ارائه مدل توصیفی عوامل موثر بر عضویت و وفاداری داوطلبان در موسسات خیریه
پدیدآور: سیامک قلی زاده غربالچی
چکیده:
امروزه تعداد زیادی از مؤسسات خیریه با همکاری داوطلبین توانستهاند بخشی از مشکلات و احتیاجات افراد نیازمند جامعه را بر طرف سازند. برنامهریزی صحیح و اصولی در بهکارگیری داوطلبین میتواند در دستیابی به تحقق اهداف موسسات خیریه مؤثر باشد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل توصیفی عوامل مؤثر بر عضویت و وفاداری داوطلبان در مؤسسات خیریه میباشد. بدین منظور از روش کیفی تئوری داده بنیاد استفاده شد و با مطالعه ادبیات موضوع و پژوهشهای پیشین مدل اولیه تهیه و پس از مصاحبه های نیمه باز و دریافت اصلاحات خبرگان از طریق پرسشنامه، مدل تکمیل شده و در بین 95 نفر از داوطلبین موسسات خیریه کشور توزیع شد. در بخش اول پژوهش 14 مولفه برای عوامل موثر بر عضویت و 20 عامل برای وفاداری مشخص شدند. پس از تحلیل نتایج مربوط به پرسشنامههای نهایی، نتایج نشان داد که انتخاب کار توسط داوطلب، آموزش و تعلیم، انعطاف پذیری برنامه، ارتقا عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، کاهش احساس منفی گناه، حل مشکل شخصی افراد، ارسال دعوتنامه، انعطاف پذیری نقش در سازمان، پرداخت کمک هزینه و به رسمیت شناختن داوطلبین موجب افزایش عضویت داوطلبانه افراد در موسسات و احساس رضایت، رضایت از تجربه در کار، تجربیات مثبت، درک توانایی توسط رهبران، سبک رهبری، ارزشها در سازمان، انگیزه از طریق ارزشها، برآورده کردن انگیزهها توسط سازمان، نقش مدیریت، مدیریت استراتژیک، فرصت یادگیری و پیشرفت و تمایل به آموزش موجب افزایش وفاداری داوطلبین در موسسات خیریه می گردد.
کلیدواژهها: موسسات خیریه،وفاداری،عضویت،تئوری داده بنیاد
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.