اولویت بندی مسائل خیریه های غیردولتی
سعید مسعودی پور
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، masoodipoor@isu.ac.ir
چکیده:
مردمی سازی خیریه ها و کاهش تصدی گری دولت در این موضوع به عنوان یکی از نیازهای کشور شناخته می شود. اگر چه بخشی از فعالیت های سازمانی در امور خیر توسط سازمان های غیردولتی انجام می شود، اما وجود مسائل و مشکلاتی مانع اصلی افزایش بهره وری و اثربخشی این سازمان ها محسوب می شود. از آنجا که توسعه بخش غیردولتی در حوزه امر خیر امری ضروری و غیرقابل انکار است، شناخت مسائل و مشکلات بر سر راه مشارکت های مردمی، مقدمه این مهم به شمار می رود. در این پژوهش از مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان امور خیریه، مهم ترین مسائل فوق احصا شدند و در ادامه با استفاده از 86 پرسشنامه جمع آوری شده از کارشناسان و مدیران 30 خیریه و با استفاده از تکنیک تاپسیس 11 مسئله احصا شده، رتبه بندی شدند.
کلید واژهگان:
خیریه، بخش غیردولتی، ساختار مطلوب، رتبه بندی، مسائل امور خیریه.
- مقدمه
وجود شکاف طبقاتی در جامعه اسلامی به عنوان یک مشکل و مسئله مهم و حیاتی شناخته میشود. اسلام ساز و کارهای متعددی چه در مرحله بدست آوردن مالکیت و چه در مرحله اعمال مالکیت قرار داده است که در پرتو آن جامعه از نوعی تعادل و توازن رفاهی برخوردار شود. در این راستا یکی از مهمترین برنامههای اقتصادی اسلام مبارزه با فقر است. فقر اگر چه خود معلول علتهای گوناگونی است؛ اما از منظر دیگر میتواند علتی برای بسیاری از پدیدهها شناخته شود. پدیده هایی که تنها منجر به اثرات مادی و دنیوی نخواهد شد و میتواند اعتقادات و باورهای دینی فرد را مورد حمله قرار دهد.
در حال حاضر، بخش قابل توجهی از جمعیت شهری و روستایی ما دچار فقر مطلق و نسبی هستند و سازمانهای دولتی و تامین اجتماعی در کشور، نیز از بنیه و توان کافی برای رفع این معضل برخوردار نیستند. بنابراین بررسی این منبع درآمدی و شناخت عوامل موثر بر آن میتواند به سیاستگذاران کمک کند تا با شناخت این پتانسیل اجتماعی درباره احیای هر چه بیشتر و سازماندهی آن برای رفع فقر اقدام کنند. (موسایی، 1387، 43) بر اساس اعلام سایت بانک جهانی، نرخ تغییرات در حوزه فقر در سطح درآمدی 3.1 دلار و 1.9 دلار در روز برای ایران به شکل زیر است.
شکل 1. روند تغییرات فقر در کشور
همانطور که در نمودار فوق نیز مشخص است، روند کاهش فقر در کشور کاملاً محسوس است تا جایی که درآمد افراد با حدود سه دلار و دو دلار در روز به کمتر از یک درصد در سال 2014 رسیده است. با این وجود، امروزه به رغم پیشرفتهای چشمگیر اقتصادی، فقر به صورت یکی از مشکلات اساسی در همه کشورها مطرح است. افزون بر فراهم ساختن زمینههای کار و اشتغال، پرداختهای انتقالی و پدید آوردن نظام تامین اجتماعی، به صورت بخشی از اقدامهای اساسی در همه کشورها برای رفع فقر به کار گرفته شدهاند. پرداختهای انتقالی و فراهم ساختن تامین اجتماعی در همه نظامهای اقتصادی با درجاتی از شدت و ضعف در جایگاه اصلیترین راهکار برای مقابله با آسیبهای اقتصادی از جمله کاهش فقر مورد استفاده قرار گرفتهاند، حتی در نظامهای سرمایهداری نیز برای حفظ موجودیت خود از این ابزار استفاده میشود. (موسایی، 1387، 40) سازوکارهایی که در آموزههای دینی برای درمان فقر و بازتوزیع درآمدی ارائه شده است، نیاز به همکاری و مشارکت مردم دارد. اما نحوه حضور بخش مردمی در این عرصه، موضوعی است که از منظرهای مختلف قابل تحلیل و بررسی است.
- بیان مسئله
یکی از اهداف جوامع انسانی، رفع فقر و رسیدن به جامعه ای بدون فقر است. در این بین، حکومت ها باید تلاش کنند تا از طریق ایجاد عدالت اجتماعی در ابعاد مختلف، مانع افتادن افراد جامعه در دام فقر شود. اما از سوی دیگر بخشی از جامعه هستند که به دلیل فقدان ظرفیت و استعداد برای کار و کسب درآمد، دچار فقر و محرومیت می شوند که در این خصوص لازم است با سازوکارهای حمایتی چه از جانب حکومت و چه از جانب مردم، حداقل های زندگی برای آنها فراهم شود. مجموعه این فعالیتها چه در حوزه دولتی و چه در حوزه غیردولتی، حوزه امر خیر را شکل میدهد. یکی از مهمترین محورهای اصلی در سامان دادن به حوزه امر خیر در کشور، کاهش تصدیگری دولتی و افزایش مشارکتهای مردمی در این عرصه است. این حوزه از ابعاد و منظرهای مختلفی قابل بررسی و تحلیل است. اگر بخواهیم با استفاده از رویکرد سیستمی، تحلیل کلانی از حوزههای اصلی این امر ارائه دهیم، میتوان موضوعات مربوط به امر خیر را در سه حوزه ورودی، پردازش و خروجی دید. در حوزه ورودی سیستم موضوعاتی چون تامین مالی امر خیر، کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه، بودجه دولتی برای امر خیر و … به عنوان محرکهای سیستم قابل احصاست. در این خصوص نیز مسائل حساس و مهمی همچون الگوهای دعوت مردم به امر خیر باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
شکل 2. چارچوب تحلیل امر خیر به مثابه یک سیستم
در حوزه پردازش که میتواند مهمترین بخش سیستم باشد، موضوعاتی چون رابطه میان اجزای این سیستم یعنی دستگاههای دولتی و خیریههای غیردولتی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات باید مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر موضوعات ریزتری هم در هر یک از این دو بخش (بخش دولتی و بخش خصوصی) وجود دارد. در بخش غیردولتی، الگوی مطلوب راه اندازی خیریه ها، نظام مسائل و مشکلات آنها، بسترها و زیرساختهای مورد نیاز و … از جمله مشکلاتی هستند که باید به شناخت و بازمهندسی آن در بخش بهبود فرآیندهای این سیستم پرداخت. در نهایت در بخش خروجیها، شکل کمک رسانی به محرومین، انواع حمایتها و چگونگی اجرای آن و … مورد تحلیل قرار باید بگیرد. (شکل 2)
آنچه در نوشتار حاضر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، مسائلی است که در خیریه های غیردولتی وجود دارد. شناخت و اولویتبندی این مسائل، اولین گام برای حل و مدیریت آنهاست. بدیهی است برای کاهش تصدیگری دولت در این موضوع و افزایش مشارکتهای مردمی در حل مسئله فقر پیش از هر اقدامی لازم است تا موانع موجود در مسیر توسعه مشارکتهای مردمی بر طرف شوند.
- سازمان های غیردولتی
در کنار دو بخش سنتی و اصلی اقتصاد (خصوصی و عمومی)، بخش سومی ظهور یافته که در سه دهه اخیر و از جمله در کشورهای توسعه یافته رشد قابل توجهی نیز داشته است. این بخش عمدتاً تحت عنوان بخش سوم یا غیرانتفاعی نامیده میشود. با این حال هنوز تعریف منسجم و قابل اجماعی از این بخش ارائه نشده، اما عمدتاً شامل فعالیت هایی می شود که غیرانتفاعی بوده یعنی در انتهای دوره سودی میان اعضا تقسیم نمیشود و بخش قابل توجهی از عوامل فعال در این بخش به صورت داوطلبانه مشغول فعالیت هستند. (مریدی فریمانی،1392، ص1) بررسی تعاریف مختلف از سازمانهای غیردولتی نشانگر این است که تعاریف مختلفی از سازمانها وجود دارند که حتی بعضاً متعارض مـینمایند. با این حـال میتوان به قدر متیقنی از تـعاریف دسـت یافت که عناصر آن عبارتند از: غیرحاکمیتی، غیرانتفاعی و عام المنفعه بودن. مـهمترین رکـن در تبیین ماهیت حقوقی سازمانهای غیردولتی نیز با توجه به عناصر مذکور سازمانها، غیردولتی بودن آنها و فعالیت غـیرانتفاعی آنـهاست. به عبارت بهتر آن چیزی که ماهیت حقوقی ذاتی این سازمانها را تشکیل میدهد عنصر غیرحاکمیتی و غیرانتفاعی بودن آنهاست و عناصری همانند عام المنفعه بودن، دموکراتیک بودن ساختار و فعالیت غیرسیاسی نیز جزیی از مقتضای اطلاق آنها به شـمار مـیرود. (حقیقی، 1388، 417).
تا قبل از ایجاد رکود بزرگ در آمریکا، تفاوت بین بخش دولتی، بخش انتفاعی و بخش غیرانتفاعی مشخص نبود. به مرور نوآوریهای نهادی مثل نهادهای جامعه مدنی متکی به خود که نه برای حکومت و نه علیه آن کار میکنند شکل گرفت. نوآوریهای نهادی در سطح گسترده باعث رشد بنیادهای انساندوستانه، کانونهای تفکر که مستقل از کانونهای قدرت و ثروت و دانش هستند. البته با وجود اینکه تنوع و حجم این نهادهای جامعه مدنی توسعه یافت، در همه اینها تفاوت ساختاری بین نهادهای آمریکایی و اروپایی مشخص است(Anheier, 2005 :28).
بخش سوم پاسخی به مسائل عمومی است در شرایطی که اولویتها و تقاضاها نامتجانس است. آنها در این راستا گام برمیدارند که نارساییهای دولتی را جبران کرده و پوشش دهند. عدم وابستگی عملیاتی این دو بخش باعث شده که هیچ تمایلی به همکاری وجود نداشته باشد. در خصوص واگذاری برخی از خدمات از سوی دولت به بخش غیرانتفاعی اما و اگرهایی وجود دارد که موافقان و مخالفان خود را داراست. گسترش بخش سوم یک تحدی در مقابل این ادعاست که توسعه دولت، زمین بازی غیر دولتیها را حذف میکند. درگیری بین گروههای اقلیت و اکثریت که در حکومت نقش دارند، در تعیین حدود فعالیت بخش سوم نقش داشته است.
نوشتههاي موجود در خصوص توسعه اقتصادي در مورد نقش سازمانهاي دولتي و سازمانهاي مردم نهاد در فرآيند توسعه متفاوت است اما به طور كلي اين مطلب پذيرفته شده كه نقشها و كاركردهايي براي اين دو كارگزار توسعه وجود دارد. اين اعتقاد وجود دارد كه سازمانهاي مردم نهاد هم در سطح ملي و هم در سطح بـينالمللي مـيتوانند به ترويج يك رويكرد پايدار و مسؤولانه به فعاليتهاي مربوط به امور توسعه در سطح اجتماعات محلي كمك كنند (دهستانی اسفندآبادی، 1386، 18).
- نقش سازمان های غیردولتی در فقرزدایی
بـيشتر كشـورهاي مـنطقه اسكاپ در رابطه با دامنه و شيوع فقر تا اوايل دهه 70 ميلادي اشتراكهاي بـسياري داشـتند. در طول سه دهه گذشته و پس از آن چندين كشور آسياي جنوب شرقي توانستند ميزان قابل ملاحظهاي از فقر درآمدي را كاهـش دهـند و بـه دنبال آن تفاوت معناداري با ساير كشورهاي منطقه در زمينه ميزان و شيوع فقر پيدا كنـند. دولتها همچنين به اين امـر واقـف شدند كه سعي و تلاش در همكاري با سازمانهاي مردم نهاد محلي، اثربخشي برنامهها را در بخشهاي گـوناگون فـرآيند تـوسعه افزايش ميدهد. دولت برخلاف شبكه پهناور و گستردهاي كه دارد ميتواند به طور فيزيكي و اجتماعي از فقرا فاصله داشـته بـاشد. بنابراين سازمانهاي مردم نهاد زمينههايي را كه ميتوانند نقش مهم و واسطهاي براي ارايه خدمات به فـقرا داشـته بـاشند، ترويج ميكنند. سازمانهاي مردم نهاد كارآيي، اثربخشي و انعطافپذيري را در اجراي برنامهها در سطح اجتماعات محلي اثبات كردهاند. (دهستانی اسفندآبادی، 1386، 18)
در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، بخش غیرانتفاعی در تأمین مالی به نحو معناداری وابسته به دولت است. این میزان در آمریکا 36 درصد، در انگلیس 47 درصد، در استرالیا 31 درصد، در فرانسه 58 درصد، در آلمان 64 درصد است. تنظیم رابطه ببین دولت و بخش غیرانتفاعی حالتهای مختلفی را به خود دیده است. اهمیت بخش غیردولتی هم از باب رابطه آن با دولت و هم از بعد خدماتی که به جامعه ارائه میدهد بسیار حائز اهمیت است. ضعف روابط بین دولت و این بخش باعث شده که به سمت الگوی تأمین مالی کاملاً مستقل حرکت کنند. در آمریکا انجمنهای غیرانتفاعی برای انجام اقدامات جمعی بر دولت سبقت گرفته اند. در طول تاریخ آمریکا نقشهای فراوانی برای رسیدگی به نیازهای عمومی در خارج از دولت و حتی بخش خصوصی توسط بخش غیرانتفاعی انجام شده است. حتی سازمانهای غیرانتفاعی با مشارکت مردم مکمل بخش دولتی بوده است. (Smith and Lipsky 1993)
کمکها و مشارکتهای بخش خصوصی و دولتی به بخش غیرانتفاعی و غیردولتی در توسعه آن سهم داشته است. ازدهههای 1960 و 1970 رشد مراکز غیردولتی که به درمان و اصلاح معتادان به الکل و غیر اشتغال داشتند افزایش یافت. انجام خدمات درمان ذهنی نیز باعث ادامه حمایت مالی دولت از بخش غیرانتفاعی شد. و مجموعه از اتفاقات دیگر که این حمایتها را افزایش داد. این حمایتهای مستقیم شامل پرداختهای مستقیم، کسر مالیاتی، بهبودهای تنظیمی به نفع این بخش و سایر اعطاها بوده است. حمایتهای غیرمستقیم از طریق اعطای تسهیلات به افرادی که طرف حساب با بخش غیرانتفاعی هستند میباشد. امریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه در نظر دارند بخش خصوصی که فعالیتهای خیریه داوطلبانه دارد بخشی از هزینههای دولتی را در امور تأمین اجتماعی جایگزین نمایند. همچنین در کشورهای توسعهیافته به بنیادهای غـیردولتی، بـه عنوان عامل تعیینکننده در مشارکت دادن مردم در روند توسعه مینگرند. (عبادی، 1378، 24)
وابستگی متقابل بین بخش خصوصی و عمومی در دهههای 1960و 1970 شروع گستردهای داشت. سازمانهای غیرانتفاعی اغلب هزینههای خدمات اجتماعی فدرال را در سال 1989دریافت کردند. (Lipsky and Smith 1990). به عبارت دیگر بخش دولتی به عنوان عامل انساندوستانه برای ارائه خدمات بخش غیرانتفاعی درآمد آن را بالا برده و وابستگی آن را به بخش خصوصی خیریهای کاهش داده است(Salamon 1999: 168). حمایت دولت حدود 36% درآمد بخش غیرانتفاعی را شامل میشود. در حال حاضر اتکای بسیار از سازمانهای غیرانتفاعی تازه ایجاد شده به درآمد دولت است. الگوی مشارکت بین بخش عمومی و خصوصی به مرور در حال تغییر است. در این مسیر نیازمند بازآفرینی دولت و انعطاف و بازطراحی ساختارهای آن هستیم.
- انواع مختلف ساختاری خیریه ها
یکی از موضوعات مهمی که در طراحی الگوی مطلوب ساختاری خیریهها باید مورد توجه قرار گیرد، بحث تخصصی شدن خیریههاست. تخصصی شدن فعالیت خیریه ها به دو شکل می تواند تحلیل شود: تخصصی شدن از حیث موضوع کمک و تخصصی شدن از حیث مخاطب. منظور از خیریه های تخصصی موضوعی، یعنی تمرکز بر روی موضوعات مختلف در عرصه رفع فقر و محرومیت؛ مانند انواع بیماری ها، جرائم غیرعهد و عدم توانایی برای پرداخت دیه، هزینه تحصیل، کمک به تامین جهیزیه و … . اما تفکیک بر مبنای مخاطب به این معنی است که دریافت کنندگان کمکها و نیازمندان به صورت تخصصی مورد توجه خیریهها قرار بگیرند. به عنوان مثال مخاطبان میتوانند بر اساس سن، جنسیت و … مورد توجه خیریهها قرار گیرند. در ترکیب و تلفیق این دو شاخص با یکدیگر، چهار نوع ساختار فعالیتی برای خیریهها قابل احصاست که در جدول 1 نشان داده شده است.
جدول 1. ماتریس انواع ساختار فعالیت برای خیریه ها
مخاطب (نیازمند) | |||
تخصصی | عمومی | ||
موضوع (نیاز) | تخصصی | کمک به کودکان سرطانی(زیر دوازده سال) | کمک به بیماران کلیوی |
عمومی | نگهداری از سالمندان | کمک به خانواده های نیازمند |
تخصصیترین وضعیت زمانی است که مخاطب شامل یک گروه سنی یا یک جنسیت مشخص بوده و خیریه در یک موضوع کاملاً خاص و تخصصی اقدام به حمایت از ایشان میکند. به عنوان مثال خیریه محک که از کودکان سرطانی حمایت میکند در این خانه قرار میگیرد. در صورتی که دایره مخاطبان فراگیر بوده ولی همچنان در یک موضوع تخصصی خیریه اقدام به فعالیت کند، مخاطب آن عمومی و موضوع تخصصی است، مانند انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی. موضوع کمک میتواند عمومی و شامل همه نیازمندیهای یک گروه مخاطب خاص باشد؛ مانند حمایت نگهداری از سالمندان و خیریه کهریزک. در نهایت خانه چهارم به خیریههای اختصاص دارد که مخاطب آنها عمومی و کمک آنها نیز عمومی محسوب میشود. به عنوان مثال بخشی از کمکهای کمیته امداد از این نوع است.
با اضافه کردن شاخص «منطقه جغرافیایی» یک ماتریس سه بعدی بدست خواهد آمد که اَشکال فعالیت خیریهها را نشان میدهد. منظور از منطقه جغرافیایی این است که آیا خیریه در یک مکان مشخص و محدود در کشور (مانند محله، شهر، استان و …) حوزه فعالیتی خود را مشخص کرده است یا این که در کل کشور به محرومین خدمت رسانی میکند؟
جغرافیا |
مخاطب |
موضوع |
شکل 3. ابعاد اصلی تحلیل شکل فعالیت خیریه ها
یکی از موضوعاتی که در حوزه خیریه های خصوصی باید به آن پرداخت، بهترین شکل ساختاری برای فعالیت خیریه هاست. نگاه خیریهها به موضوع تخصصی شدن در ابعاد جغرافیایی و موضوعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از آزمون کای دو مورد بررسی قرار گرفت. «آزمون کای دو تک متغیره که همراه با آزمون کولموگروف اسمیرنف تک نمونه به آزمون نکوئی برازش معروف است، از پر کاربردترین آزمونها در تحقیقات رشتههای علوم تربیتی و مدیریت محسوب میشود. این آزمون برای فرضیه هایی به کار میرود که در آن محقق از یک متغیر ترتیبی برای تنظیم فرضیه استفاده کرده است.» (حبیب پور و صفری، 1392، 633)
همانطور که در جدول خروجی اجرای آزمون مشخص است (جدول2)، مقدار sig محاسبه شده کمتر از پنج صدم بدست آمده است و لذا فرض صفر رد میشود. به عبارت دیگر نظرات افراد در مورد دو سوال گفته شده به شکل مساوی توزیع نشده است.
جدول 2. تحلیل آماری برای شکل فعالیت خیریه ها
خیریه ها باید در یک موضوع تخصصی خاص و مشخص اقدام به فعالیت کنند. | در همه موضوعات آسیب های اجتماعی و محرومیت ها باید خیریه های خصوصی تشکیل شود. | خیریه ها باید در یک حیطه جغرافیایی خاص و مشخص اقدام به فعالیت کنند. | خیریه ها باید در همان حیطه جغرافیایی که خدمات ارائه می کنند اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کنند. | |
60.588 | 25.977 | 11.674 | 38.186 | آماره کای دو |
4 | 4 | 4 | 4 | درجه آزادی |
.000 | .000 | .020 | .000 | سطح معنی داری |
برای این که مشخص شود که نظر افراد در خصوص هر یک از سوالات فوق به چه شکلی توزیع شده است، باید به نمودار میله ای بدست آمده از پاسخ سوالات مراجعه کرد. همان طور که در نمودار میلهای زیر (شکل 4) مشخص است، اکثر افراد اعتقاد دارند که خیریه ها باید به صورت تخصصی فعالیت کنند.
شکل 4. پاسخها در خصوص این که خیریهها باید در یک موضوع تخصصی و خاص فعالیت کنند.
همچنین در نمودار میلهای زیر درصد نظرات مدیران خیریهها در خصوص تشکیل خیریه برای همه موضوعات تخصصی آمده است. همان طور که در این نمودار مشخص است همچنان اکثریت با تشکیل خیریههای تخصصی در همه موضوعات آسیبهای اجتماعی موافق هستند، هر چند نسبت به نمودار قبلی این اکثریت کمتر است.
شکل 5. پاسخها در خصوص این که در همه موضوعات آسیبهای اجتماعی باید خیریههای خصوصی تشکیل شود.
یکی از موضوعات مهم دیگر، هزینه کرد کمکهای مردمی در همان منطقه جغرافیایی است که کمک جمع آوری میشود. برخی بر این عقیدهاند که بهتر است صدقات مردم در همان منطقهای که قرار دارند هزینه شود. آموزههای دینی نظیر لزوم توجه و اهتمام به همسایگان و نزدیکان و اولویت داشتن آنها برای کمک رسانی نیز حکایتگر همین موضوع است. در موضوع زکات واجب نیز اصل بر این است که درآمدهای ناشی از آن به صورت منطقهای و در همان مکانی که این پول جمع شده است، هزینه شود. البته بررسی نظرات مدیران و کارشناسان خیریهها غیردولتی اما نتیجه متفاوتی را نشان می دهد. اکثریت افراد قائل به این موضوع نبوده و جمع آوری کمکهای مردمی را محدود به مکان جغرافیایی فعالیت خیریه نمیدانند.
شکل 6. پاسخ ها در خصوص این که خیریه ها باید در همان حیطه جغرافیایی که خدمات ارائه می کنند، اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کنند.
این در حالی است که بر اساس نمودار زیر مشخص است که بیشتر افراد اعتقاد دارند که محیط جغرافیایی یک خیریه نباید محدود به یک منطقه خاص شود. به عبارت دیگر حیطه خدمت رسانی و فعالیت خیریه از نظر مدیران بهتر است که فراتر از منطقه مشخص برای آنها باشد.
شکل 7. پاسخ ها در خصوص این که خیریه ها باید در یک حیطه جغرافیایی خاص و مشخص اقدام به فعالیت کنند.
- روش تحقیق
تحقیق حاضر در دو فاز شده است. در فاز نخست از طریق مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان خیریههای خصوصی، مهمترین آسیبها و مسائل خیریه های غیردولتی شناسایی شدند. در مرحله دوم 11 مسئله و آسیب مهم که در خیریههای خصوصی وجود دارند در قالب پرسشنامه ای به 86 نفر از مدیران و کارشناسان شاغل در 30 خیریه غیردولتی در موضوعات مختلف داده شد و از آنها خواسته شد اهمیت هر یک از مسائل گفته شده را تعیین کنند. این آسیب ها در جدول زیر نشان داده شده اند.
جدول 3. یازده آسیب مهم در خیریه های غیردولتی
1 | شفافیت لازم در موسسات خیریه وجود ندارد. |
2 | خیریه ها می توانند اقدام به فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری برای افزایش درآمدی های خیریه نمایند. |
3 | خیریه ها باید از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند. |
4 | خیریه ها مطلع از احکام دینی مربوط به صدقات و زکوات برای تخصیص در امور خیریه نیستند. |
5 | نظارت کافی و موثر بر خیریه ها در کشور وجود ندارد. |
6 | مردم اعتماد کافی به خیریه های خصوصی ندارند |
7 | اختیارات قانونی کافی و مناسبی برای خیریه ها وجود ندارد. |
8 | خیریه ها در شناسایی نیازمندان واقعی دچار مشکل هستند. |
9 | خیریه ها در شناسایی و جلب مشارکت های خیرین دچار مشکل هستند. |
10 | خیریه ها نیازمند به آموزشهای تخصصی و اخذ مدارک علمی الزم برای فعالیت در موضوع خاص هستند. |
11 | قوانین دست و پاگیری برای تاسیس خیریه ها در کشور وجود دارد. |
- گام اول: ایجاد جدول نظرات خبرگان
در اين مرحله ماتريسي رسم خواهد شد كه در سطر آن گزینهها و در ستون آن افراد (خبرگان) قرار میگیرد، محل تلاقی هر سطر با ستون هم امتیازی است که هر خبره به هر گزینه داده.(جدول 4).
جدول4: ماتريس نظرات خبرگان (N)
Nn | … | N2 | N1 | |
r1n | … | r12 | r11 | A1 |
r2n | … | r22 | r21 | A2 |
rmn | … | rm2 | rm1 | Am |
rij: امتیاز خبره jاُم به گزینهی i اُم.
جدول 5 ماتریس نظرات خبرگان این پروژه را نشان میدهد.
جدول 5 : قسمتی از ماتريس نظرات خبرگان (N)
N1 | N2 | N3 | N4 | N5 | N6 | N7 | N8 | N9 | N10 | N11 | |
A1 | 4 | 1 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
A2 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 |
A3 | 4 | 1 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
A4 | 1 | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 |
A5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 |
A6 | 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 2 | 5 | 3 |
A7 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 |
A8 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
A9 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 |
000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 |
A84 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
A85 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 |
A86 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 | 5 | 1 |
- گام دوم: بهنجار كردن ماتريس نظرات خبرگان
به منظور قابل مقايسه شدن، ماتريس نظات خبرگان با استفاده از رابطه 1 به ماتريس بهنجار شده يا ماتريس بيمقياس (N) تبديل ميشوند.
رابطه 1:
جدول 6 ماتریس بیمقیاس را نشان میدهد:
جدول6 : ماتریس بیمقیاس( )
N1 | N2 | N3 | N4 | N5 | N6 | N7 | N8 | N9 | N10 | N11 | |
A1 | 0.302 | 0.075 | 0.377 | 0.151 | 0.302 | 0.302 | 0.302 | 0.302 | 0.302 | 0.377 | 0.377 |
A2 | 0.389 | 0.234 | 0.311 | 0.234 | 0.389 | 0.156 | 0.156 | 0.311 | 0.311 | 0.311 | 0.389 |
A3 | 0.339 | 0.085 | 0.424 | 0.339 | 0.170 | 0.170 | 0.339 | 0.339 | 0.339 | 0.339 | 0.254 |
A4 | 0.090 | 0.359 | 0.449 | 0.269 | 0.090 | 0.180 | 0.359 | 0.269 | 0.269 | 0.449 | 0.269 |
A5 | 0.356 | 0.356 | 0.445 | 0.267 | 0.267 | 0.178 | 0.267 | 0.267 | 0.178 | 0.356 | 0.267 |
A6 | 0.154 | 0.385 | 0.385 | 0.308 | 0.308 | 0.154 | 0.308 | 0.385 | 0.154 | 0.385 | 0.231 |
A7 | 0.338 | 0.085 | 0.423 | 0.338 | 0.085 | 0.169 | 0.169 | 0.338 | 0.338 | 0.423 | 0.338 |
A8 | 0.337 | 0.337 | 0.337 | 0.253 | 0.253 | 0.253 | 0.253 | 0.337 | 0.337 | 0.337 | 0.253 |
A9 | 0.346 | 0.346 | 0.259 | 0.259 | 0.259 | 0.346 | 0.259 | 0.259 | 0.346 | 0.259 | 0.346 |
000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 | 000 |
A84 | 0.369 | 0.295 | 0.221 | 0.221 | 0.369 | 0.221 | 0.221 | 0.295 | 0.295 | 0.369 | 0.369 |
A85 | 0.301 | 0.150 | 0.301 | 0.301 | 0.376 | 0.301 | 0.225 | 0.376 | 0.376 | 0.301 | 0.225 |
A86 | 0.403 | 0.403 | 0.403 | 0.242 | 0.242 | 0.081 | 0.322 | 0.242 | 0.242 | 0.403 | 0.081 |
- گام سوم: به دست آوردن ماتریس بیمقیاس موزن
برای بهدست آوردن ماتریس بیمقیاس موزون(V)، ماتریس بیمقیاس شده (به دست آمده از گام دوم) را در ماتریس مربعی(wn×n) که عناصر قطر اصلی آن اوزان و دیگر عناصر آن صفر میباشد، ضرب میکنیم.
رابطه 2:
با توجه به این که در این پژوهش وزن همه خبرگان را به صورت یکسان در نظر گرفته ایم، لذا ضرب ماتریس فوق در اعداد یکسان تفاوتی در نسبت اعداد ایجاد نمی کند.
- گام چهارم: تعيين عامل ايدهآل مثبت و ايدهآل منفي
در اين مرحله بايستي گزینههایی كه از نظر پاسخدهندگان به عنوان مهمترين عامل و كماهميتترين گزینه مشخص شدهاند، شناسايي شوند. به عبارتی، ایدهآل مثبت بزرگترین مقدار v و ایدهآل منفی کوچکترین مقدار v است، رابطه 3 و 4 این موضوع را بیان میکند.
رابطه 3- ایدهآل مثبت:
رابطه 4- ایدهآل منفی:
جدول 7 ایدهآل مثبت و منفی را نشان میدهد.
جدول7 : ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی
+ | – | آسیب ها |
7.613919 | 3.682381 | 1 |
3.803151 | 7.874536 | 2 |
4.613928 | 6.273457 | 3 |
11.21527 | 5.732254 | 4 |
7.351006 | 4.232645 | 5 |
6.334146 | 5.778691 | 6 |
4.876971 | 6.68777 | 7 |
2.69787 | 7.627018 | 8 |
4.980664 | 6.216983 | 9 |
7.873579 | 3.95311 | 10 |
- گام پنجم: محاسبه فاصله از ایدهآل مثبت و منفی
در اين مرحله میزان فاصله هریک از گزینهها از ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی با توجه به روابط 5 و 6 تعیین میشود.
رابطه5: : فاصله گزینه اُم از ایدهآل مثبت
رابطه6: : فاصله گزینه اُم از ایدهآل منفی
فاصله هر یک از گزینهها از ایدهآل مثبت و منفی در جدول 6 قرار دارد.
- گام ششم: محاسبه ميزان نزديكي هر كدام از عوامل به عامل ايدهآل مثبت و ايدهآل منفي
در این مرحله میزان نزدیکی هر یک از گزینهها به ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی(CL) طبق رابطه 7 بهدست میآید.
رابطه7:
گام هفتم: رتبهبندی گزینهها
در این مرحله گزینهها بر اساس مقدار CL رتبهبندی میشوند؛ به عبارتی هر گزینهای که CL بالاتری داشته باشد رتبه بهتری کسب خواهد کرد. جدول 8 رتبهبندی گزینهها را نشان میدهد.
جدول 8. نتایج نهایی رتبه بندی آسیب های خیریه های غیردولتی
cl | آسیب ها | رتبه |
0.999885 | خیریه ها باید از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند. | 1 |
0.99814 | خیریه ها نیازمند به آموزشهای تخصصی و اخذ مدارک علمی الزم برای فعالیت در موضوع خاص هستند. | 2 |
0.993712 | خیریه ها می توانند اقدام به فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری برای افزایش درآمدی های خیریه نمایند. | 3 |
0.993436 | مردم اعتماد کافی به خیریه های خصوصی ندارند | 4 |
0.990787 | قوانین دست و پاگیری برای تاسیس خیریه ها در کشور وجود دارد. | 5 |
0.966666 | خیریه ها در شناسایی و جلب مشارکت های خیرین دچار مشکل هستند. | 6 |
0.936477 | اختیارات قانونی کافی و مناسبی برای خیریه ها وجود ندارد. | 7 |
0.905166 | خیریه ها در شناسایی نیازمندان واقعی دچار مشکل هستند. | 8 |
0.895589 | نظارت کافی و موثر بر خیریه ها در کشور وجود ندارد. | 9 |
0.859607 | شفافیت لازم در موسسات خیریه وجود ندارد. | 10 |
0.551499 | خیریه ها مطلع از احکام دینی مربوط به صدقات و زکوات برای تخصیص در امور خیریه نیستند. | 11 |
- جمع بندی
مسئله فقر یکی از غیرقابل تحمل ترین مسائل جوامع انسانی است. کشش درونی در وجود آدمی نمیتواند او را بی تفاوت نسبت به محیط پیرامون خود نگه دارد. بر این مبنا عمل خیر، ریشه در فطرت و سرشت پاک انسانی دارد. ترویج و تکثیر امر خیر و جلب توجه انسانها نسبت به کمک به نیازمندان، یکی از موضوعات مهمی است که در هر جامعهای باید دنبال شود تا یکی از مهمترین آثار آن، یعنی آثار اقتصادی و رفع محرومیت اتفاق بیفتد.
در اول انقلاب به دلیل ظلم و بی عدالتی های به ارث مانده از قبل مجر شد که با تصدی گری نسبتاً کامل دولتی و حکومتی و تشکیل نهادهایی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) موضوع رسیدگی به محرومین و مستضعفین با سرعت دنبال شود. در شرایط کنونی با ورود بخش غیردولتی، به نظر می رسد کم کم باید بخش دولتی تصدیگری را رها کرده و در حوزه سیاستگذاری و تسهیل گری به ایفای نقش بپردازد و در این میان موانع و مشکلات موجود بر سر راه ورود مردم در حوزه امر خیر را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف احصا و رتبه بندی برخی از مهم ترین مسائل خیریههای خصوصی انجام شد. از میان یازده آسیب ذکر شده در مصاحبهها با مسئولین خیریهها و رتبه بندی آنها با استفاده از تکنیک تاپسیس، مسئله مالیات اخذ شده از خیریه ها، لزوم بهره مندی خیریهها از آموزشهای تخصصی و فراهم بودن شرایط برای انجام کار تجاری و سرمایه گذاری در خیریه ها به عنوان سه موضوع اصلی شناخته شدند. بدیهی است که سیاستگذار ممکن است در هر یک از موضوعات فوق دارای ملاحظات و اما و اگرهایی باشد و بدیهی است که به صرف خواستن بخش غیردولتی لزومی بر اجرای آن نیست. اما در هر حال شناخت فضای ذهنی بخش غیردولتی می تواند زمینه ساز نشست های تخصصی برای گفتگو و تبادل آرا و دغدغه های هر یک از طرفین برای رسیدن به یک راهکار مورد اتفاق که بهترین ضمانت اجرایی است را فراهم خواهد کرد.
- منابع
- حبیب پور کرم و رضا صفری، 1391، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده های کمی)، تهران: لویه، چاپ پنجم.
- حقیقی، محمد رضا (1388)، جایگاه و ماهیت حقوقی سازمان های غیردولتی با تأکید بر نظام حقوقی ایران، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 49 ، صص 387 تا 420.
- دهستانی اسفندآبادی، حسین(1386)، همکاری دولت و سازمان های مردم نهاد در توسعه، مجله برنامه، شماره 218 ، صص 18 تا 21.
- عبادی، صادق(1378)، بنیادها و مؤسسات خیریه غیر وقفی در ایران (نقد و ارزیابی)، مجله وقف میراث جاویدان، شماره ، صص 24 تا 33.
- موسایی میثم، 1387، جایگاه انفاق و خاستگاه اجتماعی-اقتصادی آن(مطالعه موردی: شهر بهبهان)، فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره 30، صص 39 تا 67.
- مومنی، منصور(1391)، مباحث نوین تحقیق در عملیات، نشر مولف، چاپ چهارم.
- Anheier helmut k. (2005) nonprofit organizations theory management policy, Routledge
- Lipsky, M. and Smith, S. R. (1990) “Nonprofit Organizations, Government, and the Welfare State,” Political Science Quarterly 104(4): 625-
- Salamon, L. M. and Anheier, H. K. (1999) “Civil Society in Comparative Perspective,” in L. M. Salamon, H. K. Anheier, R. List, S. Toepler, and S. W. Sokolowski, and Associations (eds.) Global Civil Society: Dimensions of the Nonprofit Sector, Baltimore, MD: Johns Hopkins Center for Civil Society Studies.
- Smith, S. R. and Lipsky, M. (1993) Nonprofits for Hire: The Welfare State in the Age of Contracting, Cambridge, MA: Harvard University Press.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.