ارتقاءنقش‌های زنانه با استفاده از فعالیت‌های داوطلبانه-خیرانه در قالب بانک زمان

ربانی اصفهانی حوریه1 ،خرمی نسب الهه*2

1.مدرس دانشگاه اصفهان،معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیر ماندگار) (دانشگاه اصفهان)

2.دانشجوی دکترا،گروه حقوق جزا و جرم شناسی،دانشگده علوم انسانی و حقوق،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)نویسنده مسئول

مکاتبات:elahekhorrami@yahoo.com

 

چکیده:

از جمله دغدغه های برخی سازمان‌های دولتی ، بنیادهای خصوصی ، خیریه‌ها و داوطلبان در سراسر جهان کمک به بانوان نیازمند می باشد و تلاش های بسیاری هم در این مسیر انجام داده اند . ولیکن بسیاری از این فعالیت ها راه‌های یک طرفه بوده ، اندکی از آنها تلاش می‌کنند تا از طریق راهکارهای متقابل ابزارهای لازم را برای بهبود شرایط بانوان ، در اختیار جوامع قرار دهند . از جمله این راهکارها ظهور جنبش جدیدی در سه دهه گذشته تحت عنوان بانک‌ ‌زمان به‌عنوان سازمان‌های داوطلبانه رسمی می باشد که جامعه‌سازی را برای افرادی که ممکن است یکدیگر را نشناسند و نیازها و توانمندی‌های زیادی دارند ، از جمله جامعه بانوان ، تقویت می کند . بانک‌های زمان یکی از بهترین عرصه‌های تبادل سرمایه‌اجتماعی به شمار می‌آیند که چنانچه در بستر جوامع سازماندهی شوند علاوه بر افزایش انگیزه و گسترش فعالیت خیرین ، از ظرفیت‌های مددجویان نیز استفاده می‌شود و از شمول اجتماعی گروه‌های به حاشیه رانده‌شده مانند زنان خانه دار ، زنان کارمند کم دستمزد ، غیررسمی یا موقت ، زنان معلول، سالمند ، آسیب دیده اجتماعی و طرد شده و دختران در معرض خطر حمایت می‌کند و می تواند گام موثری در ارتقاء نقش های زنانه در جامعه به حساب آید.

در این مطالعه با روش توصیفی– تحلیلی ، ابزار کتابخانه‌‍‌‌ای و مطالعه اسنادی ‌به بررسی بانک زمان ، تاثیر آن در جهت ارتقاء نقش های زنانه و ارائه راهکارهای بومی در زمینه افزایش فعالیت های داوطلبانه-خیرانه زنان در قالب بانک زمان پرداخته‌ شده ‌است.

کلید واژه ها : بانک زمان، نقش، داوطلبانه، خیرانه، بانوان

 

1-مقدمه و بیان مسئله

در عصر حاضر برنامه ای نوآورانه به نام بانکداری زمان ، به یک جنبش بین‌المللی تبدیل شده است که مدل خدمات اجتماعی سنتی را با ایجاد محیط جدیدی به چالش می‌کشد . بانک‌های زمانی قصد دارند وابستگی اعضا را به سیستم پولی مرسوم و خدمات اجتماعی سنتی کاهش دهند و شبکه‌ای اجتماعی ایجاد کنند که در آن اعضا بتوانند خدمات خود را مبادله کنند. در این فرایند هر نوع کاری دارای ارزش یکسان بوده و خدمات فقط بر حسب زمان صرف شده برای انجام آنها ارزش گذاری می شوند .( Lasker and el , 2011:102-115   ) بانک‌های زمان به‌عنوان استراتژی‌ اشتغال غیررسمی عمل می‌کنند و ابزاری برای توسعه مهارت‌ها، ایجاد ارتباطات و کمک به جامعه ی بیکاران فراهم می‌کنند (Seyfang, 2003:699-706).

در واقع ، بانک زمان یک ابتکار بخش سوم است که اصول تولید مشترک را ایجاد می کند و مدلی را ارائه می دهد که کاربران را قادر می سازد تا به طور فعال با سایر سهامداران در ارائه خدمات همکار شوند . (Glynos & Speed, 2013:402-433)

در این بانک ها بر خلاف ترتیبات مبادله ای معمولی، یک عضو می تواند خدماتی را به یک نفر ارائه کند و از شخص دیگری در شبکه سرویس دریافت کند. (Lasker and el , 2011:102-115  )

بانک های زمانی با ادغام گروه های جدا شده اجتماعی در شبکه های گسترده تر، سرمایه اجتماعی را تقویت می کنند (Collom, 2005:1565-1587, 2008:414-46) که خود زمینه ارتقا انسجام و حمایت اجتماعی می گردد.( McNeill & el, 2006: 1011-1022)

به طور خلاصه می توان گفت بانک زمان یک رویکرد نوین برای استفاده از جنبه های خفته بازار و فعالیت های انسانی است که نمی توانند در بازار کار فروخته شوند و از کشور مبدا آن یعنی ایالات متحده آمریکا، به کشورهای دیگر در سراسر جهان گسترش یافته است. در برخی از منابع (Miller, 2008) اطلاعاتی یافت می شود که نشان می دهد اولین نشانه های بانک زمان در جهان از ژاپن شروع شده و در دهه 70 توسط تروکومیزوشیما[1]تأسیس گردیده است، این ایده تقریباً ده سال بعد، هنگامی که ادگار کان[2]دلار زمانی را اختراع کرد در سطح جهانی و در ایالات متحده گسترش یافت. (Cahn & Rowe, 1998)

مفهوم بانک زمان با چالش‌های زیادی مواجه است و هنگامی که به محیط‌های فرهنگی مختلف می‌رسد، اغلب برای انعکاس یک واقعیت منطقه‌ای خاص تطبیق داده می‌شود . بنابراین درک بانک زمان در یک محیط خاص، به مفهوم انطباق آن با نیازهای فعلی جامعه هدف می باشد . ((Valek, 2013:200  با توجه به این سازگاری ها برای اهداف مختلف ، بانک زمان همانند آفتاب پرست در نظر گرفته شده (Collom & el, 2012) و گاهی شناسایی آن دشوار است. اما آنچه مسلم است تمرکز بانک زمان بر یافتن راه‌هایی برای استفاده از مهارت‌ها، دانش، خدمات و سایر قابلیت هایی است که افراد و سازمان‌ها دارند اما از آنها استفاده نمی‌کنند.

یکی از حوزه هایی که می توان از مدل بانک زمان استفاده نمود حوزه نیکوکاری به شکل عام و خاص است. در شکل عام ،  با رجوع به تجربه زیسته بسیاری از خیرین می توان دریافت که  یکی از مهمترین دغدغه های خیرین در کمک به مددجویان ، نگرانی از گدا پروری افرادی است که به آن ها کمک می شود؛ زیرا برخی از مددجوها ، پس از دریافت کمک های مادی بلاعوض ، این امر برایشان تبدیل به عادت شده ، تلاشی برای بهبود زندگی خود نمی کنند و به خیرین برای امرار معاش خود بشدت وابسته می شوند. این در حالی است که خیرین انتظار دارند پس از مدتی ، مددجو خودکفا شده و بتواند به حیات اجتماعی خود بازگردد . بانک های زمان در بستر خیریه ها و سازمان های مردم نهاد می تواند راهکاری بسیار تیز بینانه برای ارتقا و گسترش فعالیت های خیرخواهانه خیرین و خروج مددجویان از حالت انفعال باشد که در ادامه به آن پرداخته می گردد.

از سوی دیگر بانک زمان بستر مناسبی برای استفاده از پتانسیل عظیم بانوان و ارتقاء نقش های زنانه و کاهش آسیب های این حوزه در جامعه است که این موضوع اثربخشی بانک زمان در شکل خاص آن می باشد که موضوع تحقیق حاضر می باشد.

ترس از فقر زنانه در دوران های مختلف زندگی همچون ایام پیری و یا بیماری ، مشکلات جسمی – مالی و  عوارض این دوران ، نقصان کارامدی و دغدغه عدم امکان حمایت خانواده و فرزندان به لحاظ مالی – خدماتی ، زنان به ویژه زنان خانه دار را که به طور تقریبی بیش از دو سوم زنان کشور  را شامل می شوند تحت الشعاع قرار داده ، زمینه مشکلات روحی – روانی را برای آنان فراهم ساخته است  و این در حالی است که در برهه هایی از زمان ، توانایی انجام فعالیت های بسیاری را به طور موثر دارا می باشند . برای مثال، بخش اعظمی از بانوان خانه‌دار در سن میانسالی و یا سالمندان سرحال ( سالمندان جوان) که فرزندانشان به واسطه ازدواج ، تحصیل و …. خانه را ترک کرده اند و یا دختران مجرد ، زمان فراغت بیشتری داشته و به عنوان نیروی کارامد می‌توانند خدماتی همچون آموزش و تدریس، مراقبت از کودکان ، سالمندان ، بیماران و افراد معلول ، انجام کارهای خانگی ، انجام خریدهای روزمره و یا فعالیت های دیگری در راستای علایقشان را در طی ساعاتی از هفته به متقاضیان ارایه کنند. ولذا اگر این فعالیت ها در قالب صحیح و هدفمندی انجام شود می تواند بسیاری از مشکلات آنان را در زمان نیاز حل کرده , مشکلات اجتماعی را نیز سامان بخشد که استفاده از ساختار بانک زمان یکی از این قالب ها می باشد.

آنچه در این پژوهش مد نظر قرار گرفته تبیین یک بانک زمان زنانه در جهت ارتقاء نقش های زنانه  و همچنین حمایت خیرانه از بانوان با هدف رفع فقر زنانه ، ارتقاء فعالیت داوطلبانه-خیرانه بانوان و مقابله با چالش های  اقتصادی، جسمی و روانی بانوان در همه مقاطع زندگی بخصوص دوران سالمندی می باشد؛ به طوری که بتوان با استفاده از بانک زمان به توانمند سازی زنان در راستای رفع نیازهایشان دست یافته ، آنها را از حالت انفعال خارج و با تقویت اعتماد به نفس از نهادینه شدن عنوان نیازمند در ذهن آنان جلوگیری و همچنین زمینه ساز ایجاد چشم انداز امن تر برای آینده آنان شد. در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و ابزار کتابخانه ای به این موضوع پرداخته شده است.

2-مفاهیم نظری

در این بخش به بررسی مفاهیم نظری کلیدی تحقیق پرداخته می شود

1-2-تعریف بانک زمان

مفهوم بانک زمان به طور عملیاتی ، در سال 1980 در ایالات متحده، توسط ادگارکان، استاد حقوق ، مشاور ویژه و سخنران سابق دادستان کل رابرت کندی ابداع شد.[3] او اولین بانک زمان را در میامی فلوریدا در اواسط دهه 1980 اجرا کرد. ) (Cahn 2000 ایده های اصلی کان ، اقتصاد اصلی و تولید مشترک است که نشان می دهد چگونه تبادل غیر پولی خدمات می تواند به رفاه اعضای جامعه کمک کند و بنابراین به نیاز به تعریف مجدد اقتصاد پاسخ می دهد. بانکداری زمان بر اساس روش خاصی از حسابداری است که در آن از زمان به عنوان “ارز” استفاده می شود. ارز از طریق یک سیستم حسابداری نهادینه می شود که در آن به ارائه دهنده خدمات اعتبار داده می شود و مدت زمان خدمات ارائه شده از دریافت کننده خدمات ،کسر می شود. اعضا مهارت‌ها و نیازها را اعلام می‌کنند، پس از آن این مهارت‌ها و نیازها توسط یک «کارگزار» یا توسط خود اعضا مطابقت داده می‌شوند. ) (Simon, 2010. دلارهای زمان  برای بازسازی یک اقتصاد اساسی متفاوت، اقتصاد خانه، خانواده، محله و جامعه طراحی شده‌اند. خانه، خانواده و محله اقتصاد جایگزین نیستند. آنها هسته اصلی اقتصاد هستند (Cahn 2000, p. 2) در عمل، خدمات از کمک های روزمره در خانه مانند مراقبت از حیوانات خانگی تا خدمات حرفه ای مانند ترجمه متغیر و این عمل به عنوان یک روش جامعه‌سازی ظاهر شده است. (Lasker et al, 2011:102-115; Seyfang, 2004: 62–71)

کان استدلال می‌کرد که بازاری‌سازی به‌طور جدی به این اقتصاد اصلی آسیب وارد کرده است. بانکداری زمان می‌تواند فعالیت اقتصادی را به واحدهای اصلی جوامع یعنی خانه ،خانواده و محله بازگرداند و آن را کالازدایی کند و با کاهش وابستگی به بازارها و برنامه های رفاهی دولت، اقتصاد را مجدداً متعادل کند و در عین حال انسجام درون جمعی را افزایش دهد. ) ( Shmidt, 2021: 128–155

به نظر می‌رسد که بانک‌های زمان، در حال رشد و یکی از موفق‌ترین شکل ارز اجتماعی در جهان هستند. حدود نیمی از بانک‌های زمان، کارکنان حقوقی دارند ، بیشتر آنها روابط رسمی یا غیر رسمی با آژانس‌ها و سازمان‌های موجود دارند و اغلب آنها ، تراکنش های خود را به صورت الکترونیکی ثبت می کنند. این سیستم‌ها در میان سیاست‌گذاران بسیار مطلوب‌تر دیده می‌شوند، زیرا عمدتاً به خاطر منافع اجتماعی (نه اقتصادی) خود ارتقا یافته‌اند. بانک زمان با پل زدن میان زمینه‌های اقتصادی، داوطلبی، توسعه اجتماعی و خدمات اجتماعی، به سیستمی تبدیل شده است که به عنوان پاسخی به بیماری‌های جامعه پست مدرن، که دیگر ابزارهای سنتی‌تر مانند مداخله مالی،  به تنهایی قادر به مقابله با آن نیستند ، تبدیل شده است. ( North 2003:267-270)

2-2-انواع بانک زمان

بانک های زمان در زمره انعطاف پذیرترین مدلهای سیستم های ارز اجتماعی بوده، به دو صورت ذیل می باشند :

– مستقل و مستقر در محله یا جامعه

– مبتنی بریک آژانس و مستقر در یک سازمان

این موارد نشان‌دهنده فرم های اصلی در سازمان‌های بانک زمان هستند. تمایز بین آنها به تفاوت بین فرم های مستقل (مبتنی بر جامعه) و فرم های تعبیه شده (بر اساس یک سازمان موجود) می باشد. نوع دوم انواع مختلفی دارد که در این پژوهش به دو نوع آن پرداخته می گردد؛ یکی که برای همه باز است و دیگری که فقط به مشتریان یا اعضای آژانس یا سازمان محدود می‌شود.

 

1-نمودار انواع بانک زمان

1-2-2- بانک زمان مستقل، مبتنی بر جامعه:[4]

بیش از نیمی از بانک های زمان ، شبکه های مستقل و مبتنی بر جامعه هستند. اینها اغلب به عنوان مبادلات “همسایه به همسایه”[5]شناخته می شوند (Rowe 1998 Cahn and).

به طور معمول، گروهی از فعالان محلی گرد هم می آیند و تصمیم می گیرند که این نوع بانک زمان را از ابتدا راه اندازی کنند. افراد به عنوان اعضا و نقش آفرینان بانک زمان و این مجموعه توسط یک کارگزار زمان اداره می‌شود. این مدل بانک زمان ، افراد را با پیشینه‌های بسیار ناهمگون گرد هم می‌آورند. یک هماهنگ کننده اغلب برای استخدام شرکت کنندگان، ارائه جهت گیری، مطابقت ارائه دهندگان – گیرندگان در صورت نیاز، پیگیری ساعات کاری ، توزیع بیانیه ها برای اعضا یا در دسترس قرار دادن آنها به صورت آنلاین استفاده می شود. نقش کارگزار یا هماهنگ کننده زمان در مراحل اولیه راه اندازی بانک زمان برای ایجاد انگیزه در کاربران خدمات ، برای پیوستن به بانک زمان و کمک به مدیریت آن بسیار مهم است. اعضا اعتبار متقابل را به صورت ساعت رد و بدل و کارگزار زمانی این اعتبارات را دنبال می کند. همانطور که در دو مورد دیگر نشان داده خواهد شد، بانک‌های زمانی تعبیه‌شده می‌توانند هزینه‌های اضافی بسیار کمتری داشته باشند، زیرا آژانس میزبان معمولاً فضا، خدمات شهری و کارکنان را فراهم می‌کند . (Collom and el,  2012 : 32)

2-2-2- بانک زمان مبتنی بریک آژانس و مستقر در یک سازمان

بانک های زمان می توانند مبتنی بریک سازمان یا آژانس باشند یعنی در یک سازمان طراحی ، جاسازی ، مدیریت و اجرا  شوند. این مدل از بانک زمان به دلیل حمایت مالی سازمان میزبان، در عمل برای تامین هزینه های جانبی با مشکلات کمتری مواجه هستند.در میان بانک‌های زمان تعبیه‌شده، برخی دارای عضویت آزاد هستند در حالی که برخی دیگر به مشتریان عضو آژانس یا سازمان میزبان محدود می‌شوند) (Cahn, 2000 که در ذیل به آن پرداخته می گردد.

الف-  تعبیه شده در یک سازمان با عضویت آزاد:[6]

یک نوع از بانک های زمان  مستقر در سازمان های ، اما دارای عضویت آزاد است. در رویکرد شخص به سازمان، افراد می توانند از طریق مشارکت در اهداف یک سازمان ، چه بخش عمومی و چه بخش سوم، اعتبار زمانی کسب کنند. این سازمان خود «بانک» است و اعتبارات زمانی را برای تشخیص زمان و تلاشی که برای اهداف خود اختصاص داده است صادر می کند. سازمان همچنین طیف وسیعی از گزینه ها را در اختیار مردم قرار می دهد تا این اعتبارات را خرج کنند.( Josh et al,2008:15)به طور معمول، یک سازمان مبتنی بر اجتماع تصمیم می‌گیرد که ایجاد چنین شبکه‌ای به نفع مشتریانش باشد، و آن را قادر می‌سازد تا به جامعه به عنوان یک کل خدمت کند، در عین حال به عنوان یک استراتژی جذب ویا بازاریابی مؤثر برای خودش عمل می‌کند.مزیتی که این مدل بانک زمان دارد این است که داشتن یک پایگاه سازمانی در صورتی که مستلزم تأمین فضا و کارمند باشد، از نظر مالی مزایای عمده ای را ارائه می دهد و به میزان قابل توجهی در هزینه های اضافی صرفه جویی می کند. از سوی دیگر، اولویت‌های آژانس قطعاً مأموریت و فعالیت‌های بانک زمان را شکل می‌دهد. بنابراین، در مدل‌های شخص به سازمان، زمان به‌عنوان ارز به‌عنوان چیزی فراتر از مبادلات بین افراد وجود دارد. این یک ارز در گردش مکمل است که می تواند مجموعه وسیع تری از افراد و سازمان ها را درگیر کند و افراد باهم و با سازمان تعامل دارند. امروزه، بسیاری از بانک‌های زمان هنوز در سازمان‌های موجود (مانند بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها یا آژانس‌های خدمات اجتماعی) مستقر هستند و افراد به حاشیه رانده شده اجتماعی و اقتصادی، جوانان، سالمندان، فقرا و معلولان را هدف قرار می‌دهند Seyfang and Smith. 2002)).

ب- تعبیه شده در یک سازمان با عضویت محدود:[7]

این  مدل بانک‌های زمان، برنامه‌هایی هستند که در آژانس‌ها یا سازمان‌های موجود که محدود به اعضای آن هستند، تشکیل می‌شوند. به طور معمول یک سازمان خدمات اجتماعی یا مراقبت های بهداشتی تصمیم می گیرد که با ایجاد چنین شبکه ای و توانمندسازی آنها برای غنی سازی بسته های خدمات موجود، اقدام کند و با اتصال اعضا به یکدیگر و در نتیجه به خود سازمان، یک استراتژی ممکن برای ایجاد جامعه ی هدف و به حداکثر رساندن حفظ حامیان سازمانی به کار گیرد.همچنین بانک زمان ابزاری است که می تواند به تسهیل تبادل بین سازمان های با هدف مشترک و همچنین بین افراد آن سازمانها کمک کند. (Collom et al,  2012 :41)

3-ویژگیهای جنسیتی بانک زمان

در این بخش با نگاهی جنسیتی بانک زمان و موارد مرتبط به آن مورد بررسی قرار می گیرد.

1-3-  تاسیس زنانه

همان طور که در مطالب فوق بیان گردید مفهوم عملیاتی بانک زمان توسط آقای کان بیان گردید ولیکن قبل از ایشان این ایده توسط یک خانم پیشنهاد گردیده بود . به بیان دیگر بانک زمان برای اولین بار توسط یک خانم خانه دار به نام تروکو میزوشیما[8]، در اوزاکا، در دهه 1950  ابداع و پیشنهاد گردید  . وی ایده خود را به عموم مردم اعلام کرد و اظهار داشت که افراد مسن در جنگ جهانی دوم ، سختی های فوق العاده ای گذرانده اند و شایسته مراقبت توسط جامعه هستند و راهکارهایی را برای این کار ارائه نمود و پس از طی مراحلی این ایده بانک زمان [9]نام گرفت.  میزوشیما هنگامی که فرزندانش بزرگ شدند، مفهوم خود را عملی کرد و بانک زمان او تا سال 1979 در تمام نقاط ژاپن، شعبه داشت( The Nation Newspaper, 2019 ). در نتیجه ایده بانک زمان یک ایده زنانه بوده و در نخستین کاربرد آن برای مواجه با مشکلات دوران سالمندی بخصوص در مورد زنان در جهت رفع نیازها و حمایتهای عاطفی و برای مقابله با انزوای دوران سالمندی طراحی شده بوده است.

2-3-فضای غالب زنانه در بانک زمان

بررسی بانک های زمان و اعضا آنها در جهان ، بیانگر این مطلب است که  فضای آنها عمدتا زنانه هستند. یعنی بیشتر اعضا داوطلب آن را زنان تشکیل می دهند و این موضوع تا میانگین حضور 64 درصدی زنان در این عرصه را نشان می دهد (Wajcman 2015: 129) . نتایج تحقیقات حاکی از این است که  اکثر شرکت‌کنندگان در بانک زمان زنان میانسال، تحصیل‌کرده و خوداشتغال بودند که یا دارای ساعات کاری انعطاف‌پذیر یا تعادل بین کار و زندگی پایدار بودند که زمان کافی برای مشارکت در بانک‌داری زمان را برای آنها باقی می‌گذاشت.

Shmidt, 2021)  )

با توجه به این مطالب شاید بتوان  این شکل از فعالیت را تا حد زیادی یک جنبش زنانه دانست . از جمله دلایل آن تامین اکثریت کار غیررسمی و غیر بازاری  توسط زنان در اعصار مختلف و تمایل بیشتر زنان نسبت به مردان برای انجام کار داوطلبی دانست. همچنین ایجاد امنیت در ابعاد جسمی – اقتصادی سوای اقتصاد بازاری ، از دیگر دلایل اقبال زنان به این حوزه می باشد . زیرا در طول تاریخ فعالیت هایی که توسط زنان انجام می شده است با ویژگی هایی همچون ناپایداری، آسیب پذیری، نامرئی بودن، دم دستی بودن ، دستمزدهای پایین یا بدون دستمزد و موارد بسیار دیگری قرین شده که زنان را در شرایط حادی قرار داده است. و لذا با توجه به کاهش ارزش نسبی کار زنان در اقتصاد رسمی، به نظر می‌رسد که بانک زمان در قالب ارزهای محلی فرصت‌های بیشتری را برای زنان فراهم می‌کنند.   Collom et al, 2012 :179)) و این موضوع زمینه افزایش اقبال زنانه به این حوزه را فراهم می سازد.

3-3- تمایل برای تبادلات زنانه

با توجه به تحقیقات صورت پذیرفته در خصوص نوع فعالیت زنان در بانک زمان ، دیده می شود که غالب فعالیت زنان در این سیستم به ارتباط با زنان دیگر می انجامد و زنان به تبادل خدمات با زنان دیگر تمایل بیشتری دارند که این امر به تمایل افراد به معاشرت و برقراری ارتباطات و مشارکت با افراد هم جنس می باشد. از سوی دیگر به نظر می رسد تجارب زنان در ارتباطات رسمی و غیر رسمی با مردان و برخی تجارب ناخوشایند در این مراوادات این مطلب را پررنگتر می نماید . (McPherson et al, 2001:415–444) و لذا تبادلات زنانه در بانک زمان مشهود می باشد .

4-کارکردهای بانک زمان در حوزه زنان

برخی کارکردهای بانک زمان زنانه به شرح ذیل می باشد :

1-4-افزایش رفاه پایدار

رفاه پایدار یک چالش عمومی است و شامل سه هدف کلیدی و مرتبط می شود : قدرتمندتر کردن مردم، جلوگیری از ایجاد نیازها و درگیر کردن منابع پایدار برای حفظ ارائه خدمات موثر( Josh et al 2008:5 ) که در این بخش به بازتعریف آن در حوزه زنان متناسب با پژوهش حاضر پرداخته می شود.

1-1-4- قدرتمندتر کردن زنان :

رویکرد اخیر حوزه زنان در سالهای اخیر به این موضوع می پردازد که زنان در جوامع و عرصه های مختلف، بایستی نقش بزرگتری در تعریف نیازهای خود ایفا کرده ، قدرت بیشتری برای انجام کارهایی که به صورت فردی و جمعی برای بهبود و برآوردن این نیازها لازم است، داشته باشند. ( Josh et al 2008:5-6 )

برای تحقق این امر، آنها باید کنترل بیشتری بر فرآیندهایی که خدمات را شکل و ارائه می دهند، داشته باشند. این بدان مفهوم است که باید باز تعریفی از کار صورت پذیرد و کارهای داوطلبانه نیز ارزش گذاری شوند . ثبت نیازمندی ها در ارائه باز تعریف اثر گذار خواهد بود و مطمئنا زنان در این بخش بیش از دیگران ، نیازمندیها را شناسایی و در جهت رفع آنها گام بر می دارند .

در نتیجه بایستی برای کار داوطلبانه زنان ارزش گذاری کرد وبه آنها قدرت داد تا خود چرخه ی مطمئنی برای تشخیص وبرآورد کردن نیازها ایجاد نمایند که این امر توسط بانک زمان زنانه امکان پذیر می باشد . با توجه به این که تعریف نیازها از طریق خود زنان انجام می پذیرد نیازسنجی مناسبی بوده و اثر بخشی مطلوبتری خواهد داشت .

 

2-1-4- جلوگیری از ایجاد نیازها :  

خدمات عمومی تولید مشترک باید در وهله اول در جهت جلوگیری از نیازهای ایجاد شده ، حفظ و بهبود کیفیت زندگی مردم ، گسترش فرصت ها و قابلیت های افراد و جوامع برای مراقبت از خود گسترش یابد. این یک جایزه مضاعف برای حفظ رفاه و صرفه جویی در پول برای خدمات ضروری، بدون پرداخت کردن پول به ارمغان می آورد. ( Josh et al 2008:5 ) پتانسیل بیولوژیکی واشتراکات فعالیتهای زنانه بانوان در جوامع مختلف ، آنان را برای انجام این کار مستعد ساخته و کارامدی آنان در این زمینه می تواند چشمگیر باشد. بانک زمان زنانه با قابلیت بکارگیری استعدادها و توانمندی های زنان در عرصه های مختلف ، آنان را در هنگام بروز مشکلات از احتیاج به دریافت خدمات ، بی نیاز ساخته ساحت های رفع چالش آنان را همراه با حفظ کرامت و عزت نفس ایشان فراهم می سازد.

3-1-4-جذب منابع پایدار:

خدمات عمومی و سیستم‌های پشتیبانی که زیربنای تولید مشترک هستند باید منابع قوی و پایداری داشته باشند.  دیگر نمی‌توان فرض کرد که اقتصاد با نرخی رشد می‌کند که بتواند خدمات در حال گسترش را تأمین مالی کند در نتیجه برنامه ریزی برای رشد کم یا عدم رشد معقول تر است. بنابراین نه تنها باید با اولویت دادن به پیشگیری، از هزینه‌های غیرضروری پرهیز کرد ، بلکه باید به منابع انسانی که توسط بازار قیمت‌گذاری نمی‌شوند یعنی ثروت روابط انسانی، زمان، شبکه‌های اجتماعی و دانش و مهارت‌های مبتنی بر تجربه‌های زیسته، توجه نمود . ( Josh et al 2008:4 )

این دارایی‌ها در هر جامعه فراوان هستند و با هوس‌بازی‌های بازار سرازیر نمی‌شوند. قشر عظیم زنان با استعدادها و توانمندیهای بی بدیلشان از مهمترین این سرمایه ها می باشند. آنها سیستم عاملی هستند که زیربنای بخش خصوصی و دولتی هستند. به این ترتیب، آنها چیزی بیش از یک اقتصاد غیر بازاری بوده  ، به گونه ای اقتصاد اصلی تلقی می شوند که می توانند به نفع همه رشد کنند .

با توجه به این رویکرد می توان گفت بانک زمان می تواند یک جنبش زنانه حامی زنان به حساب آید که با تقویت  بعد خیرانه آن نتایج بسیار مفیدی را ایجاد می نماید . در این نوع از بانک ، از طرفی با تعریف جدیدی که از کار صورت می گیرد بسیاری از اشتغالات که در بازار تجارت وکسب وکار جایگاهی نداشته و جز مشاغل غیررسمی به حساب می آیند از طریق آن هویت می یابند و ارزش گذاری می شوند و بسیاری از زنانی که  غیرفعال یا کم فعال به لحاظ اجتماعی به حساب می آیند ،توانمندی هایشان به کار گرفته می شود وموجودیت اجتماعی خواهند یافت و به کاهش سطح اختلافات طبقاتی – جنسیتی منجر خواهد شد . در این سازو کار ، همه اعضا با هر سطح از توانمندی ، سن ، تحصیلات  و…… به یک تولید مشترک یعنی زمان ذخیره شده دست خواهند یافت .این بدان معناست که با سنجش زمان ارائه هر خدمتی و نه با ارزش گذاری بر اساس نوع خدمات ، به یک تولید مشترک خواهیم رسید که همان زمان اندوخته است که در زمان نیازمندی زنان به کمک آنان می آید.

2-4-ارتقاء توانمند سازی زنان

یک اقتصاد عادلانه و قوی نیازمند ارتقاء مهارت و آموزش مهارت زنان است. این رویکردی است که متاسفانه تا یک قرن پیش کاملا مغفول مانده و یا در صورت توجه به آن در جهت سواستفاده از موقعیت زنان بوده است . ولیکن طی دهه های اخیر ، این شرایط در حال تغییر و فرصت های زنانه در حال افزایش هستند. اینها شامل ارتقای مهارت زنان از مجموعه مهارت های فنی، مدیریتی و سایر مهارت ها و تطبیق با نیازهای دنیای دیجیتال و صنعتی در حال ظهور است. در بیشتر جوامع زنان دائماً با کار مراقبتی بدون دستمزد در خانه مواجه هستند، بنابراین، حمایت خانواده برای پر کردن شکاف جنسیتی ضروری است . همچنین بسیاری از زنان به دلیل فقدان مجموعه مهارت‌های مرتبط ، مجبور به انجام مشاغل رده پایین یا پنهانی (فاقد حمایت قانونی) هستند. در جهت کنترل این چالش ، برگزاری دوره های کاراموزی در جهت افزایش توانمندیهای زنان یکی از راهکارهای موثر می تواند باشد که فقدان مهارت های عملی و به موازات آن فقر زنانه و سطح پایین اعتماد به نفس را حل می کند . مهارت آموزی و ارتقای مهارت زنان به آنها استقلال مورد نیاز و شایسته را می دهد و همچنین کشور را به سمت عادلانه تر، فراگیرتر و آینده نگرتر شدن هدایت می کند . بانک زمان با توجه به ظرفیت هایی که در این راستا دارد یکی از راهبردهای عملیاتی در این موضوع می باشد.,2022) ( Yashvi Churiwala, Srijan Trivedi به بیان دیگر بانک زمان از یک سو راهکاری برای افزایش مهارت ها و در نتیجه ارتقاءتوانمندی زنان بوده و از سوی دیگر زمینه استفاده از توانمندیهای پنهان و یا بلاستفاده زنان را فراهم می سازد و نهایتا همه این موارد را در جهت رفع نیازهای زنان در همه عرصه ها و نه لزوما زمینه خدمات ارائه شده ، به کار می گیرد.

1-2-4-ارتقاء عزت نفس زنانه

در نظر سنجی صورت گرفته از زنان عضو بانک زمان در خصوص تمایل مشارکت خود در این سیستم ، به مسئله کسب احترام و عزت نفس از طریق انجام کاری که شبیه کار بود، اشاره شده است. برای برخی از این زنان ، مشارکت در بانک زمان به وضوح خلأ ارزش یا احترامی را که ناشی از ناتوانی در به دست آوردن شغل با حقوق و در نتیجه مطابقت با هنجارهای اجتماعی کار)پرداخت و مصرف ( بوده است، پر شده بود. همانطور که اسکجز[10] (1997) در تحلیل خود از زنان طبقه کارگر استدلال کرد، کسب احترام ، به یک عملکرد مهم برای کسانی که به حاشیه رانده شده اند تبدیل می شود. (Juliette,2021)و این موضوع توسط بانک زمان اقناع و زمینه ساز بهبود و ارتقاء سلامت روان زنان می گردد که با نتایج تحقیق کاواچی و برکمن (2001) مطابقت دارد آنان در بررسی خود به این نتیجه رسیدند که وجود روابط اجتماعی به طور کلی منجر به سلامت روانی بهتر می شود. (Kawachi& Berkman, 2001).

در انواع مختلف بانک زمان به ویژه بانک زمان زنانه ،تفاوتی میان خدمات ارائه شده توسط یک معلم ، پزشک، کارگر ، کشاورز ، مهندس و یا …….از حیث ارزش گذاری نوع خدمات ارائه شده وجود ندارد و ملاک ارزش گذاری زمان صرف شده برای ارائه آن خدمات است بدین مفهوم  که یک دلار زمانی برای همه انواع خدمات ارزش یکسانی دارد.

بانکداری آنلاین به اعضا کمک می کند به صورت انلاین ثبت نام کنند و هر عضو درخواست ها و پیشنهادات ارائه خدمات خود را در زمینه هایی همچون حمل و نقل ، کمک در خانه ، آموزش حرفه ، تدریس ، فعالیت های اجتماعی و سلامتی ، باغبانی ، رنگ امیزی ، خیاطی ، آرایشگری ، بافندگی ، طراحی ،خدمات پزشکی و پرستاری ، تعمیر خانه و وسایل و …… در سیستم ثبت کنند . اعضا خدمات مورد نیاز خود را جستجو می کنند ،تماس برقرار می کنند و بعد از اتمام کار دلار زمانی به حساب انلاین شخص واریز می شود .با این رویکرد زنان خانه دار ،زنان کم درآمد ، زنان طرد شده ، زنانی که به تنهایی زندگی می کنند ، معلولین زن واشخاص دارای نقص سلامتی ، بیکاران و زنان با تحصیلات کم می توانند در کنار سایر اعضای توانمند بانک به تعاملات متقابل و ایجاد روابط اجتماعی دست یابند ، در بانک زمان دلار زمانی ذخیره کنند و در صورت نیاز آنها را برای دریافت خدمات از سایر اعضا خرج کنند و همه این موارد به افزایش عزت نفس آنها منتهی گردد.

2-2-4-تقویت نقش های خانگی زنانه

یکی از مسائل خاص برای کان، والدین و تربیت فرزند است. او از این رویکرد که خانواده ای که فرزند تربیت می کند در تعریف بازار، کار محسوب نمی شود انتقاد می کند . در ادبیات اشتغال ، تنها زمانی این فعالیت کار محسوب می شود که تربیت کودک توسط یک غریبه انجام شود . بانکداری زمان می تواند با پاداش دادن به کسانی که بدون اتکا به یک غریبه از کودکان مراقبت وآنها را بزرگ می کنند، با این موضوع مقابله کند . ( cahn,2000:120-121 )

نه تنها نگهداری از کودک بلکه بسیاری از خدماتی که توسط بانوان در خانه انجام می پذیرد مثل آشپزی ، نظافت منزل، آموزش فرزندان ، شستن و نظافت لباسها ، خرید منزل ، خیاطی ، آرایشگری ، شیرینی پزی ، ساخت وسایل تزیینی و…. فقط زمانی کار محسوب می شوند که توسط افراد غریبه انجام گیرند و در این راستا بانکهای زمان  زنانه می توانند با پاداش دادن به کسانی که اینگونه فعالیتها را انجام می دهند و در تبدیل این امور به کار ، موثر باشند. اعتبارات زمانی را می توان برای کاهش هزینه های خدمات و همچنین برای کمک به دسترسی افراد به شغل ، مورد استفاده قرار داد که منابع اضافی را برای جامعه به ارمغان می آورد. چنین تحولاتی منافع آشکاری نه تنها برای زنان که برای اقتصاد محلی هم به همراه دارد. (Seyfang & Smith, 2002)

3-2-4-کاهش فقر زنانه

بزرگترین منبع کار بدون مزد زنان که در شرایطی زمینه ساز فقر زنانه می شود ، کار خانگی است. اینها شامل کارهای خانه مانند خرید مواد غذایی، پخت و پز، نظافت و همچنین مراقبت از کودکان، افراد مسن و ناتوان است که منجر به فقر زمانی برای زنان شده و از فعالیت های اقتصادی و یا داوطلبانه-خیرانه آنان می کاهد و پیامدهای ناخوشایندی در بحران های زندگی و نیازهای اقتصادی برای آنان رقم خواهد زد.این نیروهای کار بدون مزد یکی از مهمترین منابع آسایش و حمایت در زندگی روزمره  هستند ؛ زیرا هر اقتصاد به نیروی کار و خدمات مراقبتی بدون دستمزد وابسته می باشد . ولیکن نه تنها ارزش پولی این خدمات شناسایی نشده بلکه هزینه های ناشی از فقر زمان آنان هم برآورد نشده است. فقر زمانی به عنوان  نداشتن زمان کافی برای دنبال کردن علایق ، فراتر از کار خانگی- مراقبتی بدون مزد تعریف می‌شود. کار بدون مزد کار واقعی تلقی نمی شود و اغلب توسط مردان و جامعه که مستقیماً از آن سود می برند ، بی ارزش می شود و برای انجام کارهای داوطلبانه – خیرانه نیز با موانع و مخالفت های زیادی مواجه می شوند.  این وضعیت منجر به فشار عاطفی شده، همراه با فقر زمانی، زمینه ساز فقر زنانه می گردد به گونه ای که در بسیاری موارد ، زنان زمان یا انگیزه کافی برای شرکت در فعالیت های خارج از خانه پیدا نمی کنند.  فقر زمانی تأثیر مستقیمی بر توانایی زنان برای مشارکت در بازار کار ، زندگی عمومی و یا زندگی سیاسی دارد که این موضوع در گزارش 2022 سازمان ملل دیده می شود . نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 در 58 کشور از 66 کشور مورد بررسی توسط وزارت اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل متحد کاهش یافته است Panchali Banerjee, 2022). ) که با توجه به خودمحور بودن افراد در تامین هزینه های زندگی می تواند نشانگر افزایش پیدایش زمینه های فقر زنانه باشد ولیکن در صورت پیاده سازی گسترده و صحیح بانک زمان زنانه این دغدغه قابل حل می باشد.

4-2-4- ایجاد یک سیستم عدالت کیفری موثرتر برای زنان

همواره بزه کاری افراد پیامدهای ناگواری را در زندگی جاری و آتی آنان  به همراه دارد که بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، این موضوع در خصوص زنان سخت تر و پذیرش اجتماعی آنان کمتر می باشد. دادگاه‌های زنان با سیستم جریمه و مجازات، با کاهش دادن فرصت برای زنی که قراردادهای جامعه را زیر پا گذاشته است زمینه ساز ورود مجدد وی به بزهکاری می گردد.  وقتی زنان درگیر سیستم قضایی و ورود به زندان می‌شوند ، در محیط زندان با چند زن جنایتکار در یک سلول قرار می‌گیرند که زمینه آموزش بزهکاری را برای آنان ایجاد می‌کند . پس از خروج از زندان نیز شرایط اقتصادی، شغلی و خانوادگی بسیار نامطلوب تر از قبل جرم را تجربه می‌نماید و نهایتا راهکاری به جز بازگشت به بزهکاری ندارد. (Warbasse 2019 : 10) ؛ به بیان دیگر زن بزهکار پس از خروج از زندان ، فرصت اشتغال سالم را به دلیل سابقه دار بودن از دست داده یا فرصت های شغلی کمی را دارد .

از سوی دیگر بزهکاری و محکومیت زنان تاثیرات سوء بسیاری را بر خانواده آنها بر جای می گذارد که در حوزه اثرات مخرب بر کودکان و سرنوشت آنان بسیار حایز اهمیت می باشد .

استفاده از بانک زمان زنانه می تواند گامی در جهت عدالت ترمیمی و مجازاتهای جایگزین در حوزه جرایم زنان بردارد و انجام فعالیت های داوطلبانه خیرانه آنان جایگزین مجازات زندان و موارد مشابه گردد.

5-2-4- افزایش فعالیت های داوطلبانه-خیرانه

بانک زمان به لحاظ جامعه شناختی، تقویت اقتصاد غیر بازاری یا به تعبیری اقتصاد اصلی[11]  را به همراه دارد. اقتصاد اصلی یا همان زیر ساخت اقتصاد ، عاملی فراتر از اقتصادهای غیر رسمی محسوب می شود و به نوعی سرمایه اجتماعی تلقی می گردند . دوستان ،خانواده ، محله و فعالیت هایی که در آن افراد مستقیما از طریق تبادل مشارکتی خدمات ، به یکدیگر در برآورده شدن نیازهایشان کمک می کنند از این جمله اند . بانک های زمانی برای مردم بیش از سود ،به عنوان یک انسان ارزش قائل هستند و در تلاش برای دست یابی به یک ارز اجتماعی می باشند که به وضوح گام نهادن در جهت جامعه ای برابرتر را رقم خواهد زد و این به مفهوم طی کردن مراحل دستیابی به یک آرمان شهر واقعی است . نتایجی چون جامعه پذیری، بهبود روابط بین نسلی ،افزایش شمول اجتماعی برای گروههای به حاشیه رانده شده و افزایش دسترسی به خدمات از پیامدهای مفید اجرای بانک زمان محسوب می شوند. محبوبیت چنین ابتکاراتی باید در طول آشفتگی اقتصادی افزایش یابد ، زیرا قرار است به فقرزدایی ، غلبه بر طرد اجتماعی و از خود بیگانگی کمک کنند و نقص مقررات اجتماعی را جبران کنند. (Weaver et al. 2016)از نظرکاستیلیونه و همکارانش با گسترش سرمایه اجتماعی ، ظرفیت اخلاقی برای درونی کردن فضایل خیر عمومی (مدنی)فراهم می شود. (Castiglione 2008, p. 557)

در تحقیق صورت گرفته در زمینه طراحی بانک زمان در تایلند میزان وابستگی عاطفی با خانواده و دوستان را مورد ارزیابی قرار می دهند بدین شکل که وقتی افراد احساس ناراحتی می‌کردند، افراد کمتر از 30 سال تمایل داشتند با خانواده و دوستان مشورت کنند در حالی که گروه‌های دیگر در مورد آن بی‌طرف بودند. یعنی جوانان به ویژه دختران، وابستگی عاطفی بالایی به حلقه های اجتماعی نزدیک خود دارند.بنابراین، ممکن است بتوان نسل جوان را برای عضویت در بانک زمان برای منافع خانواده خود جذب کرد. به عنوان مثال، طرح انتقال اعتبار ممکن است اجرا شود تا جوانان بتوانند اعتبارات زمانی خود را به بستگان مسن تر همچون مادر خود که نیاز به کمک دارند، انتقال دهند و از این فاکتور برای کاهش شکاف بین نسلی می توان استفاده نمود.( Sasananan and els, 2019:1-10)

 

 

نتیجه گیری

با توجه به تعریف و ماهیت بانک های زمان می توان گفت بانک های زمان از انعطاف پذیری زیادی برخوردار هستند وبا توجه به شناخت مشکلات و چالش های موجود ،  می توان به ایجاد بانک های زمانی با در نظر گرفتن جامعه هدف که می تواند طیف وسیعی از افراد را در برگیرد ، اقدام کرد که یکی از موارد جامعه زنان می باشد.

بانک زمان تاکنون به صورت دقیق در ایران تعریف و تبیین نگردیده و هیچ اقدام عملی در زمینه تشکیل آن صورت نپذیرفته است، با توجه به انجام این قالب در کشورهای توسعه یافته و با مطالعات صورت گرفته در این پژوهش در زمینه بررسی ظرفیت های آن برای تشکیل یک بانک زمان زنانه وآنچه از بررسی آمار درج شده درمنابع خارجی در همه انواع بانک زمان های طراحی شده مشهود بود ، نشان از حضور حداکثری مشارکت زنان در بانک های زمان داشت که خود می تواند نشان از نیاز به تبیین یک بانک زمان اختصاصی بانوان با توجه به نیازها ،چالش ها و مشکلات پیش روی آنان در دوران جوانی ، میانسالی وسالمندی باشد که در گذر زمان به ارتقاء انگیزه های داوطلبانه -خیرانه بانوان منجر می گردد وبه عنوان راهی برای مواجهه با فقر زنانه با توانمند سازی زنان ، از جمعیت زنان نیازمند به حمایت مالی و عاطفی در سالهای اتی خواهد کاست.

بانک زمان می‌تواند فعالیت اقتصادی را به واحدهای اصلی جوامع یعنی خانه ، خانواده ، محله بازگرداند و آن را کالازدایی کند و با کاهش وابستگی به بازارها و برنامه های رفاهی دولت، اقتصاد را مجدداً متعادل کند و در عین حال انسجام درون جمعی را افزایش دهد.بانک های زمان با ادغام گروه های جدا شده اجتماعی در شبکه های گسترده تر، سرمایه اجتماعی را تقویت می کنند . بانک زمان یک رویکرد چند دهه ای برای استفاده از جنبه های خفته بازار و فعالیت های انسانی است که نمی توانند در بازار کار فروخته شوند،ارتقاء نقش های زنانه یکی از مهمترین کارکردهای بانک زمان می باشد که به افزایش فعالیتهای داوطلبانه و خیرانه آنان منجر می گردد ؛ از جمله کار کردهای آن در حوزه زنان که در مقاله به تفصیل به آن پرداخته شد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. استفاده از بانک زمان برای تامین نیازها ؛ کاهش انزوا و بهبود سلامت زنان به ویژه زنان سالمند
  2. استفاده از بانک زمان برای ارتقا توانمندی دختران و زنان و بهبود کیفیت زندگی آنان

3.حمایت از زنان و سرمایه اجتماعی پنهان آنان

  1. کمک به حل مشکلات فراروی زنان در بازه های سنی متفاوت
  2. تبیین بانک زمان زنانه در بستر خیریه ها

6.توسعه و بازسازی جامعه زنان

  1. استفاده از بانک زمان برای ایجاد یک سیستم عدالت کیفری موثرتر برای زنان

در تکمیل موارد فوق بایستی اذعان نمود ، با توجه به شناخت مشکلات و چالش ها ، می توان به ایجاد بانک های زمان با در نظر گرفتن جامعه هدف زنانه در دوره های مختلف سنی اقدام کرد .جامعه زنان سالمند ما رو به افزایش و جامعه جوان حمایتگر ما رو به کاهش است و در سه دهه آینده این تبدیل به یک بحران جدی خواهد شد ونیازمند ایجاد زیر ساخت های اجتماعی برای جذب سرمایه های اجتماعی است تا جامعه سالمند سه دهه آینده بتواند مستقل و فارغ از مشکلات مربوط به نیازهای اقتصادی و حمایتی این دوران را پشت سر بگذارد. بانک زمان راه حلی برای کاهش مشکلات و چالش های فرا روی زنان سالمند ؛رفع نیازها و حمایتهای عاطفی آنان و برای مقابله با انزوای دوران سالمندی می باشد که به کاهش واسپاری آنان به خانه های سالمندان منجر می گردد. همچنین بانک زمان با ایجاد رابطه بین نسلی فی مابین زنان و دختران و ایجاد احساس مفید بودن و شنیده شدن ؛می تواند به کاهش شکاف های بین نسلی در وضع حاضر منجر شود ،مسئله ای که اگر بدان پرداخته نشود در آینده ای نه چندان دور  به یک بحران جدی مبدل می گردد.

 

منابع

  1. Cahn, E. S., & Rowe, J. (1998). Time dollars : The new currency that enables Americans to turn their hidden resource–time–into personal security & community renewal. Chicago, USA: Family Resource Coalition of America.
  2. Collom, E. (2005). Community currency in the United States: The social environments in which it emerges and survives. Environment and Planning, 37, 1565-1587.
  3. Collom E. (2008) Engagement of the Elderly in Time Banking: The Potential for Social Capital Generation in an Aging Society // Journal of Aging & Social Policy, vol. 20, no 4, pp. 414–436.
  4. Cahn, E. S. (2000). No more throw-away people : The co-production imperative. Washington, D.C., USA: Essential.
  5. Castiglione D., van Deth J.W., Wolleb G. (eds.) (2008) The Handbook of Social Capital, OUP Oxford.
  6. Collom, E., Lasker, J. N., & Kyriacou, C.)2012(. Equal Time, Equal Value: Community Currencies and Time Banking in the US/ Contemporary Sociology / Burlington, VT: Ashgate, 208 pp.
  7. Glynos, J., & Speed, E. (2013). Varieties of co-production in public services: time banks in a UK health policy context. Critical Policy Studies, 6, 402-433.
  8. Josh R-C, Lucie Stephens and Anna Coote (2008) The New Wealth Of Time: How Time Banking Helps People Build Public Services’ International Journal of Community Currency Research 13 95-97. <www.ijccr.net> ISSN 1325-9547 http://dx.doi.org/10.15133/j.ijccr.2009.008
  9. Juliette W, (2021), Time’s up: Analyzing the feminist potential of time banks, https://doi.org/10.1111/gwao.12691.
  10. Kawachi, I., & Berkman, L. F. (2001). Social ties and mental health. Journal of Urban Health, 78, 458-467.
  11. Lasker, J., & Collom, E, Bealer T, et al. (2011). Time banking and health: The role of a community currency organization in enhancing well-being. Health Promotion Practice, 12(1), 102–115. https://doi.org/10.1177/1524839909353022
  12. McPherson, M., Smith-Lovin, L., and Cook, J. M. (2001), ‘Birds of a feather:Homophily in social networks’, Annual Review of Sociology, 27:1,pp. 415–444.
  13. McNeill, L. H., Kreuter, M. W., & Subramanian, S. V. (2006).Social environment and physical activity: A review of concepts and evidence. Social Science & Medicine, 63, 1011-1022.
  14. Miller, J. (2008). Teruko Mizushima: Pioneer Trader in Time as a Currency. Intersections: Gender and Sexuality in Asia and the Pacific, Retrieved from http://intersections.anu.edu.au/issue17/miller.htm.
  15. North, P. (2003). “Time Banks – Learning the Lessons from LETS?” Local Economy 18 (3): 267-270.
  16. Panchali Banerjee,Published: Wednesday 13 April 2022 /https://www.downtoearth.org.in/news/economy/why-time-banking-is-a-crucial-tool-to-empower-women-82369
  17. sasananan,M.channarong,KH.kingnakhothong,S.sasananan.S.(2019). Time Banking for Aging Society, Thai Industrial Engineering Network Journal , https://www.researchgate.net/publication/338190963
  18. Seyfang, G. (2003). Growing cohesive communities one favour at a time: Social exclusion, active citizenship and time banks. International Journal of Urban and RegionalResearch,27,699-706.
  19. Simon, M. (2010). Your Money or Your Life: Time for Both. Stroud: Timebanking UK.
  20. Seyfang, G. (2004). Time banks: Rewarding community self-help in the inner city?Community Development Journal, 39(1), 62–71. https://doi.org/10.1111/1468-2427.00475
  21. Shmidt M. (2021) /The Sharing Economy and Social Capital:The Fictional Expectations of Sociality in a Time Bank/ Mir Rossii, vol. 30, no 4, pp. 128–155. DOI: 0.17323/1811-038X-2021-30-4-128-155
  22. Seyfang, G., & Smith, K. (2002). The time of our lives: Using time banking for neighborhood renewal and community capacity building. London: New Economics Foundation.
  23. Skeggs, Bey. (1997). Formations of class & gender. Sage Publications Ltd. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5017484
  24. The Nation, “Over 2000 volunteers sign up for time bank”, The Nation Newspaper, 2 June 2019. Retrieved from https://forum.thaivisa.com/topic/1104231-over- 2000-volunteers-sign-up-for-time-bank.
  25. Valek, L.(2013), Risk factors and issues to keep in mind while mplementing the time bank:Learning from sucess and failiure, , 22nd International Business Information Management Association konference, Rome, Italy. pp. 200 – 204. ISBN: 978-0-9860419-1-4
  26. Weaver P., Dumitru A., García-Mira R., Lema-Blanco A., Muijsers L., Vasseur V. (2016) Transformative Social Innovation Report: Timebanking. TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1 Grant agreement, no: 613169.
  27. Wajcman, J. (2015), Pressed for Time: The Acceleration of Life in Digital Capitalism,Chicago: University of Chicago Press.
  28. WARBASSE JAMES, P. 2019, THE CAUSES OF PROSTITUTION.the Online Distributed Proofreading Team at https : // www . Gutenberg . org / cache / epub / 58935 /pg58935-images.html
  29. Yashvi Churiwala, Srijan Trivedi,Published: Thursday 17 March 2022/ https://www.downtoearth.org.in/news/economy/why-time-banking-is-a-crucial-tool-to-empower-women-82369

[1] Teruko Mizushima

[2] ES Cahn

[3] کان به طور گسترده به عنوان یک پیشگام برای توسعه مستقل مفهوم بانک زمان شناخته شده است و امروزه همچنان در جنبش بین المللی پیشرو است. پیش از این، یک زن ژاپنی به نام تروکو میزوشیما در مورد ایده یک ارز مکمل مبتنی بر زمان در سال 1950 نوشت و در سال 1973 بانک کار داوطلبانه را در اوزاکا راه اندازی کرد( Miller, 2008).

[4] M2M(member to member)

[5] “neighbor-to-neighbor”

[6] M2A(Person-to-agency timebanking)

[7] AtoA(Agency-to-agency timebanking)

[8] Teruko Mizushima

[9] “Taimu Banku”

[10] Skeggs bey

[11] Main economy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *