ارائه مدل حکمرانی سازمانی در سازمانهای عامالمنفعه ایرانی (مورد مطالعه: سازمانهای عامالمنفعه آموزشی، خیریه، و درمانی استان خراسان رضوی)(PhD)
(20 صفحه اول در ایرانداک نمایه نشده است)
پدیدآور: سلمان سالاری
چکیده:
حکمرانی سازمانی در سازمانها و شرکتهای امروزی درقالب رابطه بین مدیرعامل و مدیران ارشد سازمان با هیأتمدیره، سهامدران و ذینفعان تعریف میشود. حکمرانی سازمانی در همه انواع سازمانهای رسمی با اهمیت است، لکن در سازمانهای عامالمنفعه که ذینفعان فعالیتهای آنها گستره وسیعی از جامعه را در بر میگیرد، از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه، با بهرهگیری از روششناسی دادهبنیاد، به کشف مدل حکمرانی سازمانی برای سازمانهای عامالمنفعه ایرانی و تبیین آن اقدام کرده است. پارادایم تحقیق، تفسیری، رویکرد آن کیفی و استراتژی مورد استفاده داده بنیاد مبتنی بر رویکرد ظاهرشونده گلیزری میباشد. جامعه مورد مطالعه، اعضاء هیأتمدیره و مدیران ارشد سازمانهای عامالمنفعه فعال در استان خراسان رضوی با حداقل 5 سال سابقه فعالیت میباشند که 10 نفر تا رسیدن به اشباع نظری به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. استحکام پژوهش از دو جنبه عام (به عنوان یک پژوهش کیفی) و خاص (پژوهش مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد گلیزری) مورد طرح و بررسی قرار گرفت. در جنبه عام از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری استفاده گردید و در جنبه خاص نیز بر چهار معیار تناسب، مرتبط بودن، عملی شدن و قابلیت اصلاح تأکید گردید. تحلیل دادهها با کمک نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA انجام و 271 کد اولیه در قالب 35 کد ثانویه و در 14 طبقه دستهبندی شدند. در نتیجه، مدل نهایی پژوهش پیرامون مقوله محوری با عنوان “حکمرانی عامالمنفعه” به دست آمد. مدل احصاء شده به علل، عوامل همبسته، عوامل میانجی، اقتضائات و نتایج مربوط به مقوله محوری پژوهش اشاره دارد. نتایج تحقیق بیانگر اشتراک اکثر اصول حکمرانی احصاء شده با اصول جهانی حکمرانی از جمله شفافیت و پاسخگویی بوده که البته مفهوم اصل پاسخگویی در مدل به دست آمده متفاوت میباشد. نظریه مورد استفاده با نظریه عاملیت و مدل حکمرانی به دست آمده نیز با مدل آنگلوساکسون نزدیکی نسبی دارد، اما در مواردی هم تفاوتهای مهمی دیده میشود. مطابق مدل به دست آمده، حیات اجتماعی، انگیزش و باورهای درونی منعکس کننده علل وقوع مقوله محوری یعنی حکمرانی عامالمنفعه هستند و توسعه پایدار و حفظ کرامت انسانی پیامدهای اصلی این مقوله میباشند.
کلیدواژهها: سازمان عام المنفعه،حکمرانی سازمانی،مدل حکمرانی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.