طراحی الگوی اعتبارسنجی سازمان های مردم نهاد فرهنگی

پدیدآور: سجاد نیک منش

: چکیده

ازمان‌های مردم‌نهاد، تجلی مشارکت اجتماعی و حد واسط دولت و جامعه هستند، و در نتیجه نقش موثری در تحقق مردم‌سالاری دینی دارند. با توجه به افزایش نقش، جایگاه و اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی، بررسی و مطالعه این سازمان‌ها ضروری است، تا بتواند مقدمه تعامل مناسب با این سازمان‌ها باشد. اعتبارسنجی- که نوعی از ارزشیابی است – یکی از بهترین روش‌های بهبود و ارتباط موثر با این نوع از سازمان‌ها است. اعتبارسنجی در هدایت و سیاست‌گذاری، حمایت و ایجاد زیرساخت، و نظارت و ارزیابی سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسزایی دارد. حاکمیت با اعتبارسنجی این سازمان‌ها می‌تواند نسبت به شناسایی، حمایت، الگوسازی، توانمندسازی، رشد و ارتقاء و اقدامات مشترک فرهنگی اقدام نماید. سوال اصلی پایان‌نامه این است که الگوی اعتبارسنجی سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی چگونه است؟ در این پژوهش سعی شده است با بهره‌گیری از نظرات خبرگان فرهنگی و استخراج نکات راهبردی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با قرب بقیه الله الاعظم (عج) و با استفاده از روش «تحلیل مضمون»، شاخص‌های اساسی احصاء شوند. این شاخص‌های اساسی در دو دسته کلی استانداردها و رویه‌ها به عنوان دو رکن اساسی چارچوب اعتبارسنجی تقسیم شدند و سعی گردید ملاحظات و الزامات استقرار عملیاتی این شاخص‌ها در میدان عمل نیز لحاظ شود.مهم‌ترین نتیجه و یافته این پژوهش، ارائه چارچوبی به مثابه یک نقشه راه عملیاتی است که با توجه به شاخص‌های طراحی شده، سازمان‌های مردم‌نهاد را می‌توان اعتبارسنجی کرد. از طرف دیگر، این چارچوب به تحقق جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کمک می‌نماید و با ارزش‌های غایی جبهه فرهنگی هم‌خوانی دارد و استانداردها و رویه‌ها با ریز نظام‌های تشکیل جبهه مانند شناسایی، رشد و ارتقاء، توانمندسازی، شبکه‌سازی و عملیات‌های فرهنگی پیوند و هماهنگی دارد.

کلیدواژه‌ها: اعتبارسنجی،سازمان های مردم نهاد،فرهنگی،مشارکت اجتماعی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *