تاثیر جو کاری و شبکه اجتماعی بر انگیزه فعالیتهای داوطلبانه
پدیدآور: سعید رحیمی
چکیده:
به طور کلی پیش فرض اساسی مطالعاتی که درزمینه فعالیتهای داوطلبانه انجام شده است بر این اصل استوار است که داوطلبان برای آنکه پاسخی به انگیزههای شخصی خود داشته باشند اقدام به کار داوطلبانه میکنند. بر مبنای نظریه خودتعیین گری زمینه سازمانی بر روی ارضای نیاز های اساسی روانشناختی فرد تاثیر گذار است و این ارضای نیاز های اساسی، انگیزش فرد برای یک فعالیت داوطلبانه را در سازمان تحت تاثیر قرار می دهد. در این پژوهش نظریه خود تعیین گری (SDT) چهارچوبی است که از منظر آن به بررسی تاثیر دو عامل زمینه ای سازمانی (جوکاری حمایت گر خودمختاری و اندازه شبکه اجتماعی) بر انگیزش داوطلبان با نقش میانجی ارضای نیازهای اساسی روانشناختی پرداخته شده است. به همین علت داوطلبان فعال هلال احمر شهر تهران به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شده اند و فرایند نمونه گیری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 146 نفر برآورد شد. روش تحقیق در این پژوهش ، توصیفی است .جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها داده های جمع آوری شده از طریق روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که جو کاری بر انگیزش مستقل و انگیزش کنترل شده تاثیر مثبت دارد و هر دو تاثیر توسط ارضای نیازهای اساسی روانشناختی میانجی گری می شود .همچنین بر پایه تجزیه و تحلیل داده ها اندازه شبکه اجتماعی بر انگیزش مستقل تاثیر مثبت و بر انگیزش کنترل شده تاثیر منفی دارد و هر دو تاثیر توسط ارضای نیازهای اساسی روانشناختی میانجی گری می شود.
کلیدواژهها: فعالیتهای داوطلبانه،انگیزش،جو کاری،اندازه شبکه های اجتماعی،نیارهای اساسی روانشناختی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.