اعطای احکام اعضای هیأت علمی پژوهشکده آلاء
احکام اعضاء هیئت‌علمی پژوهشکده آلاء با حضور دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان اهدا شد. 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، دکتر محمدصالح طیب‌نیا در آیین اهدای احکام اعضای هیئت‌علمی پژوهشکده آلاء که با حضور دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان، جمعی از معاونان دانشگاه و اعضاء هیئت‌علمی پژوهشکده آلاء  در سالن جلسات دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های شش‌ساله پژوهشکده آلاء، بیان داشت: پژوهشکده آلاء در سال ۱۳۹۵ طی تفاهم‌نامه مشترک بین بنیاد آلاء و دانشگاه اصفهان و در یک حوزه جدید یعنی مطالعات نوین وقف و امور خیر راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، دکتر محمدصالح طیب‌نیا در آیین اهدای احکام اعضای هیئت‌علمی پژوهشکده آلاء و پژوهشکده مهرستان که با حضور دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان، جمعی از معاونان دانشگاه و اعضاء هیئت‌علمی پژوهشکده آلاء و مهرستان در سالن جلسات دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های شش‌ساله پژوهشکده آلاء، بیان داشت: بر اساس نقشه راه و اسناد بالادستی پژوهشکده آلاء، در حوزه‌های تولید دانش امر خیر، کاربردی سازی این دانش‌ها و استفاده عملی از این دانش‌ها، تربیت نخبگان و مبلغان امر خیر و ایجاد ارتباط و تعامل بین صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه در حال فعالیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌نظام ارزیابی و رتبه‌بندی خیریه‌ها به‌عنوان یکی از پروژه‌های در دست اقدام پژوهشکده آلاء اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از طرح‌های پژوهشی مطرح در پژوهشکده آلاء نظام ارزیابی و رتبه‌بندی خیریه‌ها است که این پروژه در حال حاضر با بیش از ۵۰ درصد رشد به‌سرعت در حال پیگیری است که با اجرایی‌شدن آن بسیاری از معضلات حوزه نیکوکاری و امر خیر در کشور همچون عدم شفافیت، پول‌شویی و … مرتفع می گردد.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت و برنامه‌های پژوهشکده مهرستان پرداخت و گفت: پژوهشکده مهرستان در حوزه مطالعات حکمرانی در حال فعالیت است اما اصالتاً اندیشکده بوده که به دلیل نبود ساختار اندیشکده در دانشگاه عنوان پژوهشکده برای آن انتخاب شده است.
همچنین دکتر حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان نیز در این آیین به وظایف و رسالت‌های پژوهشکده در عرصه علم و دانشگاه پرداخت و نکاتی در خصوص افزایش راهکارهای همکاری مشترک بین پژوهشکده‌ها و دانشگاه اصفهان مطرح کرد.

هرسیج با بیان این که در پژوهشکده آلاء و در دانشگاه اصفهان کارها و فعالیت‌های خوبی رخ‌داده است، بیان داشت: ما نیاز داریم که این فعالیت‌ها را تبلیغ و ترویج دهیم و در این حوزه باید روابط‌عمومی و دیگر افراد مؤثر نقش و حضوری پررنگ‌تر داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این که رویکرد دانشگاه در حوزه تحقیقات باید بیشتر بر روی مسائل اجتماعی و سیاسی متمرکز شود و در راستا نیز مرکز ارتباط با صنعت به مرکز ارتباط با جامعه تغییر نام و رسالت داده است.

سرپرست دانشگاه اصفهان با تاکید بر این که این موضوع به معنای آن نیست که ما از تحقیقات بنیادین و تئوریک غافل بشویم بلکه که مقدمه ایست برای تحقیقات کاربردی در جامعه، افزود: دو پژوهشکده آلاء و مهرستان باید ضمن شناسایی و رصد دقیق مشکلات و معضلات حوزه‌های کاری خود، به‌عنوان یک بازوی مشورتی برای مراکز فعال در حوزه وقف و خیریه و حکمرانی فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تقویت ارتباط و تعامل دانشگاه و مردم اشاره کرد و بیان داشت: باید بین جامعه و دانشگاه ارتباط و تعامل مؤثر و مستمر وجود داشته باشد، و وقتی صحبت از تعامل مستمر و مؤثر می‌شود به این معنا است که تا حصول نتیجه کار پیگیری شود نه صرفاً یک نامه‌ای ارجاع شود و دیگر هیچ.

هرسیج در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حضور خیرین و نیکوکاران و واقفان در فعالیت‌های علمی و عمرانی دانشگاه تاکید کرد و اظهار داشت: امید است با فعالیت‌های پژوهشکده آلاء تعامل خیرین و نیکوکاران با دانشگاه به یک تعامل دوطرفه تبدیل شود و هر دو طرف از خدمات یکدیگر بهره‌مند شوند.

دکتر رکنی زاده معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان نیز در این آیین با بیان این که پژوهشکده‌ها باید به‌صورت یک جریان نهادساز، در حوزه‌های مختلف جامعه ورود پیدا کنند و در واقع نقش لوکوموتیو را بازی کنند، بیان داشت: پژوهشکده‌ها می‌توانند یک جریان پویا را بین دانشگاه و جامعه ایجاد کنند و دانشگاه را از لاک خودش بیرون بیاورند.

نظرات[ 0 ] | موضوع: اخباراخبار مهماخبار ويژهدسته‌بندی نشده | 1400/09/08 | | |
 بدون نظر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *