نقش رسانههای جدید در دگرگونی شیوههای ارتباطی سازمانهای مردمنهاد (تحلیل تجربیات فعالان سمنهای زیستمحیطی)
پدیدآور: فاطمه فرخی
چکیده:
در این پژوهش خواستار آن بودهایم که بدانیم شیوههای ارتباطی سازمانهای مردمنهاد زیستمحیطی با ظهور رسانههای جدید چه تغییری کرده است. برای مسلط شدن بر دگرگونیها و تحت اختیار خود درآوردن تکنولوژیها، شناخت رسانههای نوین و شبکههای اجتماعی از اهمیت برخوردار است. با توجه اهمیت محیطزیست در عصر حاضر، کنشگران محیطزیست ملزم به استفاده از به روزترین رسانهها شدهاند تا از طریق آنها حوزهی فعالیت خود را گستردهتر کنند. توجه به بحث ارتباطات نوین و نقش اینترنت در ایجاد هویتهای تازه و مشارکت در شکلی گستردهتر ما را برآن داشت تا از نظریهی “جامعهی شبکهای” و “ارتباطات مشارکتی” در توضیح مدل مفهومی خود، بهره بریم. در این پژوهش تجربیات 15 نفر از کنشگرانی که حداقل 5 سال سابقه فعالیت در سازمانهای مردمنهاد زیستمحیطی داشتهاند با به کارگیری “روش مصاحبهی عمیق”، مورد ارزیابی قرار گرفته است. تجربیات ارتباطی آنها در زمینهی محیطزیست و نقش رسانههای نوین در دگرگونی شیوههای ارتباطی این افراد مورد توجه قرار گرفت. همچنین از آنها خواسته شد تا معیار و انگیزهی خود را در استفاده از ابزار و شبکههای اجتماعی خاص، بیان کنند. این پژوهش نشان داد که کنشگران محیطزیست برای رساندن صدای خود به جامعه، خود را محدود نکرده و از تمام شیوههای ارتباطی به تناسب موقعیت و شرایط موجود، بهره میبرند. اما عوامل بسیاری همچون محدودیتهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تناسب شیوههای ارتباطی با پتانسیل منطقه و جامعهی هدف به لحاظ دستیابی به رسانههای نوین در انتخاب شیوههای ارتباطی سمنها بسیار موثر بوده است. رسانههای نوین در بسیاری از شرایط به لحاظ تسهیل در ارتباطات و قدرت فضای مجازی در مشارکت گستردهتر و ایجاد فشار اجتماعی بسیار مورد توجه کنشگران قرار گرفتهاند. از گفتگو با مصاحبهشوندگان دریافتیم که ارتباطات جایگزینِ هم نمیشوند بلکه همدیگر را تکمیل میکنند.
کلیدواژهها: سازمان های مردم نهاد،رسانه های جدید،شیوه های ارتباطی،زیست محیطی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.