خیر ماندگار

توجه ویژه به موضوعات خاصِ کارهای خیر سبب شد بنیاد آلاء رویکردی با عنوان «خیرماندگار» را دنبال کند که به سوی راهبردی دانش بنیاد امور خیر، گام بر می دارد. این موضوعات خاص عبارت اند از: اصلاح نگرش، فرهنگ سازی و ترویج، ایجاد انگیزه، اصلاح مدیریت، آموزش و ایجاد مهارت، پرورش سرمایه های انسانی، برقراری تعامل و هم افزایی، مدیریت و نهادینه سازی و پشتیبانی رفتار خیر، مدیریت و پشتیبانی ایده و خلاقیت، رفع موانع رشد امور خیر و نیز گفتمان و شبکه سازی امور خیر. به این منظور، خیرماندگار در چهار حوزه برنامه ریزی و فعالیت می کند: 1-مدیریت دانش امور خیر و نیکوکاری؛ 2-مدیریت پایش و بهینه سازی امور خیر و نیکوکاری؛ 3-فرهنگ سازی و ترویج امور خیر و نیکوکاری؛ 4-پرورش سرمایه های انسانی امور خیر و نیکوکاری. بنیاد کوشیده است از این طریق و با این رویکرد، در مسیر دستیابی به آرمان والای جامعه ای نیکوکار، منطبق با ارزش های قرآن و اهل البیت علیهم السلام حرکت کند. منظور از راهبری دانش بنیان امور خیر، الگوسازی و جریان سازی و بهینه سازی در حوزه امور خیر است.

به عبارت دیگر، سعی مان بر این است با تولید و به کارگیری دانش در حوزه کارهای خیر، منابع محدود خیریه ها و خیّرین، عالمانه و بهینه مصرف شود. همچنین، با فرهنگ سازی در این حوزه، به جای اینکه فقط تعداد معدودی از افراد جامعه عنوان خَیِّر را به دوش کشند، هر ایرانی، نیکوکاری باشد تا دست در دست یکدیگر، بتوانیم مشکلات و معضلات جامعه را بعتر و کاراتر بر طرف کنیم. برای رسیدن به اهداف مدنظر، تا کنون سه مرکز به نام های پژوهشکده آلاء، مرکز توسعه نیکوکاری و مرکز فرهنگ نیکوکاری راه اندازی شده است.

1-پژوهشکده آلاء

برای اولین بار در ایران، مرکزی پژوهشی در حوزه مطالعات جدید وقف و امور خیر، با همکاری بنیاد آلاء و دانشگاه اصفهان راه اندازی شد. این مرکز در سال 1395، در دانشگاه اصفهان تأسیس شد. پژوهش در حوزه مغفول امور خیر و نیکوکاری و گفتمان سازی این حوزه دانشی برای مجامع علمی، مأموریت اصلی این پژوهشکده است. این پژوهشکده دارای چهار گروه پژوهشی است:

1-گروه مطالعات اقتصادی و مدیریت امر خیر؛ 2-گروه مطالعات تاریخی و تمدنی امر خیر؛ 3-گروه مطالعات دینی و حقوقی امر خیر؛ 4-گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی امر خیر.

در این زمینه پژوهشکده آلاء برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است. چند برنامه مهم آن به شرح زیر است:

1-برگزاری همایش های ملی خیرماندگار؛

2-برگزاری سلسله نشست های تخصصی خیرماندگار (مباحث جدید امور خیر)؛

3-انتشار کتاب های تخصصی در حوزه امور خیر و نیکوکاری؛

4-انجام دادن پژوهش های مسئله محور در حوزه امور خیر و نیکوکاری؛

5-تهیه مجله علمیِ پژوهش نامه مطالعات وقف و امور خیر.

2-مرکز توسعه نیکوکاری

دغدغه مدیریت بهره ور و توسعه دانش بنیان فعالیت های خیرخواهانه باعث شد مرکز توسعه نیکوکاری شکل بگیرد. جنس فعالیت های این مرکز، تسهیلگری و تنظیمگری در حوزه امور خیر و نیکوکاری است. به عبارتی، مأموریت های این مرکز اصلاح روش های مدیریت خیریه ها، جمع آوری و در دسترس بودن اطلاعات برای کنشگران امور خیر و توسعه روش های  نوآورانه نیکوکاری است. مرکز در این خصوص در نظر دارد برنامه هایی به این شرح اجرا کند:

2-1-کلینیک نیکوکاری

کلینیک نیکوکاری مرکزی است برای خدمات مشاوره ای و توانمندسازی برای فعالان حوزه اجتماعی و نیکوکاری که خود شامل سه واحد است:

1-مرکز مشاوره خیرماندگار: مرکز مشاوره خیرماندگار با هدفِ دادن مشاوره های تخصصی و مهارتی و موضوعی در حوزه وقف و امور خیر و نیکوکاری به کنشگران این حیطه راه اندازی شده است.

2-شتاب دهنده اجتماعی: راه اندازی این شتاب دهنده با هدف حل مسائل اجتماعی با شیوه های نوآورانه و برای گفتمان سازی و جریان سازی کارآفرینی اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

3-مدرسه تخصصی خیرماندگار: در راستای پرورش سرمایه های انسانی متخصص برای امور خیر و نیکوکاری، آموزش مهارت های تخصصی این حوزه، تحت عنوان مدرسه تخصصی خیرماندگار، در دستور کار قرار گرفت. تا کنون کارگاه های مهارت افزایی کوتاه مدت در موضوعات گوناگونی برگزار شده است که بر اساس ضرورت و تجربه به دست آمده، این دوره ها به صورت فصلی و با نظمی پیوسته برگزار می شود. همچنین، کمک به راه اندازی رشته های دانشگاهی مرتبط با حوزه نیکوکاری و وقف، از دیگر وظایف این مدرسه است.

2-2-سامانه جامع خیرماندگار

این سامانه با محوریت با محوریت ایجاد اطلس نیکوکاری ایران طراحی شده است تا بتواند با در دسترس بودن اطلاعات امور خیر و نیکوکاری، به کنشگران این حوزه خدمت کند. البته این سامانه با بخش های جذب مشارکت برای خیرین، خیریه ها، پروژه های خیریه و اعتبارسنجی خیریه ها، به مرور زمان تکمیل می شود.

3-مرکز فرهنگ نیکوکاری

فرهنگ سازی نیکوکاری در جامعه در راستای تحقق شعار «هر ایرانی، یک نیکوکار»، عاملی شد که مرکز فرهنگ نیکوکاری در خیرماندگار شکل بگیرد. مأموریت این مرکز، تولید ایده و محتوای فرهنگی، گفتمان سازی، جریان سازی و ترویج نیکوکاری است که در این راستا، این برنامه ها در دست اجراست:

1-فصلنامه آوای خیرماندگار

این فصلنامه اولین فصلنامه اختصاصی در حوزه امر خیر و نیکوکاری است که به صورت تخصصی و پرونده محور به موضوعات این حوزه ورود می کند.

2-رویدادهای نیکوکارانه

مأموریت این بخش از مرکز، فرهنگ سازیِ برگزاری رویدادهای ملی در حوزه امور خیر است که به دنبال برگزاری دو رویداد است:

الف-جشنواره خیرماندگار: هدف این جشنواره، الگوسازی مدل های موفق و محفلی برای معرفی و تقدیر از فعالان موفق در حوزه خیر و نیکوکاری است.

ب-نمایشگاه ملی خیریه ها: این نمایشگاه با هدف ایجاد تعاملات دوسویه و شبکه سازی و آشنایی مردم و مسئولان با توانمندی های حوزه امور خیر و نیکوکاری در دست طراحی و اجراست.

3-پایگاه خبری تحلیلی نیکوکاری

ایجاد این پایگاه تخصصی برای سازمان های بخش سوم و رویدادهای نیکوکارانه در راستای گفتمان سازی نیکوکاری در دست اجراست.

4-واحد چند رسانه ای

تولید محتوای نیکوکارانه به صورت چند رسانه ای شامل متن، صوت، کلیپ تصویری، پویانمایی و دیگر قالب های رسانه ای و ترویج آن، مأموریت این واحد است.