انفاق

نام کتاب: انفاق

نویسنده: جواد محدثی

نوبت چاپ: ششم/۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۵۶ صفحه

ناشر: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

انفاق

چگونه می توان در این دنیا بهشت را به دست آورد؟

پرسشی است که نویسنده کتاب جناب حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی در سرآغاز کتاب مطرح می کنند و در ادامه پاسخ آن را می آورند.

« کار نیک، احسان به مردم، خدمت صادقانه به دیگران، لذت بردن از کمک رسانی به محتاجان، ابزار و مصالحی است که سرای آخرت را برای انسان بنیان می نهد»

نویسنده این توفیق را لطفی الهی دانسته و اضافه می کند کسی که توفیق خدمت و احسان به دیگران دارد، حس حیات و عصب انسانیت او زنده و فعال است و از این خدمت لذت روحی می برد و به خدا نزدیک می شود.

« خوشا پیشتازان میدان این مسابقه که گوی احسان و نیکی به مردم را از رقیبان می ربایند … و در دفتر احسان و انفاق، امتیازات بیشتری برای خود ثبت می کنند»

موضوع این کتاب بررسی مسأله انفاق از ابعاد مختلف و از دیدگاه نهج البلاغه است.

آزمایش الهی با مال، انفاق به عنوان یک سرمایه گذاری با سود چند برابر، انفاق تبدیل دنیا به آخرت، سپرده گذاری نزد خدا، ره توشه آخرت، اصلاح فرد و جامعه، مبارزه با خصلت بخل به عنوان یک عامل بازدارنده در انفاق، افزایش روزی با انفاق در راه خدا، عواقب خطرناک بنده ثروتمند بی خیر و احسان و ادب و آداب انفاق از عناوین تبیین شده در کتاب می باشد.

جناب حجت الاسلام جواد محدثی کتاب را با سخن آخر به پایان می برند که جملاتی از آن انتخاب و از نظر می گذرد.

«احسان کار خداست، از دیرباز تاکنون و همیشه.

نیکوکاران نیز به خدا اقتدا می کنند و رأفت را در دل و جان خودشان می رویانند، تا بندگان خدا از این چشمه مهر بنوشند.

آتش حرص انسان خاموش نشدنی است و حرص را تا نسوزاند، فرو نمی نشیند. اما گنج قناعت سرمایه ای پایان ناپذیر است و بندگان قانع به تعبیر امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در حد نیاز و گذران امور، مصرف و خرج خود می کنند و افزون بر نیاز را انفاق می کنند.

انسان امانتداری است که ودایع الهی به او سپرده می شود و امتحان می دهد. مواد این امتحان عبارت است از: احسان، صدقه، انفاق، نذر، وقف، زکات، خمس، خیرات و مبرات، وصیت به ثلث، سخاوت وکرم، صله رحم، اطعام و…

انفاق و احسان راهی است که به بهشت منتهی می شود، به شرط آن که از پرتگاه های ریا، منت، تحقیر، غرور و عجب، به سلامت بگذریم»

محمد خلیلیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *