به همت حوزه خیرماندگار بنیاد آلاء و با حضور وزیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همایش “کارآفرینان خیر، خیرین کارآفرین” برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، همایش کارآفرینان خیر و خیرین کارآفرین به همت حوزه خیرماندگار (بنیاد خیریه راهبری آلاء) و مجمع کارآفرینان ایران و همکاری جمعی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و اجتماعی، در مجموعه ورزشی تلاش برگزار شد.

در ابتدای این همایش محمدصالح طیب نیا، رئیس همایش و مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تشکر از ارگان‌ها و نهادهای مشارکت کننده در خصوص اهمیت کارآفرینی اجتماعی سخنرانی کرد.

وی گفت: همایش در دو بخش برگزار می‌شود. در بخش اول که صبح تا ظهر برگزار می‌شود شاهد سخنرانی و پنل های تخصصی و بعدازظهر شاهد کارگاه‌های تخصصی خواهیم بود.

پس از طیب نیا، زهرا آراستی استاد دانشگاه تهران گفت: در گذشته‌های دور سازمان‌های مذهبی مسئول خدمات اجتماعی بودند و منابع آنها هم توسط حامیان ثروتمند تأمین می‌شد. پس از اینکه دولت‌ها با مشکل برای خدمات اجتماعی مواجه شدند یکسری افراد این مسئولیت را بر عهده گرفتند. امروزه با حاکم شدن دموکراسی در جوامع مختلف فعالیت‌های این افراد و یا سایر سازمان‌های اجتماعی بیشتر شد به طوری که ما در سه دهه گذشته شاهد رشد کارآفرینی اجتماعی بوده‌ایم.

وی افزود: سه جهش اصلی رشد کارآفرینی اجتماعی کاهش سرعت خدمات اجتماعی توسط دولت، فاصله میان دولت‌های توسعه یافته و در حال توسعه و افزایش رقابت در بخش غیرانتفاعی است. امروزه مشکلات اجتماعی آنقدر پیچیده شده است که نیازمند راه حل‌های نوآورانه برای حل آنها هستیم. ما باور داریم همانقدر که کارآفرینی اقتصادی می‌تواند کمک کند کارآفرینی اجتماعی هم تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: کارآفرینی عبارت است از؛ فرآیند ایجاد ارزش از طریق تجمیع منابع و استفاده از فرصت‌هاست و کارآفرینی اجتماعی عبارت است از رویکردی نوآورانه برای تغییر اجتماعی. تفاوت کارآفرینی اقتصادی و اجتماعی در این است که کارآفرینی اقتصادی منتج به سود اما کارآفرینی اجتماعی منتج به ارزش اجتماعی می‌شود. امروزه بالاترین نرخ کارآفرینی اجتماعی را کشور استرالیا و آمریکا دارند.

پس از آراستی، ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنرانی کرد.

وی گفت: امروزه در دنیا شاهد روند اجتماعی‌تر شدن حوزه سیاسی و اقتصادی هستیم و به بیانی کارآفرینی اقتصادی به کارآفرینی اجتماعی سوق پیدا کرده است. مشارکت‌های سیاسی هم به نوعی به مشارکت‌های مدنی تبدیل شده‌اند. ما در گذشته همیشه به سراغ سرمایه‌های اجتماعی بودیم ولی امروز به سمت سرمایه اجتماعی حرکت می‌کنیم بنابراین شاهد نوعی پارادایم شیفت هستیم و باید تلاش کنیم که در قرن ۲۱ ما در قرن بیستم جا نماینم.

فیروزآبادی افزود: در قرن بیستم شهرنشینی توسعه یافته و امید به زندگی افزایش پیدا کرده است. اقتصادی صنعتی به سمت اقتصاد خدماتی حرکت کرده و ضعف اخلاق و فردگرایی مفرط باعث شده کارآفرینی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد اگر کارآفرینان اجتماعی با نیت خیرخواهانه را حمایت کنیم به موفقیت‌های بزرگ‌تر می‌رسیم. کارآفرینی اجتماعی یک ضرورت تاریخی است که پایداری دارد. ما در دو دهه آینده شاهد تحولات بزرگی هستیم و باید تلاش کنیم که هوشیاری اجتماعی افزایش پیدا کند.

وی در پایان اضافه کرد: در یک جامعه شبکه‌ای که اجتماعات مختلف تشکیل می‌شوند نوآوری و ایده‌ها اهمیت پیدا می‌کنند. در چنین جامعه‌ای استارت آپ شکل می‌گیرند. امروزه هزاران هزار نوآوری با عمر کوتاه وجود دارد در چنین شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته کارآفرینی اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند.

رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری از دیگر سخنرانان این همایش بود.

وی گفت: در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران جامعه هدف‌های گوناگونی مثل جامعه هدف کودکان کار و خیابان، متکدیان، معتادین، نیازمندان و افراد بی خانمان وجود دارند بنابراین لازم است که کارآفرینی‌های ویژه‌ای برای هر کدام از این اقشار داشته باشیم. کارآفرینی اجتماعی یعنی تلاش در جهت حل مساله اجتماعی.

قدیمی ادامه داد: یکی از خدماتی که سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ارائه می‌دهد مجتمع اقامتی بهاران است این مجتمع ویژه افراد بهبود یافته است که پس از ترک اعتیاد خود برای اسکان مهارت آموزی، اشتغال زایی و بازگشت به خانواده و جامعه در این مرکز حاضر می‌شوند. در واقع هدف اصلی این مرکز این است که افراد پس از ترک اعتیاد دوباره به چرخه معیوب اعتیاد برنگردند. مرکز پرتو هم از دیگر مراکز سازمان است که مختص کودکان کار و خیابان ساخته شده است.

پس از سخنرانی قدیمی، پنل تخصصی با مدیریت آراستی و طیب نیا برگزار شد در این پنل تخصصی ایثار خدادادی کارشناس مشاور مدیریت منابع انسانی، مهدی رقایی دبیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی و روح الله حمیدی مطلق دکتری سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه شریف به ارائه مقاله پرداختند.

حجت السلام علی ادیانی عضو هیات مدیره بنیاد آلاء پس از برگزاری این پنل تخصصی ضمن خیرمقدم به حاضرین و وزیر تعاون گفت: چه نفر کارآفرین خیر باشد و چه خیر کارآفرین ما باید همه تلاشمان را روی این موضوع بگذاریم که تولید ثروت کنیم. باید تلاش کنیم که به کسی که کمک می‌کند به چشم یک مجاهد نگاه کنیم. به بیان دیگر لازم است نگاه جامعه و رسانه به افراد اقتصادی تغییر پیدا کند و ما تولید ثروت صحیح داشته باشیم.

آخرین سخنران این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

وی گفت: توانمند کردن انسان‌ها برای زندگی بهتر اصلی‌ترین کار خیر یک انسان است. انسانی که به دیگران رزق و روزی می‌رساند در راستای رضایت خدا حرکت می‌کند. در حالی که ما تعریفمان از امر خیر بسیار محدود است ولی طیف وسیعی از امر خیر داریم. همین که به کسی کمک کنیم از خیابان رد شود یا اینکه جایمان را به کسی بدهیم که بنشیند همه اینها کار خیر است. بنابراین اگر بخواهیم زندگی بهتری داشته باشیم باید دیگران هم در جامعه زندگی خوبی داشته باشند.

وی افزود: به عقیده من در جامعه ما ارزش‌های گرانقدری وجود دارد که ما آنها را فراموش کرده‌ایم و لازم است که کم کم آنها را رو بیاوریم و باید فرصت‌های برابر اجتماعی برای همه قائل شویم. خیر جمعی همان اعمالی است که ما آنها را کوچک می‌شماریم.

وزیر تعاون ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی شکل‌های مختلفی دارد مثلاً یک نوع کارآفرینی مخصوص افراد معلول است، یک نوع کارآفرینی مخصوص افراد معتاد و نوع دیگر مخصوص زنان بی سرپرست. کارآفرین کسی است که به افرادی که نیازمند توانمند شدن هستند کمک می‌کند. لازم است که برای فضای کارآفرینی جایی ایجاد کنیم که بتوانیم آن را توسعه دهیم.

ربیعی در پایان گفت: بین کارآفرین و مال اندوز فاصله است، کسی که سرمایه خودش را به فضای یک کشور اختصاص دهد ارزشمند است، حال این فضا چه واقعی باشد چه مجازی. بنده ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش لازم است که بگویم گره زدن کار خیر با رفاه امر دشواری است و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین جا اعلام آمادگی برای همکاری در این زمینه می‌کند.

در پایان این مراسم بیانیه اختتامیه اولین همایش کارآفرینان خیر و خیرین کارآفرین قرائت و به تعدادی از برگزیدگان این همایش لوح تقدیر اعطا شد.