پوست اندازی سازمان بهزیستی با مراکز مثبت زندگی

صفیه زائری اصفهانی [1]

 

چکیده :

در سال‌۱۳۹۹‌زمان آغازبه‌کار رسمی مراکز خدمات بهزیستی بانام مراکز «مثبت زندگی» بود که‌ یک اداره بهزیستی کوچک در هر محله محسوب می‌شدند. ویژگی این مراکز، آن است که‌دریافت‌کنندگان خدمت ازاین مراکز، به‌مددجویان بهزیستی محدود نمی‌شوند وهمه شهروندان می‌توانند ازخدمات پیشگیرانه وآسیب‌شناسی این مراکز استفاده کنند.مثبت زندگی تعریف کامل‌تری از سلامت اجتماعی است، مطالبه‌گری را همراه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند، قیمت خدمات را برای خدمت‌گیرنده و دولت کاهش و از موازی‌کاری بخش‌های داخلی سازمان، جلوگیری می کند ؛ همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدی‌گری به سمت برنامه‌ریزی و نظارت سوق می‌دهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران می‌کند. مراکز مثبت زندگی بر ۲ پایه فناوری اطلاعات و مددکاری اجتماعی استوار است، مصوب شده است پایش پرونده ها و آموزش در این مراکز مورد توجه قرار گیرد که این اهداف موجب احیای مددکاری اجتماعی می شود. مثبت زندگی تعریف کامل‌تری از سلامت اجتماعی است، مطالبه گری را همراه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد کرده و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند، قیمت خدمات را برای خدمت گیرنده و دولت کاهش می‌دهد و از موازی کاری بخش‌های داخلی سازمان، جلوگیری می‌کند. همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدی‌گری به سمت برنامه‌ریزی و نظارت سوق می‌دهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران می‌کند.

 

کلمات کلیدی: مثبت زندگی ، بهزیستی ، مددکاراجتماعی ،معلول

 

مقدمه:

سازمان بهزیستی را می توان به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های فعال کشور در زمینه ارایه خدمات اجتماعی و پیشگری از آسیب‌های اجتماعی نامگذاری کرد، دستگاهی که به صورت روزانه با حضور کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف به ارایه خدمات مختلفی به جامعه هدف خود می‌پردازند.انجام موضوعاتی از قبیل ارایه مشاوره، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، درمان اعتیاد، توانبخشی معلولان، پرداخت مستمری به مددجویان، ارایه خدمات به جامعه معلولان و بسیاری از موارد دیگر از جمله مهمترین خدمات بهزیستی در کشور و این استان به حساب می آید.سازمان بهزیستی روز به روز به دنبال ارایه خدمات جدید و راحت به مددجویان خود است تا بدین وسیله آنها که اغلب با مشکلات اجتماعی و اقتصادی مختلفی نیز دست و پنجه نرم می کنند در دریافت خدمات با مشکلات روبرو نشده و به راحتی بتوانند مسایل و مشکلات خود را طرح و مرتفع سازند.. حدود سه سال است که بهزیستی ارائه خدمات خود را به مراکزی بنام مراکز مثبت زندگی سپرده است و قرار است در آینده ای نزدیک این مراکز به دفاتر پیشخوان بهزیستی تبدیل شوند. در حال حاضر کلیه خدمات حوزه توانبخشی ، اجتماعی ، پیشگیری و مشارکت ها در این مراکزانجام می پذیرد . مراکز مثبت زندگی در طرح های اجتماع محور نیز نقشی پررنگ را تا کنون داشته اند و امید می رود در آینده نزدیک  مراکز مثبت زندگی سکان دار خدمات دهی به جامعه هدف بهزیستی در کشور باشند. هدف از راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی، افزایش رضایتمندی، احترام و تکریم مددجویان سازمان بهزیستی است و با راه‌اندازی این مراکز جامعه هدف سازمان بهزیستی از سردرگمی نجات پیدا می‌کنند. تا پیش‌ازاین یک معلول برای تقاضای ویلچر باید به یک بخش از سازمان بهزیستی مراجعه می‌کرد، اگر مستمری‌اش قطع شد برای پیگیری باید به یک بخش دیگر از سازمان در اداره‌ای دیگر می‌رفت. یا مثلاً یک زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان برای درخواست وام باید شال و کلاه می‌کرد به یکی از اداره‌های سازمان بهزیستی مراجعه می‌کرد. مراکز مثبت زندگی بر ۲ پایه فناوری اطلاعات و مددکاری اجتماعی استوار است، مصوب شده است پایش پرونده ها و آموزش در این مراکز مورد توجه قرار گیرد که این اهداف موجب احیای مددکاری اجتماعی می شود.هم چنین نظارت مستمر بر فعالیت های مددجویان بهزیستی از جمله برنامه های مراکز مثبت زندگی است که خدمت خوبی برای تکریم ارباب رجوع محسوب می شود.

براساس ابلاغ سازمان بهزیستی کشور، ۲۲ خدمت در این مراکز به مددجویان بهزیستی ارایه می شود که البته انجام آنها به صورت مرحله ای بوده و به مروز زمان این خدمات به صورت کامل به مددجویان ارایه می شود.

در حال حاضر  ۲۵۴۳ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشوروجود دارد ، سازمان بهزیستی بر اساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور متولی سلامت اجتماعی است و یکی از ابزارهای سازمان برای افزایش ضریب نفوذ خدمات، ایجاد مرکز مثبت زندگی است. در حقیقت می‌توان گفت مثبت زندگی تعریف کامل‌تری از سلامت اجتماعی است، مطالبه گری را همراه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در مردم ایجاد کرده و ارتباطات محلی را تقویت می‌کند، قیمت خدمات را برای خدمت گیرنده و دولت کاهش می‌دهد و از موازی کاری بخش‌های داخلی سازمان، جلوگیری می‌کند. همچنین نیروی انسانی سازمان را از تصدی‌گری به سمت برنامه‌ریزی و نظارت سوق می‌دهد و کمبود نیروی انسانی را تا حدی جبران می‌کند.

ادبیات پژوهش:

مراکز مثبت زندگی فرصتی هستند تا مددجویان بهزیستی به بهترین شیوه و در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با آسایش و راحتی بیشتری از مددکاران اجتماعی دریافت کنند.

براساس استناد بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه مورخ یکم دی ماه ۹۸ تاسیس مراکز مثبت زندگی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است. مصاحبه تخصصی با متقاضیان تأسیس مرکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) با حضور اعضای گروه عملیاتی و کارشناسان معاونت‌های تخصصی انجام‌شده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نفرات واجد شرایط مشخص شدند و سپس برای صدور موافقت اصولی بر اساس دستورالعمل کمسیون ماده ۲۶ اقدام کردند.

در حال حاضر  ۲۵۴۳ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشوروجود دارد ، سازمان بهزیستی بر اساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور متولی سلامت اجتماعی است و یکی از ابزارهای سازمان برای افزایش ضریب نفوذ خدمات، ایجاد مرکز مثبت زندگی است.

 

فعالیت این مراکز، محله محور است، بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعین از جمله معلولان به ادارات بهزیستی شهرستان و استان در سراسر کشور را کاهش خواهد داد چرا که افراد مددجو می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس شده است مطرح کنند.

یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف است، همچنین با توجه به اینکه نظارت بر مراکز مثبت زندگی در سه سطح شهرستان، استان و کشور است، بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی و ارتقای کیفیت خدمات می شود.

تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور، آشنا شدن مردم با این مراکز و در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه از نظر کمی و کیفی بسیار موثر است و مددجویان بهزیستی نیز در کمترین زمان و به بهترین شکل با استفاده از حضور مددکاران، خدمات خود را دریافت می کنند..

فرآیند ارائه خدمات مثبت زندگی به این صورت است که ساکنان یک حوزه دسترسی (منطقه) به مراکز، مراجعه و (یا کارشناسان نزد آنان می‌روند)، خدمت نهایی را دریافت می‌کنند، از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر می‌روند و پس از دریافت خدمت برای پیگیری و تکمیل درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده می‌شوند.

یکی از راهبردها، ایجاد شبکه گسترده‌ محلی است که با کاهش فاصله و کم کردن بروکراسی، امکان استفاده و در دسترس بودن بهزیستی را در نزدیکترین فاصله، فراهم کرده که بخشی از هزینه‌ خدمت‌گیرنده را کاهش داده است و امکان پیگیری را فراهم می‌کند.

براساس این راهبرد، نیازها و داشته‌های محلی به خوبی شناسایی و مبتنی بر آن برنامه‌های ارایه خدمات به فرد، خانواده و اصلاحات محیطی فراهم می‌شود بنابراین برای این رویکرد، ‌تسهیلگری ابزار اجرایی مهمی است که جزو وظایف این مراکز قرار دارد.

توجه به خانواده و تمامی اعضای آن است ادامه داد: خدمات پیشگیرانه، آموزش‌های لازم برای داشتن زندگی سالم‌تر و مولد، در این راستا مدنظر قرار دارد.

کارشناسان این مراکز به صورت فعال در محله و خانواده به دنبال هدف مشترکی شامل شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی برای رفع آن و ارتقای وضعیت باشند.

مراکز مثبت زندگی بر ۲ پایه فناوری اطلاعات و مددکاری اجتماعی استوار است، مصوب شده است پایش پرونده ها و آموزش در این مراکز مورد توجه قرار گیرد که این اهداف موجب احیای مددکاری اجتماعی می شود.هم چنین نظارت مستمر بر فعالیت های مددجویان بهزیستی از جمله برنامه های مراکز مثبت زندگی است که خدمت خوبی برای تکریم ارباب رجوع محسوب می شود.

در راستای اجرای بند چهار ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و کاهش تصدی گری دولت، خدمات مراکز مثبت زندگی به صورت الکترونیکی انجام و این مراکز در مناطق مختلف شهر و با توجه به پراکندگی مددجویان و جامعه هدف راه اندازی می شوند.

در حال حاضر وظایف سازمان بهزیستی افزون بر ۱۷۰ مورد است از دیگر اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی به حداقل رساندن تردد و رفت و آمدهای غیر ضروری با توجه به ازدحام جمعیت در کلان شهرها است. در مراکز مثبت زندگی از اتلاف وقت و موازی کاری جلوگیری می شود وخدمات این مراکز برای مددجویان در سطوح توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی ارائه خواهد شد و تمامی پرونده های مددجویان به این مراکز واگذار شده است .

راه اندازی مراکز مثبت زندگی گشودن درهای جامعه برای افراد معلول است، اظهار کرد: رفع مشکل مسافت تا مراکز بهزیستی و نزدیک بودن مراکز مثبت زندگی به محلات مختلف، یک مشخصه مثبت است، چرا که این افراد می توانند به سهولت و بدون مراجعه به بهزیستی، کارهای خود را انجام دهند

با توجه به اینکه تمامی مراحل ارایه خدمات به صورت کاملا الکترونیکی دنبال می شود، تمامی اقدامات و بازدیدها در پرونده ثبت و کارشناسان می توانند نظارت خوبی نیز برای ارایه چگونگی خدمات خود به مددجویان داشته باشند.از سوی دیگر و با توجه به محله محور بودن اینگونه مراکز، دسترسی مددجویان بسیار راحت شده و آنان قادرند تا در کوتاه ترین زمان به خدمات سازمان بهزیستی دسترسی پیدا کرده و نیازی هم نیست یک مسافت طولانی را برای انجام امور خود طی کنند و مددکار هم در کوتاه ترین زمان و به راحت ترین شیوه خدمات خود را ارایه می کند. در هر یک از مراکز مثبت زندگی به طور میانگین ۴۵۰ پرونده وجود دارد که انجام امور هر ۱۵۰ پرونده بر عهده یک مددکار و یک مسوول مرکز گذاشته شده و به صورت تقریبی در هر مرکز چهار کارشناس و متخصص رشته های مختلف روانشناسی، درمانی و سایر موارد فعالیت می کنند.این موضوع باعث شده تا مددکاران شناخت بهتری نسبت به مددجوی خود داشته و موظفند هر ۶ ماه یک مرتبه بازدید حضوری داشته و تغییرات احتمالی را در پرونده مددجوی خود را به ثبت کنند.

در حال حاضر تمامی مددجویان مراجعه کننده به این مراکز دارای پرونده الکترونیکی بوده و اگر هم محل سکونت آنها تغییر پیدا کند با ارایه درخواست پرونده به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محل سکونت فرد انتقال می یابد.

باید اذعان داشت که مهمترین ویژگی مراکز مثبت زندگی محله محور بودن آن است، به این معنا که این مراکز در سطح شهر پراکنده شده و تمامی محلات و خیابان های سطح شهر را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

علاوه بر این، در تمامی مناطق محروم از جمله رودبار الموت غربی و شرقی، طارم سفلی، محمود آباد نمونه و اقبالیه این مراکز فعالیت می کنند و بسیاری از مشکلات مددجویان این مراکز، به ویژه در زمینه حمل و نقل را نیز کاهش داده اند.

مهمترین هدف راه اندازی  این مراکز نیز ارایه خدمات به صورت الکترونیکی و دسترسی راحت تر جامعه هدف به مراکز بهزیستی است و مددجو به وسیله این مراکز می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن با مددکار خود ارتباط گرفته و مسایل خود را دنبال کند.

براساس ابلاغ سازمان بهزیستی کشور، ۲۲ خدمت در این مراکز به مددجویان بهزیستی ارایه می شود که البته انجام آنها به صورت مرحله ای بوده و به مروز زمان این خدمات به صورت کامل به مددجویان ارایه می شود.

هم اکنون فعالیت هایی از جمله تشکیل پرونده، ثبت درخواست مددجویان در حوزه های اجتماعی و توانبخشی، بازدید از منازل مددجویان و چند خدمت دیگر در این مراکز انجام می شود و ارایه این خدمات با توجه به زمان بندی تعریف شده روز به روز افزایش پیدا می کند.

در سال‌۱۳۹۹‌زمان آغازبه‌کار رسمی مراکز خدمات بهزیستی بانام مراکز «مثبت زندگی» بود که‌ یک اداره بهزیستی کوچک در هر محله محسوب می‌شدند. ویژگی این مراکز، آن است که‌دریافت‌کنندگان خدمت ازاین مراکز، به‌مددجویان بهزیستی محدود نمی‌شوند وهمه شهروندان می‌توانند ازخدمات پیشگیرانه وآسیب‌شناسی این مراکز استفاده کنند.

براساس شیوه‌نامه مراکز مثبت زندگی ، پروتکلی برای هرکدام ازخدمات تعریف شده که‌نیروی انسانی وهزینه‌های موردنیازنیز درآن درنظر گرفته شده است ودرنتیجه، هر مرکز باتوجه‌به‌رتبه‌و سطح ونوع خدماتی که‌ارائه می‌کند، می‌تواند ساختار نیروی انسانی برای خود تعریف کند وبسته به‌تمایل مدیر مرکز ودرخواست گسترش خدمات آن، نیروهای متخصص کافی به‌کار بگیرد وبهزیستی، هزینه‌ها رابه‌مرکز پرداخت می‌کند.

دفاتر پیشخوان بهزیستی

می توان مراکز مثبت زندگی را با پلیس به‌اضافه ۱۰ و یا دفاتر پیشخوان دولت مقایسه کرد، البته برخی از اشخاص این مراکز را به‌عنوان دفاتر پیشخوان بهزیستی تعبیر می‌کنند منتهی با این تفاوت که در مراکز ذکرشده خدمات تخصصی انجام نمی‌شود ولی در مراکز مثبت زندگی خدمات تخصصی مددکاری صورت می‌گیرد. مراکز مثبت زندگی، چیزی شبیه به دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری‌های بیمه است که قرار است خدمات بهزیستی را، ساده‌تر و سریع‌تر و حتی بدون مراجعه معلولان و خانواده‌هایشان به مراکز بهزیستی ارائه بدهد.

گسترش تأسیس مراکز مثبت زندگی، در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه چه ازنظر کمیت و چه ازنظر کیفیت، همچنین نظارت سیستماتیک بر نحوه ارائه خدمات باعث استقبال مردم و بخش خصوصی از مراکز مثبت زندگی شده و قطعاً موجب کاهش تصدی‌گری دولت هم خواهد شد.

فرآیند ارائه خدمات مثبت زندگی به این صورت است که ساکنان یک حوزه به مراکز، مراجعه می‌کنند و یا کارشناسان و مددکاران به خانه آن‌ها می‌روند، نیازهایشان احصاء می‌شود، مراحل دریافت خدمت را از سر می‌گذرانند، از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر می‌روند و پس از دریافت خدمت برای پیگیری درازمدت، به مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی بازگردانده می‌شوند.

در مدت فعالیت مراکز مثبت زندگی مددکاران مراکز مثبت زندگی افرادی را شناسایی کردند که تاکنون تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی نبوده و در شرایط بدی زندگی می‌کنند. «نیازمند یابی فعال» از اهداف اولیه راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی است. ما در سازمان یک‌میلیون و ۸۰ هزار پرونده مستمری‌بگیر داریم. در مرحله اول همه این پرونده‌ها به مراکز مثبت زندگی در سراسر کشور واگذارشده است. آن‌ها در این مدت بیش از ۸۰۰ هزار بازدید از منزل مددجوها انجام دادند و بسیاری از پرونده‌ها ثبت و به‌روزرسانی شده‌اند. پرونده‌هایی که به دلیل عدم بازدید تکلیفشان مشخص نبود، در حال تعیین تکلیف هستند.

هر مددکاری موظف است سالیانه ۲ مرتبه به محل زندگی مددجو مراجعه کند و از نزدیک مشکلات، درخواست‌ها و خدماتی را که نیاز دارد را ارائه کند. در این مدت نیز مددجو با مددکار ارتباط برقرار کرده و هر نیازی و درخواستی که داشته باشد با مددکارش در میان می‌گذارد و می‌تواند به مراکز مثبت زندگی مراجعه کند و از این طریق خدمات دریافت کند.

با پایش پرونده‌ها مشخص شد قریب به حدود ۱۰ درصد مددجویان وضعیتشان تغییر پیداکرده است. مثلاً مددجو توانمند شده و باید از لیست خارج می‌شده و یا اینکه مددجویی که مستمری می‌گرفته ازدواج‌کرده و دیگر نیاز به مستمری ما ندارد. به‌جای ۱۰ درصد پرونده‌هایی که از پوشش خدمات بهزیستی خارج می‌شوند و دیگر نیازی به حمایت بهزیستی ندارند، بسیاری از افرادی که پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی بودند در حال پیوستن به دایره مددجویان بهزیستی هستند و پرونده‌هایشان به مراکز مثبت زندگی واگذار می‌شود.

اگر کسی بخواهد تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد به مرکز مثبت زندگی مراجعه می‌کند، آنجا شرایطش بررسی می‌شود. مصاحبه و بازدید از منزل و تشکیل پرونده برای فرد تا حصول نتیجه انجام می‌شود. در این بازدیدها بسیاری از نیازهای مددجویان احصاء و ثبت می‌شود. اطلاعات همه بازدیدها به‌صورت الکترونیک ثبت می‌شود. برای خود سازمان هم خوب است و می‌تواند بانک اطلاعات جامع‌تری داشته باشد.

نیازسنجی محلی، شناسایی داوطلبین محلی، معتمدان و خیران و حمایت‌طلبی از آن‌ها برای اقدامات بهزیستی، تشکیل گروه‌های محله محور، نیازمند یابی فعال همه و همه از خروجی‌های مراکز مثبت زندگی در این مدت است. در ماه رمضان و عید نوروز مراکز مثبت زندگی در بحث جلب مشارکت مردم و شناسایی افراد نیازمند در محله‌ها قدم‌های خوبی برداشتند.

نتیجه گیری

زمانی جامعه هدف شناخت کافی از مراکز پیدا می‌کنند که بتواند خدمات مدنظرشان را بگیرند. بعد از پایان شیوع کرونا و انجام واکسیناسیون برنامه‌های اجتماع‌محور را در مراکز مثبت زندگی شروع می‌کنیم. غربالگری‌ها برای پیشگیری از معلولیت، برنامه‌های امیدآفرین و کارگاه‌های آموزشی و از این رهگذر، ارتباط چهره به چهره برقرار می‌شود. اما در حال حاضر در همین مدت، مددجویانی که مستمری‌بگیر هستند پرونده‌هایشان در مراکز مثبت زندگی توزیع‌شده است و مددکاران در حال مراجعه به خانه‌های مددجویان هستند.

در تعریف حرفه مددکاری اجتماعی که بی شباهت به وکالت نیست به نوعی حمایت و یاری رساندن به فردی که براثر حوادث و اتفاقات روزگار دچار ناتوانی جسمی و روحی و یا عاطفی شده است مد نظر می باشد و قطعا حمایت از بشر و فعالیتهای انسانی آنهم افرادی که ضعیف ترین اقشار جامعه هستند و عدم حمایتهای تخصصی از آنان موجب سرخوردگی و یا عوارضی مانند خودکشی و …. می شود . متاسفانه در طرح مثبت زندگی عده ای با رشته غیر مرتبط و عدم سابقه کاری وارد عرصه شدند که آینده خدمات مددکاری و فرآیند مستمر آن را دچار بحران می کند که طعا مددجویان تحت پوشش باید تاوان سنگین این تصمیمات اشتباه را بپردازند حمایت مددکاری صرفا در قالب پرونده ی فیزیکی و الکترونیکی نبوده بلکه توانمندسازی و حمایت های همه جانبه از یک انسان دارای عواطف و احساسات مطرح می باشد حتی در مواردی غنی سازی و ترمیم روابط خانواده و ایجاد ثبات و آرامش خانوادگی و قومی بر عهده مددکار بوده و مددکار پیگیر خواسته ها و نیازهای اولیه ی مظلومترترین افراد می باشد و قیاس پرداخت دستمزدش براساس عملکرد و آپلود مدارک و ….. به نوعی توهین به اصول اولیه بشری ست. رسالت مددکاری زمانی به تحقق خواهد پیوست که حداقل های قانونی برای یک مجموعه مددکاری حاصل شود تا بتوانند بدون دغدغه به رفع نیازهای مددجویان بپردازند و در راه اعتلای جایگاه محرومین بکوشند.

در زمینه پرداخت حقوق قانون کار وتامین اجتماعی متاسفانه پرداخت بر اساس خدمات پرونده ای تعریف شده است که با اصل انسانی مغایرت دارد و می بایست طبق قراردادهای پیمانکاری حداقل های قانونی برای پرسنل در نظر گرفته شده در دستورالعمل پرداخت شود تا مددکاران با انگیزه بیشتری به ارائه خدمات بپردازند اما متاسفانه میزان یارانه دریافتی مراکز این اجازه را به صاحب امتیازان نمی دهد تا طبق حقوق اداره کار با مددکار اجتماعی قرار داد منعقد کنند. و لازم است در سند بودجه سال آینده ردیفی برای مراکز مثبت در نظر گرفته شود تا صاحب امتیازان دغدغه ایی برای پرداخت حقوق و بیمه مددکاران نداشته یاشند و مددکاران با طیب خاطر به حل مشکلات مددجویان اقدام کنند و در نتیجه جامعه هدف بهزیستی رضایت بیشتری از نحوه دریافت خدمات داشته باشند

تمامی کارشناسان و متخصصان شاغل در این مراکز با توجه به ارزیابی های صورت گرفته با تمام اشتیاق و انگیزه فعالیت داشته و گره گشایی از زندگی مددجویان را نیز باعث ایجاد خیر و برکت در زندگی خود می دانند

آن چه  واضح است آینده روشنی برای مراکز مثبت زندگی می توان  متصورشد و این مهم محقق نمی شود مگر با همدلی و همراهی همه کارکنان سازمان بهزیستی در تمام نقاط کشور که باید با هم گرایی و هم سویی از این ظرفیت بزرگ برای تحقق اهداف عالیه سازمان بهزیستی استفاده مطلوب و بهینه کنند.

 

[1] Szaeri1500@gmail.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *