نشست پنجاه و هفتم

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیر ماندگار)، پنجاه و هفتمین نشست تخصصی خیرماندگار با موضوع «بررسی نقش خیریه‌ها در تحقق حکمرانی مردمی»و با سخنرانی دکتر محمدرضا سیدی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیر ماندگار)، روز سه‌شنبه 1۶ آبان‌ماه با مشارکت پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیرماندگار) و اندیشکده امت( اداره مردمی تمدن‌ساز) در مرکز تراب بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

عدالت اجتماعی

دکتر سیدی در ابتدای نشست ضمن اشاره به آیه 25 سوره حدید به بیان جایگاه عدالت اجتماعی به عنوان هدف ارسال رسل و نزول قرآن پرداخت و در ادامه به عنوان مقدمه به مرور برخی از نمونه‌های مشارکت افراد و مجموعه‌های نیکوکاری در رفع نیاز‌های عمومی پرداخت و حضور و ایفای نقش مجموعه‌های خیریه در حوزه‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، عمرانی و اجتماعی را مورد اشاره قرار داد. وی در ادامه با جایابی مفهوم خیریه و مشارکت خیرین در ادبیات حکمرانی و مدیریت دولتی، خیریه‌ها و موسسات نیکوکاری را در قالب نوع سوم نظریات اداره طبقه‌بندی کرده و به تعریف حکمرانی و بیان ویژگی‌های آن با محوریت موضوع نیکوکاری پرداخت.

مسائل و مشکلات موجود در حوزه حقوقی و قانونی خیریه‌ها

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیر ماندگار) با اشاره به دو الگوی حکمرانی مردمی امام خمینی (ره) و الگوی مردمی وقف مسائل موجود در حوزه حکمرانی مردمی حوزه خیریه و نیکوکاری را در شش حوزه قانونی، داده‌ای، دیوان‌سالارانه، نظارتی، اعتمادی و ارتباطی و بین المللی دسته بندی کرد و به تشریح هریک از این مسائل پرداخت. دکتر سیدی فقدان قانون جامع، ضمانت اجرایی تحقق حقوق خیریه‌ها و سازوکار مشخص و صریح حل دعاوی بین خیریه‌ها و حاکمیت را از جمله مسائل و مشکلات موجود در حوزه حقوقی و قانونی عنوان کرده و به مصادیقی از آنها در خیریه‌های کشور اشاره نمود. همچنین عدم وجود اطلس، آمار و اطلاعات دقیق و صحیح در حوزه خیریه‌ها و فقدان نظام مدیریت اطلاعات به عنوان دومین دسته از مسائل حوزه نیکوکاری مورد بررسی قرار گرفت. دسته سوم از مشکلات مربوط به خیریه‌ها به مسائل دیوان سالارانه اعم از تعدد مراجع متولی نهاد‌های خیریه، سردرگمی و عدم راهبرد و الگوی مشخص راهبری، تشریفات زائد اداری در صدور مجوز‌های قانونی و به تبع پیچیدگی آنها و دخالت مراجع مختلف در فرایند صدور مجوز‌ها اشاره داشت.

معاون پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری (خیر ماندگار) در ادامه به دسته چهارم مسائل مربوط به خیریه‌ها تحت عنوان مسائل نظارتی اشاره کرده و ابهام در شاخص‌های نظارت بر خیریه‌ها، نبود الگوی نظارت همه جانبه، نظارت ناکارآمد دولتی و عدم تعیین مرجع مشخص نظارتی برای خیریه‌ها را از جمله زیرمحور‌های دسته چهارم مسائل مربوط به این حوزه برشمرد. دسته پنجم مسائل مربوط به خیریه‌ها به بحث مسائل ارتباطی و اعتماد متقابل دولت‌ها و نهاد‌های خیریه اشاره داشت. با توجه به تنش‌های سیاسی و ارتباطی بین دولت‌ها و نهاد خیریه و ضعف خیریه‌ها در ارتباط سازنده با ذینفعان خود، مسائلی از قبیل نگاه سیاسی و اقتصادی به نهاد خیریه، استفاده ابزاری و وابستگی جناحی و انتخاباتی به احزاب و گروه‌ها و قطع اتصال نهاد خیریه با رسانه‌ها به علت عدم تعامل مناسب و نبود بستر اجتماعی مورد اشاره و بحث قرار گرفت و در نهایت مسائل بین المللی شامل بی اعتمادی حکومت‌های مستقل و انقلابی به نهاد‌های خیریه بین‌المللی و حمایت‌های مالی و معنوی آن‌ها و غالب بودن نگاه امنیتی و سیاسی به فعالیت‌های بین‌المللی در این حوزه به عنوان دسته ششم مسائل حوزه نیکوکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کاهش تنش‌های موجود در رابطه با نظام حکمرانی

دکتر سیدی در ادامه به بیان راهکار‌هایی برای کاهش تنش‌های موجود در میان نهاد‌های این حوزه و نیز در رابطه با نظام حکمرانی پرداخت. ایجاد تحول در نظام حکمرانی، تدوین قانون جامع نیکوکاری، ایجاد محدودیت برای ورود نهاد‌های دولتی در امر خیریه و حذف تصدی‌گری دولت، ایجاد انسجام و یکپارچگی در تصمیم گیری‌های این حوزه، ساده‌سازی و حذف دیوان سالاری‌های زائد در رویه‌های مربوط به امور خیریه، واگذاری امور قابل واگذاری به تشکل‌های مردمی و توسعه زیست‌بوم نیکوکاری در کشور، حرکت به سمت ساختار شبکه‌ای و محدودسازی دولت به حامی و ناظر بر فعالیت‌های خیریه، ایجاد بانک اطلاعتی جامع مبتنی بر آمایش سرزمین نسبت به شناسایی مسائل و نظارت بر خیریه‌ها از جمله راهکار‌های این حوزه بر شمرده شد و در انتها به سوالات حضار پیرامون مطالب ارائه شده پاسخ داده شد. معرفی موسسه خیرماندگار و مراکز زیرمجموعه شامل پژوهشکده مطالعات وقف، مرکز توسعه نیکوکاری و مرکز فرهنگ نیکوکاری و مدرسه خیر ایران و تشریح فعالیت‌ها و اقدامات هریک از آن‌ها پایان بخش نشست بررسی حکمرانی مردمی بود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *