به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیر ماندگار) قرارداد مشارکت در اجرا و انتشار طرح پژوهشی “بازاریابی وقف: مفاهیم و راهکارهای ترویج وقف مبتنی بر دانش بازاریابی” که توسط پژوهشگر دکتر سعید مسعودی‌پور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قم انجام می‌گیرد، در آبان‌ماه سال 1403 امضا شد و  دانشگاه قم با فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت این عضو هیئت علمی با عنوان مذکور در پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری موافقت کرد.

همچنان در غالباً دانشگاه‌های ایران، بازاریابی تنها به‌عنوان ابزاری در حوزه کسب و کار و تجارت برای فروش محصولات به مشتریان شناخته می‌شود؛ در حالی که نخستین بار در دهه 70 میلادی بسط مفهومی بازاریابی اتفاق افتاد و بازاریابی به‌عنوان یک «رشته فراکسب و کاری» شناخته شد؛ به این معنی که حوزه کاربست آن فراتر از کسب و کار و تجارت است. دانش بازاریابی به‌عنوان یکی از ابزارهای علمی برای ایجاد تغییر رفتار و تغییر اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از شاخه‌های مهم بازاریابی، بازاریابی اجتماعی است که آن‌چنان‌که باید مورد توجه محافل علمی در ایران قرار نگرفته است. تغییر رفتارهای اجتماعی در راستای حل مسائل اجتماعی و ایجاد رفاه در جامعه، مأموریت اصلی بازاریابی اجتماعی است. بازاریابی اجتماعی در حل مسائل و موضوعات متنوعی نظیر حوزه سلامت و بهداشت، فرهنگ رانندگی و ترافیک، انجام فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه، مقابله با اعتیاد، حفظ محیط زیست و… مورد استفاده قرار گرفته است. از سوی دیگر یکی از اولویت‌ها و مسائل مهم کشور، مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. به نظر می‌رسد استفاده علمی از ابزار بازاریابی اجتماعی می‌تواند برای حل و یا کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور، سودمند واقع شود که این امر نیازمند توجه بیشتر دانشگاهیان برای گسترش این شاخه مهم علمی در کشور است. یکی از شاخه‌های مهم بازاریابی غیرانتفاعی، بازاریابی خیریه است که می تواند در حوزه انواع انفاقات از جمله وقف مورد استفاده قرار گیرد که تفاوت‌هایی با سایر انفاقات از جمله صدقه دارد. بر این اساس لازم است که الگوی متناسب با آن برای ترویج وقف طراحی شود. در این راستا بازاریابی وقف به عنوان یکی از شاخه‌های بازاریابی خیریه می‌تواند مفهوم پردازی شود که این پژوهش در تلاش خواهد بود تا به تولید محتوا در این زمینه بپردازد تا در نهایت موجب افزایش دانش و شناخت متولیان و مدیران و کارشناسان حوزه وقف از ظرفیت‌های این دانش برای توسعه و ترویج فرهنگ وقف در کشور شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی اصلی مدیریت نهاد وقف در کشور، فاقد برنامه راهبردی و جامع برای ترویج وقف در کشور است. این سازمان غالباً با رویکردهای سنتی و بدون بهره گیری کافی از روش‌های نوین و نظریه‌ها و مدل‌های ارائه شده در حوزه بازاریابی خیریه، فعالیت می‌کند. یکی از دلایل این نگاه، فقدان محتوای مناسب برای افزایش شناخت و آگاهی مدیران و کارشناسان از رویکردهای جدید برای طراحی برنامه در حوزه بازاریابی وقف است. خروجی این پژوهش می تواند دستاورد ارزشمندی برای مدیران و کارشناسان سازمان اوقاف در تمام سطوح سازمان بوده و مبنای مناسبی برای تحول در برنامه‌های فرهنگی و ترویجی وقف در سازمان اوقاف محسوب شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *