به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه و کارکنان اداره کل اوقاف استان اصفهان به مناسبت هفته وقف با حضور حجت الاسلام رضا صادقی؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، دکتر محمدصالح طیب‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء، حجت الاسلام سید احمد سجادى؛ رییس دانشکده علوم قرآنی، دکتر طغیانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از روسای ادارات استان اصفهان و اساتید دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه و کارکنان اداره کل اوقاف استان اصفهان به مناسبت هفته وقف با حضور حجت الاسلام رضا صادقی؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، دکتر محمدصالح طیب‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و رییس مرکز پژوهشی آلاء، حجت الاسلام سید احمد سجادى؛ رییس دانشکده علوم قرآنی، دکتر طغیانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از روسای ادارات استان اصفهان و اساتید دانشگاه اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام صادقی؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان داشت: در گذشته نیات خوب وارزنده ای برای وقف بود ولی امروزه چرا برای علم ،فناوی، نخبگان، مؤلفین، طلاب و دانشجویانی که کتب نفیس نوشته اند اما توان چاپشان را ندارد وقف نباشد؟

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به مقفول ماندن حوزه امور خیر در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: نیاز است تا برای این حوزه به صورت جدی تدبیری اندیشیده شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید احمد سجادی؛ رییس دانشکده علوم قرآنی با تاکید بر برگزاری جلسات مستمر و مداوم در خصوص بررسی وضعیت وقف و امر خیر در کشور با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: توانمندی های علمی و عملی استان اصفهان بسیار بالاست اما برای به ثمر نشستن این حرکت نیازمند یک هماهنگی و همدلی هستیم.وی در ادامه با بیان این که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی زیادی انجام می‌شود اما به دلیل عدم وجود پشوانه اجرایی این فعالیت‌ها به ثمر نمی‌رسند، بیان داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه باید برای به ثمر نشستن فکرها و ایده‌های این نشست در عمل پشتوانه اجرایی ایجاد کند.

همچنین دکتر محمدصالح طیب‌نیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و رییس مرکز پژوهشی آلاء نیز در این نشست با اشاره به این نکته که امروزه فعالان حوزه امور خیر و وقف به اهمیت و جایگاهی که در اختیارشان قرار دارد واقف نیستند، بیان داشت: حوزه وقف و امور خیر در کشور امروزه از ظرفیتی برخوردار است که نه بخش خصوصی و نه دولتی از آن برخوردار نیست.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در کشور مسئله پایین آمدن سرمایه اجتماعی است اما سرمایه اجتماعی چیست و چه تاثیری در فعالیت‌های امور خیر دارد، در مسائل جامعه شناسی سرمایه اجتماعی متشکل است از مثلثی متشکل از اعتماد، همدلی و مشارکت که تبلور این سه موضوع را ما در فعالیت‌های خیرخواهانه می‌بینیم.

طیب‌نیا در ادامه تصریح کرد: امروزه یکی از شاخص‌های سنجش و ارزیابی توسعه یافتگی در دنیا مسئله مشارکت مردم در فعالیت‌های خیرخواهانه است و حتی در بعد ارزیابی و سنجش شرکت‌های بزرگ اقتصادی نیز یکی از ۹ شاخصه اصلی ارزیابی مسولیت‌های اجتماعی شرکت عنوان می‌شود.

وی با بیان این که در ارزیابی‌های اولیه گردش اقتصادی حوزه امور خیر در کشور طی سال عددی در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود، بیان داشت: علاوه بر این بخش دولتی در سال رقمی در حدود یک صد هزار میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌کند که شامل پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی، بوجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی و … که در فعالیت‌های عام المنفعه هزینه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نبود متولی در حوزه امور خیر در کشور امروز به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه تبدیل شده است و یک خیر با جمعی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید در ارتباط باشند، که این خود یکی از عوامل خستگی و انصراف خیرین از فعالیت در این حوزه و یا رواج فعالیت‌های خیر به صورت فردی و شخصی بدون دریافت مجوز شده است.

وی با تاکید بر این که اگر گردش مالی حوزه خیر کشور به درستی هدایت و برنامه‌ریزی شود، می‌تواند به مرتفع شدن حداقل ۳۰ درصد از مشکلات کشور کمک کند، تصریح کرد: امروز سیر تحولات اجتماعی و اقتصادی ما بسیار زیاد شده است اما این سیر تحولات در حوزه وقف رخ نداده است، هر چند در دوره‌های گذشته حوزه وقف متناسب با نیازهای بشر به روز شده است اما در عصر جدید این اتفاق بروز و ظهور پیدا نکرده است.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به مصادیق مالکیت در عصر جدید همچون بورس و فضای مجازی بیان داشت: یکی از شرایط وقف عینیت است و این سوال به وجود می ‌آید که بورس و فضای مجازی را چگونه می‌توان وقف کرد در حالی که عینیت ندارند اما مالکیت دارد.

وی در ادامه افزود: منظور از وقف نوین دو حوزه است یکی همان ساختار قبلی است اما با نیات جدید مثلا فردی وقفی برای پژوهش یا ساخت سریال انجام می‌دهد و دومین مسئله مدل وقف جدید مثلا فردی سایت و یا وقت و یا سهام شرکت خود را وقف می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان تصریح کرد: این موارد نیازمند بررسی‌های فقهی و ساختاری جدیدی است که باید در اندیشکده‌ها مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیرند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *