی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر ایفای نقش مردم در جامعه به عنوان کنشگر «امر خیر» بر روی زمین می ماند و به عینیت نمی رسد. این مقاله بر آن است تا شاخص دگردوستی که یکی از شاخص های اخلاق اجتماعی است را پس از واکاوی نظری و مفهومی، با استفاده از تحلیل ثانویه داده های تجربی پیمایشهای صورت گرفته در شهر تهران، مورد بررسی قرار دهد.
واژگان کلیدی: تغییرات ارزشی، فراتحلیل، جامعهشناسی اخلاق، دگردوستی، امر خیر
مقدمه و بیان مساله
یکی از انواع تغییرات اجتماعی[4]، تغییرات برنامه ریزی[5] شده است که بُعدی از آن با استفاده از سیاستگذاری اجتماعی-فرهنگی، باعث تغییر و تحول در کیفیتزندگی مردم میگردد. اهمیت این سیاستگذاریهای گسترده و تاثیر آن عاملی است که کشورهای اسکاندیناوی، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ را سالهاست در رتبهبندی بالاتری از دیگر کشورهای ثروتمند غربی قرار میدهد.
در این میان توجه به مبانی و مبادی فرهنگی جامعه و نیز شرایط اجتماعی آن، می تواند نقشی جدی و مهم را در ارتقای سطح برنامه ها داشته باشد. از دیگر سو باید توجه داشت که در دنیای جدید و با گسترش رسانههای جمعی و حاکمیت آنان بر اذهان و افکار جهانیان در دنیایی جهانی شده به سر می بریم که تغییرات در سطح جهانی بر سطح منطقه ای و محلی را بیش از پیش تاثیرگذار نموده است. شولت جهانی شدن را در پنج معنای متفاوت به کار می برد:
او خود معنای آخر را می پذیرد و جهانی شدن را فرایندی مستمر می داند که جهان را به «سپهر اجتماعی بدون مرز» تبدیل می کند. او همچنین معتقد است تقسیم بندی های جغرافیایی باقی خواهد ماند، ولی جغرافیای سیاست جهانی دیگر محدود به قلمرو سرزمینی کشورها نخواهد بود.(شولت 1384: 16-47) هاروی نیز فرایند جهانی شدن را حاصل بر هم زدن نظم سنتی فضا و زمان میداند و در این رابطه به نظام اقتصادی توجه زیادی میکند. از نظر وی نقش دولت در مدیریت اقتصاد کنونی زیر سؤال رفته است. او با تنزل ابعاد فرهنگی به دترمنیسم اقتصادی از نظریهپردازی در مورد نقش مولد بازنمودها و تصورات در رسانههای جمعی و فرهنگ مصرفی ناتوان میماند و بنابراین نمیتواند به استراتژیهای سیاست فرهنگی که بالقوه دگرگونساز هستند، بپردازد.(گلمحمدی،1381 و نش، 1380)
زندگی روزمره[11] مردم یکی از حوزه های بازنماینده فعل و انفعالات میان فرهنگ و جامعه با یکدیگر در جهان کوچک شده امروز از آن تحت عنوان چرخش فرهنگی[12] یاد می گردد. در دنیای جهانی شده کنونی بسیاری از جوامع توليد محور[13] به جامعه مصرف محور[14] حول محور شهرها، کلانشهرها و دولتشهرها مبدل شده است.
همچنین باید توجه داشت که فرايند مصرف گونهای از فعاليت اجتماعي، فرهنگي و نمادين است كه بر خلاف تصور منفعت گرايي، ليبراليسم كلاسيك يا بعضي از انواع ماركسيسم ماده گرايانه، كاملا اقتصادي نيست. مصرف را در صورتبنديهاي مرفه اجتماعي سرمايهداري مدرن غرب بايستي به عنوان فرايندي كه با بازي نمادها و نه با ارضاء نيازهاي مادي حكومت سرو كار دارد، ملاحظه و مطالعه نمود.(باكاك 1381 و فیسک 1384)
یکی از نگرانی های حرکت به سمت جامعه مصرفی افزایش فردگرایی خودخواهانه است که اخلاق اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و در جوامع نوین «فرهنگ مصرف»[15] جاری و ساری شده و گونههای جدید اخلاقی را رقم زده است. مفهوم دگردوستی یکی از شاخص های مهم اخلاق اجتماعی است. از دیگرسو، به طور معمول ایرانیان را با خلق و خوی مثبت نوعدوستی میشناسند.
اما در پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان(1379و 1382و 1394) وضعیت ارزشهای اخلاقی در جامعه ایرانی مورد توجه بوده است. مقایسه یافتههای سه موج حاکی از کاهش نسبی ارزشهای اخلاقی ایرانیان از نظر پاسخگویان در گذر زمان است. این مقاله بر آن است پس از واکاوی نظری و مفهومی، با استفاده از تحلیل ثانویه دادههای تجربی پیمایشهای صورت گرفته در ایران، روند تغییرات این شاخص را در شهر تهران، مورد بررسی قرار دهد.
مبانی نظری و مفهومی
دغدغه اصلی و مساله[16] دورکیم به عنوان یکی از سردمداران تبدیل شدن جامعه شناسی به یک علم دانشگاهی، به دنبال تقویت اخلاق اجتماعی است. او اخلاق را به عنوان محصولی از فرایند کنش جمعی مردم می داند و میخواند. دوركیم درباره اخلاق معتقد است اگر اخلاقی وجود دارد جز گروه متشکل از افراد بیشمار یعنی جامعه را نمیتواند هدف قرار دهد.
از اینرو اخلاق از جایی آغاز میشود كه وابستگی به یك گروه آغاز میشود و بشر تنها از آن رو موجودی اخلاقی است كه در جامعه زندگی میكند. زیرا اخلاقیات یعنی همبسته گروه خود بودن. دورکیم درباره اخلاق فردی معتقد است اگر مراد از اخلاق فردی مجموعه وظائفی باشد که افراد آنها را در زندگی خود تشخیص میدهند و بدان عمل میکنند و قائم به ذات افراداند این تلقی از اخلاق یک انتزاع محض است و هیچ مصداقی در واقعیت نخواهد داشت.
اخلاق در هر درجه از تکاملش هیچگاه جز در جامعه وجود نداشته است و تغییرات آن همیشه تابعی است از تغییرات شرایط اجتماعی. بر این پایه در نظر گرفتن کیفیت اخلاق بدون وجود جوامع در حکم خروج از دایره واقعیات و ورود به قلمرو فرضیههای بیپایه و تخیلات نیازمودنی است. وظایف فرد در قبال خویش در واقع همان وظایف وی در قبال جامعهاند.
همانطور که ذکر گردید از منظر جامعه شناختی، نوع دوستی یکی از ابعاد مهم اخلاق اجتماعی به شمار میآید. کنت بر آن بود که نیرو یا انگیزه معطوف به منفعت دیگران شالوده زندگی اجتماعی است و دورکیم آن را مبنای زندگی اجتماعی تلقی کرده، چرا که آن یک تکلیف اخلاقی اجتماعی است که تضعیف آن منجر به اخلال رابطهای میشود (احمدی، 1388: 88). رفتار نوعدوستانه زمانی شکل میگیرد که فرد در مواجهه با حالتهای اضطراری به تمام مراحل جواب مثبت بدهد و به نفع دیگران یعنی قربانیان یا نیازمندان مداخله و رفتار نماید.
دگر دوستی بدان معنا است که در سطح نظام شخصیت و نظام رفتاری این تمایل غالب شود که افراد غیر دوست را دشمن نبینند. به عبارتی، غریبه مترادف دشمن تلقی نگردد بلکه بالعکس تمایل به شناسایی متقابل یکدیگر به عنوان یک شخص منحصر به فرد که دارای قابلیتهای خاص خود است، وجود داشته باشد (درایور، 2001،: 393، چلبی، 1375: 159 به نقل از امینی،1385)
روش تحقیق
در مطالعات اجتماعی تکیه بر دادههای اجتماعی و گردآوری آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است. مطالعاتی از این دست که در طول زمان انجام پذیرد را مطالعات طولی نام نهادهاند که شامل مطالعات نسلی، مطالعات پانل و روند پژوهی میباشد.(بیکر، 1386: 117) روند پژوهی[17] یا مطالعه روندی در حقیقت تلاش میکند دادههای مختلف، در بازههای زمانی متفاوت و نیز مربوط به آدمهای مختلف را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. هر چند در ایران متاسفانه تحقیقات پیمایشی موزون را نداشته ایم اما از میان تحقیقات مختلف میتوان دادههایی در این خصوص را یافت و بررسی نمود.
یافتههای تحقیق
تهران هم از جهت بافت و هم پایتخت و هم جمعیت دلایل خاصی برای مطالعه مجزا دارد. از نظر فرهنگی تهران را می توان ویترین تغییرات در ایران دانست. تحقیقات نشان میدهد وضعیت اخلاق اجتماعی نیز در این کلانشهر چندان مناسب نیست. به عنوان نمونه تحقیق محمدرضا جوادییگانه و سیدضیاء هاشمی از منظری دیگر اما مشترک با موضوع نوشتار حاضر به تأمل و «بررسی تجربی کنشهای همیارانه و غیرهمیارانه» براساس نظریههای دو راهی اجتماعی، نظریه انتخاب عاقلانه و نظریهبازی، در میان 730 نفر جمعیت نمونه ساکن شهر تهران در سنین 15 سال به بالا پرداختهاند.
برای سنجش رفتار در دوراهیهای اجتماعی شش موقعیت را که افراد مخیر به صرف نظر کردن از منافع فردی کوتاه مدت و در نظر گرفتن نفع جمعی(گزینه همیارانه) و عمل براساس نفع فردی آنی و بیتوجهی به منافع جمعی(گزینه غیرهمیارانه) بودند، طراحی کردند. نتیجه محققان آن بوده است که دو سوم پاسخگویان در موقعیت دو راهی اجتماعی «همیارانه» رفتار میکنند. همینطور میزان رفتار همیارانه سایر مردم از نظر پاسخگویان (که به نوعی فرافکنی رفتار آنها نیز میتواند تلقی شود) در موقعیتهای اجتماعی حداکثر 40 درصد و موقعیتهای اقتصادی و سیاسی -که حاوی نفع مادی چشمگیر برای فرد است- زیر 20% است.
آنها فرض گرفتهاند که تصور از رفتار غیرهمیارانه دیگران، میتواند فرافکنی از رفتار خود فرد باشد. بر این اساس پژوهشگران در این مطالعه (مانند کثیری از مطالعات تجربی دیگر)، با تفاوت 50 درصدی میان تصور فرد از رفتار مردم با رفتار خود فرد روبه رو شدهاند که مقداری از آن میتواند به نفع رفتارهای غیرهمیارانه مصادره شود. قابل افزودن است که یافتههای جوادییگانه و هاشمی نشان دهنده رفتار همیارانه در زنان، مذهبیها، شخصیتهای اجتماعی(در مقابل فردگراها)، دارندگان اعتماد به دیگران، معتقدین به اثربخشی دراز مدت رفتارهای همیارانه و معتقدین به حاکمیت فضای غیررقابتی در جامعه، بیشتر و جدیتر است.
بهطور کلی قضاوت ایشان آن بوده است که میزان رفتارهای همیارانه در تهران پائین است و این یکی از مسائل اساسی اجتماعی است. رفتار همیارانه مردم در حالت عادی حداکثر 40 درصد (نزدیک دو سوم) مردم است. اما در شرایطی که منافع فردی در مقابل منافع جمعی قرار میگیرد نفع فردی آنی را انتخاب میکنند (محمدرضا جوادی یگانه و سیدضیاء هاشمی، 1384، ص 173-141)
یکی از پژوهشهای انجام شده در حوزه دگردوستی توسط سعیده امینی در سال 1385 انجام شده است. جمعیت نمونه وی 419 نفر از ساکنین یک منطقه توسعه یافته تهران(منطقه 3) و کمتر توسعه یافته (منطقه 19) بوده است. متغیر اصلی وی یکی از مفاهیم اصلی اخلاق اجتماعی یعنی میزان رعایت «دگردوستی» یا رفتار دگردوستانه بوده است. وی دگردوستی را معادل آن داشته که افراد غیر دوست را دشمن ببینید(و با تاسی از چلبی، 1375) آن را دارای دو بعد «وابستگی عاطفی تعمیم یافته» و «تعهد تعمیم یافته» است. امینی دگر دوستی را در سه بعد ارزشها، باورها و رفتارها سنجیده است. میزان توجه شهروندان تهران به ارزشهای اجتماعی در پژوهش وی به قرار ذیل است.
جدول شماره 1: توزیع پاسخگویان بر حسب ارزش های اجتماعی در پژوهش امینی 1385
خیلی خوب | خوب | متوسط | بد | خیلی بد | کل | |||||||
تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | |
دوستی | 219 | 5/52 | 163 | 1/39 | 26 | 2/6 | 7 | 7/1 | 2 | 5/0 | 417 | 100 |
انفاق | 220 | 8/52 | 155 | 2/37 | 34 | 2/8 | 5 | 2/1 | 3 | 7/0 | 417 | 100 |
ایثار | 195 | 8/46 | 167 | 40 | 44 | 6/10 | 9 | 2/2 | 2 | 5/0 | 412 | 100 |
تساهل | 122 | 6/29 | 158 | 3/38 | 68 | 5/16 | 46 | 2/11 | 18 | 4/4 | 412 | 100 |
حس تعلق به جمع | 138 | 4/33 | 163 | 5/39 | 63 | 3/15 | 34 | 2/8 | 15 | 6/3 | 413 | 100 |
خیر جمعی | 201 | 3/48 | 160 | 5/38 | 32 | 7/7 | 14 | 4/3 | 9 | 2/2 | 413 | 100 |
خودخواهی | 13 | 1/3 | 38 | 2/9 | 33 | 8 | 137 | 33 | 194 | 7/46 | 415 | 100 |
انجام وظیفه | 252 | 7/60 | 147 | 4/35 | 13 | 1/3 | 1 | 2/0 | 2 | 5/0 | 415 | 100 |
نوع دوستی | 228 | 8/54 | 147 | 3/35 | 29 | 7 | 9 | 2/2 | 3 | 7/0 | 416 | 100 |
توجه به شهروندان | 243 | 1/58 | 147 | 2/35 | 18 | ¾ | 8 | 9/1 | 2 | 5/0 | 418 | 100 |
صداقت | 293 | 3/70 | 101 | 2/24 | 19 | 6/4 | 3 | 7/0 | 1 | 2/0 | 417 | 100 |
برای مثال 6/91 درصد از پاسخگویان دوستی را خیلی خوب و خوب، 2/6 درصد متوسط، 2/2 درصد بد و خیلی بد میدانند. همچنین نگرش پاسخگویان به رعایت اصول اخلاقی عام از جانب دیگران به شرح ذیل گزارش شده است:
جدول شماره 2: نگرش نسبت به رعایت اصول اخلاقی عام از جانب دیگران
خیلی خوب | خوب | متوسط | بد | خیلی بد | کل | ||||||
تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | |
کمک به آسیب دیدگان کشور خود | 60 | 5/14 | 188 | 5/45 | 100 | 2/24 | 45 | 9/10 | 20 | 8/4 | 413 |
تهیه جهیزیه برای دختران فقیر | 30 | 3/7 | 150 | 5/36 | 119 | 29 | 80 | 5/19 | 32 | 8/7 | 411 |
احترام به عقاید مخالف دیگران | 11 | 7/2 | 104 | 3/25 | 116 | 2/28 | 127 | 9/30 | 53 | 9/12 | 411 |
معامله کردن با آشنا به جای غریبه | 47 | 5/11 | 111 | 3/27 | 116 | 5/28 | 88 | 6/21 | 45 | 1/11 | 407 |
راهانداختن کار همه مردم در ادارهها | 19 | 7/4 | 66 | 4/16 | 107 | 6/26 | 120 | 8/29 | 91 | 6/22 | 403 |
بیاعتنا گذاشتن از کنار مشکلات دیگران | 39 | 4/9 | 109 | 4/26 | 88 | 3/21 | 102 | 7/24 | 75 | 2/18 | 413 |
راست نگفتن | 77 | 7/18 | 114 | 7/27 | 92 | 4/22 | 73 | 8/17 | 55 | 4/13 | 411 |
کمک به فقرا و نیازمندان | 37 | 9 | 126 | 6/30 | 151 | 7/36 | 68 | 5/16 | 30 | 3/7 | 412 |
کمک بدون هیچ توقعی | 28 | 9/6 | 87 | 3/21 | 115 | 2/28 | 116 | 4/28 | 62 | 2/15 | 408 |
کمک به آسیب دیدگان کشورهای دیگر | 25 | 1/6 | 104 | 6/25 | 111 | 3/27 | 99 | 3/24 | 68 | 7/16 | 407 |
پافشاری کردن بر روی عقیده خود | 85 | 6/20 | 134 | 5/32 | 123 | 9/29 | 54 | 1/13 | 16 | 9/3 | 412 |
در مجموع وضعیت متغیر دگردوستی در بعد ارزش ها به تفکیک گویهها به قرار زیر بوده است:
جدول شماره 3: وضعیت دگردوستی در پژوهش امینی 1385
مقیاس | گویه | خیلی خوب | خوب | متوسط | بد | خیلی بد | کل | ||||||
تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | تعداد | درصد | ||
دگر دوستی | نوع دوستی
(عشق به همنوع صرفنظر از مقام و موقعیت) |
228 | 8/54 | 147 | 5/35 | 29 | 7 | 9 | 2/2 | 30 | 7/0 | 416 | 100 |
دوستی
(نگاه دوستانه و غیر دشمنانه داشتن به دیگران) |
219 | 5/52 | 163 | 1/39 | 26 | 6/2 | 7 | 7/1 | 2 | 5/0 | 417 | 100 | |
توجه به حقوق دیگر شهروندان | 243 | 1/58 | 147 | 2/35 | 18 | 3/4 | 8 | 9/1 | 2 | 5/0 | 418 | 100 | |
حس تعلق به جمع | 138 | 4/33 | 163 | 5/39 | 63 | 3/15 | 34 | 2/8 | 15 | 6/3 | 413 | 100 | |
انجام وظیفه
(انجام دادن وظایف به نحو احسن) |
252 | 7/60 | 3/14 | 4/35 | 14 | 1/3 | 1 | 2/0 | 2 | 5/0 | 415 | 100 |
نتایج مقیاس دگردوستی (در بعد ارزش ها) شامل این یافتههاست که اولین گویه نوعدوستی است که 3/90 درصد از پاسخگویان آن را خیلی خوب و خوب، 7 درصد متوسط، 9/2 درصد آن را بد و خیلی بد ارزیابی کردهاند. جمعبندی ابعاد اصلی متغیرهای دگردوستی به شرح ذیل استنتاج و محاسبه شده است.
جدول شماره 4: وضعیت ابعاد دگردوستی در پژوهش امینی
خوب و خیلی خوب | متوسط | بد و خیلی بد | |
دگر دوستی در بعد ارزشها | 1/95 | 9/3 | 1 |
تساهل
(تحمل عقاید مخالف دیگران) |
9/67 | 5/16 | 6/15 |
سوال سوم را نیز محقق اینگونه طراحی کرده است که اگر ماشینی در کنار خیابان متوقف شده باشد و نیاز به بنزین داشته باشد هوا نیز بسیار گرم و خیابان شلوغ باشد شما چه میکنید؟ این سوال برای سنجش دگر دوستی در رفتار پاسخگویان طراحی شده است. گزینه اول بیانگر دگردوستی کم گزینه دوم دگر دوستی متوسط و گزینه سوم بیانگر دگر دوستی زیاد در رفتار پاسخگویان است.
جدول شماره5: توزیع پاسخگویان بر حسب کمک به دیگران در خیابان
تعداد | درصد | |
اگر او را بشناسم کمک میکنم | 31 | 4/7 |
اگر شرایط مساعدت باشد کمک میکنم | 289 | 69 |
تحت هر شرایطی کمک میکنم | 99 | 6/23 |
کل | 419 | 100 |
سوال چهارم این بوده است که اگر در همسایگی شما خانوادهای نیازمند وجود داشته باشد که دختر آنها در شرف ازدواج قرار داشته باشد و آنها توانایی تهیه جهیزیه را نداشته باشند شما چه میکنید.این سوال برای سنجش میزان وابستگی دگردوستی در رفتار پاسخگویان بکار برده شده است. گزینه اول بیانگر دگردوستی کم گزینه دوم مبین دگردوستی متوسط و گزینه سوم نشان دهنده دگر دوستی زیاد در رفتار پاسخگویان است.
جدول شماره 6: توزیع پاسخگویان بر حسب کمک برای تهیه جهیزیه
تعداد | درصد | |
مشکلات اجازه نمیدهد به کسی فکر کنم | 29 | 9/6 |
در حد توانم کمک میکنم | 263 | 8/62 |
حتی اگر توانایی نداشته باشم از دیگران میخواهم کمک کنند. | 127 | 3/30 |
کل | 419 | 100 |
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز در ابتدای سال 1393 طی پژوهش پیمایشی سه مورد از شاخصهای اخلاق اجتماعی شامل دگردوستی، عامگرایی و بیتفاوتی اجتماعی را در شهر تهران مورد بررسی قرار داده است که شاخص های مرتبط با مقاله به شرح ذیل آمده است.
59.3 درصد شهروندان اظهار داشتهاند به میزان زیاد و خیلی زیاد در شرایطی که مشکلی برای فامیل و خویشاوندانشان پیش بیاید به آنها کمک میکنند. 25.3 درصد تاحدودی کمک میکنند و 15.3 درصد گفتند به میزان کم و خیلی کم در این شرایط به خانوادهشان کمک میکنند. میانگین دیدگاه پاسخگویان بر روی طیف 1 تا 5 برابر با 3.63 است که تاحدودی از حد متوسط طیف بالاتر است. مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نظرسنجی که به طور همزمان در بین دانشجویان صورت گرفته نشان میدهد که مشارکت دانشجویان در رفع مشکل فامیل و خویشاوندان بیشتر از سایر شهروندان است. همچنین مقایسه نتایج با طرح مشابهی که در سال 1385 با جامعه آماری مردم کل کشور انجام شده است نشان میدهد اگر چه میانگین مردم تهران کاهش یافته است اما میانگین جامعه دانشجویی بالاتر رفته است.
جدول شماره 8: توزیع پاسخگویان بر حسب مشارکت در رفع مشکل اعضای خانواده
مشارکت در رفع مشکل اعضای خانواده | فراوانی | درصد |
خيلي کم | 30 | 3.0 |
کم | 31 | 3.2 |
تاحدودی | 97 | 9.9 |
زياد | 232 | 23.6 |
خيلي زياد | 590 | 60.0 |
بیپاسخ | 4 | 0.4 |
جمع | 984 | 100.0 |
میانگین مردم تهران در سال 93 | 4.35 |
46.8 درصد شهروندان اظهار داشتهاند به میزان زیاد و خیلی زیاد در شرایطی که مشکلی برای دوستان و همکارانشان پیش بیاید به آنها کمک میکنند. 31.1 درصد تاحدودی کمک میکنند و 20.9 درصد گفتند به میزان کم و خیلی کم در این شرایط به دوستان و همکارانشان کمک میکنند. میانگین دیدگاه پاسخگویان بر روی طیف 1 تا 5 برابر با 3.33 است که تا حد کمی از حد متوسط طیف بالاتر است. مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نظرسنجی که به طور همزمان در بین دانشجویان صورت گرفته نشان میدهد که مشارکت دانشجویان در رفع مشکل دوستان و همکاران بیشتر از سایر شهروندان است.
جدول شماره 9: توزیع پاسخگویان بر حسب مشارکت در رفع مشکل افراد همقوم
مشارکت در رفع مشکل افراد همقوم | فراوانی | درصد مردم تهران |
خيلي کم | 122 | 12.4 |
کم | 217 | 22.1 |
تاحدودی | 354 | 36.0 |
زياد | 197 | 20.0 |
خيلي زياد | 88 | 8.9 |
بیپاسخ | 6 | 0.6 |
جمع | 984 | 100 |
میانگین مردم تهران در سال 93 | 2.91 |
یافتههای جدول فوق نشان میدهد، 28.9 درصد پاسخگویان اظهار داشتهاند به میزان زیاد و خیلی زیاد در شرایطی که مشکلی برای افراد همقومشان(همقومیتی) پیش بیاید به آنها کمک میکنند. 36 درصد تاحدودی کمک میکنند و 34.5 درصد گفتند به میزان کم و خیلی کم در این شرایط به افراد همقومشان کمک میکنند. میانگین دیدگاه پاسخگویان بر روی طیف 1 تا 5 برابر با 2.91 است که به حد متوسط طیف نزدیکتر است. مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نظرسنجی که به طور همزمان در بین دانشجویان صورت گرفته نشان میدهد که مشارکت دانشجویان در رفع مشکل افراد همقوم بیشتر از سایر شهروندان است.
بحث و نتیجه گیری:
در این مطالعه تلاش گردید تا با استفاده از فراتحلیل به بررسی دادههای حوزه اخلاق پرداخت. یافتهها نشان میدهد مردم جامعه ما طبق گفته خودشان، مردمی بیتفاوت نیستند. میانگین 27 از 100 نشان میدهد بیتفاوتی در سطح پایینی در جامعه وجود دارد اما سؤالات این شاخص همگی در مورد خود شخص بوده و جنبه ذهنی داشته و تحقیقات ثابت کرده است که معمولاً انسانها خودشان را مثبت ارزیابی میکنند. داده های طرح ارزش ها و نگرش های مردم ایران سندی قابل اعتماد بر ادعای این مقاله است. در این طرح برای سنجش شاخص ارزیابی اخلاقی سوال اینگونه مطرح شده است: «به نظر شما ویژگی های گذشت، دستگیری از نیازمندان، مهر و اخوت و جوانمردی چقدر بین مردم رواج دارد؟»
64 درصد پاسخگویان تهرانی معتقدند ویژگی اخلاقی «گذشت» به میزان کم و خیلی کم، 25.9 درصد به میزان متوسط و 10.1 درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد در بین مردم رواج دارد. 43.1 درصد پاسخگویان معتقدند ویژگی اخلاقی «دستگیری از نیازمندان» در بین مردم به میزان کم و خیلی کم، 40.7 درصد به میزان متوسط و 16.2 درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد رواج دارد. 55.6 درصد مردم تهران معتقدند ویژگی اخلاقی «مهر و اخوت» به میزان کم و خیلی کم، 29.9 درصد به میزان متوسط و 14.9 درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد در جامعه رایج است. همچنین 57.4 درصد پاسخگویان معتقدند ویژگی اخلاقی «جوانمردی» به میزان کم و خیلی کم، 30 درصد به میزان متوسط و 22.3 درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد در بین شهروندان تهرانی رواج دارد.
در قسمت دیگر این پیمایش پرسیده شده: «در اوضاع فعلی آدم فقط باید به فکر خودش باشد» 65.3 درصد مردم تهران با این جمله مخالف و کاملا مخالف، 16.6 درصد نه موافق نه مخالف، 18.1 درصد موافق و کاملا موافق بودند. به عبارت دیگر بیش از نیمی از شهروندان خود را از خودگذشته تلقی می کنند. در سوال دیگر مطرح شده: «بیشتر مردم اگر موقعیتی گیرشان بیاید سر همدیگر را کلاه می گذارند» 57.9 درصد پاسخگویان با این گزاره موافق و کاملا موافق، 15.8 درصد نه موافق نه مخالف، 26.2 درصد مخالف و کاملا مخالف بوده اند.
با کنار هم قرار دادن داده های ارزش ها و نگرش ها که بر محور سنجش افکار مردم نسبت به دیگری و مطالعات انجام شده که ذکر شدند و بر محور سنجش افکار مردم نسبت به خود بود می توان به این نتیجه رسید مردم تهران به «خود خوب پنداری» دچار هستند و مجموع دیگران که جامعه را تشکیل می دهند، بد است. در نتیجه افراد به سمت «فردگرایی خودخواهانه» سوق پیدا می کنند که اخلاق عمومی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر ایفای نقش مردم در جامعه به عنوان کنشگر «امر خیر» بر روی زمین می ماند و به عینیت نمی رسد.
منابع و مآخذ:
- احمدی، سیروس(1388) بررسی نوع دوستی در روابط روزمرة اجتماعی و عوامل موثر بر آن، مجله جامعهشناسی ایران، دوره دهم، شماره 2، تابستان 1388.
- امینی، سعیده(1385) بررسی عوامل موثر بر اخلاق با تأکید بر دگردوستی (در پس شهروندان تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد درشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی.
- ایسپا(1384) پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران.
- ایسپا(1393) بررسی وضعیت اخلاق اجتماعی در شهر تهران
- اینگلهارت، رونالد(1382). تحول فرهنگی در جامعهی پیشرفتهی صنعتی. ترجمهی مریم وتر، تهران: کویر
- باکاک، رابرت(1381). مصرف. ترجمهی خسرو صبری، تهران: شیرازه
- بیکر، ترز ال.(1386)نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نائبی، تهران: نشر نی
- چلبی، مسعود (1375) جامعه شناسي نظم، تهران، نشر ني.
- چلبی، مسعود (1381) بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
- حاجیانی، ابراهیم(1392)جامعهشناسی اخلاق: تحلیل وضعیت اخلاق اجتماعی در جامعه ایران. تهران، انتشارات جامعهشناسان
- شولت، جن آرت(1383) «جهانی شدن سیاست» در جان بیلیس و استیو اسمیت، جهانی شدن سیاست: روابط بین الملل در عصر نوین، ترجمه ابوالقاسم راه چمنی و دیگران، تهران: ابرار معاصر تهران
- عبداالهی، محمد و موسوی، میرطاهر (1385) سرمایه اجتماعی در ایران؛وضعیت موجود، دورنمای آینده و امکانشناسی گذار، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 25
- گلمحمدی، احمد(1386) جهانیشدن، فرهنگ، هویت، تهران: نشر نی
- نش، کیت(1384)جامعه شناسی سیاسی معاصر: جهانی شدن، سیاست، قدرت، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: انتشارات امیر کبیر
- وزارت ارشاد اسلامی(1382 و1379) پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان.
[1] دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
[2] دانشیار دانشگاه تهران
[3] کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی
[4] – Social Change
[5] – Changes planned
[6] – Internationalization
[7] – Lliberalization
[8] – Globalism
[9] – Westernization
[10] – Deteritorialization
[11] – Llife Everydey
[12] – Cultural Turn
[13] – Production-oriented Society
[14] – Consumer-driven Society
[15] – Cultural Consumerism
[16] – Problem
[17]– Trend Analysis
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.