تبیین مدل مدیریت منابع انسانی در سازمانهای فضیلتمحور (مطالعه موردی: بخش خادمان افتخاری آستان مقدس حضرت معصومه (س))
پدیدآور: باقر فخرائی
چکیده:
در چند دهه گذشته، مشارکت سازمانهای غیرانتفاعی در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رشد فزایندهای یافته است. یک نمونه از سازمانهای غیرانتفاعی، سازمانهای فضیلت محور میباشد که بسیاری از افراد در این سازمانها به صورت داوطلبانه و بدون هیچگونه چشمداشت مالی فعالیت میکنند. بنابراین پژوهشگر سعی نموده در این پژوهش به تبیین مدل مدیریت منابع انسانی در سازمانهای فضیلت محور بپردازد. این پژوهش بر اساس روش گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای ترکیبی و از شاخه متوالی- اکتشافی میباشد. اما از لحاظ هدف، پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله اول و دوم )بخش کیفی (، خبرگان و کارشناسان منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه) س (، و در مرحله سوم پژوهش) بخش کمی (، خادمان افتخاری حرم مطهر حضرت معصومه) س (میباشد. نمونه آماری این پژوهش در بخش اول) مصاحبه (، 01 نفر از خبرگان و کارشناسان منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه) س (، و در بخش دوم پژوهش) پرسشنامه (، 483 نفر از خادمان افتخاری حرم مطهر حضرت معصومه) س( بوده است. روش نمونهگیری در مرحله اول و دوم، غیر احتمالی و از نوع هدفمند بوده، و در مرحله سوم پژوهش، تصادفی ساده میباشد. در بخش اول پژوهش، دادههای موردنیاز از طریق مطالعه ادبیات نظری و انجام مصاحبه، گردآوری شده، اما در بخش دوم پژوهش، تنها ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. در این پژوهش، برای پاسخ به 0 سؤال اصلی پژوهش و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، از تکنیک تحلیل مضمون یا تحلیل تم استفاده شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از نرمافزارهای SPSS و LISREL با بکارگیری آزمونهای مدلسازی معادالت ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. طبق یافتههای پژوهش، مدیران و مسئوالن حرم مطهر دارای مهارتهای اجتماعی نسبتاً خوبی بوده و با زیردستان خود و زائران حرم مطهر بهطور مناسب رفتار میکنند. در این مجموعه شرح وظایف و شرایط احراز برای تمامی خادمان افتخاری به صورت مدون و مکتوب وجود داشته و هر خادم از مسئولیت خود آگاهی دارد. برای جذب و بهکارگیری خادمان افتخاری شیوه و فرآیند مشخصی وجود داشته و آموزشهای الزم و موردنیاز را تا حد قابل قبولی سپری میکنند. جبران خدمات خادمان افتخاری غیرمالی بوده و عملکرد آنان مورد نظارت و ارزیابی قرار میگیرد. مدیریت حرم مطهر برای انتقال تجربیات خادمان افتخاری باتجربه به سایر خادمان افتخاری برنامه دارد و تا حدودی از این اقدام حمایت میکند. همچنین، میزان ترک خدمت در این مجموعه بسیار پائین میباشد.
کلیدواژهها: کار داوطلبانه،سازمان های غیر دولتی ،مدیریت منابع انسانی،سازمان های فضیلت محور،سازمان های غیر انتفاعی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.