شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر رضایتمندی کارکنان سازمانهای مردم نهاد (NGO)

پدیدآور: مرتضی نیکبخت

چکیده:

سازمان‌های مردم‌ نهاد تاثیر به‌سزایی در رشد و توسعه عدالت و همسان‌سازی بسترهای فرهنگی و اجتماعی دارند. بنابراین حفظ و رشد اینگونه سازمان‌ها در راستای تکامل جوامع انسانی و توجه به مخاطرات آنها امری ضروری خواهد بود. یکی از این مخاطرات، عدم رضایت کارکنان این سازمان‌هاست که ضرورت توجه به آنها را می‌طلبد. پژوهش پیش رو از منظر روش انجام، توصیفی-تحلیلی و از حیث هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی قرار دارد و به منظور شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر رضایتمندی کارکنان سازمانهای مردم نهاد (NGO) انجام پذیرفته است. در راستای اخذ نظرات کارکنان سازمان‌های مردم نهاد، پرسشنامه‌ی نهایی محقق‌ساخته، بین کارکنان سه موسسه، توزیع و مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با استفاده از تکنیک دیمتل برآن شده است تا روابط علی و معلولی معیارهایی که بر رضایتمندی کارکنان این سازمانها تاثیرگذارند بیابد. بر این اساس پس از شناسایی این معیارها که شامل: فراهم کردن زمینه خلاقیت برای کارکنان، حمایت مدیریت، امنیت شغلی، تعاملات درون سازمانی، آموزش و یادگیری، احترام و حرمت به کارکنان و سبک مدیریت بوده و اعمال تکنیک دیمتل بر پرسشنامه‌های مربوطه به این نتایج رسیدیم که در میان تمامی عوامل، عامل آموزش و یادگیری ، بیشترین اثرگذاری بر سایر عوامل و همچنین عامل تعاملات درون سازمانی، بیشترین اثرپذیری از سایر عوامل را دارا می‌باشند. همچنین عامل فراهم کردن زمینه خلاقیت برای کارکنان بیشترین تعامل را با سایر عوامل داراست و پس از آن معیار تعاملات درون سازمانی ، لذا اهمیت یا وزن این دو عامل از بقیه عوامل بیشتر است.

کلیدواژه‌ها: سازمان های مردم نهاد،رضایتمندی کارکنان،روابط علی و معلولی معیارها

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *