جلسه شورای علمی مرکز پژوهشی آلاء با حضور دکتر هوشنگ طالبی، رییس دانشگاه اصفهان، دکتر رسول رکنی زاده، معاون پزوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، دکتر محمدصالح طیب نیا، رییس مرکز پژوهشی آلاء و اعضای شورای علمی مرکز، در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

دکتر هوشنگ طالبی: زمانی ما می‌توانیم به پایداری کار خیر برسیم که کار خیر ما مبنایی علمی داشته باشد و آن مبنای علمی به نهادینه شدن آن کار خیر منجر شود.

دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان در جلسه شورای علمی مرکز پژوهشی آلاء اظهار داشت: وقتی به کار خیر فکر می‌کنیم ناخودآگاه مهربانی و مهربان بودن نسبت به همنوع در ذهن ما تبلور پیدا می‌کند.

ایشان در ادامه با تأکید بر این‌که یکی از مأموریت‌های اساتید دانشگاه اصفهان می‌تواند همین موضوع مهربانی باشد، بیان داشت: آنچه در مرکز پژوهشی آلاء در حال تحقق است این است که اساتید در این مرکز برای پایداری این مهربانی و کار خیر در حال تحقیق و پژوهش هستند.

وی افزود: زمانی ما می‌توانیم به پایداری کار خیر برسیم که کار خیر ما مبنایی علمی داشته باشد و آن مبنای علمی به نهادینه شدن آن کار خیر منجر شود، در حقیقت پایدار شدن کار خیر با علمی کردن این مسئله است محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز همچنان بسیاری از ابعاد و مسئله‌های امور خیر و وقف ناشناخته است و به بسیاری دیگر از ابعاد آن پرداخته نشده است، لذا باید مسئله شناسی کار خیر و وقف و آگاهی بخشی به محققین برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه‌ها امری لازم و ضروری است و امروز خیریه‌ها به یک پیشران برای جوامع درحال‌توسعه تبدیل‌شده‌اند.

دکتر محمد صالح طیب‌نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و رئیس مرکز پژوهشی آلاء نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری مرکز پژوهشی آلاء و فعالیت‌های این مرکز بیان داشت: امروز مسئله خیریه و سازمان‌های مردم نهاد به یک لوکوموتیو و یک پیشران برای جوامع درحال‌توسعه تبدیل‌شده است به‌نحوی‌که بسیاری از متفکران اجتماعی در دنیا معتقدند قرن حاضر را باید قرن سازمان‌های مردم‌نهاد نام‌گذاری کرد.

مدیرعامل بنیاد آلاء افزود: ازیک‌طرف دولت‌ها در انجام رسالت خود در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و رشد جامعه عملکرد مطلوبی نداشته و از طرف دیگر نیز بخش خصوص به این علت که بر اساس منفعت فعالیت می‌کند، نمی‌تواند در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و رشد جامعه مؤثر باشد، لذا امروز سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه ها با نگاه غیرانتفاعی برای رشد جامعه تلاش می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کارآفرینی اجتماعی بیان داشت: به همین منظور امروز با مفاهیم جدیدی همچون کارآفرینی اجتماعی مواجه هستیم که بر اساس آن بنگاه های اقتصادی با رویکرد خیریه ای یا غیرانتفاعی و باهدف رشد جامعه شکل می‌گیرد که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با این رویکرد در حال فعالیت هستند.

دانشگاه اصفهان به‌عنوان قطب مطالعات امر خیر در کشور است.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: راهبری جریان خیر در کشور و تلاش برای اثربخشی بیشتر فعالیت‌های خیر در کشور ازجمله دلایل و دغدغه‌هایی است که بنیاد آلاء را بر آن داشته است که با همکاری دانشگاه اصفهان، مرکز پژوهشی مطالعات نوین امر خیر و وقف را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴ گروه مطالعاتی: تاریخی و تمدنی امر خیر؛  دینی و حقوقی امر خیر؛ اقتصادی و مدیریتی امر خیر و  فرهنگی و اجتماعی امر خیر در این مرکز تعریف‌شده است که امید است اساتید و اعضاء این کارگروه‌ها در تعریف کارهای مطالعاتی و پژوهشی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهشی آلاء در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی انجام‌شده در این مرکز بیان داشت: امروز دانشگاه اصفهان به‌عنوان قطب مطالعات امر خیر در کشور شناخته می‌شود و باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های پژوهشی این مرکز را توسعه دهیم.

همچنین دکتر رسول رکنی‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با تأکید بر این‌که باید با انجام مطالعات در امر خیر و خیریه برای تسری کار خیر و نیکوکاری و احسان در جامعه تلاش کرد، اظهار داشت: امیدوارم با فعالیت‌های مرکز پژوهشی آلاء کار خیر در کشور بیش از گذشته توسعه پیدا کند و امر خیر را موکول به توسعه اقتصادی نکنیم.

در ادامه این جلسه دکتر طیب‌نیا با اهدا نشان آلاء و لوح تقدیر به دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان و دکتر رسول رکنی‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان از خدمات و همکاری ایشان با مرکز پژوهشی آلاء تقدیر و از عضویت ایشان در انجمن مفاخر بنیاد آلاء خبر داد.

در پایان احکام اعضاء شورای علمی مرکز پژوهشی آلاء توسط رئیس دانشگاه اصفهان و معاون پزوهش و فناوری دانشگاه  به اساتید حاضر در جلسه تقدیم شد.