زهرا علیزاده بیرجندی – عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه بیرجند

چکیده مقاله:

در رویکرد توسعه انسانی، هدف اصلی بهبود بخشیدن کیفیت زندگی، یعنی پرورش قابلیت های انسانی و گسترش امکانات او و برخورداری انسان ها از زندگی طولانی سالم و اخلاقی در جامعه مدنی است. در میان شاخص های توسعه انسانی، شاخص آموزش، جایگاه ویژه ای دارد. عوامل متعددی بر رشد این شاخص تاثیر گذار است. در میان این عوامل وقف سهم ویژه ای را به خود اختصاص داده است . مقاله پیش رو با انجام مطالعه ای موردی در عصر قاجاریه، در صدد بررسی جایگاه وقف علمی در بهبود شاخص های توسعه انسانی است. یافته های این نوشتار که به شیوه توصیفی- تحلیلی تدوین گردیده نشان می دهد کنش های خیرین و اقدامات آنها در راستای وقف علمی که از طریق افتتاح مدارس، کتابخانه ها و کمک هرینه های تحصیلی به نیازمندان رخ نمود، در ارتقای شاخص های توسعه انسانی نقش مهمی ایفا نموده است.

کلیدواژه ها:

وقف علمی، توسعه انسانی، قاجار
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.