عوامل تأثیرگذار بر استراتژی تبلیغات و برندینگ NGOها با گرایش مؤسسات خیریه در ایران

پدیدآور: ایراندخت کاظمی

چکیده:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسایل مربوط به سازمان‌های غیردولتی یا همان NGO‌ها از مسائل جدید و چالش برانگیز دنیای امروز هستند. این سازمان‌ها با ساختاری متفاوت از سازمان‌های دولتی، از قلب جامعه و مردم شکل می گیرند. عرصه فعالیتهای این سازمان‌ها گسترده و متنوع است که هرکدام به نوعی پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه می‌باشند. آن دسته از این گونه سازمان‌ها که در زمینه امور خیریه مرتبط با معضالت اجتماعی روز یا دیگر مسائل اخالقی و انسانی فعالیت می‌کنند، همواره با مسائل تامین مالی، نحوه جذب بلندمدت مخاطب و تداوم بخشیدن به مشارکت مشتری در امور خیریه دست به گریبان هستند. امروزه تدوین هوشمندانه استراتژی‌های بازاریابی تضمین کننده بقای یک سازمان در بازار است و عوامل موثر بر این استراتژی‌ها در بقای سازمان هر لحظه نقش آفرین‌تر می‌گردند. تا کنون بیش‌تر تحقیقات انجام شده به تعیین عوامل تاثیرگذار بر تمایل به کمک به خیریه‌ها پرداخته‌‌اند و مجموعه روش منسجمی جهت ایجاد استراتژی‌هایی که منجر به تعلق خاطر مشتری به سازمان‌هایی در قالب خیریه و مشارکت نامیرای آنان شود، ارایه نشده است. مهم‌تر اینکه در زمینه خیریه‌های فعال در کشور ایران تحقیقات منسجم و قابل استنادی صورت نگرفته است. در این تحقیق سعی خواهد شد ضمن بررسی شیوه کنترل این عوامل، عوامل تاثیر گذار برتدوین استراتژی‌های بازاریابی در جهت ایجاد تعلق در مشتری و تداوم بخشیدن مشارکت وی در امور خیریه از طریق ابزارهای بازاریابی مورد تحلیل قرار گیرد. همچنین تالش خواهد شد تا با در نظر گرفتن تمامی عوامل فرهنگی، سنتی و بومی موثر، روش‌های ارایه شده هرچه بیشتر جهت کاربرد در کشور ایران مناسب سازی شود. در این تحقیق با طراحی دو پرسشنامه و استفاده از دو رویکرد به تعیین عوامل تاثیرگزار بر تبلبغات و برندینگ خیریه‌های پرداخته شده است. 6 رویکرد اول استفاده از آماره‌های مرکزی وزندار و آمارههای پراکندگی وزندار است و رویکرد دوم استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تایید است تا با برآورد بارهای عاملی میزان تاثیرگذاری هریک از عوامل مورد سنجش قرار گیرد. نتایج تحلیل‌ها نشان دادند اعتماد و حس خوب، مستقل و مردم نهاد بودن و عدم بازخورد منفی به ترتیب سه عامل برتر هستند.

کلیدواژه‌ها: سازمان های مردم نهاد،استراتژی بازاریابی،سازمان های غیر دولتی،تبلیغات

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *