طراحی نظام جامع ارزیابی عملکرد سازمان؛ (مورد مطالعه: سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس)
پدیدآور: فروزان حبیبی استاد راهنما: علیرضا موغلی استاد مشاور: مهرداد احمدی
چکیده:
در حال حاضر سازمان اوقاف و امور خیریه از نظام ارزیابی عملکرد سنتی استفاده میکند و به نظر میرسد این نظام از کارآیی لازم برخوردار نیست؛ بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد با بهرهگیری از چارچوب اولیة کارت امتیازی متوازن و قابلیتهای ذکر شدة آن در سازمانهای مختلف، نظام ارزیابی عملکرد جدیدی برای این سازمان تدوین کند. لذا این پژوهش با هدف ارائة الگویی جامع به منظور ارزیابی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه با رویکرد کارت امتیازی متوازن(BSC) و تاپسیس (Topsis)انجام گرفت. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش از پژوهشهای توصیفی – پیمایشی است که به شکل میدانی اجرا میشود. جامعة آماری پژوهش کلیة کارمندان سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس که بالغ بر 265 نفر میباشند. 170 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. که 158 نفر از آنها با این پژوهش همکاری کردند. تحقیق حاضر با توجه به ماهیت آن به دو شکل کمی و کیفی انجام شد. سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس در منظر مشتری و مالی عملکرد نامطلوب و در دو منظر فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری عملکرد مطلوبی داشته است. از بررسی استراتژیهای سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس در منظرهای مختلف، 3هدف در منظر مالی، 4هدف در منظر مشتری، 5 هدف در منظر فرآیندهای داخلی و 4 هدف در منظر یادگیری و رشد بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان میدهد سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس در منظر مالی 9 سنجه، منظر مشتری 11سنجه، منظر فرآیندهای داخلی 9سنجه و منظر یادگیری و رشد 17سنجه دارد؛ بهعبارت دیگر از میان 46 سنجة سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس، تنها 9 سنجه، مالی است و سایر سنجهها در منظرهای مشتری، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد قرار دارند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشاندهندة تفاوت رتبة مناظر چهارگانه است که براساس نتایج حاصله، منظر مشتری دارای بیشترین اولویت و منظر مالی دارای کمترین اولویت شناخته شد.
کلیدواژه ها: ارزیابی سازمان،عملکرد سازمان،سازمان اوقاف و امور خیریه،ارزیابی عملکرد،شاخص مالی،روش تاپسیس
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.