باسمه تعالی پدیدآورندگان: یاسین باجلانی سیدمحمد حسینی
بررسی جرم پولشویی در بستر مؤسسات خیریه
چکیده
پولشویی یکی از مهمترین جرایم اقتصادی میباشد که امروزه رواج زیادی یافته و قلمرو وسیعی دارد، به شکلی که بخش زیادی از جرایم را دربرمیگیرد. پولشویی که عبارت است از پنهان کردن یا تطهیر منشأ درآمد های نامشروع و غیر قانونی، از طرق و روشهای گوناگونی صورت میگیرد که یکی از این روشها میتواند مخفی کردن منشأ نامشروع پول در قالب تأسیس خیریهها و فعالیت تحت پوشش بنگاههای خیریه باشد. از آنجا که سازمانها و مؤسسات خیریه مورد اعتماد و اقبال عموم مردم هستند و احتمال کشف جرم در آنها به دلیل ماهیت خیرخواهانهای که دارند کمتر است، مکانهای مستعدی برای پولشویی و سوءاستفادههای مالی میباشند. به گونهای که مجرمین اقتصادی با بهرهگیری از عدم شفافیت در عملکرد و فعالیتهای مالی مؤسسات خیریه، آن را مأمن مناسبی جهت تطهیر پولهای کثیف خود یافتهاند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن تبیین جرم پولشویی، تاریخچه، مستندات قانونی و مراحل شکلگیری آن، به بررسی این جرم در قالب نهادهای خیریه میپردازد و در پایان پیشنهادهایی در جهت شفافسازی اموال و داراییهای مؤسسات خیریه و نظارت ویژه بر عملکرد و نیز کنترل فعالیتهای آنها ارائه میدهد تا بتوان از وقوع پولشویی در این نهادها پیشگیری کرد.
کلمات کلیدی
پولشویی؛ مؤسسه خیریه؛ شفافیت؛ اموال نامشروع؛ جرایم اقتصادی
مقدمه
پولشویی از جمله فعالیتهای ناسالم اقتصادی است که خود زاییده و در عین حال تکمیلکننده فعالیتهای مجرمانهی دیگری به حساب میآید. در عملیات پولشویی، به عنوان یک فعالیت مجرمانه مالی، درآمدهایی که نتیجه فعالیتهای غیرقانونی است به گونهای با درآمدهای مشروع و قانونی آمیخته میشود که امکان شناسایی و تفکیک آنها از یکدیگر بسیار دشوار میگردد و میتوان از این درآمدهای غیرقانونی برای ارتکاب جرایم دیگری درآینده استفاده کرد.
یکی از خصیصههای جرم پولشویی حرفهای و پیچیده بودن آن است به طوری که نیازمند برنامهریزی و ارائهی طرحهای دقیق و قابل اطمینان میباشد. از اینرو پولشویی در اغلب موارد به وسیله افراد تحصیل کرده و دارای شأن و جایگاه اجتماعی ارتکاب مییابد که در جرمشناسی به آنها مجرمین یقهسفید میگویند. این گروه که از علم و تجربه و قدرت سازگاری با هنجارهای اجتماع و حس موقعیت شناسی برخوردارند، به مراتب از مجرمین عادی خطرناکتراند. در نتیجه کشف و اثبات جرایم آنها نیز با پیچیدگی و دشواری همراه است. چرا که برای ارتکاب جرم و رسیدن به قصد مجرمانه خود از روشهای کاملا موجه و متعارف استفاده میکنند و به ابزارهایی متوسل میشوند که در مظان کشف و تعقیب قرار نگیرند.
در جرم پولشویی که از اصلیترین جرایم مورد علاقه یقهسفیدهاست و قابلیت کتمان و قدرت مشروع سازی بالایی دارد از طرق و روشهای متنوعی استفاده میشود تا منشأ نامشروع اموال به دست امده پنهان گردد . یکی از مواقعی که پولشویی کاملا حرفهای و فنی میشود و بسیار موجه جلوه میکند زمانی است که در بستر مؤسسات خیریه و در پوشش کارهای نیکوکارانه صورت پذیرد. مؤسسات خیریه در همه کشورها همواره در مجاورت پولشویی قرار دارند. بسیاری از این خیریهها از ارائه صورتهای مالی شفاف خودداری میکنند یا صورتهای مالیشان حسابرسی نمیشود و فاقد تاییدیه و اظهار نظر حسابرس هستند.
افزایش تعداد موسسات خیریه و عدم نظارت جامع، دقیق و مستمر بر نحوه فعالیت این موسسات سبب گسترش و عمق یافتن تخلفات در این حوزه خواهد شد. عدم شفافیت خیریهها و تبدیلشدن به محلی برای فعالیتهای غیرقانونی اقتصادی، اولین ضربهاش را به خود خیریهها میزند. ضربهای که از سلب اعتماد عمومی تا حساسیتهای نظارتی را دربر میگیرد و میتواند خیریههای واقعی را نیز متضرر کند. از این رو ضروری است که با مطالعه و بررسی جرم پولشویی و نحوهی وقوع آن در نهادهای خیریه تمهیدات و راهکارهایی برای پیشگیری از این جرم خطرناک پیشبینی نماییم. نیل به این مهم مستلزم فهم و تبیین نقایص و آسیبهای مؤسسات خیریه و خلأهای قانونی موجود در این حوزه میباشد.
مفهوم پولشویی
لغوی
پولشویی ترجمه فارسی عبارت «Money Laundering» است؛ این عبارت ترکیبی از دو لغت «Money» به معنی پول و «Laundering » به معنی شست و شو یا تطهیر میباشد که کل عبارت را میتوان به شکل «تطهیر پول» ترجمه کرد. در «فرهنگ حقوقی آکسفورد» این واژه را اینگونه توضیح میدهد: « مشروعیت بخشیدن پول جرم سازمانیافته یا دیگر جرایم به وسیلهی کارسازی آن پول از طریق کانالهای مشاغل معمولی ». دلیل نامیدن این جرم با این عبارت آن است که پول یا درآمد در یک تقسیم بندی به پول پاک یعنی پولی که از طریق قانونی حاصل شده و پول ناپاک یعنی پولی که در نتیجه جرایم و از راه غیرقانونی به دست میآید تقسیم میشود. به تعبیر برخی دلیل انتخاب واژه پولشویی برای این عمل، ان است که این روند مثل یک شستشو خانه یا ماشین لباسشویی که چرک وکثافت را از لباسها جدا میکند، با جدا کردن کثافات ناشی از جرم، آن را پاک می کند (میرمحمدصادقی، 1392، ص 333).
اصطلاحی
حقوقدانان تعاریف مختلفی از پولشویی ارائه دادهاند. از جمله آن که «پولشویی فرایندی است که به موجب آن فرد عالماً و به قصد رهایی از عواقب رفتار مجرمانه، منبع اصلی درآمدهای حاصل از اعمال مجرمانه را مخفی نگهداشته و به این درآمدها جلوهای پاک و حاصل از اعمال قانونی میبخشد» (ولیدی، 1386، ص 31).
«منظور از تطهیر مال، مخفی کردن منبع اصلی اموال ناشی از جرم و تبدیل آنها به اموال پاک می باشد به طوری که یافتن منبع اصلی مال غیرممکن یا بسیار دشوار گردد» (میرمحمدصادقی ،1392 ، ص 332).
آئیننامه سازمان مبارزه با پولشویی نیز این جرم را اینگونه تعریف می کند :
«تبدیل یا انتقال دارائی ناشی از جرائم اقتصادی جهت پنهان کردن منشأ اصلی آن یاهمکاری با شخصی که در ارتکاب با چنین جرائمی است. همچنین پنهان کردن یا تغییر ماهیت، منبع، مکان، و موقعیت یا مالکیت دارائیهای حاصل شده از فعالیتهای غیر قانونی و مجرمانه».
«آن چه در تعریف پولشویی باید بدان توجه شود این است که همانا مصادیق ارتکابی که شامل تبدیل، انتقال،اختفاء و… منافع حاصل از جرم است باید با هدف پنهان کردن سر منشأ منافع حاصله انجام شود»(ساکی، 1396،ص 169).
تاریخچه پولشویی
در مورد تاریخ پیدایش جرم پولشویی و این که در چه زمانی برای اولین بار این پدیده ظهور و بروز پیدا کرده است، نظرات متفاوتی مطرح شده است. برخی معتقدند سابقه این پدیده به هزاران سال پیش بر میگردد به طوری که گروهی برای امتناع از پرداخت مالیات، اموال وداراییهای خود را از دید مأموران حکومتی پنهان میکردند. و یا بازرگانان برای جلوگیری از تصاحب ثروت خود توسط حکام آن را پنهان مینمودند (تذهیبی، 1381،ص 7).
در نگاه برخی نویسندگان پولشویی ریشه در مالکیت مافیا بر دستگاههای لباس شویی سکهای درآمریکا دارد. در دههی 1920گانگسترها و باندهای جنایتکاران به رهبری آل کاپون مبالغ زیادی به صورت نقد از طرق نامشروعی به دست میآوردند و مجبور بودند منبعی برای پولهای کثیف خود معرفی کنند. یکی ازراهکارهایی که برای رسیدن به این هدف اتخاذ میکردند، خرید واحدهای تجاری قانونی و ترکیب درآمدهای غیر قانونی خود با پولهای قانونی بود که آنها از این مکانهای تجاری کسب میکردند. دستگاههای رختشویی سکهای به این دلیل انتخاب شدند که از طریق این دستگاهها روزانه وجوه زیادی کسب میشد و حساسیتی هم برنمی انگیخت (احسانی، 1388، ص 44).
برخی از حقوقدانان نیز معتقدند که پولشویی برای اولینبار در زمان ریاست جمهوری نیکسون در جریان رسوایی واترگیت در سال 1973 به کار رفت و در سال 1982 برای اولینبار در یک چارچوب حقوقی و قانونی مطرح گردید (میرمحمدصادقی،1392، ص 133).
پولشویی در قوانین ایران
تا قبل از تصویب لایحه مبارزه با جرم پولشویی از سوی مجلس شورای اسلامی در سال 83 قانون خاصی در این رابطه در ایران وجود نداشت که به صورت مستقیم به پولشویی اشاره و آن را جرمانگاری نماید. اما شاید بتوان گفت که محتوای اصل 49 قانون اساسی به نوعی پولشویی را نیز در بر میگیرد. به موجب این اصل «دولت موظف است ثروتهای ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه کاری و معاملات دولتی، فروش زمینهای موات و مباحات اصلی، دائرکردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کرده و در صورت معلوم نبودن او به بیتالمال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله ی دولت اجرا شود.»
سرانجام در سال 1386 قانون مبارزه با پولشویی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این قانون ضمن تعریف پولشویی وتعیین محازات برای آن، کلیه ی اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی را موظف به رعایت دستوراتی برای پیشگیری از این جرم نمود.
پولشویی در اسناد و قوانین بین المللی
الف: کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه قاچاق مواد مخدر و داروهای روان گردان مصوب 1988 (وین)
در بند ب ماده 3 کنوانسیون وین به عنوان اولین سند بین المللی در خصوص پول شویی تعریفی از تطهیر پول ارائه شده است به این مضمون که «تبدیل یا انتقال اموال با علم بر این که چنین اموالی ناشی از جرم مندرج در بند الف این پاراگراف بوده یا ناشی از عمل مشارکت در چنین جرمی هستند به منظور اختفاء یا انحراف منشأ غیر قانونی مال یا به منظور کمک به کسی که در ارتکاب چنین جرمی نقش داشته تا از آثار قانونی عمل ارتکابی خود رهایی یابد. اختفاء یا انحراف ماهیت واقعی، منبع، محل استقرار، نقل وانتقال، حرکت، حقوق متعلقه یا مالکیت اموال با علم بر این که چنین اموالی ناشی از جرم دربند الف این ماده یا ناشی از عمل مشارکت در چنین جرمی هستند».
ب: کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی سال 2000 (پالرمو)
عنوان ماده 6 کنواسیون پالرمو جرم انگاری تطهیر منافع حاصل از جنایت نام نهاده شده است. در این ماده از دولتها خواسته شده است اقدامات قانونگذاری لازم را جهت جرم تلقی کردن این عمل صورت دهند (باقر زاده، 1383، ص 237).
پ: کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد سال 2003 (مریدا)
هر چند که هدف اصلی این کنوانسیون مبارزه با فساد است، اما در بند 1 ماده 3 مقرر میدارد: این کنوانسیون طبق شرایط آن جهت پیشگیری و پیگیری فساد و مسدود کردن، ضبط، مصادره و بازگرداندن عواید ناشی از جرایم موضوع این کنوانسیون به کار خواهدرفت.
ج: پیشنهادهای نیروی ویژه ی اقدم مالی علیه پولشویی (FATF)
نیروی ویژهی اقدام مالی علیه پولشویی نهادی بین المللی است که هدف آن توسعه و ترویج سیاستهای مبارزه با پولشویی در سطح ملی و بینالمللی است. توصیههای چهلگانهی این نهاد برای مبارزه با پولشویی میباشد که در سال 1990 منتشر شد، و سرانجام نه پیشنهاد دیگر به عنوان متمم به آن اضافه گردید. پیشنهادهای چهل و نه گانهی FATF مجموعهای از تدابیر پیشگیرانه علیه پولشویی است که نظام عدالت کیفری و انتظامی و نظام مالی و مقررات مربوط به آن را در برمیگیرد (رهبر و میرزاوند، 1388، ص 260).
مراحل عملیات پولشویی
پولشویی اقدامی ساده نیست، بلکه عملیات پیچیدهای است که طی مراحل متعددی انجام میگیرد. حقوقدانان معمولاً برای تحقق جرم پولشویی سه مرحله ذیل را مورد بحث قرار میدهند:
1. مرحله جاگذاری
در اولین مرحله پول نامشروع در چهارچوب چرخهی مالی قرار میگیرد که هدف آن دور کردن سرمایهها از محل اصلی میباشد. با توجه به برخورد مستقیم پولشو با بانکها و مؤسسات مورد نظر، این مرحله سختترین و مهمترین مرحله پولشویی است و امکان شناسایی و کشف پولشویی در این مرحله بیشتر از مراحل دیگر است (چلونگر،1394، ص 68).
2. مرحله لایه گذاری
لایه گذاری برای مخفی کردن منشأ مالکیت پول است. به شکلی که با لایه لایه کردن درآمد نامشروع از طریق مبادلات مالی از هر نوع پیگیری حسابرسی ایمن باشد و در واقع منشأ پول گمنام و ناشناخته بماند. برای قطع ارتباط پولهای غیرقانونی از منشأ جرم، شبکه پیچیدهی مبادلات مالی که هدف آن پوشیده نگاهداشتن منابع نامشروع از هر نوع پیگیری و ردیابی منشأ مالکیت است ایجاد میشود. (احسانی، بهمن1388 ، ص 54).
3. مرحله یکپارچه سازی یا ادغام
در این مرحله پول غیرقانونی با اموال پاک و قانونی ادغام و پس از تطهیر با سایر داراییهای موجود در سیستم مالی مخلوط میشود. پولشویان این اموال را به گونهای با اقتصاد ادغام میکنند که به نظر میرسد از راههای قانونی به دست امده است. (احسانی، 1388، ص55).
شرایط لازم برای تحقق جرم پولشویی
1. عایدی بودن موضوع جرم
موضوع عنصر مادی جرم میبایست یا مستقیماً عواید حاصل از جرم باشد یا یکی از ویژگیهای این عواید حاصل از جرم باشد. ماده3 «قانون مبارزه با پولشویی» مقرر میدارد: «عواید حاصل از جرم به معنای هر نوع مالی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از فعالیتهای مجرمانه به دست آمده باشد.»
2. جرم بودن منشأ عواید
در بند«الف» ماده دو قانون مبارزه با پولشویی آنچه متعلق رفتار فیزیکی معرفی شده است فعالیتهای غیرقانونی است. این عبارت قلمرو بسیار گستردهای دارد به گونهای که حتی اگر قراردادی یکی از شرایط صحت قرارداد را نداشته باشد نیز ازمصادیق آن محسوب میشود، لکن باید به شکل دیگری آن را تفسیر نمود، زیرا در ادامه همین بند و نیز در بندهای «ب» و «ج» آن تصریح شده است که مراد از عواید، هر نوع عواید حاصل از اعمال خلاف قانون نیست بلکه باید جرم باشد (سیاهبیدیکرمانشاهی و همکاران، 1397، ص245).
3. لزوم حصول عایدی
یکی از شرایط ضروری ارتکاب پولشویی آن است که مال باید ناشی از جرم بوده و در نتیجهی ارتکاب جرم حاصل شده باشد. زیرا مالی که موضوع جرم باشد با مالی که از جرم حاصل شده باشد تفاوت دارد.
شیوه های ارتکاب جرم پولشویی
روش هایی که مجرمین برای پنهان کردن منشأ نامشروع اموال خود به کار می برند بسیار متنوع و متفاوت است. در ایران بیشتر از قالبها و طرق زیر به این امر مبادرت مینمایند:
1. استفاده از سیستم بانکی
2. اسنفاده از سیستم بانکی موازی
3. استفاده از بانکهای کارگزار
4. افتتاح حساب با هویت مجعول
5. آژانسهای مسافرتی و شرکتهای حمل ونقل
6. عرضهکنندگان کالای گران قیمت
7. دفاتر اسناد رسمی
8. تأسیس شرکت سرمایه گذاری مسکن
9. تأسیس شرکتهای بیمه
10. استفاده از کازینوها
11. استفاده از بورس اوراق بهادار
12. فعالیت تحت عنوان بنگاههای خیریه
با امعان نظر به این که توضیح و تفصیل همهی روشهای مذکور در این مجال نمیگنجد و از موضوع این مقاله خارج است، به ذکر موارد آنها اکتفا کرده و در ادامه بحث مورد اخیر ( فعالیت تحت عنوان بنگاههای خیریه) را که مسئله اصلی این نوشته است، مورد مطالعه قرار میدهیم .
مفهوم خیریه
خیریه در لغت در معانی متعددی از جمله نیکی و کمک کردن به کار رفته است (مالکی، 1387، ص 1157).
مفهوم مؤسسه خیریه
خیریهها در کشورهای مختلف با عناوینی چون charity organization و charity foundations شناخته میشوند . «در ایران مؤسسه خیریه به مؤسسه ای غیر انتفاعی اطلاق میشود که اعضای مؤسسه در پی هدفی مشترک که همان ارائه خدمات خیرخواهانه یا عام المنفعه به نیازمندان میباشد تشکیل شده است. »(توماج، 1381، ص 25 )
سازمان اوقاف و امور خیریه در بند ششم دستورالعمل مربوط به تعاریف و اصطلاحات مصوب 1365 در مقام تعریف مؤسسات خیریه بیان میدارد: «مؤسساتی هستند غیرتجاری که برای تعظیم شعائر اسلامی، امور فرهنگی، بهداشتی، تربیتی، معاونت های عمومی و یا هر نوع عمل خیر دیگری تأسیس شده و به ثبت رسیده و یا تشکیل شود»(مجموعه قوانین اوقاف، 1385،ص43).
انواع مؤسسه خیریه
· مؤسسات خیریه توزیع کننده
· مؤسسات خیریه بهداشتی و درمانی
· مؤسسات خیریه عمرانی
· مؤسسات نگهداری و سرپرستی
· مؤسسات خیریه آموزشی و پژوهشی
· مؤسسات خیریهی مشاوره
· مؤسسات توانیابی و بازپروری
امکان سنجی ارتکاب پولشویی در مؤسسات خیریه
در همه کشورها مؤسسات خیریه با هدف مشارکت در فعالیتهای نیکوکارانه ایجاد میشوند. این نهادها علاوه بر امکان جمعآوری کمکها در اماکن عمومی، در برخی از موارد از حمایتهای دولتی نیز برخوردارند و از پرداخت مالیات معافاند. از آنجا که مقررات ناظر بر عملکرد این مؤسسهها ضعیف است و نظارت چندانی نیز بر آنها صورت نمیگیرد، همواره مورد توجه پولشویان قرار دارند. مؤسسات خیریه از اعتماد عمومی برخوردارند، به منابع قابل توجهی از درآمد دسترسی دارند. به علاوه برخی از آنها در سطح بینالمللی نیز حضور دارند که امکان فعالیتها و معاملات ملی و بینالمللی را به آنها میدهد. در بسیاری از کشورها با توجه به ساختار قانونی نهادهای خیریه ، قوانین و مقرراتی نظیر ثبت، نگهداری سوابق، گزارش دهی و کنترل در خصوص آنها اجرا نمیشود و امکان سوءاستفاده بالقوه از این مؤسسات وجود دارد. اقدام به جمع آوری کمکهای نقدی از خیّرین می تواند ادغام پولهای ناشی از فعالیتهای مجرمانه در سیستم مالی قانونی را آسان کند و این اموال نامشروع را به عنوان کمکهای جمعآوری شده جلوه دهد. از مؤسسات خیریه میتوان در راستای انتقال جغرافیایی اموالی که از جرم حاصل شدهاند نیز استفاده کرد و این مسئله موجب شده است که برخی از مجرمین به تأسیس بنگاههای خیریه روی آورند و یا با تبانی با این نهادها اقدام به انجام عملیات پولشویی میکنند.
شرایط خاص مؤسسات خیریه در ایران که برخی از آنها ثبت نشدهاند و برخی نیز گزارشات مالی خود را ارائه نمیدهند و نیز اصل رازداری و عدم شفافیت اطلاعات کارکنان، تحقق جرم پولشویی در قالب نهادهای خیریه را آسانتر و کشف و تعقیب آن را مشکلتر مینماید. همچنین با توجه به بند ب ماده 11 مقررات پیشگیری از پولشویی در مؤسسات مالی مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، که مؤسسات خیریه، توانایی انجام فعالیت مالی در قالب مؤسسات قرضالحسنه را پیدا نمودند، این امر میتواند زمینه مناسب برای ارتکاب جرم پولشویی در قالب نهادهای خیریه را فراهم کند و مجرمین اقتصادی با شناسایی این مؤسسهها، به تطهیر اموال ناشی از جرایم مختلف میپردازند (اصغری، 1390، ص70).
افرادی که مبادرت به پولشویی می نمایند در جستوجوی سود حاصل از فعالیتهای نامشروع خود در فعالیتهای اقتصادی نیستند، بلکه هدف اصلی آنها حفظ اصل پولها و سودهای ناشی از جرم است. لذا پولشویان مؤسسات خیریه را مکان امنی برای پاکسازی پولهای کثیف خود میدانند تا پس از تطهیر به سرعت آن را از کشور خارج سازند( رهبر و میرزاوند، 1387، ص11).
تکالیف مؤسسات خیریه در قانون مبارزه با پولشویی
ماده 5 قانون مبارزه با پولشویی مؤسسات خیریه را در کنار سایر اشخاص حقوقی مذکور در ماده مکلف به اجراء آیین نامههای مصوب هیئت وزیران در اجراء این قانون کرده است. در ماده 7 نیز این مؤسسات را مکلف به رعایت موارد ذیل میداند:
الف. احراز هویت ارباب رجوع و در صورت اقدام توسط نماینده یا وکیل، احراز سمت و هویت نماینده و وکیل و اصیل در مواردی که قرینهای بر تخلف وجود دارد.
ب. ارائه اطلاعات، گزارشها، اسناد و مدارک مربوط به موضوع این به شورای عالی مبارزه با پولشویی در چهارچوب آیین نامه مصوب هیأت وزیران.
ج. گزارش معاملات و عملیات مشکوک به مرجع ذیصلاحی که شورای عالی مبارزه با پولشویی تعیین میکند.
د. نگهداری سوابق مربوط به شناسایی ارباب رجوع، سوابق حسابها، عملیات و معاملات به مدتی که در آئیننامه اجرائی تعیین میشود.
ه. تدوین معیارهای کنترل داخلی و آموزش مدیران و کارکنان به منظور رعایت مفاد این قانون و آئیننامههای اجرائی آن.
هشدار FATF درمورد خطر پولشویی در مؤسسات خیریه
خطر استفاده از مؤسسات خیریه برای ارتکاب پولشویی بارها از سوی FATF تذکر داده شده و از کشورها خواسته شده است که پلیس و واحدهای اطلاعاتی نظارت دقیق و کاملی بر این مؤسسات و یا افرادی که در این مؤسسات شاغل هستند و رفتار آن ها به نظر مشکوک می رسد به عمل آورده و اقدام به کشف این نهادها نمایند (میر علائی، 1393، ص51). لذا در گزارشهای مختلفی که نیروی ویژه اقدام مالی علیه پولشویی(FATF) منتشر میکند مصادیقی از سوءاستفاده از مؤسسات و نهادهای خیریه در امر پولشویی مشاهده میشود.
استفاده نادرست یا به تعبیر بهتر سوءاستفاده از نهادهای خیریه یکی از مهمترین نقاط ضعف برنامه مبارزه با پولشویی است. FATF هدف از تأسیس نهادهای خیریه را جمعآوری کمکهای مالی در راستای اهداف نیکوکارانه میداند و برای جلوگیری از استفاده نابجا از این قبیل نهادها پیشنهادهایی را ارائه کرده است. با این وجود احتمال دارد که سوء استفادهها و پوششی بودن این نهادها بدون اطلاع اعطا کنندگان کمکها و یا حتی مدیران باشد (جزایری، 1388, ص 297).
در توصیهی هشتم از پیشنهادهای نیروی ویژهی اقدام مالی علیه پولشویی(FATF)، از کشورها تقاضا شده که میزان کفایت و کارایی قوانین ناظر بر نهادهای خیریه و غیر انتفاعی را مورد بررسی قرار دهند. زیرا استفاده از پوشش مؤسسات خیریه به در غالب موارد برای جلوگیری از ضبط و توقیف اموال و درآمدهای نامشروع است. همانطور که مشخص است هدف این توصیه بیشتر ناظر به جلوگیری از سوءاستفاده از نهادهای خیریه توسط مجرمان اقتصادی است.
موارد مشکوک مؤسسات خیریه
نهادهای ناظر باید درباره مؤسسات خیریه مراقب موارد مشکوکی باشند که خطر و احتمال وقوع پولشویی را هشدار میدهند.
این علائم عبارتند از:
· جایی که اهداف مالی مؤسسه با وجوهی که به حساب آن واریز میشود هماهنگ نباشد.
· جایی که بین حجم مبادلات مالی و فعالیت و هدف مؤسسه تناسبی وجود نداشته باشد.
· جایی که تعداد مبادلات مالی و وجوهی که به حساب مؤسسه واریز و از آن خارج میشود به صورت ناگهانی افزایش یابد.
· جایی که در نهاد خیریه مبادلات نقدی با مبالغ بالا و غیرقابل انتظار مشاهده میشود.
· جایی که مؤسسات خیریه به نسبت اهداف و فعالیتهای مالی خود کارکنان بسیار اندکی دارند (تذهیبی،1396، ص70).
راهکارهای پیشگیری از پولشویی در مؤسسات خیریه
برای جلوگیری از وقوع پولشویی در پوشش سازمانهای خیریه و سوءاستفاده از عنوان آنها میتوان از طرق ذیل اقدام نمود:
1. شفافیت ساختار سازمانی مؤسسات خیریه
نهادهای خیریه باید دارای ساختاری واضح وشفاف باشند و اسناد مربوط به ثبت، ساختار، مدیریت و سیاست های کنترلی بر عملیات خود را نگهداری کنند. نقش مدیران در این میان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وظیفه هیأت مدیره نظارت بر نحوه فعالیت مؤسسه خیریه و رعایت قوانین است. مدیران و هیأت امنای این نهادها عهدهدار حفظ شئون حرفهای و اخلاقی و نظارت بر رعایت ضوابط و نظامات حاکم بر این قبیل مؤسسات میباشند. به همین دلیل مسئولان ناظر باید کنترل کنندگان این نهادها را شناسایی و احراز کنند که کنترل واقعی نهاد در دست چه کسانی است. مسئولیت مدیران در این نهادها عبارت است از:
· از صحت عملکرد مؤسسه و التزام بر فعالیت در حوزه و اهداف پیشبینی شده اطمینان حاصل کنند.
· از احراز هویت طرفهای مقابل مؤسسه از قبیل اعطاکنندگان منابع و ارائهدهندگان خدمات اطمینان حاصل کنند.
2. تعیین نهادهای ناظر بر مؤسسات خیریه
نهادهای نظارتی متعددی بر نحوه فعالیت نهادهای خیریه و غیر انتفاعی دخالت دارند، اما این نظارت با هدف جلوگیری از پولشویی صورت نمیگیرد. نظارت بر این نهادها به طور عمده حول محور نحوه عملکرد آنها و جلب اعتماد اعطاکنندگان عواید و جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده متمرکز است. لذا ضروری است که نهادی دولتی به صورت خاص برای نظارت همهجانبه بر مؤسسات خیریه تعیین شود. دولت در برخی از کشورها نظارت بر این قبیل مؤسسات را برعهده دارد و در برخی از کشورها نیز نهادهای خاصی را ناظر بر فعالیت مؤسسات خیریه نموده اند.
به عنوان مثال در انگلیس این قبیل مؤسسات تحت نظارت کمیسیون مخصوص به خیریهها اداره میشوند و درآمریکا نظارت بر فعالیت مؤسسات خیریه در سطح ایالتی و توسط نهادهای مختلفی از قبیل وزارت خانهها وسایر دستگاههای دولتی است. درنظام حقوقی پارهای از کشورها نیز برای مؤسسات خیریه مسئولیت کیفری قائل شدهاند. هر چند نهادهای خیریه به صورت مستقیم کنترل نمی شوند اما به علت حفظ حسابهای خود نزد مؤسسات مالی به طور غیر مستقیم کنترل میشوند. به عبارت دیگر این مؤسسات باید کلیه حسابهای خود را نزد مؤسسات مالی رسمی نگهداری کنند و بدین ترتیب مؤسسات مالی مکلف به شناسایی آنها و گزارش موارد مشکوک می باشند (جزایری، 1388 ،ص 300).
3. کنترل فعالیتهای مؤسسات خیریه
سرمایههای عظیمی که در موسسات خیریه در گردش است، راههای فراوانی برای نفوذ را در برابر مجرمان قرار میدهد و بدین ترتیب، آسیبپذیری موسسات خیریه، مخصوصاً در مراحل جمعآوری و توزیع، بهشدت افزایش مییابد. کسانی که با اعتماد به نهادهای خیریه برای انجام کارهای نیک به این مؤسسات کمکهای مالی مینمایند، در صورت شفافیت حسابها و نظارت کافی بر فعالیتهای آنها نسبت به عملکرد مؤسسات خیریه اطمینان کافی پیدا میکنند. به همین دلیل کنترل فعالیت آنها از راههای ذیل ضروری است:
· حسابهای مالی: نهادهای خیریه میبایست تمامی حسابهای بودجهای و هزینه خود را حفظ کنند به صورتی که در صورت نیاز به کنترل آنها قادر به ارائه اطلاعات آن باشند. این اطلاعات باید هویت دریافتکننده و کیفیت مصرف پولها را به صورت شفاف مشخص نماید.
· حسابدار مستقل: برای اطمینان از درستی و واقعیت حسابهای نهادهای خیریه لازم است که حسابدار مستقلی وجود داشته باشد که صحت این حسابها را تأیید نماید. لذا برخی از مؤسسات خیریه در راستای شفافیت مالی و روشن شدن حسابهای مالی خود و نیز جلب اعتماد افراد خیَّر، حسابداران مستقلی را برای انجام این وظیفه مهم به کار میگیرند.
· حساب های بانکی: از جمله مهمترین کارها جهت کنترل فعالیتهای مالی نهادهای خیریه و غیر انتفاعی افتتاح حساب بانکی در یکی از بانکهای معتبر و نقل و انتقال اموال و سرمایههای کسب شده از طریق این حسابها، یعنی بخش رسمی اقتصاد کشور است. انجام معاملات از طریق مؤسسات مالی رسمی می تواند به شفافیت هر چه بیشتر کمک نماید.
· شناسایی برنامه: برای کنترل فعالیتهای نهادهای خیریه ضروری است که اهداف و برنامههای اصلی این نهادها شناسایی شود، شناخت کافی از اهداف نهادهای خیریه یکی از ارکان مهم نظارت بر فعالیتهای این مؤسسات است. گاهی از سوی نهادهای خیریه اهداف و برنامههایی اعلام میشود، لکن برخلاف برنامههایی که اعلام کردهاند منابع مالی و وجوه دریافتی خود را در امور دیگری مصرف مینمایند. نظارت مستمر و دقیق بر این نهادها مشخص میکند که اموال مذکور به افراد نیازمند اعطا شده است یا خیر. نهادهای خیریه باید به سؤالات زیر پاسخ دهند:
– آیا در مسیر برنامهها و اهداف اعلامی آن مؤسسه حرکت میکنند ؟
– آیا افراد نیازمند اموال و پولهایی که در برنامه نهاد مشخص شده را دریافت میکنند؟
· موارد بازرسی: در بعضی موارد کنترلحسابهای مالی برای حفظ نهادهای خیریه از پولشویی و سوءاستفادههای مالی کافی نیست، و باید کیفیت عملکرد و روشهای مورد استفاده نهاد خیریه بازرسی گردد. تحقیق در مورد سازوکارهای تعیین شده برای فعالیت نهادهای خیریه آسان نیست. برای مثال در جایی که اقامتگاه مؤسسه خیریه در یک کشور است و حوزه فعالیتهای آن در کشور دیگری است. در این حالت ، مراجع صالح هر دو کشور باید بتوانند تبادل اطلاعات این نهادها را کنترل کرده و بر شیوه عملکرد آنها نظارت داشته باشند ( جزایری، 1388، ص298).
نتیجه گیری
یکی از ارزشهای پسندیده در همهی جوامع بشری انجام کارهای انسان دوستانه و کمک به نیازمندان میباشد که در طول تاریخ مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است. امروزه یکی از طرق رایج برای پرداختن به امور خیر ایجاد مؤسسات خیریه است. این نهادها که انجام کارهای خیر و عامالمنفعه را برعهده دارند، مورد اقبال مردم و به ویژه افراد نیکوکار قرار گرفتهاند وهمین اقبال عمومی مردم به این موسسات موجب شده است که سودجویان نیز در کمین این موسسات قرار گیرند و از طریق پولشویی در این موسسات، منشأ نامشروع اموالی که در نتیجه ارتکاب جرم به دست آوردهاند را پنهان نموده در صدد تحقق بخشیدن به اهداف شوم خود باشند. مبادرت به جرم پولشویی در قالب مؤسات خیریه موجب بدبینی مردم نسبت به این نهادها شده و اعتماد عمومی را به تدریج از آنها سلب میکند. لذا با توجه به آن که مؤسسات خیریه نقش کلیدی و خطیری را دراقتصاد ملی ایفا و بخش قابل توجهی از خدمات عمومی را ارائه میکنند، نظارت بر این نهاد ها ضروری است و دولت موظف است معیارها و مقرراتی در جهت فعالیت آنها و نیز احراز صلاحیت مدیران این نهادها پیشبینی نماید. در راستای شفافیت هر چه بیشتر، این سازمانها باید دارای ساختار سازمانی روشن و مشخصی باشند به گونهای که جایگاهها و مناصب اصلی آن واضح بوده و نقش هر یک از مسئولین تعیین گردد تا کسی نتواند از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند. شیوه نظارت بر این نهادها باید مؤثر وکارآمد باشد. نظارت بر تأسیس و فعالیت نهادهای خیریه باید با شفافیت و پاسخگویی همراه باشد، به نحوی که هیچ نهاد خیریهای نتواند مبادرت به اخذ پول و انتقال آن در غیر ازمصارف پیش بینی شده در اساسنامه خود کند.
منابع
کتاب
1. مالکی، علی، فرهنگ لغت فرهیخته، انتشارات بدیحه، 1387، تهران
2. میرمحمدصادقی، حسین، حقوق جزای بین الملل، انتشارات میزان،1392، تهران،
3. ولیدی، محمد صالح، حقوق کیفری اقتصادی، انتشارات میزان،1386، تهران،
4. ساکی، محمدرضا، حقوق کیفری اقتصادی، انتشارات جنگل،1396، تهران،
5. رهبر، فرهاد، میرزاوند، فضل الله، پولشویی و روش های مقابله با آن، انتشارات دانشگاه تهران، 1387، تهران
6. جزایری، مینا، پولشویی و مؤسسات مالی، مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، 1388،تهران
7. تذهیبی، فریده، تطهیر پول(پولشویی)، انتشارات زعیم، 1381، تهران
8. تذهیبی،فریده، پولشویی و روش های مبارزه با آن، انتشارات جنگل، 1396، تهران
9. علایی، نازنین، بررسی پولشویی الکترونیکی از منظر حقوق بین الملل، انتشارات مجد، 1393، تهران
10. باقر زاده، احد، جرائم اقتصادی و پولشویی، انتشارات مجد، 1383، تهران
11. احسانی، بهمن، جرم نامرئی(پولشویی)، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی، 1388، تهران
12. همتی، محمد باقر، تدابیر پیشگیرانه و مجازات در قانون مبارزه با پولشویی، انتشارات خرسندی، 1394، تهران
13. چلونگر، الناز، مطالعه تطبیقی پولشویی بین ایران و امارات متحده، انتشارات فرهیختگان دانشگاه، 1394، تهران
14. سیاهبیدیکرمانشاهی، سعید و رحیمی نیت، ایمان، حقوق کیفری اقتصادی، انتشارات جنگل، 1397، تهران
پایان نامه
1. اصغری، محمد، رویکردی جرم شناختی به جرایم مؤسسات خیریه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس،1390
2. توماج، فرهاد، بررسی حقوقی مؤسسات خیریه در ایران و انگلیس، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پردیس قم، 1381
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.