تاثیر خط مشی های توانمندسازی بر فعالیت های سازمان های مردم نهاد در حوزه آموزش و پرورش (مطالعه موردی: سازمان های مردم نهاد کابل)

پدیدآور: خالق نظر وسیم

چکیده:

آموزش و پرورش یکی از نهادهای تربیتی و آموزشی در تمامی کشورها است. کشور افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد، هرچند که در آموزش و پرورش این کشور با مشکلاتی مواجه می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر خط مشی‌های توانمندسازی دولت افغانستان برفعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آموزش و پرورش در شهر کابل انجام شده است. روش تحقیق مطالعه حاضر به صورت توصیغی-تحلیلی بوده و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل، افراد کارشناس و خبرگان در حوزه سیاست، کارشناسان آموزش و پرورش و همچنین مدیران و فعالان سازمان های مردم نهاد می‌باشند. روش انتخاب نمونه آماری بصورت نمونه‌گیری تصادفی ساده می‌باشد که در آن تعداد 15 نفر از کارشناسان و خبرگان سیاسی، 15 نفر از مدیران و فعالان سازمان های مردم نهاد و همچنین تعداد 60 نفر از کارشناسان و معلمان آموزش و پرورش در افغانستان به عنوان نمونه آماری انتخاب می شوند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که متناسب با اهداف پژوهش و فرضیات تحقیق سوالاتی تنظیم گردید و دارای دو بخش شامل سوالات مربوط به ویژگی‌های شخصی و سؤالات مرتبط با فرضیات پژوهش می‌باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل در بخش آمار توصیفی از تکنیک‌های محاسبه فراوانی، درصد و میانگین‌های برای بررسی ویژگی‌های شخصی پاسخ‌دهندگان استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های کلموگروف- اسمیرنوف برای نرمال بودن داده‌ها و از آزمون رگرسیون و تحلیل فریدمن برای آزمون فرضیات استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیات پژوهش حاکی از آن است که خط مشی‌های توانمندسازی دولت افغانستان برفعالیت های سازمان های مردم نهاد و ابعاد آن، در حوزه آموزش و پرورش در شهر کابل تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها: سازمان های مردم نهاد،آموزش و پرورش،دولت افغانستانٰ،خطو مشی،توانمندسازی

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *