مطالعه عوامل تعیین کننده گرایش خیرین به کارآفرینی اجتماعی در فعالیتهای خیرخواهانه شهر زاهدان
پدیدآور: جواد عبدی استاد راهنما: حبیبالله سالارزهی استاد مشاور: امینرضا کمالیان
چکیده:
کارآفرینی اجتماعی به معنی انجام ماموریت های اجتماعی و انسان دوستانه از طریق فعالیت های کسب و کار است. کارآفرینان اجتماعی برآنند تا از طریق تعریف و پیاده سازی مدل های جدید کسب و کار به نیاز محرومان و بی پناهان پاسخ گفته و بین کوشش های خیرخواهانه و فعالیت های اقتصادی پیوند برقرار سازند. هدف از این تحقیق یافتن عوامل تعیین کننده گرایش خیرین به کارآفرینی اجتماعی در زاهدان می باشد.جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی خیرین فعال در دو موسسه خیریه شهرستان زاهدان به نام های «موسسه فاطمه الزهرا و موسسه عاشورا» می باشد که تعداد 50 نفر خیر به صورت مداوم و شناخته شده در این دو موسسه در فعالیت های خیرخواهانه مشارکت دارند. بر اساس جدول مورگان برای جامعه آماری 50 نفره تعداد نمونه 40 نفره مناسب می باشد. بنابراین از نمونه آماری 45 نفره در این پژوهش استفاده گردیده است.در این پژوهش اعتقادات مذهبی، ویژگی های فردی و شخصیتی، ویژگی های فطری و درونی، گرایشات ملی گرایانه، جمعی بودن، آگاهی اجتماعی، ویژگی های کارآفرین بودن و پایگاه اقتصادی و اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند. طبق آزمون همبستگی تمام متغیرهای مستقل بر کارآفرینی اجتماعی تاثیر دارند.نتایج حاصل از این مطالعه بر اساس آزمون رگرسیون نشان داد که در بین متغیرهای مورد مطالعه، متغیرهای اعتقادات مذهبی (r= .076)، خصوصیات فردی و شخصیتی (r= .327)، ویژگی های فطری و درونی(r= .350)، گرایشات ملی گرایانه (r= .215)، جمعی بودن (r= .263)، آگاهی اجتماعی (r= .216)، ویژگی های کارآفرین بودن (r= .132) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی (r= .145) در میزان گرایش افراد به کارآفرینی اجتماعی تعیین کننده می باشند.
کلیدواژه ها: خیرخواهی،کارآفرینی اجتماعی،بنیاد خیریه،مسئولیت اجتماعی،مشارکت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.